OM... (köpa model 3-tråd)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

OM... (köpa model 3-tråd)

Inläggav Jerker » 12 jul 2018 14:24

Jag funderar mycket på hur jag ska lösa min elbilsframtid. Ni som orkat läsa mina litanior är ju uppdaterade, men jag drar korta fakta:

Leasingen på Zoen tar slut 16 januari 2019 och då måste jag ha nåt annat att köra.

Vill självklart inte gå tillbaka till nåt fossilt, så jag överväger att köpa nån begagnad elbil i väntan på att den elbil jag vill ha finns att köpa.

Vad har jag att välja på? Just nu står det mellan Tesla 3 (med dragkrok) eller en Sono Sion. Eller båda två om hustrun kan tänka sig detta då vi behöver två bilar.

När kommer 3:an? Om de verkligen får upp produktionshastigheten så kan det kanske bli verklighet att de öppnar designstudion för oss här runt nyår, men det är fortfarande väl minst 3 månaders leveranstid?

Sono Sion kommer tidigast mot slutet av 2019.

Funderingar: Köpa nåt begagnat för att klara glappet måste jag helt klart. Ska jag sen köpa en Tesla 3 så snart det går och sedan ta beslutet om jag ska behålla den när Sion, eller nån annan lämplig elbil med drag, kommer? Räknade på det, och om det innebär att få en 3:a väsentligt snabbare så kanske jag får punga ut med det extra för det stora batteriet...

Andra som har liknande problem?

Edit: OBS! Den elbil jag köper för framtiden ska ha dragkrok!
Senast redigerad av Jerker 12 jul 2018 15:11, redigerad totalt 1 gång.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker

Re: OM... (köpa model 3-tråd)

Inläggav p1457 » 12 jul 2018 14:30

Ja, men jag löste det med 12 månaders leasing på leaf 40.

Jag försökte att titta på avgasbilar på blocket. Men det började flimra för ögonen och jag blev apatisk. Det gick verkligen inte att få det spännande att titta på golf eller liknande.
p1457

Inläggav Teslaägare stefan007 » 12 jul 2018 14:33

Såg att Kia har sänkt priset på Soul till 316'. Så 256' efter bonus med 7-års garanti måste väl betecknas som ett kap. Enfasladdning och litet batteri till trots. Såg att någon här inne köpt, några erfarenheter att dela med sig av?
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Leo » 12 jul 2018 16:49

Går det kanske att förlänga leasingen på din nuvarande Zoe?0, typ 1år?
Använd min referallänk och få fri laddning på Tesla Supercharger! http://ts.la/erik9108
X100D-17
e-Golf-18
Reserverad Model 3
Tidigare P85-14 3000mil
Tidigare 3st e-Golf, tot 6000mil
Tidigare e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inläggav Jerker » 12 jul 2018 16:54

Leo skrev:Går det kanske att förlänga leasingen på din nuvarande Zoe?0, typ 1år?

Jag har inte frågat själv, men andra Zoeägare har frågat och fått nobben. Köpa loss eller lämna tillbaka är det som gäller. Det är ett alternativ att köpa loss, men det beror naturligtvis på vad de vill ha för den. Jag har funderat på möjligheten att köpa en begagnad Zoe från 2015 eller tidigare så jag får 43 kW-laddaren. Men det beror också mycket på hur stort glapp det skulle bli om Teslan skulle kunna gå att få hyfsat tidigt under våren.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav zyax » 12 jul 2018 17:27

Jerker skrev:
Leo skrev:Går det kanske att förlänga leasingen på din nuvarande Zoe?0, typ 1år?

Jag har inte frågat själv, men andra Zoeägare har frågat och fått nobben. Köpa loss eller lämna tillbaka är det som gäller. Det är ett alternativ att köpa loss, men det beror naturligtvis på vad de vill ha för den. Jag har funderat på möjligheten att köpa en begagnad Zoe från 2015 eller tidigare så jag får 43 kW-laddaren. Men det beror också mycket på hur stort glapp det skulle bli om Teslan skulle kunna gå att få hyfsat tidigt under våren.

Leasa 12 mån eller köp en begagnad Zoe, det låter som en bra plan. Gissar att ni kommer ha en Model 3 och en Sono Sion sedan.
Dieselgatefossilbrännare (VW Touran) samt en Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel. Köar, sedan juni 2016, till en Model 3 och tror på leverans 2019.
Solceller på hela taket (ca 18kWp)
zyax

Inläggav Teslaägare Bjelke » 12 jul 2018 17:30

Köper du en begagnad isf leasing ett år så kan du ju byta när du vill lixom ;)
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav PoloPrinsen » 12 jul 2018 20:50

Har du räknat ut nissans env200, och om isåfall, varför? Både köpealternativen nytt resp begagnat samt (kort)leasing finns väl för dig om du vill?
Nån av varianterna verkar gå att få med drag, dock bara för lövkärra. Om jag minns korrekt.
Mvh PP.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inläggav Jerker » 12 jul 2018 21:03

PoloPrinsen skrev:Har du räknat ut nissans env200, och om isåfall, varför? Både köpealternativen nytt resp begagnat samt (kort)leasing finns väl för dig om du vill?
Nån av varianterna verkar gå att få med drag, dock bara för lövkärra. Om jag minns korrekt.
Mvh PP.

Ja, den har jag räknat ut. Som du själv påpekar så är dragvikten rena skämtet.

Jag får avvakta och se hur det går med prognoserna av model 3-leveranser till Sverige. Men det troligaste är väl att köpa nåt begagnat.
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav Teslaägare mati » 12 jul 2018 21:12

Jag skulle i första hand försöka köpa ut Zoen. Då behåller du samma bil och vet vad du får.
Om inte det går eller om priset blir för högt skulle jag troligen försöka få tag i en begagnad Zoe som kanske har gått fler mil än din eller så. Då borde priset vara lägre.
Om inte det heller går återstår bara att hitta nåt annat begagnat, vilket inte är världens lättaste uppgift. Men du har ju egentligen inga jättehöga krav eftersom du har lilla batteriet idag. De flesta elbilar borde duga som tillfällig ersättare.
Dumt med privatleasing att det inte går att förlänga. Det hade ju varit det enklaste.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
mati
Teslaägare

Nästa

Återgå till Model 3