Jag vet inget om model 3 på vintern, men jag vet att min X ouppvärmd i minus 20 grader drar sköna 400wh/km till batteriet är varmt, därför laddar jag precis innan jag ska åka då. Gör jag set så drar den 285wh/km vilket är ”bara” 4% mer än de 275wh/km den drar på sommaren (i 115km/h).
Så frågan är vad du vill veta? Hur långt kommer man oförberedd när det är -20? Eller hur långt kommer man om man preppat inför en resa man vet om. Det skiljer väsentligt till första laddstopp, sedan blir det samma i princip samma som i +20 gissar jag.
Visst M3 är så mycket snålare på vägen så värmen kanske slår mer i procent, så säg 10% sämre räckvidd på vintern när du är förberedd. Ska du dock åka 16km till jobbet utan förvärmning Av batteri kommer det vara 250% sämre räckvidd.
Välja storlek på batteri...
Moderator: Redaktion
Re: Välja storlek på batteri...
Hm, undrar om det är model 3 siffror? Sorry.
Den drar 1,75 kWh per mil enligt videon vid 0 grader C och torr väg. Det var lite. Är den så effektiv?
Den drar 1,75 kWh per mil enligt videon vid 0 grader C och torr väg. Det var lite. Är den så effektiv?
Re: Välja storlek på batteri...
Siffrorna är väldigt lik en S med 19” kan jag tycka. Det Pontus visat har varit rejält lägre men han bor på varmare breddgrader
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Välja storlek på batteri...
Förvärmd bil så klart, man brukar veta när man skall åka till fjällen. Säg snö, hård motvind, isig skrovlig vägbana och - 20 C. Mkt värre blir det inte. Drar den bara 1,75 i 0 gradigt, kanske den kan ligga lite över 2 kWh bara i svåra förhållanden. Jaja, får vänta till nästa vinter, ingen verkar ha data.
Re: Välja storlek på batteri...
Vi älskar att spekulera här. Jag gissar på 200wh/km i usla förhållanden i 110km/h. Vid kass väglag gör hastighet enorm skillnad. I 60km/h lär du vara en bra bit under 150wh/h
Plöjde snöstorm och motvind med sommardäck och X60D, eftersom man inte kunde köra snabbare än 60 så drog den ”bara” 240 trots värdelös väg och storm.
Plöjde snöstorm och motvind med sommardäck och X60D, eftersom man inte kunde köra snabbare än 60 så drog den ”bara” 240 trots värdelös väg och storm.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Välja storlek på batteri...
Varmare breddgrader med AC. Ser inte varför det skulle bli så mycket mer på vintern men jag kanske är färgad av att min Model X drar exakt lika mycket i snitt på vintern som på sommaren.Remuz skrev:Siffrorna är väldigt lik en S med 19” kan jag tycka. Det Pontus visat har varit rejält lägre men han bor på varmare breddgrader
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Välja storlek på batteri...
Ju större batteri desto mindre märks klimatanläggningen procentuellt. Likaså kalla trögflytande oljor osv blir procentuellt mindre. En Leaf30 som samma sträcka på sommaren kommer 15mil går på vintern 10mil. 2/3 av sträckan på mild-vintern. Skulle Model 3 med lilla batteriet hamna mitt i mellan? dvs 17% sämre så är det ju fortfarande ganska bra. Skulle det i värsta fall vara lika som Leaf så är det ju 67% av 35mil dvs 23.5mil vilket fortfarande typ är längre än vad nästa elbil neråt(Leaf40 eller Zoe40) på skalan fixar på sommaren!Svenssons skrev:Varmare breddgrader med AC. Ser inte varför det skulle bli så mycket mer på vintern men jag kanske är färgad av att min Model X drar exakt lika mycket i snitt på vintern som på sommaren.Remuz skrev:Siffrorna är väldigt lik en S med 19” kan jag tycka. Det Pontus visat har varit rejält lägre men han bor på varmare breddgrader
I'm out. Tibor har blivit för gammal!