Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recension

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av mati »

Jantelagen är tyvärr en stark faktor, fast den finns inte någon annanstans än i Sverige och Norge. Avundsjuka däremot är en mänsklig egenskap som finns överallt. Jag är ganska säker på att många av hatarna egentligen inte har nånting emot elbilar, de skulle tvärtom förmoligen inte tacka nej till att äga en om de hade vunnit den på bingolotto. Men de har inte råd att skaffa en med egna pengar. Och då hatar man istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av TeslaTissel »

mati skrev:
Jantelagen är tyvärr en stark faktor, fast den finns inte någon annanstans än i Sverige och Norge. Avundsjuka däremot är en mänsklig egenskap som finns överallt. Jag är ganska säker på att många av hatarna egentligen inte har nånting emot elbilar, de skulle tvärtom förmoligen inte tacka nej till att äga en om de hade vunnit den på bingolotto. Men de har inte råd att skaffa en med egna pengar. Och då hatar man istället.
Precis!

Det är med andra ord inte lätt att omedelbart förstå hatarna.

En del kanske provoceras av den här bilden? I varje fall de i min nuvarande märkes-klubb. :shock:
37592864_10212515723317219_1652579806342021120_o.jpg
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av HerrNilsson »

Avundsjuka absolut. Så sånt här borde ju även drabba t.ex. just Porsche-ägare och Porsche-sfären?
Eller är det lite xtra för Tesla som även representerar en ny typ av drivlina m.m? Ska bli sjukt intressant framöver här när Audi, Porsche m.fl. också börjar prångla ut elbilar. Eller till och med när Volvo kommer med sina hel-elektriska bilar. Hur skeptiker vrider det då...

Nu verkar @MontanaSceptic1 på Twitter avslöjats som en investerare tillhörande oljebranschen så då kanske skitsnacket minskar en smula. Han genererade en hel del FUD, bl.a. hos SeekingAlpha.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av LarsL »

Porsche är inte det ett annat ord för konservativ? De envisas ju fortfarande med att ha motorn på fel ställe och bara helt nyligen införde de vattenkylning.

Endel av belackarna är så klart från de som förlorar på Teslas framgång. Andra är nyttiga idioter som upprepar deras budskap, många av mina bekanta/arbetskamrater hör till den gruppen. Jag blir lite ledsen när de bara upprepar exakt samma skitsnack som jag läst 100ggr sedan 2012 utan att ha någon egen tanke om det.
Ta Koboltet som exempel, det tas ju upp som ett jätteproblem för elbilar av de flesta trots att det egentligen är ett problem för Kongo. Inte blir det bättre för barnen i Kongo om vi fortsätter med avgasbilar? Inte är det effektivt att bryta mineral med bara händerna? Men nejdå, detta är elbilarnas fel. Suck! Varför inte tänka själv ett par sekunder?

Jag vet inte hur vi ska skydda oss emot dessa propaganda stormarna i framtiden. Men det komme4 bli vanligare och vanligare att starka makter försöker påverka våra sinnen i en riktning som de vill ha (ex Swexit och Ryssland).
Att vara källkritisk hjälper inte utan snarare tvärtom. Källkritik innebär att man litar på trovärdiga källor typ SVT, Nyteknik eller DN men vad händer när de är nyttiga idioter och någon försöker säga emot dem? Jag då är det ju den som försöker rätta som är den som inte är trovärdig, den som kommer med lögner. Hur många gånger har jag inte hänvisat till Tibor sakliga artiklar och bara fått svaret att det där är ju partiskt och går alltså inte ta hänsyn till. Vi måste lära oss att ta till oss fakta på ett nytt mer komplicerat sätt än tidigare.
Användarvisningsbild
FreddeB
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 25 jul 2016 15:20

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av FreddeB »

Sociala medier idag gör tyvärr bara skada för oss som samhälle, det jag sett under de senaste åren är att polariseringen har ökat kraftigt.
Man kan inte längre påverka en motpart att överväga att byta inställning i en fråga genom sociala medier, snarare spär man på hatarnas hat och de som är argast i en fråga blir bara ännu argare när man påvisar fakta.

Jag tror att vi kommer se en naturlig återgång från traditionella sociala medier då fler och fler tröttnar på allt hat som sprids och även när man inser att mycket av det som sprids är fabricerat (click baits, åsiktsmanipulering mm). Den yngre generationen har redan fattat detta och har lämnat t ex Facebook för länge sedan.

Jag lämnade Facebook för ett år sedan då jag tror mer på att vara en ambassadör för det jag tror och står för irl och inte online.

Jag har fortfarande twitter men postar inget och väljer att inte läsa kommentarer och avföljer hatpostare/-kommenterare. Kan starkt rekommenderas om man tröttnat på återkommande pulshöjningar och att lägga tid på att föda trollen, livet är bättre utan att ta del av allt hat dagligen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av Legato »

Jag upplever verkligen att folk i "vardagen" är positiva och nyfikna på Tesla. Detta på ett helt annat sätt än med exklusiva fossilbilar (undantaget Ferrari och Lamborghini mfl kanske).

Tycker folk generellt hade sämre attityd när jag körde Porsche tex.

På nätet finns det dock otroligt mycket hat. Jag tror det är en kombination av avundsjuka, okunskap och konservatism. Pöbeln hatar ju generellt det obekanta, det förklarar ju även stor del av framgångarna för alla populistiska och nationalistiska partier.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av Laban »

Legato skrev:
På nätet finns det dock otroligt mycket hat. Jag tror det är en kombination av avundsjuka, okunskap och konservatism. Pöbeln hatar ju generellt det obekanta, det förklarar ju även stor del av framgångarna för alla populistiska och nationalistiska partier.
Jag tror att det är rätt mycket konservatism / vanans makt. Läs ex Factfulness av Hans Rosling, mycket intressant bok som jag tycker man kan dra en hel del paralleller med när det gäller människans syn på världen vs fakta. Tycker även det gäller framgångarna för populistiska och nationalistiska partier. Folk är benägna att ta till sig negativ fakta istället för det positiv. Ta IVL rapporten som exempel som figurerat i princip överallt. Har fått många frågor relaterat till den från personer som vet i princip ingenting om elbilar. Men den rapporten har de minsann "läst", dvs, något i stil med "det tar ju 20 000 mil innan din elbil är renare än en dieselbil"..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av mati »

Folk har alltid en tendens att ta till sig det andra säger, isf för att tänka lite själv. Till och med här hemma får jag ibland slåss som en björn mot dessa krafter. Senast var det frågan om klimatförändringarna verkligen är bekräftade, alla säger nåt annat, enligt henne då, de ena säger si, de andra säger så. Jaha? Är det så? Det beror ju alltid på vilka källor man betraktar som trovärdiga och vilken information som känns mest logisk. Om alla jobbarkompisar vräker ur sig en massa skit som de läst på fb och man väljer att tro på skiten istället för att leta lite själv, ja då får man väl tro det. Det är alltid lättare att hålla med nån annan än att använda sitt eget huvud. Det finns ju en anledning varför allt fler tror att jorden är platt.
Jag gillar inte den utvecklingen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av Mickep »

Tror vi människor är mer benägna att tro på negativ rapportering än positiv. Är 90% positiv så är det den enda negativa bland dem som man kommer läsa och fokusera på.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Tror vi människor är mer benägna att tro på negativ rapportering än positiv. Är 90% positiv så är det den enda negativa bland dem som man kommer läsa och fokusera på.
Fast det stämmer ju inte med klimatförändringar, där är ju motståndet hårt.

Jag tror att folk stödjer det som stödjer deras nuvarande livsstil och tillvaro och motverkar allt som ändrar på den. De hittar då allt negativt de kan om det nya och allt positivt om det som stödjer det nuvarande.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Mickep skrev:
Tror vi människor är mer benägna att tro på negativ rapportering än positiv. Är 90% positiv så är det den enda negativa bland dem som man kommer läsa och fokusera på.
Fast det stämmer ju inte med klimatförändringar, där är ju motståndet hårt.

Jag tror att folk stödjer det som stödjer deras nuvarande livsstil och tillvaro och motverkar allt som ändrar på den. De hittar då allt negativt de kan om det nya och allt positivt om det som stödjer det nuvarande.
Precis, det är förändring, det nya, som gör att folk antingen stretar emot eller stoppar huvudet i sanden. Man uppfattar det som jobbigt. I fallet med klimatförändringar är det faktiskt jobbigt, men man måste befatta sig med det ändå förr eller senare. Och det vill man inte.
I fallet med elbilar är det det nya som provocerar en del. Man lever i sin lilla värld där allting drivs med olja, som man kanske innerst inne till och med förstår att det inte är så bra, och plötsligt kommer det några galningar som tror att de är bättre än alla andra och börjar köra omkring i nymodiga elbilar som dessutom är dyra att köpa. Oj vad sur man blir då. Och säg att det dessutom finns politiker och andra förståsigpåare som vill att alla ska skaffa elbilar, nej, då blir det bara än värre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Folk har alltid en tendens att ta till sig det andra säger, isf för att tänka lite själv. Till och med här hemma får jag ibland slåss som en björn mot dessa krafter. Senast var det frågan om klimatförändringarna verkligen är bekräftade, alla säger nåt annat, enligt henne då, de ena säger si, de andra säger så. Jaha? Är det så? Det beror ju alltid på vilka källor man betraktar som trovärdiga och vilken information som känns mest logisk. Om alla jobbarkompisar vräker ur sig en massa skit som de läst på fb och man väljer att tro på skiten istället för att leta lite själv, ja då får man väl tro det. Det är alltid lättare att hålla med nån annan än att använda sitt eget huvud. Det finns ju en anledning varför allt fler tror att jorden är platt.
Jag gillar inte den utvecklingen.
Håller med dig till 100% men det är inte alltid hälsosamt att tänka själv, speciellt inte här på forumet för då är man troll :(
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av Jerker »

Vad det gäller klimatförändringar så tar man bara till sig det som inte påverkar ens egen vardag och fritid. Det är ju bara att se på hur det är på det här forumet så fort man tar upp flygets negativa påverkan på miljön. Allt annat kan man acceptera att ändra på, men just flyget är en helig ko. "Får jag inte resa kors och tvärs i världen som jag alltid gjort så går jag inte med på att flyget har en stor negativ inverkan på miljön!"

Bland bekanta, arbetskamrater osv. så kan man ena stunden sitta och prata om hur man ska leva för att inte spä på växthuseffekten och i nästa andetag kan nån entusiastiskt berätta om sin nästa resa till England eller södra Europa. Den ena hjärncellen inser inte vad den andra nyss sagt...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Håller med dig till 100% men det är inte alltid hälsosamt att tänka själv, speciellt inte här på forumet för då är man troll :(
Jag vet. Kritikska toner ogillas, trots att man är på samma sida. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Bland bekanta, arbetskamrater osv. så kan man ena stunden sitta och prata om hur man ska leva för att inte spä på växthuseffekten och i nästa andetag kan nån entusiastiskt berätta om sin nästa resa till England eller södra Europa. Den ena hjärncellen inser inte vad den andra nyss sagt...
Flyget påverkar förstås men det står för 2% av våra totala utsläpp. Matkonsumtionen står för 25% där köttet är den stora boven i dramat. Och vi har väl vissa problem med övervikt i västvärlden samtidigt som vi också har ett rätt stort svinn , läste att var 5:e matkasse som vi bär hem kastas bort. Samtidigt tror jag det är nyttigt att vi ser oss omkring i världen.

Dessutom råkas jag bo på ett ställe där man mår rätt bra av att slippa mörket och kylan under 1-2 veckor varje vinter så ja, allt detta säger jag med vetskap om att jag gillar att resa och att det oftast är flyg som gäller :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av StefL »

Vad var det Gandhi lär ha sagt:
First they ignore you
Then they laugh at you
Then they fight you
Then you win

Om vi då verkar ha hunnit till stadiet fight borde vi vara rätt nära stadiet win nu :)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3260
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av Niklas Z »

Laban skrev:
Flyget påverkar förstås men det står för 2% av våra totala utsläpp. Matkonsumtionen står för 25% där köttet är den stora boven i dramat. Och vi har väl vissa problem med övervikt i västvärlden samtidigt som vi också har ett rätt stort svinn , läste att var 5:e matkasse som vi bär hem kastas bort. Samtidigt tror jag det är nyttigt att vi ser oss omkring i världen.

Dessutom råkas jag bo på ett ställe där man mår rätt bra av att slippa mörket och kylan under 1-2 veckor varje vinter så ja, allt detta säger jag med vetskap om att jag gillar att resa och att det oftast är flyg som gäller :-)
Varifrån har du fått 2 % från. Jag har för mig att det är betydligt högre andel.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av Laban »

Niklas Z skrev:
Varifrån har du fått 2 % från. Jag har för mig att det är betydligt högre andel.
Tog första siffran jag hittade så det kan förstås vara fel. Här står det 1.6%:

https://pergrankvist.se/2018/01/27/fakt ... tpaverkan/
Av de totala utsläppen i världen står transportsektorn för 14 procent enligt IPCCs beräkningar från 2010. Av dessa utsläpp står flyget för 10,6 % (varav internationella flighter står för 6,5 %) vilket innebär att flyget står för 1,4 procent av världens totala utsläpp. Det ska jämföras med transporter på väg, som står för 72,1 % av alla transporttutsläpp, eller 10 % av världens utsläpp.
Naturskyddsföreningen:

https://www.naturskyddsforeningen.se/sv ... -flygresor
Globalt står flyget för 4–5 procent av alla klimatpåverkande utsläpp. För Sveriges del utgör flygresor en tiondel av våra totala utsläpp.
Så för Sverige specifikt gäller lite andra siffror. 10% ser jag ändå inte som ett jätteproblem, vi kan göra mycket på de andra områdena utan att påverka människors levnadsstandard. Det är väl snarare så att våran levnadsstandard kommer att öka om vi ex elektrifierar alla vägbunden transport. Bättre bilar, trevligare för miljön/luften i städer osv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3260
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av Niklas Z »

Ja, jag hade för mig att det var cirka 10 % för Sveriges del. Att flyg inte står för så stor del i världen som helhet som i Sverige är knappast konstigt med tanke på skillnaderna i levnadsstandard.
Men det är ganska enkelt att jämföra utsläpp från flygresor med bilresor. En praktisk tumregel är att en person på ett flygplan släpper ut lika mycket som en fossilbil, för varje kilometer. En resa till Kanarieöarna för en familj om fyra blir väldigt många mils körning. Det är en mer relevant jämförelse än procentandelar i hela världen. Och dessutom är just den resan egentligen rätt umbärlig.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av Jerker »

No comments ;)
Verdi

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av Verdi »

Räknar man utsläpp per person så är kött "ingenting" i jämförelse med transporter. Flyger man regelbundet och långt så är det lika illa som att köra en fossilbil mååååånga mil. Så att flyga till Thailand/New York osv är mycket värre än att vara köttätare.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av zyax »

Flyg kommer dessutom bli det mest miljövänliga alternativet i framtiden så att döda flyget och lägga ned och bygga igen flygplatser är inte ett bra sätt att nå målet på 0 utsläpp.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av HerrNilsson »

mati skrev:
I fallet med elbilar är det det nya som provocerar en del. Man lever i sin lilla värld där allting drivs med olja, som man kanske innerst inne till och med förstår att det inte är så bra, och plötsligt kommer det några galningar som tror att de är bättre än alla andra och börjar köra omkring i nymodiga elbilar som dessutom är dyra att köpa. Oj vad sur man blir då. Och säg att det dessutom finns politiker och andra förståsigpåare som vill att alla ska skaffa elbilar, nej, då blir det bara än värre.
Exactamundo! Där tycker jag du sammanfattar mycket av det himla bra.


Sen som Legato skrev tidigare i tråden så upplever jag också att mkt av hatet/irritationen är på nätet. IRL så är folk intresserade och nyfikna. Varit Tesla-ägare i 1,5 år nu och har stött på väldigt få extremer (varken hatare eller fan boys), utan de flesta är helt enkelt bara nyfikna. Och det är jäkligt roligt. Vet inte hur många gånger man hållt Tesla grundkurs A på parkeringar, i gör-det-själv-hallar och vid laddplatser till personer som kommit fram och frågat saker.
Det hände ju liksom inte med tidigare bilar man ägt...
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av mati »

Det har du helt rätt i. De flesta är nyfikna och det skulle inte förvåna mig om det ibland är samma folk som skiver hatinlägg på nätet.

I det sammanhanget kan jag berätta en rolig sak som hände häromveckan. Som många kanske vet var det Power Big Meet i Lidköping. Tusentals petrolheads i stinkande vrålåk från medeltiden möts för att supa skallen av sig (förlåt att jag generaliserar en aning, men det är så jag upplever det).
Och så lullade vi omkring i vår lilla e-Golf bland alla feta amerikanska fossilmonster och skulle handla hundmat. Bara det i sig var udda. Precis när jag höll på och backade ut ur en parkeringsficka kom det en typ bakom oss och viftade med armarna och hade sig. Jag blev lite halvrädd att jag kanske skulle få på käften nu, jag var ju en väldigt udda fågel på parkeringen.
Men helt fel. "Vilken underbar känsla, den låter ju inget", sa han. "Vad kostar en sån, finns det nån ekonomi i elbilar?" Gud vad glad jag blev. Det blev en liten föreläsning om elbilarnas fördelar. Hoppas att jag inte skrämde honom. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Journalist trackaserad för att skrivit för positiv recen

Inlägg av Laban »

zyax skrev:
Flyg kommer dessutom bli det mest miljövänliga alternativet i framtiden så att döda flyget och lägga ned och bygga igen flygplatser är inte ett bra sätt att nå målet på 0 utsläpp.
Ja man måste se det rimliga i alternativen. Högre flygskatter i Sverige gör bara att vi mellanlandar i låt säga Köpenhamn och sedan vidare med utländska bolag samt ger ännu mer bränsle till missnöjespartierna. Nu tänker jag inte på små höjningar här utan något som gör att vi faktiskt flyger mindre.

Mer rimligt är:

flyg drivs mer och mer av biobränslen - 50% är tydligen görbart i Sverige. Långsiktiga subventioner/satsningar..
alla landbaserad transport elektrifieras
vi äter mindre kött, främst nötkött som ger ca 10x utsläppen jämfört med kyckling.
kommande teknologier som ex hyperloop gör att kortare flygresor kan flyttas till land
långsiktigt -> elektrifera flyget

Man måste också se detta ur ett globalt perspektiv. Satsar vi pengar bör det också kunna påverka globalt. Tycker vi kan börja med en hyperloop mellan Stockholm - Helsingfors som det har prospekteras.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar