Ja då kanske det är acceptabelt iaf även om jag nog hellre ser att det fungerar i 110+, inte kört min S på vintern än så vi får se hur den resan går när skidåkning börjar. Abetterrouteplanner visar iaf inte på så roliga laddtider vilket jag hoppas inte kommer irritera allt för mycket.apkungen skrev:Jag körde Gävle - Sundsvall med en model s 60 i vintras. Snöstorm och minus 15. Började med 14% kvar och då har en model s 60 ungefär 20km sämre räckvidd än en model 3 strd batteri. Så drygt75% av batteriet hade det dragit ut en model 3. Men då körde vi också i 90 för att vi inte vågade köra snabbare pga vinterväglaget. Jag hade laddat till minst 90% för att med säkerhet komma fram.OfarligTesla skrev:För mig är det viktigt är hur långt man kan komma med max 80% av batteriet i dåliga förhållanden, (tänk -20 och snöstorm). Att ladda över 90% tar en jäkla tid och någon marginal vill man ju ha, kan man köra 21-22 mil som det är mellan laddarna mot t.ex. Åre med 70-80% av batteriet i snöstorm och säg -15 till -20?
Välja storlek på batteri...
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Välja storlek på batteri...
Re: Välja storlek på batteri...
(21 mil med standarbatteri 66%)och 32 mil med long range i - 15 grader, några youtube snubbar testade med förvärmt batteri.
Viktigare att kunna ladda överallt och snabbt med standard batteri, jag vill ha tillgång till 300 ccs laddare, inte bara teslas 30 egna snabbladdare.
Borde inte Miljöpartiet klubba en lag att ccs måste finnas på offentliga snabbladdare, som i Tyskland?
Vi får sätta vårt hopp att Miljöpartiet klubbar detta innan de försvinner som Riksdagsparti! Tesla måste montera ccs kontakter på alla sina snabbladdare så alla kan ladda där.
Viktigare att kunna ladda överallt och snabbt med standard batteri, jag vill ha tillgång till 300 ccs laddare, inte bara teslas 30 egna snabbladdare.
Borde inte Miljöpartiet klubba en lag att ccs måste finnas på offentliga snabbladdare, som i Tyskland?
Vi får sätta vårt hopp att Miljöpartiet klubbar detta innan de försvinner som Riksdagsparti! Tesla måste montera ccs kontakter på alla sina snabbladdare så alla kan ladda där.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 2 gång.
Re: Välja storlek på batteri...
Varför? Det vore bara teknikfientligt och i Tyskland är det också för att skydda den egna bilindustrin. Det säljs inte många bilar med CCS-uttag. Detta beror på att tyskarna som har anammat standarden varit mer än lovligt långsamma. Att kräva CCS-uttag har varit ett sätt att skydda sig ifrån att de japanska bilarna får för stort fotfäste.Swede1 skrev:Borde inte Miljöpartiet klubba en lag att ccs måste finnas på offentliga snabbladdare, som i Tyskland?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Välja storlek på batteri...
Även om Tesla skulle sätta CCS på alla Superchargers så skulle ändå inte alla kunna ladda eftersom du måste vara medlem för att få tillgång.
Re: Välja storlek på batteri...
apkungen skrev:Jag körde Gävle - Sundsvall med en model s 60 i vintras. Snöstorm och minus 15. Började med 100% och kom fram med 14% kvar och då har en model s 60 ungefär 20km sämre räckvidd än en model 3 strd batteri. Så drygt75% av batteriet hade det dragit ut en model 3. Men då körde vi också i 90 för att vi inte vågade köra snabbare pga vinterväglaget. Jag hade laddat till minst 90% för att med säkerhet komma fram.OfarligTesla skrev:För mig är det viktigt är hur långt man kan komma med max 80% av batteriet i dåliga förhållanden, (tänk -20 och snöstorm). Att ladda över 90% tar en jäkla tid och någon marginal vill man ju ha, kan man köra 21-22 mil som det är mellan laddarna mot t.ex. Åre med 70-80% av batteriet i snöstorm och säg -15 till -20?
Re: Välja storlek på batteri...
Det där klippet har jag ingenting för. De kör en kort bit och tar snittförbrukningen de får för att räkna ut total räckvidd. Bilen drar mer i början så d där blir helt fel. Jag kommenterade också det och skrev följande :Swede1 skrev:(21 mil med standarbatteri 66%)och 32 mil med long range i - 15 grader, några youtube snubbar testade med förvärmt batteri.
Okay, this is entertaining but the math and testing procedure is not good. What you need to do in order to get the real range when driving till the battery is empty is the following. First drive for at least about 60 miles, then the car is really warm. Zero the energy use, and then drive an additional 30 miles or so and the energy use you get out of the second part is what you use for the calculation when calculating the range you'll get or of the remaining energy in the battery. Then you get the real range which is probably about 250 miles or so!
Re: Välja storlek på batteri...
Ok, men 50 kWh batteri och drar lite över 2 kWh / mil vid -15 verkar rimligt. Drygt 20 mil räckvidd i dåliga förhållanden.
Nån som har bättre test från verkligheten i rejäl kyla ?
Nån som har bättre test från verkligheten i rejäl kyla ?
Re: Välja storlek på batteri...
Kylan påverkar knappt min X efter allt blivit varmt. Väglag, vind, regn etc påverkar dockSwede1 skrev:Ok, men 50 kWh batteri och drar lite över 2 kWh / mil vid -15 verkar rimligt. Drygt 20 mil räckvidd i dåliga förhållanden.
Nån som har bättre test från verkligheten i rejäl kyla ?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Välja storlek på batteri...
Svarar själv, detta verkar ok, lite mer data,
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 072/page-3
Model 3 drar kanske 2,5 kWh/mil vid -20 C och långkörning.
2,9 kWh vid -23 grader. (kortare körningar?)
2,5 kWh vid -18 C.
2,3 kWh vid -10 c.
2,1 kWh vid 0 grader.
1,9 kWh vid +10.
1,8 kWh vid +20.
Mm, -18 och 20 mil räckvidd med 50 kWh, funkar väl med 2 stopp till fjällen. Med 75 kWh räcker ett stopp.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 072/page-3
Model 3 drar kanske 2,5 kWh/mil vid -20 C och långkörning.
2,9 kWh vid -23 grader. (kortare körningar?)
2,5 kWh vid -18 C.
2,3 kWh vid -10 c.
2,1 kWh vid 0 grader.
1,9 kWh vid +10.
1,8 kWh vid +20.
Mm, -18 och 20 mil räckvidd med 50 kWh, funkar väl med 2 stopp till fjällen. Med 75 kWh räcker ett stopp.
Re: Välja storlek på batteri...
Jag vet inget om model 3 på vintern, men jag vet att min X ouppvärmd i minus 20 grader drar sköna 400wh/km till batteriet är varmt, därför laddar jag precis innan jag ska åka då. Gör jag set så drar den 285wh/km vilket är ”bara” 4% mer än de 275wh/km den drar på sommaren (i 115km/h).
Så frågan är vad du vill veta? Hur långt kommer man oförberedd när det är -20? Eller hur långt kommer man om man preppat inför en resa man vet om. Det skiljer väsentligt till första laddstopp, sedan blir det samma i princip samma som i +20 gissar jag.
Visst M3 är så mycket snålare på vägen så värmen kanske slår mer i procent, så säg 10% sämre räckvidd på vintern när du är förberedd. Ska du dock åka 16km till jobbet utan förvärmning Av batteri kommer det vara 250% sämre räckvidd.
Så frågan är vad du vill veta? Hur långt kommer man oförberedd när det är -20? Eller hur långt kommer man om man preppat inför en resa man vet om. Det skiljer väsentligt till första laddstopp, sedan blir det samma i princip samma som i +20 gissar jag.
Visst M3 är så mycket snålare på vägen så värmen kanske slår mer i procent, så säg 10% sämre räckvidd på vintern när du är förberedd. Ska du dock åka 16km till jobbet utan förvärmning Av batteri kommer det vara 250% sämre räckvidd.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Välja storlek på batteri...
Hm, undrar om det är model 3 siffror? Sorry.
Den drar 1,75 kWh per mil enligt videon vid 0 grader C och torr väg. Det var lite. Är den så effektiv?
Den drar 1,75 kWh per mil enligt videon vid 0 grader C och torr väg. Det var lite. Är den så effektiv?
Re: Välja storlek på batteri...
Siffrorna är väldigt lik en S med 19” kan jag tycka. Det Pontus visat har varit rejält lägre men han bor på varmare breddgrader
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Välja storlek på batteri...
Förvärmd bil så klart, man brukar veta när man skall åka till fjällen. Säg snö, hård motvind, isig skrovlig vägbana och - 20 C. Mkt värre blir det inte. Drar den bara 1,75 i 0 gradigt, kanske den kan ligga lite över 2 kWh bara i svåra förhållanden. Jaja, får vänta till nästa vinter, ingen verkar ha data.
Re: Välja storlek på batteri...
Vi älskar att spekulera här. Jag gissar på 200wh/km i usla förhållanden i 110km/h. Vid kass väglag gör hastighet enorm skillnad. I 60km/h lär du vara en bra bit under 150wh/h
Plöjde snöstorm och motvind med sommardäck och X60D, eftersom man inte kunde köra snabbare än 60 så drog den ”bara” 240 trots värdelös väg och storm.
Plöjde snöstorm och motvind med sommardäck och X60D, eftersom man inte kunde köra snabbare än 60 så drog den ”bara” 240 trots värdelös väg och storm.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Välja storlek på batteri...
Varmare breddgrader med AC. Ser inte varför det skulle bli så mycket mer på vintern men jag kanske är färgad av att min Model X drar exakt lika mycket i snitt på vintern som på sommaren.Remuz skrev:Siffrorna är väldigt lik en S med 19” kan jag tycka. Det Pontus visat har varit rejält lägre men han bor på varmare breddgrader
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Välja storlek på batteri...
Ju större batteri desto mindre märks klimatanläggningen procentuellt. Likaså kalla trögflytande oljor osv blir procentuellt mindre. En Leaf30 som samma sträcka på sommaren kommer 15mil går på vintern 10mil. 2/3 av sträckan på mild-vintern. Skulle Model 3 med lilla batteriet hamna mitt i mellan? dvs 17% sämre så är det ju fortfarande ganska bra. Skulle det i värsta fall vara lika som Leaf så är det ju 67% av 35mil dvs 23.5mil vilket fortfarande typ är längre än vad nästa elbil neråt(Leaf40 eller Zoe40) på skalan fixar på sommaren!Svenssons skrev:Varmare breddgrader med AC. Ser inte varför det skulle bli så mycket mer på vintern men jag kanske är färgad av att min Model X drar exakt lika mycket i snitt på vintern som på sommaren.Remuz skrev:Siffrorna är väldigt lik en S med 19” kan jag tycka. Det Pontus visat har varit rejält lägre men han bor på varmare breddgrader
I'm out. Tibor har blivit för gammal!