Sida 3 av 5

Re: Långresa med model 3

Postat: 05 aug 2018 09:10
av NiklasTesla
Pontus skrev:
På väg mot New York eller New Jersey rättare sagt. Ser ut som vi valde ett hotell med bra läge bara 2 kvarter ifrån en lagom stor och upptagen SuC :D
20180803_121228.jpg
Det var bara tur så nu ska jag köpa en lott...
Och förbrukningen är låg med tanke på hastighet som oftast legat på 130 km/h.
Ja det är riktigt bra förbrukning för den hastigheten! :-D

Re: Långresa med model 3

Postat: 05 aug 2018 15:46
av chaffis75
Låter riktigt lovande.. Jag har alltid varit lite tveksam till den höga förbrukning som Tesla haft men detta låter ju alldeles utmärkt.
Bara hoppas priset blir rätt I Sverige och att den kommer hit snart.

Re: Långresa med model 3

Postat: 05 aug 2018 15:59
av Jerker
Blev lite nyfiken på förbrukning i motorvägshastighet så jag körde en sväng med min Zoe R240 (22 kWh batteri). Jag försökte så långt som möjligt hålla 110 (GPS-hastighet, dvs 114 på mätaren) med farthållaren. Jag körde samma sträcka fram och åter, stannade och laddade på vändpunkten. Jag körde 129,4 km och på ditvägen, i motvind, blev det 216 Wh/km och när jag kommit tillbaka låg den genomsnittliga förbrukningen på 200 Wh/km.

Detta är under absolut ideala förhållanden med 25 grader och mest plan mark. Under sämre förhållanden borde förbrukningen ligga på uppåt 240-260 Wh/km. På vintern ännu värre. Så 140 Wh/km på Tesla 3 är mycket bra! Endast 70% av vad Zoen gör av med under bästa tänkbara förhållanden.

Räckvidden idag på min Zoe R240 var alltså 11 mil vid 110 km/h.

Re: Långresa med model 3

Postat: 05 aug 2018 16:11
av Henrik Torphammar
Jerker skrev:
Blev lite nyfiken på förbrukning i motorvägshastighet så jag körde en sväng med min Zoe R240 (22 kWh batteri). Jag försökte så långt som möjligt hålla 110 (GPS-hastighet, dvs 114 på mätaren) med farthållaren. Jag körde samma sträcka fram och åter, stannade och laddade på vändpunkten. Jag körde 129,4 km och på ditvägen, i motvind, blev det 216 Wh/km och när jag kommit tillbaka låg den genomsnittliga förbrukningen på 200 Wh/km.

Detta är under absolut ideala förhållanden med 25 grader och mest plan mark. Under sämre förhållanden borde förbrukningen ligga på uppåt 240-260 Wh/km. På vintern ännu värre. Så 140 Wh/km på Tesla 3 är mycket bra! Endast 70% av vad Zoen gör av med under bästa tänkbara förhållanden.

Räckvidden idag på min Zoe R240 var alltså 11 mil vid 110 km/h.
Kul test som även backar upp det jag sett i mina tester, men som lustigt nog skiljer sig från den norska testen av 10bilar som florerar senaste tiden.

Kona verkar ju gå ännu snålare dessutom iaf i 90km/h

Re: Långresa med model 3

Postat: 05 aug 2018 19:58
av Pontus
Nu har vi kört lite till
20180805_134044.jpg
Sedan märkte jag en sak när vi stannade, om det hänt på vägen eller under natten vet jag inte :evil:
20180805_134857.jpg

Re: Långresa med model 3

Postat: 05 aug 2018 20:17
av Tars
Blir mer luftigt så.
Nä, jäkligt trist. Undrar vad en sån kostar.

Re: Långresa med model 3

Postat: 05 aug 2018 20:28
av Pontus
Tars skrev:
Blir mer luftigt så. Bild
Nä, jäkligt trist. Undrar vad en sån kostar.
Återstår att se, kan man hävda att den lossnat på vägen borde garantin täcka det :) men det blir nog svårt.

Re: Långresa med model 3

Postat: 05 aug 2018 21:07
av NiklasTesla
Pontus skrev:
Nu har vi kört lite till
20180805_134044.jpg
Sedan märkte jag en sak när vi stannade, om det hänt på vägen eller under natten vet jag inte :evil:
20180805_134857.jpg
Beklagar navkapseln.

Ser att denna sträcka hade betydligt högre förbrukning. Vad hände trafikmässigt samt kanske främst hastighet men även lutning? Tror inte en tappad navkapsel borde göra enormt mycket mer än max ca 5% på förbrukningen.

Re: Långresa med model 3

Postat: 05 aug 2018 21:20
av Pontus
NiklasTesla skrev:
Pontus skrev:
Nu har vi kört lite till
20180805_134044.jpg
Sedan märkte jag en sak när vi stannade, om det hänt på vägen eller under natten vet jag inte :evil:
20180805_134857.jpg
Beklagar navkapseln.

Ser att denna sträcka hade betydligt högre förbrukning. Vad hände trafikmässigt samt kanske främst hastighet men även lutning? Tror inte en tappad navkapsel borde göra enormt mycket mer än max ca 5% på förbrukningen.
Jag lutar nog åt att den blev snodd i natt. När vi åkte gick jag aldrig förbi vänster fram och bilen stod ganska nära den bredvid så jag kan lätt ha missat det i morse.
Vad det gäller förbrukningen, gör navkappseln mer nytta fram eller bak?

Re: Långresa med model 3

Postat: 06 aug 2018 00:58
av Pontus
Så kör den andra halvan :D
20180805_185308.jpg
117 km/h och uppe i 150 då och då. Där rök ju också den bra förbrukningen :)
Kan ju tillägga att i dessa 37 min ingår lite småvägar och en tullstation ifrån Suv till stora vägen...

Re: Långresa med model 3

Postat: 06 aug 2018 21:44
av Pontus
Nu har frun kört sista halvan av dagens första halva och då slutade det så här
20180806_153918.jpg

Re: Långresa med model 3

Postat: 07 aug 2018 06:40
av Niklas Z
Snittfart på 120 km/h. Marschade ni det på glestrafikerad motorväg, eller ingår långsammare avsnitt som drar ner snitthastigheten?

Re: Långresa med model 3

Postat: 07 aug 2018 13:43
av Jerker
Niklas Z skrev:
Snittfart på 120 km/h. Marschade ni det på glestrafikerad motorväg, eller ingår långsammare avsnitt som drar ner snitthastigheten?
Ja, jag funderar också på det. När jag testkörde så höll jag i princip 114 på mätaren i över 6 mil enkel väg, men det lilla att svänga av och på motorvägen drog ned snittet till 84 km/h.

Re: Långresa med model 3

Postat: 08 aug 2018 17:59
av Pontus
Totala snittet med uppfart och avfart så lite snabbare snitt på motorvägen, jag såg att hon låg mellan 90 o 100 mph lite över enstaka gånger. Så ja hon körde fort men mest kring 80-85 mph.

Re: Långresa med model 3

Postat: 09 aug 2018 11:07
av Niklas Z
Låter mycket bra att bilen bara drog 175 Wh/km under sådana förhållanden. Verkligen lovande.

Re: Långresa med model 3

Postat: 09 aug 2018 11:17
av zyax
Pontus skrev:
Totala snittet med uppfart och avfart så lite snabbare snitt på motorvägen, jag såg att hon låg mellan 90 o 100 mph lite över enstaka gånger. Så ja hon körde fort men mest kring 80-85 mph.
[ironi]
Nästa gång kan du väl dra på ännu fortare så hinner inte batteriet laddas ur knappt något. Statistik litar jag inte på!
[/ironi]

Re: Långresa med model 3

Postat: 09 aug 2018 14:07
av Pontus
zyax skrev:
Pontus skrev:
Totala snittet med uppfart och avfart så lite snabbare snitt på motorvägen, jag såg att hon låg mellan 90 o 100 mph lite över enstaka gånger. Så ja hon körde fort men mest kring 80-85 mph.
[ironi]
Nästa gång kan du väl dra på ännu fortare så hinner inte batteriet laddas ur knappt något. Statistik litar jag inte på!
[/ironi]
Frun kanske kan men jag fick en lapp av en polis när vi nästan var hemma så nu ska inte jag överträda gränserna på den närmsta tiden :cry:
Det positiva är väl att räckvidden ökar

Re: Långresa med model 3

Postat: 09 aug 2018 15:47
av Pontus
Här är en sammanfattning från min My Tesla historik för resan som vart 3001 miles lång
Capture.JPG
Ganska precis $0.05/miles
eller 2,8 kr/mil

Re: Långresa med model 3

Postat: 09 aug 2018 18:42
av Remuz
Är inte det typ vad bensinen kostar för en bil i den storleken i USA? Betalade 1 Dubaipeng per liter i Dubai, det var typ 2kr :)

Re: Långresa med model 3

Postat: 09 aug 2018 22:08
av Pontus
Remuz skrev:
Är inte det typ vad bensinen kostar för en bil i den storleken i USA? Betalade 1 Dubaipeng per liter i Dubai, det var typ 2kr :)
Här är vi nära 3 dollar per gallon så 3x9/3,8 = 7,1 kr per liter. I andra stater kan man nog komma ner en del men under 2,5 dollar per gallon är nog svårt (5,9 kr per liter).
Så det är i varje fall under halva priset då bilarna säkert skulle vara nära 1 liter per mil så som vi körde.
Det känns som bensin bilar drar mer här än i Sverige och att elbilarna drar mindre här än i Sverige :)

Re: Långresa med model 3

Postat: 09 aug 2018 22:13
av Remuz
Tack för arket, blir mer sugen på M3 än nånsin efter denna tråd

Re: Långresa med model 3

Postat: 10 aug 2018 01:08
av Pontus
Remuz skrev:
Tack för arket, blir mer sugen på M3 än nånsin efter denna tråd
Jag försökte få tag på Tesla idag, här i USA har dom en avdelning bara för frågor kring modell 3 men 40 min väntetid. Sverige var stängt pga att ni så långt före. Vill veta om man på något sätt kan inte hamna sist i kön om man redan kör en 3a och säljer denna. Eller på något mirakulöst sätt göra om min till Europeisk för jag vill ha en i Sverige om kommer hem om knappt ett år.

Re: Långresa med model 3

Postat: 11 aug 2018 17:39
av NiklasTesla
Pontus skrev:
NiklasTesla skrev:
Pontus skrev:
Nu har vi kört lite till
20180805_134044.jpg
Sedan märkte jag en sak när vi stannade, om det hänt på vägen eller under natten vet jag inte :evil:
20180805_134857.jpg
Beklagar navkapseln.

Ser att denna sträcka hade betydligt högre förbrukning. Vad hände trafikmässigt samt kanske främst hastighet men även lutning? Tror inte en tappad navkapsel borde göra enormt mycket mer än max ca 5% på förbrukningen.
Jag lutar nog åt att den blev snodd i natt. När vi åkte gick jag aldrig förbi vänster fram och bilen stod ganska nära den bredvid så jag kan lätt ha missat det i morse.
Vad det gäller förbrukningen, gör navkappseln mer nytta fram eller bak?
Skulle säga att dom gör mest för förbrukningen fram då dom pressar undan luft när du svänger framhjulen.
Inte helt 100% dock.

Re: Långresa med model 3

Postat: 11 aug 2018 20:57
av apkungen
Pontus skrev:
Nnästa uppdatering och nu har min fru kört i 30 min...
20180728_163802.jpg
Lite snabbare, mest mellan 90 och 100, och lite törstigare. Hon fortsätter nu 500 km till så får vi se vad den säger efter det. Nu låg medlet totalt på 228 kWh/mile.
90? 100? Pratar du mph? :O

Re: Långresa med model 3

Postat: 11 aug 2018 21:42
av apkungen
Det skulle vara intressant om du gjorde som Jerker gjorde med sin Zoe. Åka upp och ned för motorvägen i lite olika hastigheter. Ex 70, 100, 130 km/h och kolla förbrukning.