Model 3, tillverkning per vecka

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av Mickep »

Sååå den som ställer sig i kön nu får vänta ....
(Säg 450 000) i 90 veckor? Det är knappt 2 år.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av LarsL »

...om du vill ha ”$35000” varianten ja. Tar du performance plus, plus så är det bara några veckors leveranstid i USA.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av Legato »

Mickep skrev:
Sååå den som ställer sig i kön nu får vänta ....
(Säg 450 000) i 90 veckor? Det är knappt 2 år.
Långt ifrån alla reservationer leder till köp. Just nu är det väl runt 30%. Med alla varianter tillgängliga gissar jag på 50-60% som köper inom 3 månader.

Produktionstakten ökar också... Så snarare kanske 250.000/6500 = 38,5.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Sååå den som ställer sig i kön nu får vänta ....
(Säg 450 000) i 90 veckor? Det är knappt 2 år.
Är det en högerstyrd Model 3 med lilla batteriet levererad till Australien så stämmer det nog. Vill du ha en performancemodell levererad till Europa går det säkert på ett år om du lägger reservation nu.

Detta under förutsättningen att Tesla inte ökar produktionstakten under tiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8503
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av Pontus »

Ser ut som man nu är uppe på 5495 bilar per vecka i Augusti. Dessutom toppat med över 6200 som mest. Vilken månad kommer dom över 30 tusen bilar tror ni?
https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av Smutt »

Pontus skrev:
Ser ut som man nu är uppe på 5495 bilar per vecka i Augusti. Dessutom toppat med över 6200 som mest. Vilken månad kommer dom över 30 tusen bilar tror ni?
https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/
Januari.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av Kalle »

Läste nån stans att de registrerat europeiska VIN nummer nu, spännande!
Hur långt före sker VIN registreringen?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av Svenssons »

Kalle skrev:
Läste nån stans att de registrerat europeiska VIN nummer nu, spännande!
Hur långt före sker VIN registreringen?
Detta är ju prototyper för den europeiska marknaden, alltså inte beställda bilar. Det är dock ändå intressant att få reda på när dessa bilar kan komma hit. På min Model X så fick jag mit VIN-nummer 2 månader innan bilen var färdigbyggd. Kan ha varit så att Tesla hade fått detta nummer lite innan jag fick det. Det tog sedan ca 2 månader att få över bilen men antaligen kommer dessa skeppas över lite snabbare.

Del av tidsplanen för min bil:
08/8 2014: Lade första reservationen
01/3 2016: Kom åt Design Studion och skickade iväg beställningen
14/3 2016: Fick bekräftelse på att order konfirmerats
23 eller 24/4 2016: Fick VIN-nummer S01051
12/5 2016: Bilen hade status "Body in white"
15/5 2016: Inlogg till Tesla-appen ändrades (kan ha varit att Tesla ändrade förfarandet centralt för alla eller att min bil kopplades till Tesla-appen)
25/6 2016: Bilen troligtvis färdigbyggd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av Surfaren »

Kalle skrev:
Läste nån stans att de registrerat europeiska VIN nummer nu, spännande!
Hur långt före sker VIN registreringen?
https://cleantechnica.com/2018/08/31/te ... exclusive/

Där står bl.a. detta:
Note that this gap between testing and production is about 5 months. Just about enough time to test the differences between North American and EU: airbags, restraints, type 2 and 3-phase charging, and exterior lighting. This lines up nicely with Q1 deliveries to EU after the first phase of the US federal tax credit is reduced.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av vigge50 »

The LOL curve
B5C5FFD0-C863-4A0E-A9B6-2ABBF022EE2A.png
Kommer Model 3 passera Nissan Leaf redan i år i USA räknat till totala försäljningen?

https://insideevs.com/tesla-model-3-sales-s-curve-lol/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av fth »

Är det någon som har hört något om problem i Model 3-tillverkningen? Jag har följt Bloombergs "Tesla Model 3 Tracker" sedan start, och de senaste veckorna har kurvan inte sett så kul ut:
Model3.png
Är det en "ramp up" på gång eller har Bloomberg fel? Deras siffror har ju stämt hyggligt tidigare...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av TiborBlomhall »

https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/

Jag skulle gissa att nånting riktigt illa var på gång i början av månaden men de har fixat till det sedan dess.
Skärmklipp.PNG
Tesla har inte beställt några nya VIN nummer på ett tag. Det behövs VIN nummer för att kunna tillverka bilar.
Skärmklipp2.PNG
De VIN nummer de hade började Tesla fuska med i början av September. Hoppade över massa nummer bara för att upprätthålla skenet att bilarna pumpas ut i samma takt. Bloomberg genomskådade dock fusket och ändrade sin algoritm för att motverka det.

Ganska exakt samtidigt började så Tesla "täppa till" VIN-luckorna, tillverka bilar med de förut överhoppade låga nummer. Det i sin tur störde Bloombergs algoritm igen till att spå sämre utveckling än vad det är. Inga nya högre VIN nummer tolkade den som minskad produktion.

Man ska heller inte glömma att diagram 1 över VIN nummer indikerar bilar som inte har börjat produceras än, medan diagram 2 över VIN nummer på färdiga bilar indikerar levererade bilar. Och vi vet Tesla haft problem med leveranserna.

Senaste veckan har Tesla levererat bilar som galningar så diagram 2 över VIN nummer på färdiga bilar kommer ändras rejält. Men inte genom att bilar med högre VIN nummer släpps, utan att Tesla "täpper igen luckorna", levererar bilar med äldre överhoppade VIN nummer. Bloombergs algoritm är inte riktigt anpassad för sånt så den kommer visa en rejäl produktionshöjning först om nån vecka.

Jag skulle gissa tvärtom mot Bloombergs diagram att Tesla hade problem med tillverkningen i början av September, men fixat det sedan dess.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av vigge50 »

Enligt Electrek så har en pålitlig källa sagt att Tesla för första gången på ganska länge är uppe runt 5000 Model 3 de senaste 7 dagarna och att de totalt detta kvartalet kommit upp i över 51 000 Model 3. Med några dagar kvar så lär vi förhoppningsvis komma i de övre området av Teslas förväntningar på 50-55k Model 3. Totalt är de uppe i 77 400 bilar under tredje kvartalet så förhoppningsvis passerar de 80 000 bilar totalt producerade. Levererade har de dock inga siffror på.

https://electrek.co/2018/09/28/tesla-mo ... d-quarter/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Är det någon som har hört något om problem i Model 3-tillverkningen? Jag har följt Bloombergs "Tesla Model 3 Tracker" sedan start, och de senaste veckorna har kurvan inte sett så kul ut:
Model3.png
Är det en "ramp up" på gång eller har Bloomberg fel? Deras siffror har ju stämt hyggligt tidigare...

/fth
Bloomberg har varit lite för optimistiska i augusti,
Nu drar man ner kalkylen lite.
Bloomberg tror fortfarande på 50-55.000 Tesla 3 bilar tillverkade under Q3.
Villket innebär ca 4000-4500 tillverkade bilar i snitt per vecka.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av Zalman3 »

The automaker had been guiding a production of 50,000 to 55,000 Model 3 vehicles for the third quarter.

According to a reliable source familiar with Tesla’s production, the automaker had a strong week of production and managed to bring the total number Model 3 produced to over 51,000 vehicles.

For the first time in months, Tesla was able to produce about 5,000 Model 3 vehicles over seven days.

The total production for the week was at around 6,700 vehicles – bringing the total for the quarter to about 77,400 vehicles.

Tesla was able to maintain production of about 1,100 cars per day over four days this week and about 800 Model 3’s per day over three of those days. It’s one of the highest levels of production that Tesla was ever able to maintain.

Earlier this month, CEO Elon Musk said that Tesla is on track for “the most amazing quarter in their history” and that they are “building and delivering more than twice as many cars as they did last quarter.” Tesla said that it built 53,339 vehicles, including 28,578 Model 3’s last quarter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av TiborBlomhall »

Ska man gissa att senaste veckan sket de i om bilarna ens fått alla dörrar på plats, bara de kunde räknas som "tillverkade"?
De samlar dem på hög på nån parkering, sen har de tid nästa vecka att fixa till dem i lugn och ro innan leverans.
Ja kvartalskapitalism är fina saker, det.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av Henrik Torphammar »

TiborBlomhall skrev:
Ska man gissa att senaste veckan sket de i om bilarna ens fått alla dörrar på plats, bara de kunde räknas som "tillverkade"?
De samlar dem på hög på nån parkering, sen har de tid nästa vecka att fixa till dem i lugn och ro innan leverans.
Ja kvartalskapitalism är fina saker, det.
Det har dom ju provat och fick på nöten. Gör dom samma sak igen?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av Crappy »

Tyvärr verkar inte nog inte produktionen bli så stor att de kommer hinna/kunna levererar några bilar till Europa första månaderna 2019. Möjligen mo slutet av första kvartalet 2019
Om man spekulerar lite i leveranstid till Sverige, beställer man en MS får man den i Dec? Så om en månad kanske lite drygt, borde de första, dvs Jerker få en inbjudan att konfigurera sin bil?
Men det känns inte speciellt sannolikt?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av Jerker »

Crappy skrev:
Tyvärr verkar inte nog inte produktionen bli så stor att de kommer hinna/kunna levererar några bilar till Europa första månaderna 2019. Möjligen mo slutet av första kvartalet 2019
Om man spekulerar lite i leveranstid till Sverige, beställer man en MS får man den i Dec? Så om en månad kanske lite drygt, borde de första, dvs Jerker få en inbjudan att konfigurera sin bil?
Men det känns inte speciellt sannolikt?
Nej, det känns inte sannolikt. Dessutom äger jag ingen Tesla idag, så alla Teslaägare få inbjudan före mig och dessutom öppnade väl SC i Mölndal kl 9, dvs. en hel timme före MoS, så jag står inte särskilt högt upp på listan. ;)
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av ellerstrom »

Jerker skrev:
Crappy skrev:
Tyvärr verkar inte nog inte produktionen bli så stor att de kommer hinna/kunna levererar några bilar till Europa första månaderna 2019. Möjligen mo slutet av första kvartalet 2019
Om man spekulerar lite i leveranstid till Sverige, beställer man en MS får man den i Dec? Så om en månad kanske lite drygt, borde de första, dvs Jerker få en inbjudan att konfigurera sin bil?
Men det känns inte speciellt sannolikt?
Nej, det känns inte sannolikt. Dessutom äger jag ingen Tesla idag, så alla Teslaägare få inbjudan före mig och dessutom öppnade väl SC i Mölndal kl 9, dvs. en hel timme före MoS, så jag står inte särskilt högt upp på listan. ;)
Dessutom vet Elon (han läser ju såklart här mha Google translate) att du (Jerker) vill ha dragkrok, så det är inte lönt att bjuda in dig innan de kan leverera en model 3 med en sådan. ;) :lol:
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av Zalman3 »

Vad blir omsättningen för Q3 50 miljarder?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av Jerker »

ellerstrom skrev:
Jerker skrev:
Crappy skrev:
Tyvärr verkar inte nog inte produktionen bli så stor att de kommer hinna/kunna levererar några bilar till Europa första månaderna 2019. Möjligen mo slutet av första kvartalet 2019
Om man spekulerar lite i leveranstid till Sverige, beställer man en MS får man den i Dec? Så om en månad kanske lite drygt, borde de första, dvs Jerker få en inbjudan att konfigurera sin bil?
Men det känns inte speciellt sannolikt?
Nej, det känns inte sannolikt. Dessutom äger jag ingen Tesla idag, så alla Teslaägare få inbjudan före mig och dessutom öppnade väl SC i Mölndal kl 9, dvs. en hel timme före MoS, så jag står inte särskilt högt upp på listan. ;)
Dessutom vet Elon (han läser ju såklart här mha Google translate) att du (Jerker) vill ha dragkrok, så det är inte lönt att bjuda in dig innan de kan leverera en model 3 med en sådan. ;) :lol:
Ja, han bara fortsätter att jävlas med mig...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8503
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av Pontus »

Jerker skrev:
ellerstrom skrev:
Jerker skrev:
Crappy skrev:
Tyvärr verkar inte nog inte produktionen bli så stor att de kommer hinna/kunna levererar några bilar till Europa första månaderna 2019. Möjligen mo slutet av första kvartalet 2019
Om man spekulerar lite i leveranstid till Sverige, beställer man en MS får man den i Dec? Så om en månad kanske lite drygt, borde de första, dvs Jerker få en inbjudan att konfigurera sin bil?
Men det känns inte speciellt sannolikt?
Nej, det känns inte sannolikt. Dessutom äger jag ingen Tesla idag, så alla Teslaägare få inbjudan före mig och dessutom öppnade väl SC i Mölndal kl 9, dvs. en hel timme före MoS, så jag står inte särskilt högt upp på listan. ;)
Dessutom vet Elon (han läser ju såklart här mha Google translate) att du (Jerker) vill ha dragkrok, så det är inte lönt att bjuda in dig innan de kan leverera en model 3 med en sådan. ;) :lol:
Ja, han bara fortsätter att jävlas med mig...
När aktien har gått upp igen kanske det är din tur att stämma honom? ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av Jerker »

Pontus skrev:
Jerker skrev:
ellerstrom skrev:
Jerker skrev:
Crappy skrev:
Tyvärr verkar inte nog inte produktionen bli så stor att de kommer hinna/kunna levererar några bilar till Europa första månaderna 2019. Möjligen mo slutet av första kvartalet 2019
Om man spekulerar lite i leveranstid till Sverige, beställer man en MS får man den i Dec? Så om en månad kanske lite drygt, borde de första, dvs Jerker få en inbjudan att konfigurera sin bil?
Men det känns inte speciellt sannolikt?
Nej, det känns inte sannolikt. Dessutom äger jag ingen Tesla idag, så alla Teslaägare få inbjudan före mig och dessutom öppnade väl SC i Mölndal kl 9, dvs. en hel timme före MoS, så jag står inte särskilt högt upp på listan. ;)
Dessutom vet Elon (han läser ju såklart här mha Google translate) att du (Jerker) vill ha dragkrok, så det är inte lönt att bjuda in dig innan de kan leverera en model 3 med en sådan. ;) Bild
Ja, han bara fortsätter att jävlas med mig...
När aktien har gått upp igen kanske det är din tur att stämma honom? ;)
Ja, kommer de inte med en dragkrok på 3:an så hänger smockan luften!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3, tillverkning per vecka

Inlägg av Bjelke »

:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar