Sida 1 av 1

Laddnind och konstigheter

Postat: 11 jul 2018 23:26
av Pontus
Hade min bil på långsamladsning idag på jobbet. När den sa att det var 10 min kvar var räckvidden 281 Miles. Sedan när den var klar och jag tittade 2 timmar senare var räckvidden 280 Miles. När den laddat klart och bilen behöver ström tar den då ifrån batteriet i stället för från kabeln? Något som skulle kunna styrka detta är att jag slog på ACn 10 min innan jag gick ut bilen och det var 276 Miles kvar när jag kom ut.

Re: Laddnind och konstigheter

Postat: 11 jul 2018 23:49
av Smutt
Min S gör på samma sätt

Re: Laddnind och konstigheter

Postat: 12 jul 2018 07:30
av mati
Smutt skrev:
Min S gör på samma sätt
Ja, det upplever jag också. Laddnivån sjunker nästan alltid en gnutta efter att laddningen har avslutats. Jag tror inte det har med ACn att göra. Det händer oavsett.
Jag har ställt in att den ska ladda till 70% på natten, och i appen står alltid att laddningen har avslutats vid 70%, men i princip varje morgon står den på 69%.

Re: Laddnind och konstigheter

Postat: 12 jul 2018 09:18
av Bjelke
När batteriet svalnar så sjunker spänningen lite vilket motsvarar lite lägre räckvidd, tror det är den effekten vi ser oftast... men på vintern kan det även vara batteri-värmesystem som drar en del osv.

Re: Laddnind och konstigheter

Postat: 12 jul 2018 13:21
av Pontus
Bjelke skrev:
När batteriet svalnar så sjunker spänningen lite vilket motsvarar lite lägre räckvidd, tror det är den effekten vi ser oftast... men på vintern kan det även vara batteri-värmesystem som drar en del osv.
Trodde temperaturer närmare 20 C var bättre för batteriet och räckvidden. Vi hade 42 C ute igår så mycket avsvalnade kan det inte varit :)
Dessutom extremt långsam laddning vilket borde ge lite uppvärmning av batteriet. 1,2 kW.

Re: Laddnind och konstigheter

Postat: 12 jul 2018 17:32
av Bjelke
Pontus skrev:
Bjelke skrev:
När batteriet svalnar så sjunker spänningen lite vilket motsvarar lite lägre räckvidd, tror det är den effekten vi ser oftast... men på vintern kan det även vara batteri-värmesystem som drar en del osv.
Trodde temperaturer närmare 20 C var bättre för batteriet och räckvidden. Vi hade 42 C ute igår så mycket avsvalnade kan det inte varit :)
Dessutom extremt långsam laddning vilket borde ge lite uppvärmning av batteriet. 1,2 kW.
Ja det har du ju rätt i :)