Sida 1 av 2

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 11 jul 2018 11:44
av chaffis75
12man skrev:
Jag ansåg då och nu att de 10.000sek/bil skicka-r/de en kraftfull signal till hela bilindustrin, och då kan jag avstå från den lilla räntan.
Sen har väl alla en handpenning vid beställning?
Jag har aldrig betalt en krona före leverans på de nya Volvo bilar jag köpt helt privat.

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 11 jul 2018 11:59
av lator
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Enligt http://www.di.se så tar Tesla nu bort köavgiften
för modell 3, som har varit på 10.000kr.
då är ju frågan om man lika gärna kan kräva tillbaks det man deponerat om det varken gör någon skillnad i kö längre och inte heller krävs. Jäkla dålig stil av Tesla måste jag säga. Dom fick ett räntefritt lån av mig på 20 000 över 2,5år. Vad fick jag? En teckning i ett kuvert :x
Nu är det ju faktiskt så att Tesla under snart ett år har levererat Model 3 i USA så de som gjorde en reservation och la $1000 i deposition har ju, under förutsättning att de verkligen har beställt en bil, fått förtur mot de andra utan reservation. Dock har de inte kunnat få en bil för $35000 vilket ju är lite surt...

Enligt vad jag har erfarit så är de "lånade pengarna" låsta och inte fria för Tesla att använda enligt amerikansk lag. Så visst har du "lånat ut" 20000 men inte till Tesla. Vem som egentligen drar nytta av dessa pengar känner jag inte till... :?

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 11 jul 2018 12:18
av HelectriC
lator skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Enligt http://www.di.se så tar Tesla nu bort köavgiften
för modell 3, som har varit på 10.000kr.
då är ju frågan om man lika gärna kan kräva tillbaks det man deponerat om det varken gör någon skillnad i kö längre och inte heller krävs. Jäkla dålig stil av Tesla måste jag säga. Dom fick ett räntefritt lån av mig på 20 000 över 2,5år. Vad fick jag? En teckning i ett kuvert :x
Nu är det ju faktiskt så att Tesla under snart ett år har levererat Model 3 i USA så de som gjorde en reservation och la $1000 i deposition har ju, under förutsättning att de verkligen har beställt en bil, fått förtur mot de andra utan reservation. Dock har de inte kunnat få en bil för $35000 vilket ju är lite surt...

Enligt vad jag har erfarit så är de "lånade pengarna" låsta och inte fria för Tesla att använda enligt amerikansk lag. Så visst har du "lånat ut" 20000 men inte till Tesla. Vem som egentligen drar nytta av dessa pengar känner jag inte till... :?
fast problemet är ju inte de som fått möjlighet och faktiskt tagit chansen att beställa long range. Där är saken biff. Men hur funkar det med de som väntar på short range? Vidareförs listan till denna modell så att de som reserverat tidigt får förtur där? Eller är det öppet för alla att beställa short range när den väl kommer?

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 11 jul 2018 12:28
av Svenssons
Geni87 skrev:
Nej, start av produktion är inte samma sak som leverans - tack för upplysningen. ;) Men hur tolkar du "ship"? Som start av produktion eller som leverans? Problemet är väl som du säger att "de" inte har sagt något, utan det är Elon som har sagt något, vilket brukar betyda att man får ta det med en nypa salt.
Elon_M3.PNG
Läste artiklar där det stod "start producing" och missade Elons Twitter så jag hade fel där även ifall Tesla inte säger när leverans/produktion kommer. Dock så tolkar jag "ship" som något mellan start av produktion och leverans när det kommer från Elon som fokuserar på produktionen i fabriken.

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 11 jul 2018 12:31
av jpetters
För Short range och att dra fördel av skatteavdraget i USA kan det ju vara en klar fördel att ha "stått" i kö.
I Europa sannolikt mindre fördel, om någon. Men med tanke på hur bra kritik bilen får kan det nog säljas en hel del, ex-USA. Reservationavgift och bokningsavgift är ju båda del av betalningen av bilen. Inget förlorat där.

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 11 jul 2018 13:30
av Geni87
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Nej, start av produktion är inte samma sak som leverans - tack för upplysningen. ;) Men hur tolkar du "ship"? Som start av produktion eller som leverans? Problemet är väl som du säger att "de" inte har sagt något, utan det är Elon som har sagt något, vilket brukar betyda att man får ta det med en nypa salt.
Elon_M3.PNG
Läste artiklar där det stod "start producing" och missade Elons Twitter så jag hade fel där även ifall Tesla inte säger när leverans/produktion kommer. Dock så tolkar jag "ship" som något mellan start av produktion och leverans när det kommer från Elon som fokuserar på produktionen i fabriken.
Ship är för mig när bilen transporteras från fabriken till kunden, men det kanske är öppet för tolkning. Elon är VD på företaget och bör ha förmågan att kunna se bortom enbart produktionen i fabriken när han uttalar sig. Hur som helst blir det intressant att se om de kommer kunna hålla tidsplanen, många som står i kö väntar på en mer lägre prissatt variant av bilen. Model 3 är en väldigt bra bil på många sätt, så det vore kul om fler kunder får den levererad inom en snar framtid.

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 11 jul 2018 13:41
av Svenssons
Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Nej, start av produktion är inte samma sak som leverans - tack för upplysningen. ;) Men hur tolkar du "ship"? Som start av produktion eller som leverans? Problemet är väl som du säger att "de" inte har sagt något, utan det är Elon som har sagt något, vilket brukar betyda att man får ta det med en nypa salt.
Elon_M3.PNG
Läste artiklar där det stod "start producing" och missade Elons Twitter så jag hade fel där även ifall Tesla inte säger när leverans/produktion kommer. Dock så tolkar jag "ship" som något mellan start av produktion och leverans när det kommer från Elon som fokuserar på produktionen i fabriken.
Ship är för mig när bilen transporteras från fabriken till kunden, men det kanske är öppet för tolkning. Elon är VD på företaget och bör ha förmågan att kunna se bortom enbart produktionen i fabriken när han uttalar sig. Hur som helst blir det intressant att se om de kommer kunna hålla tidsplanen, många som står i kö väntar på en mer lägre prissatt variant av bilen. Model 3 är en väldigt bra bil på många sätt, så det vore kul om fler kunder får den levererad inom en snar framtid.
Bilen går ju ytterst sällan från fabrik direkt till kund och Tesla räknar ju inte en leverans som en leverans förrän avtalet är påskrivet och bilen bytt ägare. Det sker ju inte när bilen skickas från fabrik, särskilt inte för oss i Europa.

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 11 jul 2018 13:49
av Geni87
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Nej, start av produktion är inte samma sak som leverans - tack för upplysningen. ;) Men hur tolkar du "ship"? Som start av produktion eller som leverans? Problemet är väl som du säger att "de" inte har sagt något, utan det är Elon som har sagt något, vilket brukar betyda att man får ta det med en nypa salt.
Elon_M3.PNG
Läste artiklar där det stod "start producing" och missade Elons Twitter så jag hade fel där även ifall Tesla inte säger när leverans/produktion kommer. Dock så tolkar jag "ship" som något mellan start av produktion och leverans när det kommer från Elon som fokuserar på produktionen i fabriken.
Ship är för mig när bilen transporteras från fabriken till kunden, men det kanske är öppet för tolkning. Elon är VD på företaget och bör ha förmågan att kunna se bortom enbart produktionen i fabriken när han uttalar sig. Hur som helst blir det intressant att se om de kommer kunna hålla tidsplanen, många som står i kö väntar på en mer lägre prissatt variant av bilen. Model 3 är en väldigt bra bil på många sätt, så det vore kul om fler kunder får den levererad inom en snar framtid.
Bilen går ju ytterst sällan från fabrik direkt till kund och Tesla räknar ju inte en leverans som en leverans förrän avtalet är påskrivet och bilen bytt ägare. Det sker ju inte när bilen skickas från fabrik, särskilt inte för oss i Europa.
Nej, det sa jag inte heller. :) Jag sa att för mig är ship när bilen transporteras från fabriken till kunden, sen hur många genvägar och omvägar den tar på vägen kommenterade jag inte. Men det är ju ingen vild gissning av de första som får ta emot en Model 3 SR blir kunder i Kalifornien, och där lär inte tiden från "ship" tills att kunden tar emot bilen vara särskilt lång.

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 11 jul 2018 14:12
av Svenssons
Jag skrev inte heller att det var det du menade. Vad gäller Model 3 SR så vet jag inte om Kalifornien kommer få så mycket förtur. När Model 3 började levereras så var det visserligen så för att vara nära kunderna om/när det blev problem. I och med att Tesla lär ha levererat kanske 100k bilar innan Short range börjar levereras så spelar nog inte detta någon roll längre. Det lär väl dock inte rör sig om mer än en eller ett par veckor från att bilen skickas från fabrik till leverans.

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 11 jul 2018 14:44
av Geni87
Svenssons skrev:
Jag skrev inte heller att det var det du menade. Vad gäller Model 3 SR så vet jag inte om Kalifornien kommer få så mycket förtur. När Model 3 började levereras så var det visserligen så för att vara nära kunderna om/när det blev problem. I och med att Tesla lär ha levererat kanske 100k bilar innan Short range börjar levereras så spelar nog inte detta någon roll längre. Det lär väl dock inte rör sig om mer än en eller ett par veckor från att bilen skickas från fabrik till leverans.
Nä det kanske de inte får, men det lär iaf bli USA som får leveranser först.

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 11 jul 2018 16:25
av e5m1r
chaffis75 skrev:
12man skrev:
Jag ansåg då och nu att de 10.000sek/bil skicka-r/de en kraftfull signal till hela bilindustrin, och då kan jag avstå från den lilla räntan.
Sen har väl alla en handpenning vid beställning?
Jag har aldrig betalt en krona före leverans på de nya Volvo bilar jag köpt helt privat.
Beror klart på vad du beställer generellt idag gäller troligtvis volvo numera som har mer utrustnings varianter än G GL och GLS :)
Bilar byggs för dig i den färg kombination di beställt nu har tesla slimat variationerna så det blir inte så många configs
Men för att återkomma till ”handpenning” varför skulle någon bygga en bil enligt din spec utan handpenning om du kan pngra dig så sitter de där med en bil som är kandie svårsåld ?
Väljer man den ”vanligaste” config kan man säkert få en bil från hyllan :)

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 11 jul 2018 17:30
av joel80
Va??
Nej nej...

Det är väldigt ovanligt att betala en handpenning när man beställer en bil.. Eller som i Teslas fall, när man anmäler intresse för en.

Jag har köpt ett par nya Volvos, där jag självklart gått igenom specifikation och beställt den precis så som jag vill ha den med de paket och tillbehör jag vill ha. Den har då byggs efter min spec och leverans har skett 2-3 månader efter beställning.

Jag har heller aldrig betalat en krona innan jag fått bilen.
Känns inte alls ok att behöva lägga ut/låna ut 10k + 25k vid beställning och ligga ute med som ett lån utan ränta. Att man kan bli tvungen att betala en straffavgift om man avbokar bilen efter ett visst datum är jag med på att avtala, men låna ut 35000kr räntefritt och kanske ganska länge... Gör mig ytterst tveksam.

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 11 jul 2018 18:42
av Zalman3
Finns olika lösningar... Köpte en Audi på villkoren att jag betalade 50% vid kontraktsskrivning, fick leverans 6 månader senare, betalade sista 50% ytterligare 6 månader senare.

Under förutsättning att företaget man betalat till inte går i konkurs innan man fått bilen är detta en bra lösning.
Jag hade ju 6 månader på mig att sälja den gamla bilen innan slutfakturan skulle betalas.
Ingen ränta blev det heller.
Och jag hade ju 12 månader på mig att spara ihop till slutfakturan.

