Model 3 och rost?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av lator »

Gustafsson skrev:
Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Hört talas om aluminiumoxid...? :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Henrik Torphammar »

lator skrev:
Gustafsson skrev:
Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Hört talas om aluminiumoxid...? :?
Eller en bult i en bil?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av nek0 »

Henrik Torphammar skrev:
lator skrev:
Gustafsson skrev:
Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Hört talas om aluminiumoxid...? :?
Eller en bult i en bil?
Det kan inte vara många bultar i en bil .
Du kanske menade skruvar :o)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av TeslaTissel »

Här hittade jag äntligen ett klipp där de (någon läder-paj) försöker se ut som en blandning mellan D Bowie/W Rörhl i början av klippet tar upp rost-frågan.
Läder-pajen säger att det inte finns någon rostskyddsbehandling och att man bör tilläggbehandla karossen invändigt???

Det kan inte stämma riktigt då den här gjordes tidigt redan i februari och då var väl knappt några bilar ens klara för restan av kunderna utöver Teslas anställda?
I Tesla Motors Club nämner man att man kan tilläggsbehandla undersidan om man nödvändigt vill. Och vara noga med dräneringskanalerna, men inget annat?
PS: Undersiden är helt plast-belagd så tilläggsbehandling blir ju bara bortkastat!

Så ta den här med en nypa salt.

Hepp!

Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av StefL »

Jag räknar kallt med att lägga i storleksordningen 10000 på en extra rostskyddsbehandling.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Java
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 jul 2016 19:43
Ort: Kristianstad

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Java »

StefL skrev:
Jag räknar kallt med att lägga i storleksordningen 10000 på en extra rostskyddsbehandling.
De begagnade Model S jag har tittat på förvånar mig med att bultar/skruvar, slangklämmor och fästplåtar har rostat på bilar som är 3-4 år gamla.
Tesla har tillgång till samma hyllprodukter som alla andra men väljer de som inte klarar utomhusklimat. Undran är då hur resten av bilen klarar vårt klimat.

Ni som är gamla i gården kommer säkert ihåg tiden när det var vanligt att byta avgassystem efter 2-3 år... bilar som hade genomrost efter 5-6år.
Hoppas Tesla med 3an har läst och begrundat hur det ska var och inte bara kör på.

Trafikmagasinet på Engelska av Tyskar... :D :D
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av TeslaTissel »

Java skrev:
StefL skrev:
Jag räknar kallt med att lägga i storleksordningen 10000 på en extra rostskyddsbehandling.
De begagnade Model S jag har tittat på förvånar mig med att bultar/skruvar, slangklämmor och fästplåtar har rostat på bilar som är 3-4 år gamla.
Tesla har tillgång till samma hyllprodukter som alla andra men väljer de som inte klarar utomhusklimat. Undran är då hur resten av bilen klarar vårt klimat.

Ni som är gamla i gården kommer säkert ihåg tiden när det var vanligt att byta avgassystem efter 2-3 år... bilar som hade genomrost efter 5-6år.
Hoppas Tesla med 3an har läst och begrundat hur det ska var och inte bara kör på.

Trafikmagasinet på Engelska av Tyskar... :D :D
Jag skall kolla med en bekant och hans Model S. Den har redan rullat över 6000 mil sedan juli 2016 så det är ju inte säkert det ens syns något?
TeslaBjørn / Bjørn Nyland brukar inte nämna det heller vill jag minnas?

Hepp!

https://www.youtube.com/channel/UCG1QcV ... 4rE8avQL4A
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Surfaren »

Verdi skrev:
Tror nog att de vet om att det finns andra klimat. Tanken är väl att bilen ska säljas globalt?
Jag skulle inte vara så säker. Tesla har ju pratat om att deras befintliga kameror och sensorer ska räcka för full självkörning. Då har de uppenbarligen inte tänkt på hur lite kamerorna kan se genom ett lager brunt vägslask. Detta är för mig en tydlig hint om att Tesla inte vet om (eller inte bryr sig om) alla sorters väglag.
Hok skrev:
Det finns ju delar av USA som kallas "The Rust Belt". De nordligare delarna av de sammanhängande 48 delstaterna. Där bland annat Detroit ligger med de traditionella amerikanska biltillverkarna. Förhoppningsvis har Tesla tagit till sig kunskap därifrån.
Rust Belt har med den krympande industrin att göra. https://en.wikipedia.org/wiki/Rust_Belt
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Geni87 »

TeslaTissel skrev:
Här hittade jag äntligen ett klipp där de (någon läder-paj) försöker se ut som en blandning mellan D Bowie/W Rörhl i början av klippet tar upp rost-frågan.
Läder-pajen säger att det inte finns någon rostskyddsbehandling och att man bör tilläggbehandla karossen invändigt???

Det kan inte stämma riktigt då den här gjordes tidigt redan i februari och då var väl knappt några bilar ens klara för restan av kunderna utöver Teslas anställda?
I Tesla Motors Club nämner man att man kan tilläggsbehandla undersidan om man nödvändigt vill. Och vara noga med dräneringskanalerna, men inget annat?
PS: Undersiden är helt plast-belagd så tilläggsbehandling blir ju bara bortkastat!

Så ta den här med en nypa salt.

Hepp!
Även om undersidan är täckt av plast så finns det gott om skarvar mellan plastbitarna där vatten/salt/smuts kan leta sig in för att sen ligga och götta sig. Dessutom, på insidan av "balkar" bildas lätt kondens som kan orsaka rost inifrån om behandling ej finns. Sen beror det lite på vilka stållegeringar de använder sig av och hur/om de har tätat skarvar i karossen. Är också osäker på om Tesla använder varmformat borstål t.ex. som är oerhört hållfast och har ganska god motståndskraft mot rost.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Gustafsson »

nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
lator skrev:
Gustafsson skrev:
Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Hört talas om aluminiumoxid...? :?
Eller en bult i en bil?
Det kan inte vara många bultar i en bil .
Du kanske menade skruvar :o)
Nja, för mig är en bult nåt som sitter i alla fordon i stora mängder och som man lossar med tex en hylsnyckel. Skruvar är väl mer typ träskruv, plåtskruv å sånt.
Aluminium kan förstås korrodera, men beter sig helt annorlunda än stålplåt. Tror inte man ser aluminiumplåt som korroderar lika illa som stålplåt gör.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Hok »

Surfaren skrev:
Hok skrev:
Det finns ju delar av USA som kallas "The Rust Belt". De nordligare delarna av de sammanhängande 48 delstaterna. Där bland annat Detroit ligger med de traditionella amerikanska biltillverkarna. Förhoppningsvis har Tesla tagit till sig kunskap därifrån.
Rust Belt har med den krympande industrin att göra. https://en.wikipedia.org/wiki/Rust_Belt
Även om inte Wikipedia tar upp det så brukar när man pratar om bilar ungefär samma område menas också. Men då gällande rost på bilar. Det saltas väldigt mycket på vägarna i de delarna av USA på vintern.

Fråga vem som helst som håller på med gamla bilar om de vill ha en bil från de områdena eller från någon torr ökenstat.

Det mer officiella namnet på området när det gäller salt på vägarna är enligt Wikipedia "Salt Belt"
https://en.wikipedia.org/wiki/Salt_Belt?wprov=sfla1
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av lator »

Gustafsson skrev:
nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
lator skrev:
Gustafsson skrev:
Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Hört talas om aluminiumoxid...? :?
Eller en bult i en bil?
Det kan inte vara många bultar i en bil .
Du kanske menade skruvar :o)
Nja, för mig är en bult nåt som sitter i alla fordon i stora mängder och som man lossar med tex en hylsnyckel. Skruvar är väl mer typ träskruv, plåtskruv å sånt.
Aluminium kan förstås korrodera, men beter sig helt annorlunda än stålplåt. Tror inte man ser aluminiumplåt som korroderar lika illa som stålplåt gör.
Tyvärr en missuppfattning som är allmänt accepterad...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Koenigsegg har hjulbultar. :)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av lator »

Geni87 skrev:

Även om undersidan är täckt av plast så finns det gott om skarvar mellan plastbitarna där vatten/salt/smuts kan leta sig in för att sen ligga och götta sig. Dessutom, på insidan av "balkar" bildas lätt kondens som kan orsaka rost inifrån om behandling ej finns. Sen beror det lite på vilka stållegeringar de använder sig av och hur/om de har tätat skarvar i karossen. Är också osäker på om Tesla använder varmformat borstål t.ex. som är oerhört hållfast och har ganska god motståndskraft mot rost.
Läs gärna om problemen som Mercedes har haft men sina plastade underreden...
http://www.vibilagare.se/bloggar/biltes ... er-plasten
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Jerker »

Jag kollade för skojs skull hur man definierar bult och förvånades:
Wikipedia skrev:
En bult är en ogängad cylindrisk kropp med eller utan cylindrisk skalle. Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogning. Bulten låses med hjälp av friktion och i vissa fall endast dragningskraft.

[...]

En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv och skruvförband.
Jag har alltså alltid använt mig av den "lekmannamässiga" beteckningen!
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Surfaren »

Hok skrev:
...

Det mer officiella namnet på området när det gäller salt på vägarna är enligt Wikipedia "Salt Belt"
https://en.wikipedia.org/wiki/Salt_Belt?wprov=sfla1
Där fick man lära sig något nytt. Min skepsis till om Tesla tar någon hänsyn till detta kvarstår dock. :?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av nek0 »

Gustafsson skrev:
nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
lator skrev:
Gustafsson skrev:
Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Hört talas om aluminiumoxid...? :?
Eller en bult i en bil?
Det kan inte vara många bultar i en bil .
Du kanske menade skruvar :o)
Nja, för mig är en bult nåt som sitter i alla fordon i stora mängder och som man lossar med tex en hylsnyckel. Skruvar är väl mer typ träskruv, plåtskruv å sånt.
Aluminium kan förstås korrodera, men beter sig helt annorlunda än stålplåt. Tror inte man ser aluminiumplåt som korroderar lika illa som stålplåt gör.
Jo för dig och mig eller de flesta är det hjulbultar och träskruvar men vi har fel . Minns inte att jag någonsin sett en riktig bult :)
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av +46 »

StefL skrev:
Jag räknar kallt med att lägga i storleksordningen 10000 på en extra rostskyddsbehandling.
Problemet är bara Teslas garantier...
Jag kollade med Tesla när min bil var ny och de sa att garantin inte gäller om jag gör en rostskyddsbehandling, typ Dinitrol.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av snowtroll »

Märkligt, jag tycker man borde få förlängd garanti vid förebyggande åtgärder som förstås gjorts på rätt sätt.
Eller kanske man får nöja sig med som med fosilisisar ger det måhända marginellt mer tillbaka vid försäljning tack vare att skicket är rost-fri.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av lator »

+46 skrev:
StefL skrev:
Jag räknar kallt med att lägga i storleksordningen 10000 på en extra rostskyddsbehandling.
Problemet är bara Teslas garantier...
Jag kollade med Tesla när min bil var ny och de sa att garantin inte gäller om jag gör en rostskyddsbehandling, typ Dinitrol.
Detta har säker att göra med problem som har uppstått när olika typer av rostskyddande medel har blandats och löst upp varandra varvid plåten har lämnats helt (eller delvis) oskyddad. Jag vet att generalagenten för Mercedes gjorde denna typ av misstag när fabriken börjat använda en ny transparent vaxtyp och generalagenten trodde att bilarna hade levererats utan rostskydd. Alla bilar kördes iväg och behandlades med konventionellt rostskydd som löste upp vaxet och efter ett tag så ramlade allt av... :(

Samma problem med upphörande av garanti sas det om Nissan Leaf som har erkänt dåligt rostskydd. Dock så är det många Leafägare som har rostskyddat sina bilar och jag har inte hört talas om någon som har fått bannor för detta. Rätt gjort så är det givetvis väldigt värdefullt för en bils överlevnad även om det viktigaste ändå är att hålla bilen ren!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
Jag kollade för skojs skull hur man definierar bult och förvånades:
Wikipedia skrev:
En bult är en ogängad cylindrisk kropp med eller utan cylindrisk skalle. Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogning. Bulten låses med hjälp av friktion och i vissa fall endast dragningskraft.

[...]

En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv och skruvförband.
Jag har alltså alltid använt mig av den "lekmannamässiga" beteckningen!
Tack för att du presenterar min länk i klartext... Jag måste lära mig att det kräver en arbetsinsats att klicka på en länk. ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av TeslaTissel »

lator skrev:
Geni87 skrev:

Även om undersidan är täckt av plast så finns det gott om skarvar mellan plastbitarna där vatten/salt/smuts kan leta sig in för att sen ligga och götta sig. Dessutom, på insidan av "balkar" bildas lätt kondens som kan orsaka rost inifrån om behandling ej finns. Sen beror det lite på vilka stållegeringar de använder sig av och hur/om de har tätat skarvar i karossen. Är också osäker på om Tesla använder varmformat borstål t.ex. som är oerhört hållfast och har ganska god motståndskraft mot rost.
Läs gärna om problemen som Mercedes har haft men sina plastade underreden...
http://www.vibilagare.se/bloggar/biltes ... er-plasten
Egentligen borde det här vara en icke-fråga idag.

Pratade med vår ordförande i vår förening (vuef.se) om hans erfarenheter med sin Tesla Model S, den har rullat över 6000 mil och han har inte sett röken av rost.
Sedan gammalt är det ju så att väldigt mycket förändrades efter 2000 - eller millennieskiftet om man så vill.
De flesta fordonstillverkare och framförallt de tyska fick en dramatisk kvalitetshöjning när det gällde sammansättningen av karosser tex. Automationen hade nåt sådana nivåer av precision att man på köpet även blev av med kapilläreffekter som ofta var orsaken till att smygrost kunde komma helt oväntat. Bla bla etc.

Det enda jag ser riskfyllt med dagens bilar är att vi bultar på diverse eftermarknadsutrustning som tex dragkrok.

Minsta borrhål och man förstör ev galvanisering eller annat rostskydd. Det är därför det kan vara viktigt att beställa bilen från fabrik med dragkrok.
Man slipper dessutom bekymmer med Auto-pilot och back-sensorer. Även så slipper man slarvigt gjorda kabeldragningar.

I både model 3, S, och X finns det en annan detalj jag lagt märke till, det är att kablage inte alltid ligger dikt an mot övriga delar i karossen.
Det gillar just jag inte då lösa kablar vibrerar och rör sig, ibland med hög frekvens som skaver ytor och kabelskydd. Där finns allts en viss rostmöjlighet.

Men skall man inte behålla klenoden till begravningen så är det ju ok med en tre-års period som ändå är väldigt vanlig.

Hepp!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Jerker skrev:
Jag kollade för skojs skull hur man definierar bult och förvånades:
Wikipedia skrev:
En bult är en ogängad cylindrisk kropp med eller utan cylindrisk skalle. Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogning. Bulten låses med hjälp av friktion och i vissa fall endast dragningskraft.

[...]

En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv och skruvförband.
Jag har alltså alltid använt mig av den "lekmannamässiga" beteckningen!
Tack för att du presenterar min länk i klartext... Jag måste lära mig att det kräver en arbetsinsats att klicka på en länk. ;)
F'låt! Jag såg inte ens att du hade länkat till den artikeln!

Men du har rätt i att långt ifrån alla klickar på länkar.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av TeslaTissel »

En länk till lite allmänt kunnande om rost-fenomenet
Engelsk artikel
https://www.autocar.co.uk/car-news/indu ... thing-past

Hepp!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Geni87 »

TeslaTissel skrev:
lator skrev:
Geni87 skrev:

Även om undersidan är täckt av plast så finns det gott om skarvar mellan plastbitarna där vatten/salt/smuts kan leta sig in för att sen ligga och götta sig. Dessutom, på insidan av "balkar" bildas lätt kondens som kan orsaka rost inifrån om behandling ej finns. Sen beror det lite på vilka stållegeringar de använder sig av och hur/om de har tätat skarvar i karossen. Är också osäker på om Tesla använder varmformat borstål t.ex. som är oerhört hållfast och har ganska god motståndskraft mot rost.
Läs gärna om problemen som Mercedes har haft men sina plastade underreden...
http://www.vibilagare.se/bloggar/biltes ... er-plasten
Egentligen borde det här vara en icke-fråga idag.

Pratade med vår ordförande i vår förening (vuef.se) om hans erfarenheter med sin Tesla Model S, den har rullat över 6000 mil och han har inte sett röken av rost.
Sedan gammalt är det ju så att väldigt mycket förändrades efter 2000 - eller millennieskiftet om man så vill.
De flesta fordonstillverkare och framförallt de tyska fick en dramatisk kvalitetshöjning när det gällde sammansättningen av karosser tex. Automationen hade nåt sådana nivåer av precision att man på köpet även blev av med kapilläreffekter som ofta var orsaken till att smygrost kunde komma helt oväntat. Bla bla etc.

Det enda jag ser riskfyllt med dagens bilar är att vi bultar på diverse eftermarknadsutrustning som tex dragkrok.

Minsta borrhål och man förstör ev galvanisering eller annat rostskydd. Det är därför det kan vara viktigt att beställa bilen från fabrik med dragkrok.
Man slipper dessutom bekymmer med Auto-pilot och back-sensorer. Även så slipper man slarvigt gjorda kabeldragningar.

I både model 3, S, och X finns det en annan detalj jag lagt märke till, det är att kablage inte alltid ligger dikt an mot övriga delar i karossen.
Det gillar just jag inte då lösa kablar vibrerar och rör sig, ibland med hög frekvens som skaver ytor och kabelskydd. Där finns allts en viss rostmöjlighet.

Men skall man inte behålla klenoden till begravningen så är det ju ok med en tre-års period som ändå är väldigt vanlig.

Hepp!
Visst borde det vara en icke-fråga, men tyvärr så finns det ju "bean-counters" på alla företag. Men i fallet med Tesla Model 3 så handlar det ju om att det är den första bilen från Tesla med en kaross av övervägande stål, vilket är nytt för Tesla. Å andra sidan har de ju anställt många ingenjörer från andra biltillverkare som förhoppningsvis har kunskapen i hur man konstruerar för att undvika att det rostar. Vi får väl se hur det utvecklar sig. :) Som någon påpekade saltar de ju vägarna även i USA i vissa delstater.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar