Vad stängs av i era bilar när batteriet är lågt?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8563
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Vad stängs av i era bilar när batteriet är lågt?

Inlägg av Pontus »

Noterade här om dagen att det inte gick att sätta på AC från telefon. Meddelandet var att jag hade för lite energi i batteriet. Men det var typ 43 (13-14%) miles kvar i räckvidd och jag var 5 miles ifrån SuC. Kan tycka att jag borde få en varning men ändå kunna sätta på AC om jag vill.
Har inget minne av att det var så på model S, hur är det för er?
Ingen som hört något om att kunna ändra fläkthastigheten från mobilen, sjukt störande om den står på låg hastighet manuellt och man sätter på kyla vilket då inte ger den effekt man vill ha?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Vad stängs av i era bilar när batteriet är lågt?

Inlägg av Simon »

Säger inte appen att den bara kommer köra värme eller kyla tills batteriet går ner till 20%?
Under 20% är det nog inte möjligt att starta det heller.
Men AC:n och värmen är väl det enda på teslan som drar ström från stora batteriet (utöver motorn förstås). Allt annat går väl på 12V-batteriet?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad stängs av i era bilar när batteriet är lågt?

Inlägg av bylund »

Fast 12 V-batteriet laddas ju från stora batteriet vid behov, så indirekt går allt på stora batteriet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vad stängs av i era bilar när batteriet är lågt?

Inlägg av danni »

Japp, det är 20% som är gränsen. Den gränsen infördes rätt nyligen, samtidigt som de tog bort att klimatanläggningen bara körs i 30 minuter från att den aktiverats.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8563
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vad stängs av i era bilar när batteriet är lågt?

Inlägg av Pontus »

danni skrev:
Japp, det är 20% som är gränsen. Den gränsen infördes rätt nyligen, samtidigt som de tog bort att klimatanläggningen bara körs i 30 minuter från att den aktiverats.
Har aldrig haft problem tidigare men nu är det väldigt irriterande.
Igår på vägen till SuC stannade vi för att handla och jag tänkte sätta på AC innan vi gick ut. NO only 64 miles left in battery. Jag blev nästan fly förbannad, jag har 5 miles kvar SuC och det är 43 grader ute. Kan jag få avgöra detta själv???
Det är över 10 mils körning kvar i batteriet.
Varför sätta en procentgräns, det blir ju väldigt olika på en 100D och den kommande model 3 short range.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar