Låsning av laddkabel

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Helgasman
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 aug 2018 13:55

Låsning av laddkabel

Inlägg av Helgasman »

Går det att låsa laddkabeln till bilarna så att inte vem som helst kan dra ur kabeln ?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Låsning av laddkabel

Inlägg av bylund »

Den är fastlåst i bilen när den är inkopplad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Helgasman
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 aug 2018 13:55

Re: Låsning av laddkabel

Inlägg av Helgasman »

Tack för snabbt svar
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Låsning av laddkabel

Inlägg av fth »

I andra änden är det dock inte säkert att sladden är låst, det beror på vilken sorts laddare och sladd. Type 2 är låst i båda ändarna, UMC dock endast i bilen, så där kan vem som helst dra ur sladden (och i värsta fall stjäla sista stumpen som kostar dryga tusenlappen).

UMC använder man dock vanligen vid hemmaladdning, så då är risken mindre (jag laddar dock i offentligt garage med UMC, inte helt optimalt...).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Låsning av laddkabel

Inlägg av bylund »

Jag skulle säga att det varierar huruvida typ-2-kabeln är låst i båda ändarna. Många uttag med låg effekt låser inte i sin ände.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Låsning av laddkabel

Inlägg av fth »

bylund skrev:
Jag skulle säga att det varierar huruvida typ-2-kabeln är låst i båda ändarna. Många uttag med låg effekt låser inte i sin ände.
Nej, så kanske det är, Type 2 har möjligheten att låsa till skillnad från UMC, men det kanske inte implementeras i alla stolpar. Jag har ju tom själv en Type 2 laddbox som inte har någon mekanism för låsning :)
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Låsning av laddkabel

Inlägg av fth »

bylund skrev:
Många uttag med låg effekt låser inte i sin ände.
Det kanske finns något i specifikationen för Type 2 Mode 3 om detta? Låsningen är ju inte bara stöldskydd, det är ju också till för att stänga ned strömmen under kontrollerade former innan kontakten dras ut, för att undvika ljusbågar etc. Med lägre effekter är ju risken mindre, och då kanske det inte är ett krav med låsning?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar