Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recension

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av StefL »

Vad var det Gandhi lär ha sagt:
First they ignore you
Then they laugh at you
Then they fight you
Then you win

Om vi då verkar ha hunnit till stadiet fight borde vi vara rätt nära stadiet win nu :)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3276
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av Niklas Z »

Laban skrev:
Flyget påverkar förstås men det står för 2% av våra totala utsläpp. Matkonsumtionen står för 25% där köttet är den stora boven i dramat. Och vi har väl vissa problem med övervikt i västvärlden samtidigt som vi också har ett rätt stort svinn , läste att var 5:e matkasse som vi bär hem kastas bort. Samtidigt tror jag det är nyttigt att vi ser oss omkring i världen.

Dessutom råkas jag bo på ett ställe där man mår rätt bra av att slippa mörket och kylan under 1-2 veckor varje vinter så ja, allt detta säger jag med vetskap om att jag gillar att resa och att det oftast är flyg som gäller :-)
Varifrån har du fått 2 % från. Jag har för mig att det är betydligt högre andel.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av Laban »

Niklas Z skrev:
Varifrån har du fått 2 % från. Jag har för mig att det är betydligt högre andel.
Tog första siffran jag hittade så det kan förstås vara fel. Här står det 1.6%:

https://pergrankvist.se/2018/01/27/fakt ... tpaverkan/
Av de totala utsläppen i världen står transportsektorn för 14 procent enligt IPCCs beräkningar från 2010. Av dessa utsläpp står flyget för 10,6 % (varav internationella flighter står för 6,5 %) vilket innebär att flyget står för 1,4 procent av världens totala utsläpp. Det ska jämföras med transporter på väg, som står för 72,1 % av alla transporttutsläpp, eller 10 % av världens utsläpp.
Naturskyddsföreningen:

https://www.naturskyddsforeningen.se/sv ... -flygresor
Globalt står flyget för 4–5 procent av alla klimatpåverkande utsläpp. För Sveriges del utgör flygresor en tiondel av våra totala utsläpp.
Så för Sverige specifikt gäller lite andra siffror. 10% ser jag ändå inte som ett jätteproblem, vi kan göra mycket på de andra områdena utan att påverka människors levnadsstandard. Det är väl snarare så att våran levnadsstandard kommer att öka om vi ex elektrifierar alla vägbunden transport. Bättre bilar, trevligare för miljön/luften i städer osv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3276
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av Niklas Z »

Ja, jag hade för mig att det var cirka 10 % för Sveriges del. Att flyg inte står för så stor del i världen som helhet som i Sverige är knappast konstigt med tanke på skillnaderna i levnadsstandard.
Men det är ganska enkelt att jämföra utsläpp från flygresor med bilresor. En praktisk tumregel är att en person på ett flygplan släpper ut lika mycket som en fossilbil, för varje kilometer. En resa till Kanarieöarna för en familj om fyra blir väldigt många mils körning. Det är en mer relevant jämförelse än procentandelar i hela världen. Och dessutom är just den resan egentligen rätt umbärlig.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av Jerker »

No comments ;)
Verdi

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av Verdi »

Räknar man utsläpp per person så är kött "ingenting" i jämförelse med transporter. Flyger man regelbundet och långt så är det lika illa som att köra en fossilbil mååååånga mil. Så att flyga till Thailand/New York osv är mycket värre än att vara köttätare.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av zyax »

Flyg kommer dessutom bli det mest miljövänliga alternativet i framtiden så att döda flyget och lägga ned och bygga igen flygplatser är inte ett bra sätt att nå målet på 0 utsläpp.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av HerrNilsson »

mati skrev:
I fallet med elbilar är det det nya som provocerar en del. Man lever i sin lilla värld där allting drivs med olja, som man kanske innerst inne till och med förstår att det inte är så bra, och plötsligt kommer det några galningar som tror att de är bättre än alla andra och börjar köra omkring i nymodiga elbilar som dessutom är dyra att köpa. Oj vad sur man blir då. Och säg att det dessutom finns politiker och andra förståsigpåare som vill att alla ska skaffa elbilar, nej, då blir det bara än värre.
Exactamundo! Där tycker jag du sammanfattar mycket av det himla bra.


Sen som Legato skrev tidigare i tråden så upplever jag också att mkt av hatet/irritationen är på nätet. IRL så är folk intresserade och nyfikna. Varit Tesla-ägare i 1,5 år nu och har stött på väldigt få extremer (varken hatare eller fan boys), utan de flesta är helt enkelt bara nyfikna. Och det är jäkligt roligt. Vet inte hur många gånger man hållt Tesla grundkurs A på parkeringar, i gör-det-själv-hallar och vid laddplatser till personer som kommit fram och frågat saker.
Det hände ju liksom inte med tidigare bilar man ägt...
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av mati »

Det har du helt rätt i. De flesta är nyfikna och det skulle inte förvåna mig om det ibland är samma folk som skiver hatinlägg på nätet.

I det sammanhanget kan jag berätta en rolig sak som hände häromveckan. Som många kanske vet var det Power Big Meet i Lidköping. Tusentals petrolheads i stinkande vrålåk från medeltiden möts för att supa skallen av sig (förlåt att jag generaliserar en aning, men det är så jag upplever det).
Och så lullade vi omkring i vår lilla e-Golf bland alla feta amerikanska fossilmonster och skulle handla hundmat. Bara det i sig var udda. Precis när jag höll på och backade ut ur en parkeringsficka kom det en typ bakom oss och viftade med armarna och hade sig. Jag blev lite halvrädd att jag kanske skulle få på käften nu, jag var ju en väldigt udda fågel på parkeringen.
Men helt fel. "Vilken underbar känsla, den låter ju inget", sa han. "Vad kostar en sån, finns det nån ekonomi i elbilar?" Gud vad glad jag blev. Det blev en liten föreläsning om elbilarnas fördelar. Hoppas att jag inte skrämde honom. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av Laban »

zyax skrev:
Flyg kommer dessutom bli det mest miljövänliga alternativet i framtiden så att döda flyget och lägga ned och bygga igen flygplatser är inte ett bra sätt att nå målet på 0 utsläpp.
Ja man måste se det rimliga i alternativen. Högre flygskatter i Sverige gör bara att vi mellanlandar i låt säga Köpenhamn och sedan vidare med utländska bolag samt ger ännu mer bränsle till missnöjespartierna. Nu tänker jag inte på små höjningar här utan något som gör att vi faktiskt flyger mindre.

Mer rimligt är:

flyg drivs mer och mer av biobränslen - 50% är tydligen görbart i Sverige. Långsiktiga subventioner/satsningar..
alla landbaserad transport elektrifieras
vi äter mindre kött, främst nötkött som ger ca 10x utsläppen jämfört med kyckling.
kommande teknologier som ex hyperloop gör att kortare flygresor kan flyttas till land
långsiktigt -> elektrifera flyget

Man måste också se detta ur ett globalt perspektiv. Satsar vi pengar bör det också kunna påverka globalt. Tycker vi kan börja med en hyperloop mellan Stockholm - Helsingfors som det har prospekteras.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av LarsL »

Laban skrev:
vi äter mindre kött, främst nötkött som ger ca 10x utsläppen jämfört med kyckling.
Jag försöker dra ner på kyckling pga hur de födsupp jämfört med nöt. För mig känns det moraliskt tveksamt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Det har du helt rätt i. De flesta är nyfikna och det skulle inte förvåna mig om det ibland är samma folk som skiver hatinlägg på nätet.

I det sammanhanget kan jag berätta en rolig sak som hände häromveckan. Som många kanske vet var det Power Big Meet i Lidköping. Tusentals petrolheads i stinkande vrålåk från medeltiden möts för att supa skallen av sig (förlåt att jag generaliserar en aning, men det är så jag upplever det).
Och så lullade vi omkring i vår lilla e-Golf bland alla feta amerikanska fossilmonster och skulle handla hundmat. Bara det i sig var udda. Precis när jag höll på och backade ut ur en parkeringsficka kom det en typ bakom oss och viftade med armarna och hade sig. Jag blev lite halvrädd att jag kanske skulle få på käften nu, jag var ju en väldigt udda fågel på parkeringen.
Men helt fel. "Vilken underbar känsla, den låter ju inget", sa han. "Vad kostar en sån, finns det nån ekonomi i elbilar?" Gud vad glad jag blev. Det blev en liten föreläsning om elbilarnas fördelar. Hoppas att jag inte skrämde honom. ;)
Vet inte om det beror på att jag har gamla Volvo ingenjörer runt mig men jag upplever att jag drabbas av samma åsikter irl som på nätet. Naturligtvis är det fler på nätet, men där finns ju också alla... typ.
Jag har hört allt från att Elon Musk är ett pucko som inte vet hur man gör bilar till att jag är lurad och att min bil är smutsigare än alla andra.

Raggare är säkert betydligt bättre än genomsnittet. Det är ju bilintresserade människor och då vet vi ju att de kommer vara intresserade av elbilar också.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Jag försöker dra ner på kyckling pga hur de födsupp jämfört med nöt. För mig känns det moraliskt tveksamt.
Beror inte det på val av uppfödare osv ? Kor som står inne i ett stall stora delar av året har det väl knappast bättre än kycklingar, och det är väl rätt vanligt i Sverige.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Men helt fel. "Vilken underbar känsla, den låter ju inget", sa han. "Vad kostar en sån, finns det nån ekonomi i elbilar?" Gud vad glad jag blev. Det blev en liten föreläsning om elbilarnas fördelar. Hoppas att jag inte skrämde honom. ;)
Skulle tro att folk i grund och botten är pragmatiska. När det finns modeller som passar alla till rätt pris och nybilsköpare får testa "riktiga" elbilar så kommer allt eventuellt motstånd att försvinna snabbt. "Sa du 1.5 kr/mil , bättre prestanda och helt tyst ?.."
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av LarsL »

Laban skrev:
LarsL skrev:
Jag försöker dra ner på kyckling pga hur de födsupp jämfört med nöt. För mig känns det moraliskt tveksamt.
Beror inte det på val av uppfödare osv ? Kor som står inne i ett stall stora delar av året har det väl knappast bättre än kycklingar, och det är väl rätt vanligt i Sverige.
Väldigt ovanligt att köttkor står inomhus i Sverige. På vintern har de naturligtvis möjlighet att gå in MEN en enorm skillnad emot kycklingar. Alla fjäderfän får i princip tryckas ihop på små små ytor medan nötdjur kräver betydligt större ytor, enligt lag.
Ingen som vill vara lönsam har sina köttdjur i stall året runt, det skulle ju vara knäppt. Köttdjur kan gå ute i hagar under hela sommaren och i princip sköta sig själva.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av Svenssons »

Denna nyhet hänger ihop med denna tråd:

https://electrek.co/2018/07/24/tesla-tr ... alls-boss/
electrek skrev:
One of Tesla’s biggest anonymous trolls/shorts has been doxxed as an investment manager heavily invested in the oil industry.

He has now deleted his Twitter account, which he used to promote his blog posts about Tesla and attack anyone saying anything that could be perceived as positive on Tesla, after Tesla CEO Elon Musk reportedly called his boss to complain about his behavior.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av HerrNilsson »

Laban skrev:
mati skrev:
Men helt fel. "Vilken underbar känsla, den låter ju inget", sa han. "Vad kostar en sån, finns det nån ekonomi i elbilar?" Gud vad glad jag blev. Det blev en liten föreläsning om elbilarnas fördelar. Hoppas att jag inte skrämde honom. ;)
Skulle tro att folk i grund och botten är pragmatiska. När det finns modeller som passar alla till rätt pris och nybilsköpare får testa "riktiga" elbilar så kommer allt eventuellt motstånd att försvinna snabbt. "Sa du 1.5 kr/mil , bättre prestanda och helt tyst ?.."
Precis! :D

Som mati skrev så får man ibland nyfikenhet och medhåll från oväntat håll. Fick i vintras lära en (ursäkta uttrycket) grovarbetare i reflexdräkt och stor diesel-pickis lite om driftkostnader och mindre underhåll på elbilar. Han var urless på att ha sin bil mer på verkstad än i drift.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av mati »

Laban skrev:
... "Sa du 1.5 kr/mil , bättre prestanda och helt tyst ?.."
Såklart nåt i den stilen. Prestanda nämnde jag nog inte ens. Det brukar jag glömma eftersom det är mycket sekundärt för mig. Och e-Golfen är ingen Tesla ju.
Men jag sa 1,5 kr/ mil, eller nästan gratis om man har egen solel som vi har. Och alltid fulladad och redo när man ska åka iväg. Att den är tyst märkte han ju själv. Det var ju därför han kom fram. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar