OM... (köpa model 3-tråd)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

OM... (köpa model 3-tråd)

Inlägg av Jerker »

Jag funderar mycket på hur jag ska lösa min elbilsframtid. Ni som orkat läsa mina litanior är ju uppdaterade, men jag drar korta fakta:

Leasingen på Zoen tar slut 16 januari 2019 och då måste jag ha nåt annat att köra.

Vill självklart inte gå tillbaka till nåt fossilt, så jag överväger att köpa nån begagnad elbil i väntan på att den elbil jag vill ha finns att köpa.

Vad har jag att välja på? Just nu står det mellan Tesla 3 (med dragkrok) eller en Sono Sion. Eller båda två om hustrun kan tänka sig detta då vi behöver två bilar.

När kommer 3:an? Om de verkligen får upp produktionshastigheten så kan det kanske bli verklighet att de öppnar designstudion för oss här runt nyår, men det är fortfarande väl minst 3 månaders leveranstid?

Sono Sion kommer tidigast mot slutet av 2019.

Funderingar: Köpa nåt begagnat för att klara glappet måste jag helt klart. Ska jag sen köpa en Tesla 3 så snart det går och sedan ta beslutet om jag ska behålla den när Sion, eller nån annan lämplig elbil med drag, kommer? Räknade på det, och om det innebär att få en 3:a väsentligt snabbare så kanske jag får punga ut med det extra för det stora batteriet...

Andra som har liknande problem?

Edit: OBS! Den elbil jag köper för framtiden ska ha dragkrok!
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: OM... (köpa model 3-tråd)

Inlägg av p1457 »

Ja, men jag löste det med 12 månaders leasing på leaf 40.

Jag försökte att titta på avgasbilar på blocket. Men det började flimra för ögonen och jag blev apatisk. Det gick verkligen inte att få det spännande att titta på golf eller liknande.
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: OM... (köpa model 3-tråd)

Inlägg av stefan007 »

Såg att Kia har sänkt priset på Soul till 316'. Så 256' efter bonus med 7-års garanti måste väl betecknas som ett kap. Enfasladdning och litet batteri till trots. Såg att någon här inne köpt, några erfarenheter att dela med sig av?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: OM... (köpa model 3-tråd)

Inlägg av Leo »

Går det kanske att förlänga leasingen på din nuvarande Zoe?0, typ 1år?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: OM... (köpa model 3-tråd)

Inlägg av Jerker »

Leo skrev:
Går det kanske att förlänga leasingen på din nuvarande Zoe?0, typ 1år?
Jag har inte frågat själv, men andra Zoeägare har frågat och fått nobben. Köpa loss eller lämna tillbaka är det som gäller. Det är ett alternativ att köpa loss, men det beror naturligtvis på vad de vill ha för den. Jag har funderat på möjligheten att köpa en begagnad Zoe från 2015 eller tidigare så jag får 43 kW-laddaren. Men det beror också mycket på hur stort glapp det skulle bli om Teslan skulle kunna gå att få hyfsat tidigt under våren.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: OM... (köpa model 3-tråd)

Inlägg av zyax »

Jerker skrev:
Leo skrev:
Går det kanske att förlänga leasingen på din nuvarande Zoe?0, typ 1år?
Jag har inte frågat själv, men andra Zoeägare har frågat och fått nobben. Köpa loss eller lämna tillbaka är det som gäller. Det är ett alternativ att köpa loss, men det beror naturligtvis på vad de vill ha för den. Jag har funderat på möjligheten att köpa en begagnad Zoe från 2015 eller tidigare så jag får 43 kW-laddaren. Men det beror också mycket på hur stort glapp det skulle bli om Teslan skulle kunna gå att få hyfsat tidigt under våren.
Leasa 12 mån eller köp en begagnad Zoe, det låter som en bra plan. Gissar att ni kommer ha en Model 3 och en Sono Sion sedan.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: OM... (köpa model 3-tråd)

Inlägg av Bjelke »

Köper du en begagnad isf leasing ett år så kan du ju byta när du vill lixom ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: OM... (köpa model 3-tråd)

Inlägg av PoloPrinsen »

Har du räknat ut nissans env200, och om isåfall, varför? Både köpealternativen nytt resp begagnat samt (kort)leasing finns väl för dig om du vill?
Nån av varianterna verkar gå att få med drag, dock bara för lövkärra. Om jag minns korrekt.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: OM... (köpa model 3-tråd)

Inlägg av Jerker »

PoloPrinsen skrev:
Har du räknat ut nissans env200, och om isåfall, varför? Både köpealternativen nytt resp begagnat samt (kort)leasing finns väl för dig om du vill?
Nån av varianterna verkar gå att få med drag, dock bara för lövkärra. Om jag minns korrekt.
Mvh PP.
Ja, den har jag räknat ut. Som du själv påpekar så är dragvikten rena skämtet.

Jag får avvakta och se hur det går med prognoserna av model 3-leveranser till Sverige. Men det troligaste är väl att köpa nåt begagnat.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: OM... (köpa model 3-tråd)

Inlägg av mati »

Jag skulle i första hand försöka köpa ut Zoen. Då behåller du samma bil och vet vad du får.
Om inte det går eller om priset blir för högt skulle jag troligen försöka få tag i en begagnad Zoe som kanske har gått fler mil än din eller så. Då borde priset vara lägre.
Om inte det heller går återstår bara att hitta nåt annat begagnat, vilket inte är världens lättaste uppgift. Men du har ju egentligen inga jättehöga krav eftersom du har lilla batteriet idag. De flesta elbilar borde duga som tillfällig ersättare.
Dumt med privatleasing att det inte går att förlänga. Det hade ju varit det enklaste.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: OM... (köpa model 3-tråd)

Inlägg av Jerker »

Ja, nåt begagnat är nog det troligaste. Som jag skrivit, en äldre Zoe med 43 kW-laddning. Går att få för runt 100000:-
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: OM... (köpa model 3-tråd)

Inlägg av chpaulin »

Har du fått något pris på att köpa ut nuvarande?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: OM... (köpa model 3-tråd)

Inlägg av Jerker »

chpaulin skrev:
Har du fått något pris på att köpa ut nuvarande?
Nej. Det är lite komplicerat. Jag fick ju en annan bil i vintras eftersom värmen inte funkade på min gamla. Men leasingen löper på som om inget har hänt, men den bilen jag fick, som var en exakt likadan och uttagen ungefär samtidigt, hade ju bara gått 300 mil mot den gamla som gått över 5000. Så jag sitter nu med en bil som inte gått så långt. Har ingen aning om hur de kommer att värdera detta...
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: OM... (köpa model 3-tråd)

Inlägg av Leo »

Skulle tro att ”värderingen” görs på den bil du faktiskt sitter i. De vet ju ålder, garantier, mätarställning osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar