Ingen köavgift för 3 längre

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Inlägg av e5m1r »

chaffis75 skrev:
12man skrev:
Jag ansåg då och nu att de 10.000sek/bil skicka-r/de en kraftfull signal till hela bilindustrin, och då kan jag avstå från den lilla räntan.
Sen har väl alla en handpenning vid beställning?
Jag har aldrig betalt en krona före leverans på de nya Volvo bilar jag köpt helt privat.
Beror klart på vad du beställer generellt idag gäller troligtvis volvo numera som har mer utrustnings varianter än G GL och GLS :)
Bilar byggs för dig i den färg kombination di beställt nu har tesla slimat variationerna så det blir inte så många configs
Men för att återkomma till ”handpenning” varför skulle någon bygga en bil enligt din spec utan handpenning om du kan pngra dig så sitter de där med en bil som är kandie svårsåld ?
Väljer man den ”vanligaste” config kan man säkert få en bil från hyllan :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Inlägg av joel80 »

Va??
Nej nej...

Det är väldigt ovanligt att betala en handpenning när man beställer en bil.. Eller som i Teslas fall, när man anmäler intresse för en.

Jag har köpt ett par nya Volvos, där jag självklart gått igenom specifikation och beställt den precis så som jag vill ha den med de paket och tillbehör jag vill ha. Den har då byggs efter min spec och leverans har skett 2-3 månader efter beställning.

Jag har heller aldrig betalat en krona innan jag fått bilen.
Känns inte alls ok att behöva lägga ut/låna ut 10k + 25k vid beställning och ligga ute med som ett lån utan ränta. Att man kan bli tvungen att betala en straffavgift om man avbokar bilen efter ett visst datum är jag med på att avtala, men låna ut 35000kr räntefritt och kanske ganska länge... Gör mig ytterst tveksam.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Inlägg av Zalman3 »

Finns olika lösningar... Köpte en Audi på villkoren att jag betalade 50% vid kontraktsskrivning, fick leverans 6 månader senare, betalade sista 50% ytterligare 6 månader senare.

Under förutsättning att företaget man betalat till inte går i konkurs innan man fått bilen är detta en bra lösning.
Jag hade ju 6 månader på mig att sälja den gamla bilen innan slutfakturan skulle betalas.
Ingen ränta blev det heller.
Och jag hade ju 12 månader på mig att spara ihop till slutfakturan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Inlägg av Jerker »

Jag tycker inte att det är så konstigt att ett företag som säljer bilar direkt till slutkund över hela världen tar ut en handpenning. Det kan vara svårt att ta ut en straffavgift vid sena avbeställningar annars. Det är skillnad mot små lokala återförsäljare som kanske t.o.m. känner kunden, iaf lite ytligt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Inlägg av Svenssons »

Jag skulle gissa på att andelen köp med krav på handpenning är rätt stor när priset är på 500k och uppåt. Betalar man inte utan tecknar ett leasingavtal eller lånar av ett till företaget nära knutet bolag kanske man kan slippa betala handpenning men åker istället på kreditkontroll.

Flera bilföretag har nu även deposition för att reservera en bil som ännu inte kommit i produktion. Tesla är inte ensamma om detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Inlägg av chaffis75 »

e5m1r skrev:
chaffis75 skrev:
12man skrev:
Jag ansåg då och nu att de 10.000sek/bil skicka-r/de en kraftfull signal till hela bilindustrin, och då kan jag avstå från den lilla räntan.
Sen har väl alla en handpenning vid beställning?
Jag har aldrig betalt en krona före leverans på de nya Volvo bilar jag köpt helt privat.
Beror klart på vad du beställer generellt idag gäller troligtvis volvo numera som har mer utrustnings varianter än G GL och GLS :)
Bilar byggs för dig i den färg kombination di beställt nu har tesla slimat variationerna så det blir inte så många configs
Men för att återkomma till ”handpenning” varför skulle någon bygga en bil enligt din spec utan handpenning om du kan pngra dig så sitter de där med en bil som är kandie svårsåld ?
Väljer man den ”vanligaste” config kan man säkert få en bil från hyllan :)
Jag säga bara att så är fallet när jag beställt en Volvo.. De Volvo jag köpt har varit fabrik beställd och helt enligt min spec och jag tycker du är lite löjlig när du pratar g och gl bilar, jag hade nog inte ens körkort då. Jag pratar om moderna Volvo bilar.
Samma sak gäller de Peugeot som vi köpte för något år sedan, denna var verkligen special beställd med lite speciell utrustning.
Tesla är och måste inte vara bäst på allt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Finns olika lösningar... Köpte en Audi på villkoren att jag betalade 50% vid kontraktsskrivning, fick leverans 6 månader senare, betalade sista 50% ytterligare 6 månader senare.

Under förutsättning att företaget man betalat till inte går i konkurs innan man fått bilen är detta en bra lösning.
Jag hade ju 6 månader på mig att sälja den gamla bilen innan slutfakturan skulle betalas.
Ingen ränta blev det heller.
Och jag hade ju 12 månader på mig att spara ihop till slutfakturan.
Oj, 50% då får de inte mina pengar, då ser jag mig om efter en annan bil. Troligen är de återförsäljare dessutom som har dessa pengar, går de I konkurs så är pengarna borta.
Att man däremot tar en summa som tesla känns ok även om jag inte är helt nöjd.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Inlägg av joel80 »

Svenssons skrev:
Jag skulle gissa på att andelen köp med krav på handpenning är rätt stor när priset är på 500k och uppåt. Betalar man inte utan tecknar ett leasingavtal eller lånar av ett till företaget nära knutet bolag kanske man kan slippa betala handpenning men åker istället på kreditkontroll.
Tja det var väl då att min Volvo "bara" kostade
495k då som "räddade" mig. Samt att jag körde leasing.. Fast Tesla gör väl ingen skillnad på om man köper privat eller tänkt leasa?
Jag har köpt av Volvos handlare här i Gävle. Ingen "liten lokal" butik.

Model 3 bör väl kosta mindre, åtminstone i de flesta konfigurationer.

För ovanliga eller väldigt dyra bilar kan jag ha lite större förståelse för viss deposition.
50% ett halvår innan skulle jag dock inte acceptera hur ovanlig bilen än var! Det är ju inte så att 50% av värdet försvunnit om dom skulle tvingats sälja den till nån annan om du hoppade av i ett sent läge!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Inlägg av Pontus »

Kan ju meddela att Tesla verkar inte ha några problem att sälja en model 3 som inte hämtas ut. Till mig sa dom att jag hade 2 veckor på mig att ta leverans efter att bilen kommit till SC annars skulle den gå till en annan kund. Det är ju fördelen med få valmöjligheter. Men när den väl kommer till Sverige är ju både marknaden mindre och valmöjligheterna fler så då kanske de vill ha lite pengar och inte helt orätt kan jag tycka.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Inlägg av HelectriC »

Jag har aldrig betalt en krona i förskott för en specialbeställd bil tidigare. Däremot så signerar man ett kontrakt där det står att om man drar sig ur, så får man betala en summa (ofta 4-6% av bilens pris). Jag vet inte vem de som skriver i denna tråd blivit lurade av, men det är INTE vanligt att betala till ÅF innan bilen levereras. Jag har ingen erfarenhet med tex Koenigsegg och Bugatti, där är det kanske annorlunda med tanke på pris.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Inlägg av Mickep »

Vet någon på vilket konto reservationspengarna har betalats till?
Tesla får säkert inte röra dem, men kontot border ha en skaplig ränta. Kan inte tänka mig att någon inte kunnat förhandla till sig bra villkor när de har en halvmiljon som betalat 1000$. säg att räntan är på måttliga 0,1% på 500 miljoner $. (eller kan det vara mer?)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Inlägg av bylund »

Om de ens är utbetalda? Kreditkortsföretag brukar vilja hålla på pengar tills något är levererat, eftersom man annars kan kräva igen pengarna från kortutgivaren om man inte får sin vara.

T ex flygbolag brukar inte få pengarna förrän du faktiskt flyger eller har förverkat din rätt till återbetalning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Inlägg av ChristerSjo »

Detta är ett sätt för Tesla att finansiera sin verksamhet.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Inlägg av Svenssons »

ChristerSjo skrev:
Detta är ett sätt för Tesla att finansiera sin verksamhet.
Inte direkt, reservationsbeloppen är ju småsummor i sammanhanget plus att de inte hade räknat med att få så många att reservera Model 3. Reservera bil kan man också bara göra innan produktion kommer igång. Hela denna tråd handlar ju om att det inte längre går att reservera Model 3 I Nordamerika längre

Reservationsbeloppen var kanske viktigare när Model S lanserades för 6 år sedan, då var Tesla en pytteliten tillverkare med hög risk och därmed hög ränta. Idag är situationen annorlunda. Jaguar, Audi mfl andra tillverkare agerar på samma sätt och inte heller där lär reservationsbeloppet vara en fråga om finansiering av verksamheten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
ChristerSjo skrev:
Detta är ett sätt för Tesla att finansiera sin verksamhet.
Inte direkt, reservationsbeloppen är ju småsummor i sammanhanget plus att de inte hade räknat med att få så många att reservera Model 3. Reservera bil kan man också bara göra innan produktion kommer igång. Hela denna tråd handlar ju om att det inte längre går att reservera Model 3 I Nordamerika längre

Reservationsbeloppen var kanske viktigare när Model S lanserades för 6 år sedan, då var Tesla en pytteliten tillverkare med hög risk och därmed hög ränta. Idag är situationen annorlunda. Jaguar, Audi mfl andra tillverkare agerar på samma sätt och inte heller där lär reservationsbeloppet vara en fråga om finansiering av verksamheten.
Användaren skapade sitt konto 13:13, skrev inlägget 13:15 och har inte varit inne på forumet sedan dess. Är det bara för att skapa debatt och irritation?
Skriv svar