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 11 jul 2018 18:45
av Jerker
Jag tycker inte att det är så konstigt att ett företag som säljer bilar direkt till slutkund över hela världen tar ut en handpenning. Det kan vara svårt att ta ut en straffavgift vid sena avbeställningar annars. Det är skillnad mot små lokala återförsäljare som kanske t.o.m. känner kunden, iaf lite ytligt.

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 11 jul 2018 19:37
av Svenssons
Jag skulle gissa på att andelen köp med krav på handpenning är rätt stor när priset är på 500k och uppåt. Betalar man inte utan tecknar ett leasingavtal eller lånar av ett till företaget nära knutet bolag kanske man kan slippa betala handpenning men åker istället på kreditkontroll.

Flera bilföretag har nu även deposition för att reservera en bil som ännu inte kommit i produktion. Tesla är inte ensamma om detta.

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 11 jul 2018 21:02
av chaffis75
e5m1r skrev:
chaffis75 skrev:
12man skrev:
Jag ansåg då och nu att de 10.000sek/bil skicka-r/de en kraftfull signal till hela bilindustrin, och då kan jag avstå från den lilla räntan.
Sen har väl alla en handpenning vid beställning?
Jag har aldrig betalt en krona före leverans på de nya Volvo bilar jag köpt helt privat.
Beror klart på vad du beställer generellt idag gäller troligtvis volvo numera som har mer utrustnings varianter än G GL och GLS :)
Bilar byggs för dig i den färg kombination di beställt nu har tesla slimat variationerna så det blir inte så många configs
Men för att återkomma till ”handpenning” varför skulle någon bygga en bil enligt din spec utan handpenning om du kan pngra dig så sitter de där med en bil som är kandie svårsåld ?
Väljer man den ”vanligaste” config kan man säkert få en bil från hyllan :)
Jag säga bara att så är fallet när jag beställt en Volvo.. De Volvo jag köpt har varit fabrik beställd och helt enligt min spec och jag tycker du är lite löjlig när du pratar g och gl bilar, jag hade nog inte ens körkort då. Jag pratar om moderna Volvo bilar.
Samma sak gäller de Peugeot som vi köpte för något år sedan, denna var verkligen special beställd med lite speciell utrustning.
Tesla är och måste inte vara bäst på allt.

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 11 jul 2018 21:07
av chaffis75
Zalman3 skrev:
Finns olika lösningar... Köpte en Audi på villkoren att jag betalade 50% vid kontraktsskrivning, fick leverans 6 månader senare, betalade sista 50% ytterligare 6 månader senare.

Under förutsättning att företaget man betalat till inte går i konkurs innan man fått bilen är detta en bra lösning.
Jag hade ju 6 månader på mig att sälja den gamla bilen innan slutfakturan skulle betalas.
Ingen ränta blev det heller.
Och jag hade ju 12 månader på mig att spara ihop till slutfakturan.
Oj, 50% då får de inte mina pengar, då ser jag mig om efter en annan bil. Troligen är de återförsäljare dessutom som har dessa pengar, går de I konkurs så är pengarna borta.
Att man däremot tar en summa som tesla känns ok även om jag inte är helt nöjd.

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 11 jul 2018 21:11
av joel80
Svenssons skrev:
Jag skulle gissa på att andelen köp med krav på handpenning är rätt stor när priset är på 500k och uppåt. Betalar man inte utan tecknar ett leasingavtal eller lånar av ett till företaget nära knutet bolag kanske man kan slippa betala handpenning men åker istället på kreditkontroll.
Tja det var väl då att min Volvo "bara" kostade
495k då som "räddade" mig. Samt att jag körde leasing.. Fast Tesla gör väl ingen skillnad på om man köper privat eller tänkt leasa?
Jag har köpt av Volvos handlare här i Gävle. Ingen "liten lokal" butik.

Model 3 bör väl kosta mindre, åtminstone i de flesta konfigurationer.

För ovanliga eller väldigt dyra bilar kan jag ha lite större förståelse för viss deposition.
50% ett halvår innan skulle jag dock inte acceptera hur ovanlig bilen än var! Det är ju inte så att 50% av värdet försvunnit om dom skulle tvingats sälja den till nån annan om du hoppade av i ett sent läge!

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 11 jul 2018 21:32
av Pontus
Kan ju meddela att Tesla verkar inte ha några problem att sälja en model 3 som inte hämtas ut. Till mig sa dom att jag hade 2 veckor på mig att ta leverans efter att bilen kommit till SC annars skulle den gå till en annan kund. Det är ju fördelen med få valmöjligheter. Men när den väl kommer till Sverige är ju både marknaden mindre och valmöjligheterna fler så då kanske de vill ha lite pengar och inte helt orätt kan jag tycka.

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 12 jul 2018 08:43
av HelectriC
Jag har aldrig betalt en krona i förskott för en specialbeställd bil tidigare. Däremot så signerar man ett kontrakt där det står att om man drar sig ur, så får man betala en summa (ofta 4-6% av bilens pris). Jag vet inte vem de som skriver i denna tråd blivit lurade av, men det är INTE vanligt att betala till ÅF innan bilen levereras. Jag har ingen erfarenhet med tex Koenigsegg och Bugatti, där är det kanske annorlunda med tanke på pris.

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 12 jul 2018 13:09
av Mickep
Vet någon på vilket konto reservationspengarna har betalats till?
Tesla får säkert inte röra dem, men kontot border ha en skaplig ränta. Kan inte tänka mig att någon inte kunnat förhandla till sig bra villkor när de har en halvmiljon som betalat 1000$. säg att räntan är på måttliga 0,1% på 500 miljoner $. (eller kan det vara mer?)

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 12 jul 2018 14:45
av bylund
Om de ens är utbetalda? Kreditkortsföretag brukar vilja hålla på pengar tills något är levererat, eftersom man annars kan kräva igen pengarna från kortutgivaren om man inte får sin vara.

T ex flygbolag brukar inte få pengarna förrän du faktiskt flyger eller har förverkat din rätt till återbetalning.

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 31 jul 2018 15:15
av ChristerSjo
Detta är ett sätt för Tesla att finansiera sin verksamhet.

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 31 jul 2018 15:59
av Svenssons
ChristerSjo skrev:
Detta är ett sätt för Tesla att finansiera sin verksamhet.
Inte direkt, reservationsbeloppen är ju småsummor i sammanhanget plus att de inte hade räknat med att få så många att reservera Model 3. Reservera bil kan man också bara göra innan produktion kommer igång. Hela denna tråd handlar ju om att det inte längre går att reservera Model 3 I Nordamerika längre

Reservationsbeloppen var kanske viktigare när Model S lanserades för 6 år sedan, då var Tesla en pytteliten tillverkare med hög risk och därmed hög ränta. Idag är situationen annorlunda. Jaguar, Audi mfl andra tillverkare agerar på samma sätt och inte heller där lär reservationsbeloppet vara en fråga om finansiering av verksamheten.

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 31 jul 2018 16:20
av vigge50
Svenssons skrev:
ChristerSjo skrev:
Detta är ett sätt för Tesla att finansiera sin verksamhet.
Inte direkt, reservationsbeloppen är ju småsummor i sammanhanget plus att de inte hade räknat med att få så många att reservera Model 3. Reservera bil kan man också bara göra innan produktion kommer igång. Hela denna tråd handlar ju om att det inte längre går att reservera Model 3 I Nordamerika längre

Reservationsbeloppen var kanske viktigare när Model S lanserades för 6 år sedan, då var Tesla en pytteliten tillverkare med hög risk och därmed hög ränta. Idag är situationen annorlunda. Jaguar, Audi mfl andra tillverkare agerar på samma sätt och inte heller där lär reservationsbeloppet vara en fråga om finansiering av verksamheten.
Användaren skapade sitt konto 13:13, skrev inlägget 13:15 och har inte varit inne på forumet sedan dess. Är det bara för att skapa debatt och irritation?