Sida 1 av 8

Model 3 och rost?

Postat: 24 aug 2018 13:48
av Teslalink
Model 3 är ju ett vanligt och stort diskussionsämne bland bekanta. Vi har betat av den ena frågan efter den andra. Nu verkar det egentligen bara finnas en kvar och det är hur rostskyddet på Model 3 är?

Argumenten går så här: Eftersom det är en amerikansk bil, byggd i soliga Californien och att man inte saltar vägarna i USA (?) så kommer antagligen model 3 inte fungera i vårt klimat för den kommer att rosta här. Dessutom är den ju inte helt i aluminium som storebröderna.

Vad säger internet?

Re: Model 3 och rost?

Postat: 24 aug 2018 13:53
av Verdi
Tror nog att de vet om att det finns andra klimat. Tanken är väl att bilen ska säljas globalt?

Re: Model 3 och rost?

Postat: 24 aug 2018 13:59
av TeslaTissel
Teslalink skrev:
Model 3 är ju ett vanligt och stort diskussionsämne bland bekanta. Vi har betat av den ena frågan efter den andra. Nu verkar det egentligen bara finnas en kvar och det är hur rostskyddet på Model 3 är?

Argumenten går så här: Eftersom det är en amerikansk bil, byggd i soliga Californien och att man inte saltar vägarna i USA (?) så kommer antagligen model 3 inte fungera i vårt klimat för den kommer att rosta här. Dessutom är den ju inte helt i aluminium som storebröderna.

Vad säger internet?
Bra fråga!
Det har vad jag vet inte diskuterats så mycket just för Model 3, men Model S är ju samma typ av kaross i stort sett. Model 3 skljer sig i det att den har fler aluminium-material. Det finns en skiss av detta någonstans.

Men jag kollade nyss Tesla-owners club i USA. Där skriver de att rostskyddsgarantin gäller i 4 år. Skall man behålla samma bil ett bra tag kan det vara bra kika på saken, men som jag förstod av flera ägare så har det inte uppkommit något kritiskt.

Ett tips har jag dock. Se alltid till att dreneringkanalerna är öppna. Normalt hittar man ju dem på kritiska ställen. Står man ofta nära träd eller skog kan det vara bra hålla ett öga på dem. Risken är att saltblandat vatten tränger in karossen helt oväntat annars.

Hepp!

Re: Model 3 och rost?

Postat: 24 aug 2018 16:17
av Svenssons
USA består inte enbart av Kalifornien eller ens soliga och varma delstater...

https://electrek.co/2018/08/12/tesla-mo ... ng-alaska/


Re: Model 3 och rost?

Postat: 24 aug 2018 17:45
av Hok
Det finns ju delar av USA som kallas "The Rust Belt". De nordligare delarna av de sammanhängande 48 delstaterna. Där bland annat Detroit ligger med de traditionella amerikanska biltillverkarna. Förhoppningsvis har Tesla tagit till sig kunskap därifrån.

Moderna amerikanska bilar från ICE tillverkarna tror jag inte rostar alls lika mycket som de gjorde förr. Men även en Volvo/SAAB från 1970-talet rostade friskt.

Re: Model 3 och rost?

Postat: 24 aug 2018 17:58
av Gustafsson
Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt

Re: Model 3 och rost?

Postat: 24 aug 2018 18:53
av Tars
Gustafsson skrev:
Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Min har lite småbubblor på huven.

Re: Model 3 och rost?

Postat: 24 aug 2018 20:45
av Henrik Torphammar
Gustafsson skrev:
Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Den som Koenigsegg ägde hade "rost" under lacken som var bubblig.


Är Model 3 helgalvad om vi pratar stålkomponenterna i chassi/kaross?

Re: Model 3 och rost?

Postat: 24 aug 2018 23:05
av Gustafsson
Har små mikrobubblor i lacken på roadstern, men den är ju byggd i kolfiber, så vad beror sådana på ?

Re: Model 3 och rost?

Postat: 25 aug 2018 00:27
av bjelkeman
Det är en blandning av stål och aluminium.

https://electrek.co/2017/08/22/tesla-mo ... alloy-mix/

Re: Model 3 och rost?

Postat: 25 aug 2018 01:29
av lator
Gustafsson skrev:
Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Hört talas om aluminiumoxid...? :?

Re: Model 3 och rost?

Postat: 25 aug 2018 15:15
av Henrik Torphammar
lator skrev:
Gustafsson skrev:
Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Hört talas om aluminiumoxid...? :?
Eller en bult i en bil?

Re: Model 3 och rost?

Postat: 25 aug 2018 15:22
av nek0
Henrik Torphammar skrev:
lator skrev:
Gustafsson skrev:
Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Hört talas om aluminiumoxid...? :?
Eller en bult i en bil?
Det kan inte vara många bultar i en bil .
Du kanske menade skruvar :o)

Re: Model 3 och rost?

Postat: 25 aug 2018 21:05
av TeslaTissel
Här hittade jag äntligen ett klipp där de (någon läder-paj) försöker se ut som en blandning mellan D Bowie/W Rörhl i början av klippet tar upp rost-frågan.
Läder-pajen säger att det inte finns någon rostskyddsbehandling och att man bör tilläggbehandla karossen invändigt???

Det kan inte stämma riktigt då den här gjordes tidigt redan i februari och då var väl knappt några bilar ens klara för restan av kunderna utöver Teslas anställda?
I Tesla Motors Club nämner man att man kan tilläggsbehandla undersidan om man nödvändigt vill. Och vara noga med dräneringskanalerna, men inget annat?
PS: Undersiden är helt plast-belagd så tilläggsbehandling blir ju bara bortkastat!

Så ta den här med en nypa salt.

Hepp!


Re: Model 3 och rost?

Postat: 25 aug 2018 22:02
av StefL
Jag räknar kallt med att lägga i storleksordningen 10000 på en extra rostskyddsbehandling.

Re: Model 3 och rost?

Postat: 26 aug 2018 00:19
av Java
StefL skrev:
Jag räknar kallt med att lägga i storleksordningen 10000 på en extra rostskyddsbehandling.
De begagnade Model S jag har tittat på förvånar mig med att bultar/skruvar, slangklämmor och fästplåtar har rostat på bilar som är 3-4 år gamla.
Tesla har tillgång till samma hyllprodukter som alla andra men väljer de som inte klarar utomhusklimat. Undran är då hur resten av bilen klarar vårt klimat.

Ni som är gamla i gården kommer säkert ihåg tiden när det var vanligt att byta avgassystem efter 2-3 år... bilar som hade genomrost efter 5-6år.
Hoppas Tesla med 3an har läst och begrundat hur det ska var och inte bara kör på.

Trafikmagasinet på Engelska av Tyskar... :D :D

Re: Model 3 och rost?

Postat: 26 aug 2018 11:14
av TeslaTissel
Java skrev:
StefL skrev:
Jag räknar kallt med att lägga i storleksordningen 10000 på en extra rostskyddsbehandling.
De begagnade Model S jag har tittat på förvånar mig med att bultar/skruvar, slangklämmor och fästplåtar har rostat på bilar som är 3-4 år gamla.
Tesla har tillgång till samma hyllprodukter som alla andra men väljer de som inte klarar utomhusklimat. Undran är då hur resten av bilen klarar vårt klimat.

Ni som är gamla i gården kommer säkert ihåg tiden när det var vanligt att byta avgassystem efter 2-3 år... bilar som hade genomrost efter 5-6år.
Hoppas Tesla med 3an har läst och begrundat hur det ska var och inte bara kör på.

Trafikmagasinet på Engelska av Tyskar... :D :D
Jag skall kolla med en bekant och hans Model S. Den har redan rullat över 6000 mil sedan juli 2016 så det är ju inte säkert det ens syns något?
TeslaBjørn / Bjørn Nyland brukar inte nämna det heller vill jag minnas?

Hepp!

https://www.youtube.com/channel/UCG1QcV ... 4rE8avQL4A

Re: Model 3 och rost?

Postat: 26 aug 2018 21:08
av Surfaren
Verdi skrev:
Tror nog att de vet om att det finns andra klimat. Tanken är väl att bilen ska säljas globalt?
Jag skulle inte vara så säker. Tesla har ju pratat om att deras befintliga kameror och sensorer ska räcka för full självkörning. Då har de uppenbarligen inte tänkt på hur lite kamerorna kan se genom ett lager brunt vägslask. Detta är för mig en tydlig hint om att Tesla inte vet om (eller inte bryr sig om) alla sorters väglag.
Hok skrev:
Det finns ju delar av USA som kallas "The Rust Belt". De nordligare delarna av de sammanhängande 48 delstaterna. Där bland annat Detroit ligger med de traditionella amerikanska biltillverkarna. Förhoppningsvis har Tesla tagit till sig kunskap därifrån.
Rust Belt har med den krympande industrin att göra. https://en.wikipedia.org/wiki/Rust_Belt

Re: Model 3 och rost?

Postat: 26 aug 2018 21:17
av Geni87
TeslaTissel skrev:
Här hittade jag äntligen ett klipp där de (någon läder-paj) försöker se ut som en blandning mellan D Bowie/W Rörhl i början av klippet tar upp rost-frågan.
Läder-pajen säger att det inte finns någon rostskyddsbehandling och att man bör tilläggbehandla karossen invändigt???

Det kan inte stämma riktigt då den här gjordes tidigt redan i februari och då var väl knappt några bilar ens klara för restan av kunderna utöver Teslas anställda?
I Tesla Motors Club nämner man att man kan tilläggsbehandla undersidan om man nödvändigt vill. Och vara noga med dräneringskanalerna, men inget annat?
PS: Undersiden är helt plast-belagd så tilläggsbehandling blir ju bara bortkastat!

Så ta den här med en nypa salt.

Hepp!
Även om undersidan är täckt av plast så finns det gott om skarvar mellan plastbitarna där vatten/salt/smuts kan leta sig in för att sen ligga och götta sig. Dessutom, på insidan av "balkar" bildas lätt kondens som kan orsaka rost inifrån om behandling ej finns. Sen beror det lite på vilka stållegeringar de använder sig av och hur/om de har tätat skarvar i karossen. Är också osäker på om Tesla använder varmformat borstål t.ex. som är oerhört hållfast och har ganska god motståndskraft mot rost.

Re: Model 3 och rost?

Postat: 26 aug 2018 21:28
av Gustafsson
nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
lator skrev:
Gustafsson skrev:
Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Hört talas om aluminiumoxid...? :?
Eller en bult i en bil?
Det kan inte vara många bultar i en bil .
Du kanske menade skruvar :o)
Nja, för mig är en bult nåt som sitter i alla fordon i stora mängder och som man lossar med tex en hylsnyckel. Skruvar är väl mer typ träskruv, plåtskruv å sånt.
Aluminium kan förstås korrodera, men beter sig helt annorlunda än stålplåt. Tror inte man ser aluminiumplåt som korroderar lika illa som stålplåt gör.

Re: Model 3 och rost?

Postat: 26 aug 2018 21:32
av Hok
Surfaren skrev:
Hok skrev:
Det finns ju delar av USA som kallas "The Rust Belt". De nordligare delarna av de sammanhängande 48 delstaterna. Där bland annat Detroit ligger med de traditionella amerikanska biltillverkarna. Förhoppningsvis har Tesla tagit till sig kunskap därifrån.
Rust Belt har med den krympande industrin att göra. https://en.wikipedia.org/wiki/Rust_Belt
Även om inte Wikipedia tar upp det så brukar när man pratar om bilar ungefär samma område menas också. Men då gällande rost på bilar. Det saltas väldigt mycket på vägarna i de delarna av USA på vintern.

Fråga vem som helst som håller på med gamla bilar om de vill ha en bil från de områdena eller från någon torr ökenstat.

Det mer officiella namnet på området när det gäller salt på vägarna är enligt Wikipedia "Salt Belt"
https://en.wikipedia.org/wiki/Salt_Belt?wprov=sfla1

Re: Model 3 och rost?

Postat: 26 aug 2018 21:32
av lator
Gustafsson skrev:
nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
lator skrev:
Gustafsson skrev:
Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Hört talas om aluminiumoxid...? :?
Eller en bult i en bil?
Det kan inte vara många bultar i en bil .
Du kanske menade skruvar :o)
Nja, för mig är en bult nåt som sitter i alla fordon i stora mängder och som man lossar med tex en hylsnyckel. Skruvar är väl mer typ träskruv, plåtskruv å sånt.
Aluminium kan förstås korrodera, men beter sig helt annorlunda än stålplåt. Tror inte man ser aluminiumplåt som korroderar lika illa som stålplåt gör.
Tyvärr en missuppfattning som är allmänt accepterad...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult

Re: Model 3 och rost?

Postat: 26 aug 2018 21:34
av Henrik Torphammar
Koenigsegg har hjulbultar. :)

Re: Model 3 och rost?

Postat: 26 aug 2018 21:35
av lator
Geni87 skrev:

Även om undersidan är täckt av plast så finns det gott om skarvar mellan plastbitarna där vatten/salt/smuts kan leta sig in för att sen ligga och götta sig. Dessutom, på insidan av "balkar" bildas lätt kondens som kan orsaka rost inifrån om behandling ej finns. Sen beror det lite på vilka stållegeringar de använder sig av och hur/om de har tätat skarvar i karossen. Är också osäker på om Tesla använder varmformat borstål t.ex. som är oerhört hållfast och har ganska god motståndskraft mot rost.
Läs gärna om problemen som Mercedes har haft men sina plastade underreden...
http://www.vibilagare.se/bloggar/biltes ... er-plasten

Re: Model 3 och rost?

Postat: 26 aug 2018 21:37
av Jerker
Jag kollade för skojs skull hur man definierar bult och förvånades:
Wikipedia skrev:
En bult är en ogängad cylindrisk kropp med eller utan cylindrisk skalle. Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogning. Bulten låses med hjälp av friktion och i vissa fall endast dragningskraft.

[...]

En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv och skruvförband.
Jag har alltså alltid använt mig av den "lekmannamässiga" beteckningen!