Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av StefL »

Skee skrev:
Är detta ett riktpris för oss tro? €83700? ~ 870 000kr.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 7d34fb1bab
Inte minst intressant är ju att annonsören anger en leveranstid på två månader. Är det helt enkelt någon som spekulerar i att på beställning plocka ut en bil i USA och importera den till Europa för att sälja vidare...?
Eller för den delen redan sitter på en bil i USA (eftersom det anges färg mm) och sonderar intresset för den i Europa.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Verdi

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Verdi »

Kan en amerikansk Model 3 verkligen fungera på ett bra sätt i Europa?

Priset för en P3D eller vad de nu heter ligger ungefär där jag förväntat mig.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av dstr »

Verdi skrev:
Kan en amerikansk Model 3 verkligen fungera på ett bra sätt i Europa?
Kort och gott - Nej.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5293
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jerker skrev:
Ursprungligen sade Elon att priset för 4-hjulsdrift på 3:an skulle vara lägre än på S&X. Men så sattes priset först till $5000, alltså som samma som på andra modeller. Men så sänktes priset efter ett tag till $4000. Sen, i augusti, höjdes det tillbaka till $5000 och nu höjs det alltså till $6000.

Tesla kämpar tydligen hårt med att få så snabbt som möjligt få lönsamhet på 3:an.
Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna. :twisted:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Geni87 »

Nicke Nyfiken skrev:
Jerker skrev:
Ursprungligen sade Elon att priset för 4-hjulsdrift på 3:an skulle vara lägre än på S&X. Men så sattes priset först till $5000, alltså som samma som på andra modeller. Men så sänktes priset efter ett tag till $4000. Sen, i augusti, höjdes det tillbaka till $5000 och nu höjs det alltså till $6000.

Tesla kämpar tydligen hårt med att få så snabbt som möjligt få lönsamhet på 3:an.
Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna. :twisted:
Om de inte har konstruerat bort de problemen till Model 3 kan man ju tycka att hela avdelningen som pysslar med kraftöverföringen på Tesla borde avgå? Misstänker att även Tesla pysslar med "lessons learned" som alla andra. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:
Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna. :twisted:
Drivaxelproblemet har ju inte att göra med AWD utan med luftfjädringen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Remuz »

Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna. :twisted:
Drivaxelproblemet har ju inte att göra med AWD utan med luftfjädringen.
Men det är väl bara axlarna fram? Dvs drabbar inte RWDer
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna. :twisted:
Drivaxelproblemet har ju inte att göra med AWD utan med luftfjädringen.
Både och väl. RWD har väl inga problem?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna. :twisted:
Drivaxelproblemet har ju inte att göra med AWD utan med luftfjädringen.
Både och väl. RWD har väl inga problem?
Ja, problemet är på framvagnen men om det hade funnits en framhjulsdriven Tesla så hade den haft samma problem. Orsaken till problemet är inte fyrhjulsdrift, det är vinkeln from drivaxeln har mellan hjulen och "växellådan".
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna. :twisted:
Drivaxelproblemet har ju inte att göra med AWD utan med luftfjädringen.
Både och väl. RWD har väl inga problem?
Ja, problemet är på framvagnen men om det hade funnits en framhjulsdriven Tesla så hade den haft samma problem. Orsaken till problemet är inte fyrhjulsdrift, det är vinkeln from drivaxeln har mellan hjulen och "växellådan".
Eller snarare att Tesla inte har konstruerat drivaxel/drivknut för vinkeln. :) En plåsterlösning på problemet borde ju kunna vara att Tesla begränsar effekten till främre motor när luftfjädringen är ställd i sitt högsta läge, då bör felet bli mindre vanligt.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:

Eller snarare att Tesla inte har konstruerat drivaxel/drivknut för vinkeln. :) En plåsterlösning på problemet borde ju kunna vara att Tesla begränsar effekten till främre motor när luftfjädringen är ställd i sitt högsta läge, då bör felet bli mindre vanligt.
Precis men det är ju inte fel på fyrhjulsdriften. Tror ingen egentligen vill köra en Ludicrous-start från noll med luftfjädringen satt på Very high.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:

Eller snarare att Tesla inte har konstruerat drivaxel/drivknut för vinkeln. :) En plåsterlösning på problemet borde ju kunna vara att Tesla begränsar effekten till främre motor när luftfjädringen är ställd i sitt högsta läge, då bör felet bli mindre vanligt.
Precis men det är ju inte fel på fyrhjulsdriften. Tror ingen egentligen vill köra en Ludicrous-start från noll med luftfjädringen satt på Very high.
Nej bilen driver ju på alla fyra, så själva fyrhjulsdriften är det inte fel på. Men det är fel på komponenter i drivsystemet. :) Men krävs det verkligen Ludicrous-start från noll med luftfjädringen på very high för att få problem då? Efter vad jag har läst får många som kör försiktigt med luftfjädringen i högt läge också problem.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5293
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna. :twisted:
Drivaxelproblemet har ju inte att göra med AWD utan med luftfjädringen.
Ingen AWD = inga drivaxlar fram = inga drivaxelproblem.

Har aldrig hört att RWD-bilar med luftfjädring har problem med drivaxlarna. :roll:
Model Y P
Model S P
Model S P
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna. :twisted:
Drivaxelproblemet har ju inte att göra med AWD utan med luftfjädringen.
Ingen AWD = inga drivaxlar fram = inga drivaxelproblem.

Har aldrig hört att RWD-bilar med luftfjädring har problem med drivaxlarna. :roll:
Då kan man lika gärna säga att problemet ligger i för kraftig elmotor eller i elmotorn som tillåter kraftig accelerationen.

Man skulle också kunna skylla på föraren

Inga kraftiga accelerationer av föraren = inga drivaxelproblem.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5293
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna. :twisted:
Drivaxelproblemet har ju inte att göra med AWD utan med luftfjädringen.
Ingen AWD = inga drivaxlar fram = inga drivaxelproblem.

Har aldrig hört att RWD-bilar med luftfjädring har problem med drivaxlarna. :roll:
Då kan man lika gärna säga att problemet ligger i för kraftig elmotor eller i elmotorn som tillåter kraftig accelerationen.

Man skulle också kunna skylla på föraren

Inga kraftiga accelerationer av föraren = inga drivaxelproblem.
Jag har svårt att hänga med i din logik. :?

Jag har aldrig hävdat att problemet beror på att bilarna är 4-hjulsdrivna.
Det beror inte heller på att bilarna har luftfjädring, har för stark motor eller att föraren accelererar för kraftigt.

Problemet beror på undermåliga drivknutar på de främre drivaxlarna. Och eftersom Tesla inte tillverkar några framhjulsdrivna bilar är det således enbart de 4-hjulsdrivna bilarna som drabbas av problemet. Vad är det som är så kontroversiellt med det?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av TeslaTissel »

Jag undrar kring det här med drivaxlarna, var finns den källan?

Är det inte så att det blivit någon misstolkning med drivaxelproblem på Model S/X?
Vad jag förstått för Model 3 AWD, är ju bakre fram och bakaxel balanserade med mjukvara så att främre först träder in när bakre uppnår max vridmoment?
Främre är optimerad för att fungera stöttande driv vid uppnådd hastighet och för optimal väghållning i andra typer av vägytor än ren asfalt.

Om man nu kan uttrycka sig så? Finns säkert bättre beskrivning?

Hepp!
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna. :twisted:
Drivaxelproblemet har ju inte att göra med AWD utan med luftfjädringen.
Ingen AWD = inga drivaxlar fram = inga drivaxelproblem.

Har aldrig hört att RWD-bilar med luftfjädring har problem med drivaxlarna. :roll:
Då kan man lika gärna säga att problemet ligger i för kraftig elmotor eller i elmotorn som tillåter kraftig accelerationen.

Man skulle också kunna skylla på föraren

Inga kraftiga accelerationer av föraren = inga drivaxelproblem.
Jag har svårt att hänga med i din logik. :?

Jag har aldrig hävdat att problemet beror på att bilarna är 4-hjulsdrivna.
Det beror inte heller på att bilarna har luftfjädring, har för stark motor eller att föraren accelererar för kraftigt.

Problemet beror på undermåliga drivknutar på de främre drivaxlarna. Och eftersom Tesla inte tillverkar några framhjulsdrivna bilar är det således enbart de 4-hjulsdrivna bilarna som drabbas av problemet. Vad är det som är så kontroversiellt med det?
Det är för att det ser ut som att du kopplar problemet med drivaxelsbytena till 4-hjulsdrivna bilar:
Nicke Nyfiken skrev:
Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna. :twisted:
Problemet har att göra med för svaga drivaxlar på framvagnen på främst Model X när man sätter luftfjädringen på Very High och accelererar kraftigt. På Model S är ju problemet mycket mindre och på Model 3 vet vi inte om det existerar över huvudtaget.

Skulle Tesla göra en framhjulsdriven bil eller enbart nyttja främre motorn vid accelereration så skulle problemet antagligen vara större än när kraften fördelas på alla hjulen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av TeslaTissel »

Tråkigt att folk hoppar över andras kommentarer, jag skrev ju just att det kan vara ett missförstånd.

Jag undrar kring det här med drivaxlarna, var finns den källan?

Är det inte så att det blivit någon misstolkning med drivaxelproblem på Model S/X?
Vad jag förstått för Model 3 AWD, är ju bakre fram och bakaxel balanserade med mjukvara så att främre först träder in när bakre uppnår max vridmoment?
Främre är optimerad för att fungera stöttande driv vid uppnådd hastighet och för optimal väghållning i andra typer av vägytor än ren asfalt.

Om man nu kan uttrycka sig så? Finns säkert bättre beskrivning?

Vänligen, Hepp!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Svenssons »

TeslaTissel skrev:
Tråkigt att folk hoppar över andras kommentarer, jag skrev ju just att det kan vara ett missförstånd.

Jag undrar kring det här med drivaxlarna, var finns den källan?

Är det inte så att det blivit någon misstolkning med drivaxelproblem på Model S/X?
Vad jag förstått för Model 3 AWD, är ju bakre fram och bakaxel balanserade med mjukvara så att främre först träder in när bakre uppnår max vridmoment?
Främre är optimerad för att fungera stöttande driv vid uppnådd hastighet och för optimal väghållning i andra typer av vägytor än ren asfalt.

Om man nu kan uttrycka sig så? Finns säkert bättre beskrivning?

Vänligen, Hepp!
Jag höll på att skriva kommentaren när du skrev din. Det är inte tvingande att man endast kan svara på senaste kommentar. Drivaxelsproblemet på Model X är ett känt problem och som även jag är drabbad av. Har inget med balansen mellan fram- och bakvagnen att göra utan att drivaxeln inte klarar av krafterna den utsätts för när man sätter luftfjädringen på Very high och gör en kraftig acceleration precis som jag sklrev i posten ovan. Jag svarade alltså indirekt på även din kommentar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av TeslaTissel »

Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:
Tråkigt att folk hoppar över andras kommentarer, jag skrev ju just att det kan vara ett missförstånd.

Jag undrar kring det här med drivaxlarna, var finns den källan?

Är det inte så att det blivit någon misstolkning med drivaxelproblem på Model S/X?
Vad jag förstått för Model 3 AWD, är ju bakre fram och bakaxel balanserade med mjukvara så att främre först träder in när bakre uppnår max vridmoment?
Främre är optimerad för att fungera stöttande driv vid uppnådd hastighet och för optimal väghållning i andra typer av vägytor än ren asfalt.

Om man nu kan uttrycka sig så? Finns säkert bättre beskrivning?

Vänligen, Hepp!
Jag höll på att skriva kommentaren när du skrev din. Det är inte tvingande att man endast kan svara på senaste kommentar. Drivaxelsproblemet på Model X är ett känt problem och som även jag är drabbad av. Har inget med balansen mellan fram- och bakvagnen att göra utan att drivaxeln inte klarar av krafterna den utsätts för när man sätter luftfjädringen på Very high och gör en kraftig acceleration precis som jag sklrev i posten ovan. Jag svarade alltså indirekt på även din kommentar.
Förlåt mig. ”Svenssons” - Ber om ursäkt. Det var inte meningen heller låta förtörnad.

Problemet har att göra med för svaga drivaxlar på framvagnen på främst Model X när man sätter luftfjädringen på Very High och accelererar kraftigt. På Model S är ju problemet mycket mindre och på Model 3 vet vi inte om det existerar över huvudtaget.

Skulle Tesla göra en framhjulsdriven bil eller enbart nyttja främre motorn vid accelereration så skulle problemet antagligen vara större än när kraften fördelas på alla hjulen.

- Då förstår jag! :oops:
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5293
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Svenssons skrev:
Det är för att det ser ut som att du kopplar problemet med drivaxelsbytena till 4-hjulsdrivna bilar:
Mig veterligen har de 2-hjulsdrivna bilarna inga omfattande problem med drivaxlarna.
Du hävdar att det är kopplat till luftfjädringen.
Mig veterligen har de 2-hjulsdrivna bilarna med luftfjädring inga omfattande problem med drivaxlarna.

Jag ser nog att risken att drabbas av drivaxelproblemen på Model S och X, har en viss koppling till 4-hjulsdrivna bilar, eftersom de 2-hjulsdrivna bilarna inte har undermåliga drivknutar.

Hur det bli på Model 3 återstår att se. Förhoppningsvis sätter de inte undermåliga drivknutar på ännu en bilmodell. Men efter 4 års problem på S och senare även på X har de ännu inte löst problemet, så man kan inte ta något för givet. :(
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Leo »

Jag tolkar det som att det främst/mest det har att göra med VINKLARNA på främre drivaxlarna på just X. (Där luftfjädringen dessutom kan höjas så att vinklarna blir ännu brantare)

Då X tycks ha högre markfrigång än S. Dock antagligen identisk infästning/bottenplatta på S och X. Då blir resultatet kraftigare vinkel på drivaxlarna på X =högre belastning på drivknutarna.

Dessutom är X en tyngre bil än S vilket säkert förvärrar problemet.

Sen gissar jag att 100 batteriet kan avge lite mer ström (högre vridmoment=större belastning) och att 100-batteriet är betydligt ovanligare till S än på X (dvs finns betydligt fler 60/70/75/85/90 i förhållande till 100 på S)

Stämmer det så är det logiskt varför det mest pratas om ”drivaxelvibrationer” till X och kanske ofta då också med 100-batteriet, jämfört med hur vanligt det nämns på S. (Både RWD och AWD) Har nog personligen aldrig hört det nämnas på 3
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
Det är för att det ser ut som att du kopplar problemet med drivaxelsbytena till 4-hjulsdrivna bilar:
Mig veterligen har de 2-hjulsdrivna bilarna inga omfattande problem med drivaxlarna.
Du hävdar att det är kopplat till luftfjädringen.
Mig veterligen har de 2-hjulsdrivna bilarna med luftfjädring inga omfattande problem med drivaxlarna.

Jag ser nog att risken att drabbas av drivaxelproblemen på Model S och X, har en viss koppling till 4-hjulsdrivna bilar, eftersom de 2-hjulsdrivna bilarna inte har undermåliga drivknutar.

Hur det bli på Model 3 återstår att se. Förhoppningsvis sätter de inte undermåliga drivknutar på ännu en bilmodell. Men efter 4 års problem på S och senare även på X har de ännu inte löst problemet, så man kan inte ta något för givet. :(
Jag hävdar inte att det är kopplat till luftfjädringen utan till drivaxlarna som inte tål kraften de utsätts för under vissa förutsättningar, dvs kraftig acceleration med very high på luftfjädringen. Model S har inte några större bekymmer med detta utan det är främst Model X som är drabbat.

Finns det ingen drivaxel fram så blir det förståss inga problem på de icke existerande drivaxlarna...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5293
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Svenssons skrev:
Drivaxelproblemet har ju inte att göra med AWD utan med luftfjädringen
Svenssons skrev:
Jag hävdar inte att det är kopplat till luftfjädringen
Tror det är mer än jag som uppfattar det en smula motsägelsefullt, eller?




Svenssons skrev:
Finns det ingen drivaxel fram så blir det förståss inga problem på de icke existerande drivaxlarna...
... vilket är exakt vad jag skrev ett antal inlägg tidigare
Nicke Nyfiken skrev:
Ingen AWD = inga drivaxlar fram = inga drivaxelproblem
...men då avfärdade du resonemanget och svarade
Svenssons skrev:
Då kan man lika gärna säga att problemet ligger i för kraftig elmotor eller i elmotorn som tillåter kraftig accelerationen.
Man skulle också kunna skylla på föraren
Inga kraftiga accelerationer av föraren = inga drivaxelproblem.

Jag har fortfarande svårt att förstå ditt resonemang.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Remuz »

Detta kommer spåra ur. Varför spelar det roll vad som är orsaken? En bil utan lyftfjädring får inte problem. En bil utan AWD får inte problem. En långsam bil får mer sällan problem än en snabbare...
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar