Långresa med model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Långresa med model 3

Inlägg av Remuz »

Tack för arket, blir mer sugen på M3 än nånsin efter denna tråd
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Långresa med model 3

Inlägg av Pontus »

Remuz skrev:
Tack för arket, blir mer sugen på M3 än nånsin efter denna tråd
Jag försökte få tag på Tesla idag, här i USA har dom en avdelning bara för frågor kring modell 3 men 40 min väntetid. Sverige var stängt pga att ni så långt före. Vill veta om man på något sätt kan inte hamna sist i kön om man redan kör en 3a och säljer denna. Eller på något mirakulöst sätt göra om min till Europeisk för jag vill ha en i Sverige om kommer hem om knappt ett år.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Långresa med model 3

Inlägg av NiklasTesla »

Pontus skrev:
NiklasTesla skrev:
Pontus skrev:
Nu har vi kört lite till
20180805_134044.jpg
Sedan märkte jag en sak när vi stannade, om det hänt på vägen eller under natten vet jag inte :evil:
20180805_134857.jpg
Beklagar navkapseln.

Ser att denna sträcka hade betydligt högre förbrukning. Vad hände trafikmässigt samt kanske främst hastighet men även lutning? Tror inte en tappad navkapsel borde göra enormt mycket mer än max ca 5% på förbrukningen.
Jag lutar nog åt att den blev snodd i natt. När vi åkte gick jag aldrig förbi vänster fram och bilen stod ganska nära den bredvid så jag kan lätt ha missat det i morse.
Vad det gäller förbrukningen, gör navkappseln mer nytta fram eller bak?
Skulle säga att dom gör mest för förbrukningen fram då dom pressar undan luft när du svänger framhjulen.
Inte helt 100% dock.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Långresa med model 3

Inlägg av apkungen »

Pontus skrev:
Nnästa uppdatering och nu har min fru kört i 30 min...
20180728_163802.jpg
Lite snabbare, mest mellan 90 och 100, och lite törstigare. Hon fortsätter nu 500 km till så får vi se vad den säger efter det. Nu låg medlet totalt på 228 kWh/mile.
90? 100? Pratar du mph? :O
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Långresa med model 3

Inlägg av apkungen »

Det skulle vara intressant om du gjorde som Jerker gjorde med sin Zoe. Åka upp och ned för motorvägen i lite olika hastigheter. Ex 70, 100, 130 km/h och kolla förbrukning.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Långresa med model 3

Inlägg av Pontus »

apkungen skrev:
Pontus skrev:
Nnästa uppdatering och nu har min fru kört i 30 min...
20180728_163802.jpg
Lite snabbare, mest mellan 90 och 100, och lite törstigare. Hon fortsätter nu 500 km till så får vi se vad den säger efter det. Nu låg medlet totalt på 228 kWh/mile.
90? 100? Pratar du mph? :O
Eller 145-160 km/h det gick undan ibland.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Långresa med model 3

Inlägg av apkungen »

Imponerande förbrukning! Nästan helt övertygad om att det är den effektivaste bilen på motorväg av alla elbilar. Även enligt EPA så är effektiviteten på motorväg bättre för model 3 än för ioniq.

Får du alltid 119 kW om du är under 50 % SoC?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Långresa med model 3

Inlägg av Pontus »

apkungen skrev:
Imponerande förbrukning! Nästan helt övertygad om att det är den effektivaste bilen på motorväg av alla elbilar. Även enligt EPA så är effektiviteten på motorväg bättre för model 3 än för ioniq.

Får du alltid 119 kW om du är under 50 % SoC?
Inte alltid, ibland bara upp till 30-40% men jag tolkar det mer som ett problem att kyla batterierna. När det är 35-40 grader ute så kanske man inte ska räkna med max laddhastighet mer än 10 min typ?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Långresa med model 3

Inlägg av blincoln »

Tack för all data Pontus! Det blev ett blogginlägg på ABRP-bloggen: https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... -charging/
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Långresa med model 3

Inlägg av Remuz »

Så vackert, tack både Bo och Pontus!
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Långresa med model 3

Inlägg av Legato »

Sorry om du redan nämnt detta någonstans i tråden, men vad innebär "tier 1" resp "tier 2"? Betalar man mer när man passerar en viss SOC-nivå?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Långresa med model 3

Inlägg av Pontus »

blincoln skrev:
Tack för all data Pontus! Det blev ett blogginlägg på ABRP-bloggen: https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... -charging/
Tack Bo. Det var riktigt kul at se. Trodde dock att jag hade ABRP på hela tiden, kanske telefon gick i någon form av limpa mode annars hade du haft 4800 km från våran resa. Graferna var intressanta och stämmer väl med vad jag hade gissat på.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Långresa med model 3

Inlägg av vigge50 »

Legato skrev:
Sorry om du redan nämnt detta någonstans i tråden, men vad innebär "tier 1" resp "tier 2"? Betalar man mer när man passerar en viss SOC-nivå?
På de ställen man betala per minut istället för kW så är det olika priser beroende på om du laddar mer eller mindre än 60 kW.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Långresa med model 3

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Legato skrev:
Sorry om du redan nämnt detta någonstans i tråden, men vad innebär "tier 1" resp "tier 2"? Betalar man mer när man passerar en viss SOC-nivå?
På de ställen man betala per minut istället för kW så är det olika priser beroende på om du laddar mer eller mindre än 60 kW.
Aha, intressant! Tack.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Långresa med model 3

Inlägg av blincoln »

@Pontus, och andra som vill hjälpa ABRP att samla data: Nu kan man logga in på ABRP MyTesla och kryssa i "24h background sharing", vilket innebär att ABRP får fortsätta fråga bilen om data i 24 h efter att du besökt ABRP. Mycket enklare för Model 3-ägare, och jag hoppas det ska leda till att vi får in mycket mer data från Model 3 (och andra Teslor, förstås).
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Långresa med model 3

Inlägg av Pontus »

Ska tänka på det, framför allt på helgerna.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Långresa med model 3

Inlägg av tehjimos »

Snor din tråd Pontus!

Vi flyger om 5h mot Los Angeles, där vi ska få se och röra vid en Model 3 för första gången.. därefter ska vi hyra den i strax över en vecka för att sedan köra LA-LV-SF-LA(via PCH)... strax under 300mil i Model 3 LR RWD :) Tänkte göra någon slags intrycks-video för dom som är intresserade.. denna kommer ut efter jag kommit hem igen då jag inte har möjlighet att redigera "till fots" så att säga, kommer däremot lägga upp en massa bilder/videoklipp på www.instagram.com/tehjimos medans vi är där!

Taggad! :lol: :roll:
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Långresa med model 3

Inlägg av Bjelke »

Blir nästan lite avis ;)
Jag är mest nyfiken på hur ni upplever det utan skärmen framför ratten så återkom gärna om det! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Långresa med model 3

Inlägg av gellerstam »

Bjelke skrev:
Blir nästan lite avis ;)
Jag är mest nyfiken på hur ni upplever det utan skärmen framför ratten så återkom gärna om det! :)
Såg på fully charged i går och där sa en av ägarna att det tog en dag för honom att vänja sig. Men det är säkert olika från person till person.

ca 11:20

Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Långresa med model 3

Inlägg av Pontus »

gellerstam skrev:
Bjelke skrev:
Blir nästan lite avis ;)
Jag är mest nyfiken på hur ni upplever det utan skärmen framför ratten så återkom gärna om det! :)
Såg på fully charged i går och där sa en av ägarna att det tog en dag för honom att vänja sig. Men det är säkert olika från person till person.

ca 11:20
För mig tog det ca 4 timmar och 23 min aktiv körning ;)
På dagen är det inga problem alls det kändes mest konstigt i mörker men även det vänjer man sig snabbt vid.
Hoppas allt går bra med körningen och att ha alltid en SuC i närheten även om ni tänkt ladda på hotellet. Kanske annorlunda på västsidan men här verkar dom inte villiga att respektera elbilar som behöver ladda, inte ens hotellpersonalen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Långresa med model 3

Inlägg av Pontus »

Tänk också på att om uthyrare vill logga in på appen åt er att göra det på mer än en telefon även om ni bara har Wifi tex på en telefon så fungerar den som nyckel. Bästa är om uthyrare kan ändra lösenord temporärt och ni kan få det.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Långresa med model 3

Inlägg av tor »

Finns det något bra sätt att låna ut sin bil med appen? Exempelvis så byter vi ofta bil med svärföräldrar pga. Bilbarnstolar. Eller om bror/syster vill låna bilen.

Önskvärt vore att installera appen på deras telefoner så den kan funka som nyckel. Samtidigt vill jag ju inte att dom ska ha tillgång till allt (var bilen är osv.).

Finns det?

Tack för att du tar dig tid att svara på M3 frågor Pontus!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Långresa med model 3

Inlägg av Pontus »

tor skrev:
Finns det något bra sätt att låna ut sin bil med appen? Exempelvis så byter vi ofta bil med svärföräldrar pga. Bilbarnstolar. Eller om bror/syster vill låna bilen.

Önskvärt vore att installera appen på deras telefoner så den kan funka som nyckel. Samtidigt vill jag ju inte att dom ska ha tillgång till allt (var bilen är osv.).

Finns det?

Tack för att du tar dig tid att svara på M3 frågor Pontus!
Vad jag har gjort är att byta lösenord och sedan har jag loggat in på deras telefon. Då funkar den ju som nyckel men dom har inte lösenordet och kan då inte logga in på mitt konto. Sedan när jag fått tillbaka bilen byter jag lösenord till mitt gamla och då kan dom som lönat bilen inte heller se något i appen.
Eller så kan ju bara löna ut nyckelkortet om det är en enstaka trip.

Sedan var det väl lite prat om att det är en keyfob på väg till model 3?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Långresa med model 3

Inlägg av tor »

Ok, tack!

Angående keyfob så fattade jag det också som att det var på gång. Om jag fick önska skulle man kunna skapa underkonton och behörighetsstyra dessa. Även kunna avsluta med mera.

Det var väl även på gång att man via sin telefon skulle kunna starta värmen i baksätet. Om det kräver ett konto med full behörighet känns funktionen något tveksam.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Långresa med model 3

Inlägg av Pontus »

tor skrev:
Ok, tack!

Angående keyfob så fattade jag det också som att det var på gång. Om jag fick önska skulle man kunna skapa underkonton och behörighetsstyra dessa. Även kunna avsluta med mera.

Det var väl även på gång att man via sin telefon skulle kunna starta värmen i baksätet. Om det kräver ett konto med full behörighet känns funktionen något tveksam.
Den sista har jag inte hört men det vore väl bra om de som sitter där kan styra det, kanske inte behöver kunna göra det på distans.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar