Model 3 och rost?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av OlleBack »

1B120ADC-BACB-4BED-B02F-932DFAD39E5D.jpeg
Tror vi att den här bubblan är rost eller bara dåligt chromjobb? Ska man klaga på en halvår gammal bil?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av TeslaTissel »

Det där är inte ”ROST” det du ser är faktiskt rester av små metallspån som fastnar efter allas våra finfina dubbdäck och andra nanopartiklar, vilka har mer okänt ursprung. Just det här är väldigt vanligt om man inte tvättat bilen noggrant på ett tag, just baktill kring reg-skyltar och handtag.

Löjligt lätt ta bort faktist med lite så kallad tjärtvätt och flytande vax typ SONAX.

Hepp!
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av StefL »

lator skrev:
+46 skrev:
StefL skrev:
Jag räknar kallt med att lägga i storleksordningen 10000 på en extra rostskyddsbehandling.
Problemet är bara Teslas garantier...
Jag kollade med Tesla när min bil var ny och de sa att garantin inte gäller om jag gör en rostskyddsbehandling, typ Dinitrol.
Detta har säker att göra med problem som har uppstått när olika typer av rostskyddande medel har blandats och löst upp varandra varvid plåten har lämnats helt (eller delvis) oskyddad. Jag vet att generalagenten för Mercedes gjorde denna typ av misstag när fabriken börjat använda en ny transparent vaxtyp och generalagenten trodde att bilarna hade levererats utan rostskydd. Alla bilar kördes iväg och behandlades med konventionellt rostskydd som löste upp vaxet och efter ett tag så ramlade allt av... :(

Samma problem med upphörande av garanti sas det om Nissan Leaf som har erkänt dåligt rostskydd. Dock så är det många Leafägare som har rostskyddat sina bilar och jag har inte hört talas om någon som har fått bannor för detta. Rätt gjort så är det givetvis väldigt värdefullt för en bils överlevnad även om det viktigaste ändå är att hålla bilen ren!
Så länge det bara är tillverkarens rostskyddsgaranti som slutar gälla om man efterbehandlar spelar det egentligen ingen roll - den är nämligen i de flesta fall fullständigt värdelös, medan de seriösa rostskyddsfirmorna däremot vet vad de gör och dessutom lämnar garanti på sina jobb.
Börjar tillverkarna däremot konstra med sina övriga garantier blir man förstås fundersam, men det borde man i så fall se till att press eller andra tar upp så det blir uppmärksammat. En bil som eventuellt rostar och där tillverkaren i princip omöjliggör för ägaren att sköta om den på ett sätt som hindrar att den gör det har jag ingen som helst lust att köpa.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av SwedishAdvocate »

TeslaTissel skrev:
Det där är inte ”ROST” det du ser är faktiskt rester av små metallspån som fastnar efter allas våra finfina dubbdäck och andra nanopartiklar, vilka har mer okänt ursprung. Just det här är väldigt vanligt om man inte tvättat bilen noggrant på ett tag, just baktill kring reg-skyltar och handtag.

Löjligt lätt ta bort faktist med lite så kallad tjärtvätt och flytande vax typ SONAX. [Min fet...]

Hepp!
Vad är tjärtvätt för ngt och var kan man köpa det? När jag googlar hittar jag ingenting...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av StefL »

SwedishAdvocate skrev:
TeslaTissel skrev:
Det där är inte ”ROST” det du ser är faktiskt rester av små metallspån som fastnar efter allas våra finfina dubbdäck och andra nanopartiklar, vilka har mer okänt ursprung. Just det här är väldigt vanligt om man inte tvättat bilen noggrant på ett tag, just baktill kring reg-skyltar och handtag.

Löjligt lätt ta bort faktist med lite så kallad tjärtvätt och flytande vax typ SONAX. [Min fet...]

Hepp!
Vad är tjärtvätt för ngt och var kan man köpa det? När jag googlar hittar jag ingenting...
Är det inte bara ett "dyrare" namn på kallavfettning...?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av TeslaTissel »

SwedishAdvocate skrev:
TeslaTissel skrev:
Det där är inte ”ROST” det du ser är faktiskt rester av små metallspån som fastnar efter allas våra finfina dubbdäck och andra nanopartiklar, vilka har mer okänt ursprung. Just det här är väldigt vanligt om man inte tvättat bilen noggrant på ett tag, just baktill kring reg-skyltar och handtag.

Löjligt lätt ta bort faktist med lite så kallad tjärtvätt och flytande vax typ SONAX. [Min fet...]

Hepp!
Vad är tjärtvätt för ngt och var kan man köpa det? När jag googlar hittar jag ingenting...

Kul att kunna hjälpa till, plockade fram min doktors-väska som är till för Concours elegance - tävlingar. och hittade den.

Den heter Sonax Tjärlösare - https://www.okq8.se/webbshop/bilprodukt ... jarlosare/

Fungerar effektivt och tar snabbt bort just även begynnande nano-rost på fina välskötta lackytor.

Hepp!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tack för svaret! :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
electricfeel
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 sep 2017 16:42
Ort: Helsingborg

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av electricfeel »

NiklasTesla skrev:
Tesla lär ju likt alla andra bilar som säljs i Sverige ha 8år rostskyddsgaranti. Om man gör efterbehandlingar så tappar man den rostskyddsgarantin av vad jag har förstått samt att batteri och drivlina har 8års garanti.

Summa summarum så tänker jag behålla bilen i max 8år (absolut ej betala 10k för rostskydd) och vi är då inne på år 2027 då det lär finnas massor av billigare elbilar med högre krocksäkerhet och längre räckvidd (pga solidstate batterier och grafenbatterier).

Mvh
Hittar ingen info om att vi kommer få 8 års rostskyddsgaranti för Model 3 här i Sverige.
Hjulhusen och listen nedanför dörren på M3 är delar som är i stål och extra utsatta för vårt klimat..
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 27 aug 2018 13:56

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Paul N »

Hittade detta på Teslas hemsida om garantier. Om jag läser det rätt gäller garantin för karossrost i 12 år förutsatt att man inta avviker från de undantag som nämns.

Hur ska man tolka detta stycke som ett exempel:

Underhållsservice, inklusive, men inte begränsat till följande:
• Hjul- eller balansinställning;
• Bilvård (t.ex. rengöring och polering)
• Förbruknings- och underhållsartiklar (t.ex. torkarblad/torkarinsats, bromspedaler/
bromsbeläggning, filter, m.m.); och
• Mindre justeringar, inklusive påfyllning av tätningsmedel och isolering eller byte och/
eller åtdragning av muttrar och bultar (eller liknande).

Är då exempelvis en vanlig Ditec behandling nono enligt Teslas garantiföreskrifter??


https://www.tesla.com/sites/default/fil ... -sv-se.pdf

https://www.tesla.com/sv_SE/support/veh ... edirect=no
//P
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Liibo »

Lägg ppf skyddsfilm över hela bilen så slipper ni fundera.

Är en liten bråkdel i kostnad mot vad bilen kostar ;)
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av StefL »

Liibo skrev:
Lägg ppf skyddsfilm över hela bilen så slipper ni fundera.

Är en liten bråkdel i kostnad mot vad bilen kostar ;)
Lite svårt att lägga skyddsfilm på underredet - för att inte tala om inuti balkar och i övriga hålrum...
Personligen oroar jag mig inte speciellt för den synliga delen av bilen - dvs lacken på karossen, den ser man ju och uppstår några skador kan man åtgärda dem. Värre är det som sker i det fördolda undertill...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Eximos
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 31 mar 2016 22:57
Ort: Hälsingland

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Eximos »

Tror de va Sandy Monru som kommenterade att han inte kunde se några risker med rost när han rev bilen. Det är väl ingen garanti men han verkar inte säga nått gott om Tesla som inte stämmer. Sen kan han ju ha fel eller missat nått de vet vi inte men jag känner mig lite lugnare att de inte är nått uppenbart dåligt.
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av TeslaTissel »

Eximos skrev:
Tror de va Sandy Monru som kommenterade att han inte kunde se några risker med rost när han rev bilen. Det är väl ingen garanti men han verkar inte säga nått gott om Tesla som inte stämmer. Sen kan han ju ha fel eller missat nått de vet vi inte men jag känner mig lite lugnare att de inte är nått uppenbart dåligt.

Precis, har för mig vi kollade upp det här noga i just denna tråd?

:D
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Liibo »

Någon som hört något mer om hur rost är på Model 3?

För som jag fattat det är den helt utan rostskydd under. Så då måste man fixa rostskydd under bilen?
Alexai
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 mar 2019 14:17

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Alexai »

Liibo skrev:
Någon som hört något mer om hur rost är på Model 3?

För som jag fattat det är den helt utan rostskydd under. Så då måste man fixa rostskydd under bilen?
Verkar va många som undrar https://forums.tesla.com/forum/forums/r ... nowy-areas

Är själv lite orolig nu :shock:
Matsemmer
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 jul 2019 13:12

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Matsemmer »

Nytt bränsle på brasan om rostskador och alltför tunn lack på Tesla 3.
Någon här med liknande erfarenheter?

Anses det verkligen nödvändigt att lägga skyddsfilm på nya Tesla 3?

https://www.bytbil.com/nyheter/larmet-r ... el-3-19711
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av kikat »

Matsemmer skrev:
Nytt bränsle på brasan om rostskador och alltför tunn lack på Tesla 3.
Någon här med liknande erfarenheter?

Anses det verkligen nödvändigt att lägga skyddsfilm på nya Tesla 3?

https://www.bytbil.com/nyheter/larmet-r ... el-3-19711
Reagerade på detta "Till skillnad från andra bilmärken har Tesla ingen rostskyddsgaranti.". Enligt mina köpevillkor är det iallafall 12 år och obegränsade mil rostskyddsgaranti. Sen att rostskyddsgarantin är lika värdelös som på alla andra bilmärken är ju en annan sak.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Gustafsson »

Tror att Tesla måste prioritera rostfrågan högt, finns det några amerikanska bilar med bra rostskydd (förutom S o X)? Tesla M3 har ”inget” men verkar inte bekymrade över det. Tror detta kan bli en ny Mercedesaffär. Frågetecken för rost är ett av de viktigaste skälen till att jag inte köper M3 förrän bilarna rullat några mil och hållbarheten visat sig.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
KanskeTesla
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 jul 2019 14:11

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av KanskeTesla »

Av filmerna man sett på kass lack och rost på nästan nya bilar känns det inte särskilt lockande att välja model 3 som förmånsbil...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Legato »

KanskeTesla skrev:
Av filmerna man sett på kass lack och rost på nästan nya bilar känns det inte särskilt lockande att välja model 3 som förmånsbil...
Jag lovar dig att du kan hitta motsvarande filmer för precis alla märken. Det relevanta är ju om det är ett vanligare problem på Model 3 än andra bilar. Det återstår att se imo.

Just som förmånsbil som du har i 3 år (?) är det väl inget problem? Det eventuella problemet är väl för köpare som avser att behålla bilen länge?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av LarsL »

Nissan Leaf har inte rost på ytligt synliga delar som trösklar tex. Men det finns rost på hjulupphängningen och andra mer dolda detaljer och skruvar och sånt. Nissan gjorde en underredsbehandling av bilen men det känns ju lite så där.
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Nico »

Ytrost på skruvar blir det, så är det bara. Viktiga är att inte bilen gör det, sedan bilen i videon, vem fan vet om han kört folkrace med den? Det klarar dom inte.
Model 3 Long Range AWD
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av hooked »

Inte så kul att Tesla snålar på lacken, men har det egentligen någon betydelse för just rost? Att det kommer lite rost på en skruv är inte ovanligt och så länge det inte sprider sig till karossen så är det inga problem?

Inte på något sätt vill jag försvara Tesla, för det är uselt, men det blir ännu värre då den här finnen verkar vansköta sin bil. Bilen är skitig och han drar med handen över lacken. Tror nog vilken lackad bil som helst skulle varit ganska fördärvad i hans händer och på de vägar han har kört. Eller?

Här är en nyare film han gjort

iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av iAkita »

hooked skrev:
Inte så kul att Tesla snålar på lacken, men har det egentligen någon betydelse för just rost? Att det kommer lite rost på en skruv är inte ovanligt och så länge det inte sprider sig till karossen så är det inga problem?

Inte på något sätt vill jag försvara Tesla, för det är uselt, men det blir ännu värre då den här finnen verkar vansköta sin bil. Bilen är skitig och han drar med handen över lacken. Tror nog vilken lackad bil som helst skulle varit ganska fördärvad i hans händer och på de vägar han har kört. Eller?

Här är en nyare film han gjort
Fast den nya filmen du länkar till visar inte hans bil, utan en bekants. Det är såklart möjligt att den bilen också är misskött, men nog ska väl en bil klara några hundra mil ändå? Det är långt ifrån alla som sköter sina bilar pedantiskt, och även om de inte gör det så förklarar det inte att lack saknas helt på många ställen. Förhoppningsvis ser det ut såhär på ett begränsat antal bilar och är inte normen. Trist om det visar sig att en i grunden toppenbil får rostproblem med allt vad det innebär för bilens rykte och andrahandsvärde.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av taliz »

Ja det är dåligt.
Skaffa stänkskydd. Problemet löst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar