Model 3 och rost?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
Jag kollade för skojs skull hur man definierar bult och förvånades:
Wikipedia skrev:
En bult är en ogängad cylindrisk kropp med eller utan cylindrisk skalle. Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogning. Bulten låses med hjälp av friktion och i vissa fall endast dragningskraft.

[...]

En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv och skruvförband.
Jag har alltså alltid använt mig av den "lekmannamässiga" beteckningen!
Tack för att du presenterar min länk i klartext... Jag måste lära mig att det kräver en arbetsinsats att klicka på en länk. ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av TeslaTissel »

lator skrev:
Geni87 skrev:

Även om undersidan är täckt av plast så finns det gott om skarvar mellan plastbitarna där vatten/salt/smuts kan leta sig in för att sen ligga och götta sig. Dessutom, på insidan av "balkar" bildas lätt kondens som kan orsaka rost inifrån om behandling ej finns. Sen beror det lite på vilka stållegeringar de använder sig av och hur/om de har tätat skarvar i karossen. Är också osäker på om Tesla använder varmformat borstål t.ex. som är oerhört hållfast och har ganska god motståndskraft mot rost.
Läs gärna om problemen som Mercedes har haft men sina plastade underreden...
http://www.vibilagare.se/bloggar/biltes ... er-plasten
Egentligen borde det här vara en icke-fråga idag.

Pratade med vår ordförande i vår förening (vuef.se) om hans erfarenheter med sin Tesla Model S, den har rullat över 6000 mil och han har inte sett röken av rost.
Sedan gammalt är det ju så att väldigt mycket förändrades efter 2000 - eller millennieskiftet om man så vill.
De flesta fordonstillverkare och framförallt de tyska fick en dramatisk kvalitetshöjning när det gällde sammansättningen av karosser tex. Automationen hade nåt sådana nivåer av precision att man på köpet även blev av med kapilläreffekter som ofta var orsaken till att smygrost kunde komma helt oväntat. Bla bla etc.

Det enda jag ser riskfyllt med dagens bilar är att vi bultar på diverse eftermarknadsutrustning som tex dragkrok.

Minsta borrhål och man förstör ev galvanisering eller annat rostskydd. Det är därför det kan vara viktigt att beställa bilen från fabrik med dragkrok.
Man slipper dessutom bekymmer med Auto-pilot och back-sensorer. Även så slipper man slarvigt gjorda kabeldragningar.

I både model 3, S, och X finns det en annan detalj jag lagt märke till, det är att kablage inte alltid ligger dikt an mot övriga delar i karossen.
Det gillar just jag inte då lösa kablar vibrerar och rör sig, ibland med hög frekvens som skaver ytor och kabelskydd. Där finns allts en viss rostmöjlighet.

Men skall man inte behålla klenoden till begravningen så är det ju ok med en tre-års period som ändå är väldigt vanlig.

Hepp!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Jerker skrev:
Jag kollade för skojs skull hur man definierar bult och förvånades:
Wikipedia skrev:
En bult är en ogängad cylindrisk kropp med eller utan cylindrisk skalle. Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogning. Bulten låses med hjälp av friktion och i vissa fall endast dragningskraft.

[...]

En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv och skruvförband.
Jag har alltså alltid använt mig av den "lekmannamässiga" beteckningen!
Tack för att du presenterar min länk i klartext... Jag måste lära mig att det kräver en arbetsinsats att klicka på en länk. ;)
F'låt! Jag såg inte ens att du hade länkat till den artikeln!

Men du har rätt i att långt ifrån alla klickar på länkar.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av TeslaTissel »

En länk till lite allmänt kunnande om rost-fenomenet
Engelsk artikel
https://www.autocar.co.uk/car-news/indu ... thing-past

Hepp!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Geni87 »

TeslaTissel skrev:
lator skrev:
Geni87 skrev:

Även om undersidan är täckt av plast så finns det gott om skarvar mellan plastbitarna där vatten/salt/smuts kan leta sig in för att sen ligga och götta sig. Dessutom, på insidan av "balkar" bildas lätt kondens som kan orsaka rost inifrån om behandling ej finns. Sen beror det lite på vilka stållegeringar de använder sig av och hur/om de har tätat skarvar i karossen. Är också osäker på om Tesla använder varmformat borstål t.ex. som är oerhört hållfast och har ganska god motståndskraft mot rost.
Läs gärna om problemen som Mercedes har haft men sina plastade underreden...
http://www.vibilagare.se/bloggar/biltes ... er-plasten
Egentligen borde det här vara en icke-fråga idag.

Pratade med vår ordförande i vår förening (vuef.se) om hans erfarenheter med sin Tesla Model S, den har rullat över 6000 mil och han har inte sett röken av rost.
Sedan gammalt är det ju så att väldigt mycket förändrades efter 2000 - eller millennieskiftet om man så vill.
De flesta fordonstillverkare och framförallt de tyska fick en dramatisk kvalitetshöjning när det gällde sammansättningen av karosser tex. Automationen hade nåt sådana nivåer av precision att man på köpet även blev av med kapilläreffekter som ofta var orsaken till att smygrost kunde komma helt oväntat. Bla bla etc.

Det enda jag ser riskfyllt med dagens bilar är att vi bultar på diverse eftermarknadsutrustning som tex dragkrok.

Minsta borrhål och man förstör ev galvanisering eller annat rostskydd. Det är därför det kan vara viktigt att beställa bilen från fabrik med dragkrok.
Man slipper dessutom bekymmer med Auto-pilot och back-sensorer. Även så slipper man slarvigt gjorda kabeldragningar.

I både model 3, S, och X finns det en annan detalj jag lagt märke till, det är att kablage inte alltid ligger dikt an mot övriga delar i karossen.
Det gillar just jag inte då lösa kablar vibrerar och rör sig, ibland med hög frekvens som skaver ytor och kabelskydd. Där finns allts en viss rostmöjlighet.

Men skall man inte behålla klenoden till begravningen så är det ju ok med en tre-års period som ändå är väldigt vanlig.

Hepp!
Visst borde det vara en icke-fråga, men tyvärr så finns det ju "bean-counters" på alla företag. Men i fallet med Tesla Model 3 så handlar det ju om att det är den första bilen från Tesla med en kaross av övervägande stål, vilket är nytt för Tesla. Å andra sidan har de ju anställt många ingenjörer från andra biltillverkare som förhoppningsvis har kunskapen i hur man konstruerar för att undvika att det rostar. Vi får väl se hur det utvecklar sig. :) Som någon påpekade saltar de ju vägarna även i USA i vissa delstater.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av lator »

När man pratar om rostangrepp på bilar så är det bra om man delar upp det i flera delar. Det de flesta menar när de säger att en bil är rostfri är att man inte kan se någon rost eller bubblor i lacken när man granskar bilen på utsidan. Nästa steg i rostbedömningen är oftast att man t.ex på bilprovningen påpekar att det finns rost (eller inte) på underredet (om det inte är helt dolt av plastsjok). Det jag (som mekaniker) tycker är mest intressant är dock om det finns rost på hjulupphängningar, bromsdetaljer och liknande delar som jag behöver lossa för att kunna utföra reparationer. Här har (trots Trafikverkets nekande) salt väldigt stor inverkan. Skillnaden på att t.ex byta ett hjullager eller en länkarm kan vara enorm. Ett jobb som tar 2 timmar på en rostfri bil som inte har gått i salt kan ta en hel dag eller mera på en "rosthög".

Därför: lackbehandla gärna era bilar men glöm inte att tvätta bilen undertill ofta om du kör i salt!

Tack! :P

Dessutom, om ni vill kolla hur er Tesla ser ut rostmässigt så rekommenderar jag att ni lyfter bort de plastskydd som sitter på sidorna av funken och tittar efter hur de övre länkarmarna ser ut... Bli inte chockade bara. :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av NiklasTesla »

Tesla lär ju likt alla andra bilar som säljs i Sverige ha 8år rostskyddsgaranti. Om man gör efterbehandlingar så tappar man den rostskyddsgarantin av vad jag har förstått samt att batteri och drivlina har 8års garanti.

Summa summarum så tänker jag behålla bilen i max 8år (absolut ej betala 10k för rostskydd) och vi är då inne på år 2027 då det lär finnas massor av billigare elbilar med högre krocksäkerhet och längre räckvidd (pga solidstate batterier och grafenbatterier).

Mvh
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Geni87 »

NiklasTesla skrev:
Tesla lär ju likt alla andra bilar som säljs i Sverige ha 8år rostskyddsgaranti. Om man gör efterbehandlingar så tappar man den rostskyddsgarantin av vad jag har förstått samt att batteri och drivlina har 8års garanti.

Summa summarum så tänker jag behålla bilen i max 8år (absolut ej betala 10k för rostskydd) och vi är då inne på år 2027 då det lär finnas massor av billigare elbilar med högre krocksäkerhet och längre räckvidd (pga solidstate batterier och grafenbatterier).

Mvh
En rostskyddsgaranti brukar ju dock vara skamligt utformad (ur kundens synvinkel) och bara skydda mot genomrostning, så hur mycket en sådan säger om hur benägen bilen är att rosta är diskutabelt.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av bylund »

Tesla har inte någon separat rostskyddsgaranti på Model S eller Model X. Finns det anledning att tro att det kommer till Model 3?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 471
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av josve »

Jag har en S85 lite drygt 4 år gammal och 14000 mil. Ingen rost noterad alls så här långt...
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av OlleBack »

1B120ADC-BACB-4BED-B02F-932DFAD39E5D.jpeg
Tror vi att den här bubblan är rost eller bara dåligt chromjobb? Ska man klaga på en halvår gammal bil?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av TeslaTissel »

Det där är inte ”ROST” det du ser är faktiskt rester av små metallspån som fastnar efter allas våra finfina dubbdäck och andra nanopartiklar, vilka har mer okänt ursprung. Just det här är väldigt vanligt om man inte tvättat bilen noggrant på ett tag, just baktill kring reg-skyltar och handtag.

Löjligt lätt ta bort faktist med lite så kallad tjärtvätt och flytande vax typ SONAX.

Hepp!
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av StefL »

lator skrev:
+46 skrev:
StefL skrev:
Jag räknar kallt med att lägga i storleksordningen 10000 på en extra rostskyddsbehandling.
Problemet är bara Teslas garantier...
Jag kollade med Tesla när min bil var ny och de sa att garantin inte gäller om jag gör en rostskyddsbehandling, typ Dinitrol.
Detta har säker att göra med problem som har uppstått när olika typer av rostskyddande medel har blandats och löst upp varandra varvid plåten har lämnats helt (eller delvis) oskyddad. Jag vet att generalagenten för Mercedes gjorde denna typ av misstag när fabriken börjat använda en ny transparent vaxtyp och generalagenten trodde att bilarna hade levererats utan rostskydd. Alla bilar kördes iväg och behandlades med konventionellt rostskydd som löste upp vaxet och efter ett tag så ramlade allt av... :(

Samma problem med upphörande av garanti sas det om Nissan Leaf som har erkänt dåligt rostskydd. Dock så är det många Leafägare som har rostskyddat sina bilar och jag har inte hört talas om någon som har fått bannor för detta. Rätt gjort så är det givetvis väldigt värdefullt för en bils överlevnad även om det viktigaste ändå är att hålla bilen ren!
Så länge det bara är tillverkarens rostskyddsgaranti som slutar gälla om man efterbehandlar spelar det egentligen ingen roll - den är nämligen i de flesta fall fullständigt värdelös, medan de seriösa rostskyddsfirmorna däremot vet vad de gör och dessutom lämnar garanti på sina jobb.
Börjar tillverkarna däremot konstra med sina övriga garantier blir man förstås fundersam, men det borde man i så fall se till att press eller andra tar upp så det blir uppmärksammat. En bil som eventuellt rostar och där tillverkaren i princip omöjliggör för ägaren att sköta om den på ett sätt som hindrar att den gör det har jag ingen som helst lust att köpa.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5407
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av SwedishAdvocate »

TeslaTissel skrev:
Det där är inte ”ROST” det du ser är faktiskt rester av små metallspån som fastnar efter allas våra finfina dubbdäck och andra nanopartiklar, vilka har mer okänt ursprung. Just det här är väldigt vanligt om man inte tvättat bilen noggrant på ett tag, just baktill kring reg-skyltar och handtag.

Löjligt lätt ta bort faktist med lite så kallad tjärtvätt och flytande vax typ SONAX. [Min fet...]

Hepp!
Vad är tjärtvätt för ngt och var kan man köpa det? När jag googlar hittar jag ingenting...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av StefL »

SwedishAdvocate skrev:
TeslaTissel skrev:
Det där är inte ”ROST” det du ser är faktiskt rester av små metallspån som fastnar efter allas våra finfina dubbdäck och andra nanopartiklar, vilka har mer okänt ursprung. Just det här är väldigt vanligt om man inte tvättat bilen noggrant på ett tag, just baktill kring reg-skyltar och handtag.

Löjligt lätt ta bort faktist med lite så kallad tjärtvätt och flytande vax typ SONAX. [Min fet...]

Hepp!
Vad är tjärtvätt för ngt och var kan man köpa det? När jag googlar hittar jag ingenting...
Är det inte bara ett "dyrare" namn på kallavfettning...?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av TeslaTissel »

SwedishAdvocate skrev:
TeslaTissel skrev:
Det där är inte ”ROST” det du ser är faktiskt rester av små metallspån som fastnar efter allas våra finfina dubbdäck och andra nanopartiklar, vilka har mer okänt ursprung. Just det här är väldigt vanligt om man inte tvättat bilen noggrant på ett tag, just baktill kring reg-skyltar och handtag.

Löjligt lätt ta bort faktist med lite så kallad tjärtvätt och flytande vax typ SONAX. [Min fet...]

Hepp!
Vad är tjärtvätt för ngt och var kan man köpa det? När jag googlar hittar jag ingenting...

Kul att kunna hjälpa till, plockade fram min doktors-väska som är till för Concours elegance - tävlingar. och hittade den.

Den heter Sonax Tjärlösare - https://www.okq8.se/webbshop/bilprodukt ... jarlosare/

Fungerar effektivt och tar snabbt bort just även begynnande nano-rost på fina välskötta lackytor.

Hepp!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5407
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tack för svaret! :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
electricfeel
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 sep 2017 16:42
Ort: Helsingborg

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av electricfeel »

NiklasTesla skrev:
Tesla lär ju likt alla andra bilar som säljs i Sverige ha 8år rostskyddsgaranti. Om man gör efterbehandlingar så tappar man den rostskyddsgarantin av vad jag har förstått samt att batteri och drivlina har 8års garanti.

Summa summarum så tänker jag behålla bilen i max 8år (absolut ej betala 10k för rostskydd) och vi är då inne på år 2027 då det lär finnas massor av billigare elbilar med högre krocksäkerhet och längre räckvidd (pga solidstate batterier och grafenbatterier).

Mvh
Hittar ingen info om att vi kommer få 8 års rostskyddsgaranti för Model 3 här i Sverige.
Hjulhusen och listen nedanför dörren på M3 är delar som är i stål och extra utsatta för vårt klimat..
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 27 aug 2018 13:56

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Paul N »

Hittade detta på Teslas hemsida om garantier. Om jag läser det rätt gäller garantin för karossrost i 12 år förutsatt att man inta avviker från de undantag som nämns.

Hur ska man tolka detta stycke som ett exempel:

Underhållsservice, inklusive, men inte begränsat till följande:
• Hjul- eller balansinställning;
• Bilvård (t.ex. rengöring och polering)
• Förbruknings- och underhållsartiklar (t.ex. torkarblad/torkarinsats, bromspedaler/
bromsbeläggning, filter, m.m.); och
• Mindre justeringar, inklusive påfyllning av tätningsmedel och isolering eller byte och/
eller åtdragning av muttrar och bultar (eller liknande).

Är då exempelvis en vanlig Ditec behandling nono enligt Teslas garantiföreskrifter??


https://www.tesla.com/sites/default/fil ... -sv-se.pdf

https://www.tesla.com/sv_SE/support/veh ... edirect=no
//P
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Liibo »

Lägg ppf skyddsfilm över hela bilen så slipper ni fundera.

Är en liten bråkdel i kostnad mot vad bilen kostar ;)
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av StefL »

Liibo skrev:
Lägg ppf skyddsfilm över hela bilen så slipper ni fundera.

Är en liten bråkdel i kostnad mot vad bilen kostar ;)
Lite svårt att lägga skyddsfilm på underredet - för att inte tala om inuti balkar och i övriga hålrum...
Personligen oroar jag mig inte speciellt för den synliga delen av bilen - dvs lacken på karossen, den ser man ju och uppstår några skador kan man åtgärda dem. Värre är det som sker i det fördolda undertill...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Eximos
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 31 mar 2016 22:57
Ort: Hälsingland

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Eximos »

Tror de va Sandy Monru som kommenterade att han inte kunde se några risker med rost när han rev bilen. Det är väl ingen garanti men han verkar inte säga nått gott om Tesla som inte stämmer. Sen kan han ju ha fel eller missat nått de vet vi inte men jag känner mig lite lugnare att de inte är nått uppenbart dåligt.
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av TeslaTissel »

Eximos skrev:
Tror de va Sandy Monru som kommenterade att han inte kunde se några risker med rost när han rev bilen. Det är väl ingen garanti men han verkar inte säga nått gott om Tesla som inte stämmer. Sen kan han ju ha fel eller missat nått de vet vi inte men jag känner mig lite lugnare att de inte är nått uppenbart dåligt.

Precis, har för mig vi kollade upp det här noga i just denna tråd?

:D
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Liibo »

Någon som hört något mer om hur rost är på Model 3?

För som jag fattat det är den helt utan rostskydd under. Så då måste man fixa rostskydd under bilen?
Alexai
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 mar 2019 14:17

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Alexai »

Liibo skrev:
Någon som hört något mer om hur rost är på Model 3?

För som jag fattat det är den helt utan rostskydd under. Så då måste man fixa rostskydd under bilen?
Verkar va många som undrar https://forums.tesla.com/forum/forums/r ... nowy-areas

Är själv lite orolig nu :shock:
Skriv svar