Långresa med model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Långresa med model 3

Inlägg av Jerker »

18˚ ute. Hur kallt kan det bli där du bor? Vore intressant med förbrukningssiffror vid riktiga vintertemperaturer.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Långresa med model 3

Inlägg av NiklasTesla »

Pontus skrev:
Åkte till IKEA idag. Några sträckor med jämn fart, 95 km/h gav 139 Wh/km, 121 km/h gav 145 Wh/km och hela sträckan 125 km på 1,5 timmar och 131 Wh/h det var lite vägarbeten på vägen.
Härligt den är verkligen snål i högre hastigheter. :-)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Långresa med model 3

Inlägg av Pontus »

Jerker skrev:
18˚ ute. Hur kallt kan det bli där du bor? Vore intressant med förbrukningssiffror vid riktiga vintertemperaturer.
Det kan vara någon minus grad på morgonen när det är vinter, så riktig Sverige vinter blir det aldrig.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Långresa med model 3

Inlägg av Niklas Z »

NiklasTesla skrev:
Pontus skrev:
Åkte till IKEA idag. Några sträckor med jämn fart, 95 km/h gav 139 Wh/km, 121 km/h gav 145 Wh/km och hela sträckan 125 km på 1,5 timmar och 131 Wh/h det var lite vägarbeten på vägen.
Härligt den är verkligen snål i högre hastigheter. :-)
Ja, drar den bara 145 Wh/km i 121 km/h skulle jag kanske klara mig på en medium range i stället för long range. Det är verkligen en imponerande låg förbrukning. Det skulle vara intressant att få veta hur mycket det skiljer i laddhastighet mellan LR och MR när man laddar på SuC.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Långresa med model 3

Inlägg av Svenssons »

Niklas Z skrev:
NiklasTesla skrev:
Pontus skrev:
Åkte till IKEA idag. Några sträckor med jämn fart, 95 km/h gav 139 Wh/km, 121 km/h gav 145 Wh/km och hela sträckan 125 km på 1,5 timmar och 131 Wh/h det var lite vägarbeten på vägen.
Härligt den är verkligen snål i högre hastigheter. :-)
Ja, drar den bara 145 Wh/km i 121 km/h skulle jag kanske klara mig på en medium range i stället för long range. Det är verkligen en imponerande låg förbrukning. Det skulle vara intressant att få veta hur mycket det skiljer i laddhastighet mellan LR och MR när man laddar på SuC.
Min gissning är att MR är ännu effektivare än LR. Visst kanske laddhastigheten i kWh/h minska lite men hastigheten i km/h kommer kanske vara den samma.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Långresa med model 3

Inlägg av Jerker »

Pontus skrev:
Jerker skrev:
18˚ ute. Hur kallt kan det bli där du bor? Vore intressant med förbrukningssiffror vid riktiga vintertemperaturer.
Det kan vara någon minus grad på morgonen när det är vinter, så riktig Sverige vinter blir det aldrig.
I mina öron låter det som en typisk svensk vinter, iaf där jag bor! :)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Långresa med model 3

Inlägg av Pontus »

Fick precis igång Navigate ön Autopilot. Lite stressande första gången innan man har koll på allt och bilen börjar blinka med blinkersen och sedan svänger av motorvägen. Bra på så sätt att man inte kommer missa någon avfart bara för att man har Autopiloten igång. Annars är filbyten lite smidigare men ingen stor skillnad. Man får en uppmaning om att bekräfta filbyten om den kommer ikapp en långsammare bil inget sker utan din inblandning, vilket i praktiken innebär att bilen kommer bromsa för långsamma bilar lika ofta som tidigare.
Men det är ju helt klart ett steg i rätt riktning.
20181110_151308.jpg
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar