Betala mer pengar för reservationerna?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8560
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Betala mer pengar för reservationerna?

Inlägg av Pontus »

Läste precis detta:
"Separately, he said reports that Tesla is asking for another $2,500 non-refundable deposit from Model 3 reservation holders “as a little unnerving, as it seems to be an aggressive attempt to meet otherwise difficult targets of being cash flow positive in Q3."
Det är någon analytiker på Wall Street som skrivit detta.

Ligger det någon sanning i det. Har Tesla bett om mer pengar från dom som inte fått lägga ordern ännu?
Jag fick betala 2500 dollar nonrefundable när jag la ordern men så har det väl alltid varit?
Dessutom så sa Tesla att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte hittade ett rimligt sätt att finansiera bilen på även om det stod "non refundable".
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Betala mer pengar för reservationerna?

Inlägg av StefL »

Efter vad jag förstår är det en missuppfattning i samband med att Tesla går ut till många (alla?) i reservationskön i USA och låter dem teckna order - och därmed betala $2500 i samband med det.
Nån klantskalle som fått det hela om bakfoten - gjort en ”grej” av det och sen en massa andra klantskallar som hakat på utan att tänka efter.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Betala mer pengar för reservationerna?

Inlägg av Gustafsson »

När man konfigurerat och beställer bilen får man ju direkt pynta 30000, var lägre för några år sedan. Sedan har man några dagar att ångra sig, men har den tiden gått så återbetalas inte den summan.
Reservation är ju fullt återbetalbar, men då har man ju inte konfigurerat och beställt nåt än.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8560
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Betala mer pengar för reservationerna?

Inlägg av Pontus »

StefL skrev:
Efter vad jag förstår är det en missuppfattning i samband med att Tesla går ut till många (alla?) i reservationskön i USA och låter dem teckna order - och därmed betala $2500 i samband med det.
Nån klantskalle som fått det hela om bakfoten - gjort en ”grej” av det och sen en massa andra klantskallar som hakat på utan att tänka efter.
Tror det är precis så. Sedan är det någon analytiker som försöker hitta saker som kan dra ner värdet på hans blankade aktier.
Nu vet man att det är fel men jag blir mer oroad över om dom sitter och gör så här dagarna i ända gällande andra aktier och att dom ändå är respekterade och trovärdiga i sitt yrke.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Betala mer pengar för reservationerna?

Inlägg av stefan007 »

Jag skrev till placera.nu och notisförfattaren (nån timme efter notisen dök upp) att det inte är ok att publicera rena felaktigheter. Dessutom på en sajt som även innehåller aktiehandel (avanza) Jag förklarade även hur det fungerar med reservation när man köper en Tesla.
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Betala mer pengar för reservationerna?

Inlägg av stefan007 »

Glömde skriva i förra inlägget att jag inte fått någon återkoppling från vare sig författare eller placera.nu
:evil:
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Betala mer pengar för reservationerna?

Inlägg av Feddan »

Det stod förklarat längre ned i den artikeln, under "Electrek's take:"

"Finally, I can’t believe that he brought up the order deposit.

Bloomberg and CNBC both wrote about that last week as if it was a new money grab strategy from Tesla, but the company always required non-refundable deposits for custom orders.

The reservation process, which has a separate refundable deposit, has always been a separate process from actually placing your order and Tesla starting the process of custom building a vehicle, with Model S, Model X, and now Model 3.

The media made it into something else and now Wall Street seems to be buying into it."
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Betala mer pengar för reservationerna?

Inlägg av StefL »

Pontus skrev:
Nu vet man att det är fel men jag blir mer oroad över om dom sitter och gör så här dagarna i ända gällande andra aktier och att dom ändå är respekterade och trovärdiga i sitt yrke.
Respekterade och trovärdiga?! Den sortens individer håller jag för ungefär lika trovärdiga som bilhandlare och fastighetsmäklare. Den respekt jag känner för dem är därefter... :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Betala mer pengar för reservationerna?

Inlägg av danni »

Se det positivt. Sån här felaktig information kan få kortsiktig påverkan på aktiekursen, men det är ju sånt som ger bra lägen för oss som vet bättre att köpa på oss aktier till reapris.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar