Jag förstår din poäng, och håller på.sätt o vis med dig om att när priset stuckit iväg såpass så borde sådant ingå på miljonbilklassad bil. Typ.Feddan skrev:$87.000 är med autipilot också, vilket för mig känns givet men det kanske finns någon beredd att lägga nästan en miljon svenska kronor på en bil, som inte vill ha adaptiv farthållare m.m.?
Men så finns det ju även de som inte har den ekonomiska förutsättningen att köpa bilar i,miljonklassen, ja inte ens i halvmiljonsklassen.
Själv så har jag kokat ner mitt model 3 köpsänskan till en modell 3 med stora batteriet. 35k+9K x 12 =528k. Minus 60k i bidrad ger 468k.
Tyvärr känns 468000 kr som om jag kommer att få backa ur. Det blir ett enormt lån och sen glider jag runt i bankens bil.
Vore trevligt om staten slopade momsen helt istället för att ge upp till 60k i ett bidrag.
Av Tesla, eller kanske från Teslas håll, så skulle jag välkomna en modellvariant där man vänder sig till de som inte har tillräckligt med pengar att köpa en premiumbil (ekonomiskt sett premium iaf) men som ändå vill stödja teslas oljeoberoende vägval och välja en Tesla framför en hajvhjärtlig satsing från någon av de klassiska biltillverkarna. Nya Leaf 40kWh som bra exempel där man med flit avstått batteritemperaturstyrning (kylning resp värmning) vilket leder till att all form av snabb långkörning är uteslutet.
Mvh PP