lator skrev:Geni87 skrev:
Även om undersidan är täckt av plast så finns det gott om skarvar mellan plastbitarna där vatten/salt/smuts kan leta sig in för att sen ligga och götta sig. Dessutom, på insidan av "balkar" bildas lätt kondens som kan orsaka rost inifrån om behandling ej finns. Sen beror det lite på vilka stållegeringar de använder sig av och hur/om de har tätat skarvar i karossen. Är också osäker på om Tesla använder varmformat borstål t.ex. som är oerhört hållfast och har ganska god motståndskraft mot rost.
Läs gärna om problemen som Mercedes har haft men sina plastade underreden...
http://www.vibilagare.se/bloggar/biltes ... er-plasten
Egentligen borde det här vara en icke-fråga idag.
Pratade med vår ordförande i vår förening (vuef.se) om hans erfarenheter med sin Tesla Model S, den har rullat över 6000 mil och han har inte sett röken av rost.
Sedan gammalt är det ju så att väldigt mycket förändrades efter 2000 - eller millennieskiftet om man så vill.
De flesta fordonstillverkare och framförallt de tyska fick en dramatisk kvalitetshöjning när det gällde sammansättningen av karosser tex. Automationen hade nåt sådana nivåer av precision att man på köpet även blev av med kapilläreffekter som ofta var orsaken till att smygrost kunde komma helt oväntat. Bla bla etc.
Det enda jag ser riskfyllt med dagens bilar är att vi bultar på diverse eftermarknadsutrustning som tex dragkrok.
Minsta borrhål och man förstör ev galvanisering eller annat rostskydd. Det är därför det kan vara viktigt att beställa bilen från fabrik med dragkrok.
Man slipper dessutom bekymmer med Auto-pilot och back-sensorer. Även så slipper man slarvigt gjorda kabeldragningar.
I både model 3, S, och X finns det en annan detalj jag lagt märke till, det är att kablage inte alltid ligger dikt an mot övriga delar i karossen.
Det gillar just jag
inte då lösa kablar vibrerar och rör sig, ibland med hög frekvens som
skaver ytor och kabelskydd. Där finns allts en viss rostmöjlighet.
Men skall man inte behålla klenoden till begravningen så är det ju ok med en tre-års period som ändå är väldigt vanlig.
Hepp!