Video: The Truth About Tesla Model 3 Batteries
Moderator: Redaktion
Video: The Truth About Tesla Model 3 Batteries
Lite väl "click-bait" rubrik på filmen (samma som jag använde till denna tråd...) men en väldigt pedagogisk och bra film, jag lärde mig i alla fall mycket nytt, hoppas fler får glädje av informationen också!
Tack till vår relativt nya medlem här på forumet magnus_jo som tipsade om denna video via twitter, följ honom gärna där @magnus_jo då han brukar dela mycket matnyttigt om elbilar i allmänhet. Han har ju inte marknadsfört sitt twitterkonto här än så jag får väl göra det åt honom.
Filmen kommer få en del två också, jag ska länka till den här när den släpps på youtube.
Tack till vår relativt nya medlem här på forumet magnus_jo som tipsade om denna video via twitter, följ honom gärna där @magnus_jo då han brukar dela mycket matnyttigt om elbilar i allmänhet. Han har ju inte marknadsfört sitt twitterkonto här än så jag får väl göra det åt honom.
Filmen kommer få en del två också, jag ska länka till den här när den släpps på youtube.
Re: Video: The Truth About Tesla Model 3 Batteries
Riktigt välgjord!
Verkar dock ha gjort en liten miss när han beräknat kilopriserna...
(Annars är det ju en grym möjlighet att samtliga mineraler kostar en fjärdedel att köpa per kg mot att köpa dem per lb...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Verkar dock ha gjort en liten miss när han beräknat kilopriserna...
(Annars är det ju en grym möjlighet att samtliga mineraler kostar en fjärdedel att köpa per kg mot att köpa dem per lb...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Video: The Truth About Tesla Model 3 Batteries
Den var ju innehållsrik, upptäckte att innehållet finns i klartext under klippet.ochso skrev:Lite väl "click-bait" rubrik på filmen (samma som jag använde till denna tråd...) men en väldigt pedagogisk och bra film, jag lärde mig i alla fall mycket nytt, hoppas fler får glädje av informationen också!
Lägger den till vår tråd med Model 3 klipp!
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Re: Video: The Truth About Tesla Model 3 Batteries
Riktigt bra, tumme upp
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
Re: Video: The Truth About Tesla Model 3 Batteries
Intressant:
Kan det stämma att de aktiva materialen i anoden bara väger ca 25 kg i ett Model 3 batteripack ?
Grafiten i katoden väger 57 kg vilket ger en totalvikt på 82 kg. Sen har vi koppar, förpackningen, elektrolyt osv. Cellen väger enligt andra källor 66 gram, ett Model 3 pack har 4416 celler vilket ger en total cellvikt på 291 kg. Koppar, förpackning mm står i så fall för ~2/3 av vikten i cellen.
Kan det stämma att de aktiva materialen i anoden bara väger ca 25 kg i ett Model 3 batteripack ?
Grafiten i katoden väger 57 kg vilket ger en totalvikt på 82 kg. Sen har vi koppar, förpackningen, elektrolyt osv. Cellen väger enligt andra källor 66 gram, ett Model 3 pack har 4416 celler vilket ger en total cellvikt på 291 kg. Koppar, förpackning mm står i så fall för ~2/3 av vikten i cellen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Video: The Truth About Tesla Model 3 Batteries
Det känns ju som om något är fel där bland värdena, helt klart. Kan man spåra källorna?Laban skrev:Intressant:
Kan det stämma att de aktiva materialen i anoden bara väger ca 25 kg i ett Model 3 batteripack ?
Grafiten i katoden väger 57 kg vilket ger en totalvikt på 82 kg. Sen har vi koppar, förpackningen, elektrolyt osv. Cellen väger enligt andra källor 66 gram, ett Model 3 pack har 4416 celler vilket ger en total cellvikt på 291 kg. Koppar, förpackning mm står i så fall för ~2/3 av vikten i cellen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Video: The Truth About Tesla Model 3 Batteries
Har inte kollat källorna men andelen lithium i en cell är enligt andra källor högre än vad som anges i videon. Men informationen varierar drastiskt och tillverkarna vill inte gärna berätta vad ett batteri innehåller:zyax skrev:Det känns ju som om något är fel där bland värdena, helt klart. Kan man spåra källorna?
https://www.linkedin.com/pulse/how-much ... aul-martin
Kontentan är enligt författaren att det rör sig om ca 160 g lithium/kWh där den teoretiska gränsen är 80 g/kWh. Det ger 12 kg lithium för ett Tesla batteripack på 75 kWh, i videon anger man 3 kg.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Video: The Truth About Tesla Model 3 Batteries
Kan han ha räknat fel på lbs-kg-konverteringen? Då borde det bli åt andra hållet förstås. Man får ta detta med en stor nypa salt, vilket är olyckligt när videon i sig såg välgjord ut.Laban skrev:Har inte kollat källorna men andelen lithium i en cell är enligt andra källor högre än vad som anges i videon. Men informationen varierar drastiskt och tillverkarna vill inte gärna berätta vad ett batteri innehåller:zyax skrev:Det känns ju som om något är fel där bland värdena, helt klart. Kan man spåra källorna?
https://www.linkedin.com/pulse/how-much ... aul-martin
Kontentan är enligt författaren att det rör sig om ca 160 g lithium/kWh där den teoretiska gränsen är 80 g/kWh. Det ger 12 kg lithium för ett Tesla batteripack på 75 kWh, i videon anger man 3 kg.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Video: The Truth About Tesla Model 3 Batteries
Ja, de har ju skrivit följande i beskrivningen på youtube:
**NOTE** We incorrectly converted lbs to kgs in the costs. So Please go by the price per pound! Lithium = $7.50/lb, Nickel = $4.05 /lb, Manganese = $0.93 /lb, Cobalt = $36.50 / lb
Re: Video: The Truth About Tesla Model 3 Batteries
Annan artikel om fördelningen av de aktiva materialen i katoden:zyax skrev:Kan han ha räknat fel på lbs-kg-konverteringen? Då borde det bli åt andra hållet förstås. Man får ta detta med en stor nypa salt, vilket är olyckligt när videon i sig såg välgjord ut.
Förutom mängden Lithium så stämmer det hyfsat överens med det som nämns i videon inklusive mängden grafit.
Mängden lithium anges till 63 kg LCE (Lithium-Carbonate, Li2CO3) vilket i första läget kan låta mycket men LCE innehåller bara 18.8% Lithium:
http://rocktechlithium.com/lithium-conversion-table/
63*0.188 = 11.844 kg vilket är ungefär det man får om man använder 160 g/kWh (linkedin artikeln ovan).
http://www.benchmarkminerals.com/panaso ... n-6-years/
Gissar på att det är därifrån videoskaparen har fått 4.5 kg kobolt.Something which is true and been a long time in development – 6 years to be exact in a time period where from the Roadster to the Model 3, the EV producer has reduced its cobalt needs by 59% on average per vehicle.
Tesla’s first Model S consumed on average 11kg of cobalt per vehicle. Today, using a fixed pack size for a more accurate comparison, Tesla’s Model 3 consumes 4.5kg per vehicle.
Angående Lithium hittade jag:
http://www.benchmarkminerals.com/elon-m ... -graphite/
Nu pratar han visserligen om volym här men 2% av 291 kg blir 5.82 kg.“Our cells should be called Nickel-Graphite, because primarily the cathode is nickel and the anode side is graphite with silicon oxide… [there’s] a little bit of lithium in there, but it’s like the salt on the salad,” the CEO explained.
Musk said that the amount of lithium in a lithium ion battery is about 2% of its total volume and that “lithium in a salt form is virtually everywhere… there is definitely no supply issues with lithium.”
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Video: The Truth About Tesla Model 3 Batteries
Fördelningen av materialen:
http://publications.lib.chalmers.se/rec ... 230991.pdf
Cellerna i Model 3 väger 291 kg om vi antar att 66 g/cell är korrekt. Det blir i så fall:
32 kg elektrolyt, salt + separator
26 kg förpackning + terminal
61 kg anodfolie (ledare - koppar)
40 kg katodfolie (ledare - aluminium)
81.5 kg katod
50 kg anod
Råvarupriser:
Lithium-Karbonat: ~$18/kg
Koppar: $6/kg
Aluminium: $2/kg
Nickel: $14/kg
Kobolt: $55/kg
Grafit: $0.85/kg
Kostnad för 75 kWh på cellnivå:
Folie:
Koppar - $366
Aluminium - $ $80
Anod:
Grafit - $42
Katod:
Kobolt - 4.5 kg - $247
Nickel - 65 kg - $910
Lithium - 11.5 kg - $1150
Aluminium - bortser ifrån detta pga priset och mängden i katoden
Det här måste förstås tas med en stor nypa salt, Elon har ex hävdat att Model 3 batterierna innehåller 2% Lithium vilket ger 5.82 kg. Räknar man med 6 kg blir det ~$600 för Lithium delen.
Kostnaden för råmaterialet för de aktiva delarna (ink folie) hamnar med $600 för Lithium på ~$2200 eller $30/kWh. Ska man våga sig på att dra någon slutsats av det så kanske det är att det finns utrymme för att nå <= $75/kWh på cellnivå. Kanske redan med dagens kemier.
http://publications.lib.chalmers.se/rec ... 230991.pdf
Cellerna i Model 3 väger 291 kg om vi antar att 66 g/cell är korrekt. Det blir i så fall:
32 kg elektrolyt, salt + separator
26 kg förpackning + terminal
61 kg anodfolie (ledare - koppar)
40 kg katodfolie (ledare - aluminium)
81.5 kg katod
50 kg anod
Råvarupriser:
Lithium-Karbonat: ~$18/kg
Koppar: $6/kg
Aluminium: $2/kg
Nickel: $14/kg
Kobolt: $55/kg
Grafit: $0.85/kg
Kostnad för 75 kWh på cellnivå:
Folie:
Koppar - $366
Aluminium - $ $80
Anod:
Grafit - $42
Katod:
Kobolt - 4.5 kg - $247
Nickel - 65 kg - $910
Lithium - 11.5 kg - $1150
Aluminium - bortser ifrån detta pga priset och mängden i katoden
Det här måste förstås tas med en stor nypa salt, Elon har ex hävdat att Model 3 batterierna innehåller 2% Lithium vilket ger 5.82 kg. Räknar man med 6 kg blir det ~$600 för Lithium delen.
Kostnaden för råmaterialet för de aktiva delarna (ink folie) hamnar med $600 för Lithium på ~$2200 eller $30/kWh. Ska man våga sig på att dra någon slutsats av det så kanske det är att det finns utrymme för att nå <= $75/kWh på cellnivå. Kanske redan med dagens kemier.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Video: The Truth About Tesla Model 3 Batteries
Intressant att du hittat just den artikeln att dra slutsatserna från, jag blev glad då man även kan konstatera hur de ska kunna återvinna batterierna senare också. Man har ju hört att det ska vara så himla svårt och dyrt.Laban skrev:Fördelningen av materialen:
http://publications.lib.chalmers.se/rec ... 230991.pdf
Cellerna i Model 3 väger 291 kg om vi antar att 66 g/cell är korrekt. Det blir i så fall:
32 kg elektrolyt, salt + separator
26 kg förpackning + terminal
61 kg anodfolie (ledare - koppar)
40 kg katodfolie (ledare - aluminium)
81.5 kg katod
50 kg anod
Råvarupriser:
Lithium-Karbonat: ~$18/kg
Koppar: $6/kg
Aluminium: $2/kg
Nickel: $14/kg
Kobolt: $55/kg
Grafit: $0.85/kg
Kostnad för 75 kWh på cellnivå:
Folie:
Koppar - $366
Aluminium - $ $80
Anod:
Grafit - $42
Katod:
Kobolt - 4.5 kg - $247
Nickel - 65 kg - $910
Lithium - 11.5 kg - $1150
Aluminium - bortser ifrån detta pga priset och mängden i katoden
Det här måste förstås tas med en stor nypa salt, Elon har ex hävdat att Model 3 batterierna innehåller 2% Lithium vilket ger 5.82 kg. Räknar man med 6 kg blir det ~$600 för Lithium delen.
Kostnaden för råmaterialet för de aktiva delarna (ink folie) hamnar med $600 för Lithium på ~$2200 eller $30/kWh. Ska man våga sig på att dra någon slutsats av det så kanske det är att det finns utrymme för att nå <= $75/kWh på cellnivå. Kanske redan med dagens kemier.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Video: The Truth About Tesla Model 3 Batteries
Ser man på hur batteriet är uppbyggt så borde separation av materialen rent fysiskt (punkt 3 i artikeln) vara hyfsat lätt att implementera:zyax skrev:Intressant att du hittat just den artikeln att dra slutsatserna från, jag blev glad då man även kan konstatera hur de ska kunna återvinna batterierna senare också. Man har ju hört att det ska vara så himla svårt och dyrt.
I artikeln hävdas att man har nått 100% av ursprunglig kapacitet genom att sintra/baka om ("renovera") katodmaterialet. Väldigt lovande. Det man möjligtvis kan fundera på där är väl om ett 10-20 år gammalt katodmaterial har konkurrenskraftiga egenskaper. Men är det i princip gratis så kan det förstås användas i energilager och andra områden där energidensitet inte har lika hög prioritet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Video: The Truth About Tesla Model 3 Batteries
Precis så ser jag också på det. Hur mycket energi kostar det att ta ett 10 år gammalt batteri för att göra ett nytt av samma material, det är frågan. Klart är att det är mycket jobbigare att göra bensin av gamla avgaser...Laban skrev:Ser man på hur batteriet är uppbyggt så borde separation av materialen rent fysiskt (punkt 3 i artikeln) vara hyfsat lätt att implementera:zyax skrev:Intressant att du hittat just den artikeln att dra slutsatserna från, jag blev glad då man även kan konstatera hur de ska kunna återvinna batterierna senare också. Man har ju hört att det ska vara så himla svårt och dyrt.
I artikeln hävdas att man har nått 100% av ursprunglig kapacitet genom att sintra/baka om ("renovera") katodmaterialet. Väldigt lovande. Det man möjligtvis kan fundera på där är väl om ett 10-20 år gammalt katodmaterial har konkurrenskraftiga egenskaper. Men är det i princip gratis så kan det förstås användas i energilager och andra områden där energidensitet inte har lika hög prioritet.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Video: The Truth About Tesla Model 3 Batteries
Kostnad i dagsläget:zyax skrev:Hur mycket energi kostar det att ta ett 10 år gammalt batteri för att göra ett nytt av samma material, det är frågan. Klart är att det är mycket jobbigare att göra bensin av gamla avgaser...
$35-50/kWh är alltså mer än de $30/kWh i sammanfattningen jag gjorde här, hur mycket man nu kan lita på den kan som sagt diskuteras. Men konkurrensen är i dagsläget i princip obefintlig:In either case, $5/kg translates to some $35-50/kWh, which could push out
achieving the cost targets by a decade, or prevent it entirely. On a purely life cycle
cost basis, higher competitiveness in the recycling market will be a critical part of
achieving cost effective and sustainable electrified transport.
Legislation coupled with lack of choice produces gate fees
Although end of life batteries are still a fairly small waste flow in mass terms, there
are not very many options for recycling them. The choice is essentially to pay
whatever it takes to recycle the battery or ‘remove it from the system’ via export or
even simple warehousing. Gate fees will likely be a fact of life for the near and
medium term.
Gate fees are a potent incentive for new firms to enter market
Gate fees are much higher than the potential revenue from materials, and all of
the processes for recycling should be able to operate at a profit (very slim for LFP
type chemistries). Competition for gate fees should be the result, hopefully
reducing them significantly in the future.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Video: The Truth About Tesla Model 3 Batteries
Det här stärker min uppfattning om att TESLA vet exakt vad de håller på med. Övrig bilindustri som (försöker) ge sig in i leken ligger hela 5 år efter i utvecklingen.zyax skrev:Precis så ser jag också på det. Hur mycket energi kostar det att ta ett 10 år gammalt batteri för att göra ett nytt av samma material, det är frågan. Klart är att det är mycket jobbigare att göra bensin av gamla avgaser...Laban skrev:Ser man på hur batteriet är uppbyggt så borde separation av materialen rent fysiskt (punkt 3 i artikeln) vara hyfsat lätt att implementera:zyax skrev:Intressant att du hittat just den artikeln att dra slutsatserna från, jag blev glad då man även kan konstatera hur de ska kunna återvinna batterierna senare också. Man har ju hört att det ska vara så himla svårt och dyrt.
I artikeln hävdas att man har nått 100% av ursprunglig kapacitet genom att sintra/baka om ("renovera") katodmaterialet. Väldigt lovande. Det man möjligtvis kan fundera på där är väl om ett 10-20 år gammalt katodmaterial har konkurrenskraftiga egenskaper. Men är det i princip gratis så kan det förstås användas i energilager och andra områden där energidensitet inte har lika hög prioritet.
Läste en ute en studie: http://www.greencarcongress.com/2018/08 ... insey.html i går kväll som ytterligare bekräftar mina misstankar.
Den visar att effektiviteten utnyttja digital teknik och smarta strategier, som: INTEGRERAD KOMMUNIKATION, INTELLIGENTA ANALYSMETODER, FLEXIBEL AUTOMATION, etc, ligger förvånansvärt lågt överlag.
Dessutom finns det tecken på att just Japans fordonsindustri faktiskt också inte är speciellt bra. Tyvärr nämns inte TESLA, i rapporten men kanske det är underförstått?
Sammantaget har vi ju fått känslan av att (inom det här forumet) de senaste fem åren har visat hur långt TESLA kommit.
För att att använda en klick-betes-klyscha så ”slår de verkligen undan benen” på de övriga tillverkarna.