Sida 2 av 2

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 12 jul 2018 13:09
av Mickep
Vet någon på vilket konto reservationspengarna har betalats till?
Tesla får säkert inte röra dem, men kontot border ha en skaplig ränta. Kan inte tänka mig att någon inte kunnat förhandla till sig bra villkor när de har en halvmiljon som betalat 1000$. säg att räntan är på måttliga 0,1% på 500 miljoner $. (eller kan det vara mer?)

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 12 jul 2018 14:45
av bylund
Om de ens är utbetalda? Kreditkortsföretag brukar vilja hålla på pengar tills något är levererat, eftersom man annars kan kräva igen pengarna från kortutgivaren om man inte får sin vara.

T ex flygbolag brukar inte få pengarna förrän du faktiskt flyger eller har förverkat din rätt till återbetalning.

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 31 jul 2018 15:15
av ChristerSjo
Detta är ett sätt för Tesla att finansiera sin verksamhet.

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 31 jul 2018 15:59
av Svenssons
ChristerSjo skrev:
Detta är ett sätt för Tesla att finansiera sin verksamhet.
Inte direkt, reservationsbeloppen är ju småsummor i sammanhanget plus att de inte hade räknat med att få så många att reservera Model 3. Reservera bil kan man också bara göra innan produktion kommer igång. Hela denna tråd handlar ju om att det inte längre går att reservera Model 3 I Nordamerika längre

Reservationsbeloppen var kanske viktigare när Model S lanserades för 6 år sedan, då var Tesla en pytteliten tillverkare med hög risk och därmed hög ränta. Idag är situationen annorlunda. Jaguar, Audi mfl andra tillverkare agerar på samma sätt och inte heller där lär reservationsbeloppet vara en fråga om finansiering av verksamheten.

Re: Ingen köavgift för 3 längre

Postat: 31 jul 2018 16:20
av vigge50
Svenssons skrev:
ChristerSjo skrev:
Detta är ett sätt för Tesla att finansiera sin verksamhet.
Inte direkt, reservationsbeloppen är ju småsummor i sammanhanget plus att de inte hade räknat med att få så många att reservera Model 3. Reservera bil kan man också bara göra innan produktion kommer igång. Hela denna tråd handlar ju om att det inte längre går att reservera Model 3 I Nordamerika längre

Reservationsbeloppen var kanske viktigare när Model S lanserades för 6 år sedan, då var Tesla en pytteliten tillverkare med hög risk och därmed hög ränta. Idag är situationen annorlunda. Jaguar, Audi mfl andra tillverkare agerar på samma sätt och inte heller där lär reservationsbeloppet vara en fråga om finansiering av verksamheten.
Användaren skapade sitt konto 13:13, skrev inlägget 13:15 och har inte varit inne på forumet sedan dess. Är det bara för att skapa debatt och irritation?