Före eller efter årsskiftet?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Den första Model 3 levereras av Tesla i Sverige:

Senast 2018-12-31
12
11%
Efter 2018-12-31
96
89%
 
Antal röster: 108

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2237
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Före eller efter årsskiftet?

Inlägg av frippe »

Sommaren 2019 som tidigast till kund i Sverige är min prognos.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Före eller efter årsskiftet?

Inlägg av bonath »

Min leasing på Lille Lalle går ut april -19... Say no more... :D
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10272
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Före eller efter årsskiftet?

Inlägg av Legato »

Mickep skrev:
Vi talar alltså om leverans till kunder i Sverige ?
Jag får vara tråkig och säga att det inte kommer ske i år. Anledning; statliga subventionerna. När väl tesla når 200 000 sålda så börjar nedräkningen. Då vill de få ut så mycket som möjligt i USA. Undrar om de inte kommer att exportera minimalt till utomlands. Och de är nära nu, därför börjar de skeppa en mängd till Kanada det kommer fortsätta tills de når gränsen sedan kommer nästan allt vara för inhemsk leverans. Försöker se vad tesla har för fördel att skeppa till Sverige och kan inte se någon anledning.förutom om efterfrågan skulle sjunka, men det ser jag inte. Det är 6 månader kvar snart. Det är för kort tid. Så nej.
Det är ju med 99% sannolikhet Q3 och Q4 som blir de sista kvartalen med full tax credit. Blir ju extremt marginell skillnad om de skickar 100 bilar till Europa av de kanske 150.000 Model 3 de producerar då i H2...

Det skulle göra betydligt större skillnad att strunta i Europa hela 2019 och på så vis maximera 50% och 25% subventionen också, men det kommer ju inte hända.

Personligen tror jag det är mycket mer värt i prestige och i anseende hos analytikerkår osv att faktiskt slå prognosen och få över några bilar till Europa redan 2018. I slutet av Q1-19 kan man sen börja med volymleveranser.

Att försöka optimera helt efter olika lokala incitamentssystem tror jag är extremt svårt. Det känns för mig sannolikt att incitamenten inom bara några år kommer börja fasas ut inom EU när försäljningen av elbilar exploderat. Kanske är det då smartare att trycka ut mycket bilar här så länge vissa marknader (främst Norge) har generösa system än att maximera $3750 och $1875 krediterna i USA...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar