Model 3 i topp i augusti avseende försäljningsintäkter!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AndersB_Hson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 07 jan 2016 19:09
Ort: Ulricehamn

Model 3 i topp i augusti avseende försäljningsintäkter!

Inlägg av AndersB_Hson »

Försäljningsintäkter.jpg
....är väl en smaskig rubrik... :D
Man kan väl visa det mesta genom att vrida på statistik, ta detta för vad det är. Jag roade mig att ta fram inköpspris på de modeller som låg före Tesla, sökte efter instegspriset på de modellerna som låg före Model 3 avseende försäljning och använde mig av lägsta pris även på M3, någorlunda rättvisande, tycker jag. Datat hämtat från Hondas och Toyotas amerikanska sidor. OBS! Detta avser försäljning av personbilar i USA, pickups o liknande är inte med! Dessutom levererar inte Tesla stats per månad så detta är insideevs estimat på Model 3-försäljning.

Oavsett om detta avser en uppdämd efterfrågan så är det rätt så otroligt att en ren elbil hamnar högst upp på en sådan lista. En annan sak som slår mig är att ingen större nyhetsförmedlare, varken i USA eller Sverige, skriver om försäljningen av Model 3...
Model 3 LR RWD svart/svart 18'', levererad 5/6 2019
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model 3 i topp i augusti avseende försäljningsintäkter!

Inlägg av fth »

Holy cr-p! Model 3 är alltså den mest sålda personbilen i USA, räknat i USD, oavsett drivmedel?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Model 3 i topp i augusti avseende försäljningsintäkter!

Inlägg av Verdi »

Intäkter behöver inte korrelera med vinsten. Men visst ser det bra ut.

Ska även bli intressant att se hur mycket Model 3 Tesla kommer sälja när de är på lika villkor med de andra och det inte finns en uppdämd backlog i form av reservationskön. Nu är ju flaskhalsen kapaciteten i fabriken snarare än antalet köpare. Antagligen kommer det vara så i flera år till dock.
Verdi

Re: Model 3 i topp i augusti avseende försäljningsintäkter!

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Holy cr-p! Model 3 är alltså den mest sålda personbilen i USA, räknat i USD, oavsett drivmedel?

/fth

Kolla i kolumnen "Antal sålda bilar".
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 i topp i augusti avseende försäljningsintäkter!

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Intäkter behöver inte korrelera med vinsten. Men visst ser det bra ut.

Ska även bli intressant att se hur mycket Model 3 Tesla kommer sälja när de är på lika villkor med de andra och det inte finns en uppdämd backlog i form av reservationskön. Nu är ju flaskhalsen kapaciteten i fabriken snarare än antalet köpare. Antagligen kommer det vara så i flera år till dock.
Flaskhalsen i produktion kommer finnas kvar men Tesla kommer ju öppna upp för leveranser till nya marknader allt eftersom. När väl backologgen i USA och Kanada är avklarad, vilket den nog är inom ett par tre månader, så är det bara att öppna upp leveranser till Mexiko och Europa. Leveranser till USA kommer att fortsätta men då utan någon backlogg.

Model 3 lär alltså antagligen inte fortsätta att öka så snabbt i USA eftersom allt större del kommer att levereras till andra marknader.
Verdi skrev:
fth skrev:
Holy cr-p! Model 3 är alltså den mest sålda personbilen i USA, räknat i USD, oavsett drivmedel?

/fth
Kolla i kolumnen "Antal sålda bilar".
Räknat i antal dollar som konumenten lägger på bilen är det som vi pratar om.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model 3 i topp i augusti avseende försäljningsintäkter!

Inlägg av fth »

Rätt kul/märkligt hur Tesla representeras i vissa sammanställningar, jag hittade "Vehicle sales of major car brands in the United States" på statista.com:

https://www.statista.com/statistics/656 ... jor-brand/

Här finns inte ens Tesla med, trots att dom idag säljer typ tre ggr så många bilar per månad som det minsta märket i listan (Chrysler).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Model 3 i topp i augusti avseende försäljningsintäkter!

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Intäkter behöver inte korrelera med vinsten. Men visst ser det bra ut.

Ska även bli intressant att se hur mycket Model 3 Tesla kommer sälja när de är på lika villkor med de andra och det inte finns en uppdämd backlog i form av reservationskön. Nu är ju flaskhalsen kapaciteten i fabriken snarare än antalet köpare. Antagligen kommer det vara så i flera år till dock.
Flaskhalsen i produktion kommer finnas kvar men Tesla kommer ju öppna upp för leveranser till nya marknader allt eftersom. När väl backologgen i USA och Kanada är avklarad, vilket den nog är inom ett par tre månader, så är det bara att öppna upp leveranser till Mexiko och Europa. Leveranser till USA kommer att fortsätta men då utan någon backlogg.

Model 3 lär alltså antagligen inte fortsätta att öka så snabbt i USA eftersom allt större del kommer att levereras till andra marknader.
Verdi skrev:
fth skrev:
Holy cr-p! Model 3 är alltså den mest sålda personbilen i USA, räknat i USD, oavsett drivmedel?

/fth
Kolla i kolumnen "Antal sålda bilar".
Räknat i antal dollar som konumenten lägger på bilen är det som vi pratar om.
Jovisst, men han skrev "mest sålda". Det brukar betyda "antal". ;)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 i topp i augusti avseende försäljningsintäkter!

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Intäkter behöver inte korrelera med vinsten. Men visst ser det bra ut.

Ska även bli intressant att se hur mycket Model 3 Tesla kommer sälja när de är på lika villkor med de andra och det inte finns en uppdämd backlog i form av reservationskön. Nu är ju flaskhalsen kapaciteten i fabriken snarare än antalet köpare. Antagligen kommer det vara så i flera år till dock.
Flaskhalsen i produktion kommer finnas kvar men Tesla kommer ju öppna upp för leveranser till nya marknader allt eftersom. När väl backologgen i USA och Kanada är avklarad, vilket den nog är inom ett par tre månader, så är det bara att öppna upp leveranser till Mexiko och Europa. Leveranser till USA kommer att fortsätta men då utan någon backlogg.

Model 3 lär alltså antagligen inte fortsätta att öka så snabbt i USA eftersom allt större del kommer att levereras till andra marknader.
Verdi skrev:
fth skrev:
Holy cr-p! Model 3 är alltså den mest sålda personbilen i USA, räknat i USD, oavsett drivmedel?

/fth
Kolla i kolumnen "Antal sålda bilar".
Räknat i antal dollar som konumenten lägger på bilen är det som vi pratar om.
Jovisst, men han skrev "mest sålda". Det brukar betyda "antal". ;)
Jo men han lade till "räknat i USD" också. Då är det ju inte i antal bilar utan i antal dollar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model 3 i topp i augusti avseende försäljningsintäkter!

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Jo men han lade till "räknat i USD" också. Då är det ju inte i antal bilar utan i antal dollar.
Ja, det var ju det jag menade (och hela tråden handlar om), ursäkta om jag var otydlig.

Men om Fremonts analys om att 8000/vecka "with very little incremental capital expenditure" är korrekt så kommer Model 3 snart att vara den mest sålda modellen i USA även i antal. :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Model 3 i topp i augusti avseende försäljningsintäkter!

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Svenssons skrev:
Jo men han lade till "räknat i USD" också. Då är det ju inte i antal bilar utan i antal dollar.
Ja, det var ju det jag menade (och hela tråden handlar om), ursäkta om jag var otydlig.

Men om Fremonts analys om att 8000/vecka "with very little incremental capital expenditure" är korrekt så kommer Model 3 snart att vara den mest sålda modellen i USA även i antal. :)

/fth

Missade det lilla tillägget. Sorry. :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 i topp i augusti avseende försäljningsintäkter!

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Rätt kul/märkligt hur Tesla representeras i vissa sammanställningar, jag hittade "Vehicle sales of major car brands in the United States" på statista.com:

https://www.statista.com/statistics/656 ... jor-brand/

Här finns inte ens Tesla med, trots att dom idag säljer typ tre ggr så många bilar per månad som det minsta märket i listan (Chrysler).

/fth
Det är skillnad på fordon och personbilar. I USA räknas inte inte SUV och pickuper som personbilar utan som lätta lastbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model 3 i topp i augusti avseende försäljningsintäkter!

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Det är skillnad på fordon och personbilar. I USA räknas inte inte SUV och pickuper som personbilar utan som lätta lastbilar.
Jag vet, denna statistik är dock "Vehicle Sales", dvs totalt antal sålda fordon per tillverkare, oavsett typ, dvs inklusive personbil, SUV, lätta som tunga lastbilar.

Chrysler, med typ 12k sålda fordon av alla typer i augusti, är med bland "Major Brands".

Tesla, som sålde c:a 25k fordon, personbilar (S/3) och SUV (X), samma period, är inte med.

Det var det jag tyckte var lite roligt/märkligt :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 i topp i augusti avseende försäljningsintäkter!

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Svenssons skrev:
Det är skillnad på fordon och personbilar. I USA räknas inte inte SUV och pickuper som personbilar utan som lätta lastbilar.
Jag vet, denna statistik är dock "Vehicle Sales", dvs totalt antal sålda fordon per tillverkare, oavsett typ, dvs inklusive personbil, SUV, lätta som tunga lastbilar.

Chrysler, med typ 12k sålda fordon av alla typer i augusti, är med bland "Major Brands".

Tesla, som sålde c:a 25k fordon, personbilar (S/3) och SUV (X), samma period, är inte med.

Det var det jag tyckte var lite roligt/märkligt :)

/fth
Ahh, OK. Det är en betal-site så jag kollade aldrig siffrorna. SUV/Pickup är ju det stora i USA så jag tänkte att totalt sätt, inklusive SUV/Pickup, så hamnar Tesla lägre ju. De borde dock legat med om lägsta var typ 12k. Model S+3 var väl runt 20k eller lite mer i augusti.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Model 3 i topp i augusti avseende försäljningsintäkter!

Inlägg av Beigler »

Jag tror knappast att efterfrågan på M3 kommer att gå ned när kön minskar. Snarare tvärt om. Om man minskar väntetiden kommer långt fler att vara intresserade. Dessutom verkar ju alla uppgifter om hur bra bilen är peka på att de befintliga ägarna hjälper till att marknadsföra bilen.

Slutsat -> produktionskapaciteten kommer att sätta begränsningen under många år framöver.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 i topp i augusti avseende försäljningsintäkter!

Inlägg av Svenssons »

Beigler skrev:
Jag tror knappast att efterfrågan på M3 kommer att gå ned när kön minskar. Snarare tvärt om. Om man minskar väntetiden kommer långt fler att vara intresserade. Dessutom verkar ju alla uppgifter om hur bra bilen är peka på att de befintliga ägarna hjälper till att marknadsföra bilen.

Slutsat -> produktionskapaciteten kommer att sätta begränsningen under många år framöver.
Precis, Model 3 kommer bryta ny mark och antagligen bli en av de mest sålda bilarna i USA. Tillväxthastigheten i USA lär dock mattas av. Fortsätter kurvan så kommer annars totala antalet sålda Model 3 överstiga samtliga andra bilmärken tillsammans :)

Bild
https://insideevs.com/tesla-model-3-sales-s-curve-lol/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 i topp i augusti avseende försäljningsintäkter!

Inlägg av Pontus »

Men räknar ni dollar så ska man ju komma ihåg att en model 3 kostar minst 49.000 dollar en konkurrent kanske har ett listpris på 40.000 men de flesta kunderna betalr bara 30-32 kanske.
En vän köpte pricis en F-150 som var listad till 62 kusd men fick den för 47.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model 3 i topp i augusti avseende försäljningsintäkter!

Inlägg av jpetters »

Pontus skrev:
Men räknar ni dollar så ska man ju komma ihåg att en model 3 kostar minst 49.000 dollar en konkurrent kanske har ett listpris på 40.000 men de flesta kunderna betalr bara 30-32 kanske.
En vän köpte pricis en F-150 som var listad till 62 kusd men fick den för 47.
Å17, jag har hört att pickupsen var omöjliga att få rabatt på. Börjar det gå knackigt även där?!
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Model 3 i topp i augusti avseende försäljningsintäkter!

Inlägg av e5m1r »

jpetters skrev:
Pontus skrev:
Men räknar ni dollar så ska man ju komma ihåg att en model 3 kostar minst 49.000 dollar en konkurrent kanske har ett listpris på 40.000 men de flesta kunderna betalr bara 30-32 kanske.
En vän köpte pricis en F-150 som var listad till 62 kusd men fick den för 47.
Å17, jag har hört att pickupsen var omöjliga att få rabatt på. Börjar det gå knackigt även där?!
Säkert 18
I USA börjarde de med 19 i mars typ :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar