Ja, det känns troligt. Reserverade en nu, står "Början 2019" som uppskattad leverans. Tar den informationen med en näve salt.
Skulle gissa på september för din del.
Själv hoppas jag på påsk, men tror midsommar. Befintlig ägare som köade första dagen.
Hehe, ja, tack för din analys. Jag är glad om det är < 1 år.
Känns som att all information man får är väldigt generell för tillfället. Stod även "planlagd produktionsstart under 2017" efter att man betalt revervationsbeloppet.
2023 Model Y LR Quicksilver 2021 Model 3 LR Midnight 2019 Model 3 LR Svart
Suck
Alla är grymt glada för att bil nr 100.000 kommer tillverkas i helgen
Självklart grymt kul
Men glöm inte, det står att 200.000 kommer nås i slutet på Q3
Innan vi får några bilar här i Sverige, bör de nog ha tillverkat 300.000. Vilket betyder mitt i sommaren, då jobbar inte Sverige. Så Augusti för första leveranserna?
Då är frågan, hur har det gått i USA med deras bidrag? Då kommer allt fokus ligga där igen.
Så september, men då ska de som kör på fel sida också komma in i bilden.
Ska vi gissa på att riktiga leveranser, förutom några undantag, kommer ta fart om 12 månader
Mvh
Pessimisten
Köper fan snart en S, orkar inte vänta mer
Suck
Alla är grymt glada för att bil nr 100.000 kommer tillverkas i helgen
Självklart grymt kul
Men glöm inte, det står att 200.000 kommer nås i slutet på Q3
Innan vi får några bilar här i Sverige, bör de nog ha tillverkat 300.000. Vilket betyder mitt i sommaren, då jobbar inte Sverige. Så Augusti för första leveranserna?
Då är frågan, hur har det gått i USA med deras bidrag? Då kommer allt fokus ligga där igen.
Så september, men då ska de som kör på fel sida också komma in i bilden.
Ska vi gissa på att riktiga leveranser, förutom några undantag, kommer ta fart om 12 månader
Mvh
Pessimisten
Köper fan snart en S, orkar inte vänta mer
Suck
Alla är grymt glada för att bil nr 100.000 kommer tillverkas i helgen
Självklart grymt kul
Men glöm inte, det står att 200.000 kommer nås i slutet på Q3
Innan vi får några bilar här i Sverige, bör de nog ha tillverkat 300.000. Vilket betyder mitt i sommaren, då jobbar inte Sverige. Så Augusti för första leveranserna?
Då är frågan, hur har det gått i USA med deras bidrag? Då kommer allt fokus ligga där igen.
Så september, men då ska de som kör på fel sida också komma in i bilden.
Ska vi gissa på att riktiga leveranser, förutom några undantag, kommer ta fart om 12 månader
Mvh
Pessimisten
Köper fan snart en S, orkar inte vänta mer
Klart du ska köpa en model S
Jag kör vintertid bil 18 minuter om dagen, sommartid ca 1500 mil. Tyvärr anser sambon att det är oförsvarligt att köpa en bil för en miljon då.
Men, snart får inte sambon bestämma mer
Köper du en Tesla lär det bli dubbelt upp, så då är det ju givet...
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Suck
Alla är grymt glada för att bil nr 100.000 kommer tillverkas i helgen
Självklart grymt kul
Men glöm inte, det står att 200.000 kommer nås i slutet på Q3
Innan vi får några bilar här i Sverige, bör de nog ha tillverkat 300.000. Vilket betyder mitt i sommaren, då jobbar inte Sverige. Så Augusti för första leveranserna?
Då är frågan, hur har det gått i USA med deras bidrag? Då kommer allt fokus ligga där igen.
Så september, men då ska de som kör på fel sida också komma in i bilden.
Ska vi gissa på att riktiga leveranser, förutom några undantag, kommer ta fart om 12 månader
Mvh
Pessimisten
Köper fan snart en S, orkar inte vänta mer
Nummer 200k lär ju produceras under Q1 och inte Q3. Redan under Q2 så lär 400k ha producerats. Model 3 lär behöva levereras till hela Europa under första halvan av 2019 för att minska "delivery hell" i Europa. Alla tänkbara Service Centers i Europa lär ju behövas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Suck
Alla är grymt glada för att bil nr 100.000 kommer tillverkas i helgen
Självklart grymt kul
Men glöm inte, det står att 200.000 kommer nås i slutet på Q3
Innan vi får några bilar här i Sverige, bör de nog ha tillverkat 300.000. Vilket betyder mitt i sommaren, då jobbar inte Sverige. Så Augusti för första leveranserna?
Då är frågan, hur har det gått i USA med deras bidrag? Då kommer allt fokus ligga där igen.
Så september, men då ska de som kör på fel sida också komma in i bilden.
Ska vi gissa på att riktiga leveranser, förutom några undantag, kommer ta fart om 12 månader
Mvh
Pessimisten
Köper fan snart en S, orkar inte vänta mer
Nummer 200k lär ju produceras under Q1 och inte Q3. Redan under Q2 så lär 400k ha producerats. Model 3 lär behöva levereras till hela Europa under första halvan av 2019 för att minska "delivery hell" i Europa. Alla tänkbara Service Centers i Europa lär ju behövas.
Jag tänkte just det, när leveranserna väl kommer igång, då får vi ”Delivery hell in Europe”, - Elon
Innan vi får några bilar här i Sverige, bör de nog ha tillverkat 300.000.
Kan det inte lika gärna vara 100 000 ?
Har svårt att se att det ska finnas någon "magisk" gräns där de kan börja leverera bilar till Europa. Nu handlar det mer om ett val från deras sida. Även om det är små skillnader mellan bilarna som ska levereras till Europa så är det något som stör produktionen en stund, något som de av förklarliga skäl gärna har undvikit inför detta kvartal med utlovad vinst mm. Men efter detta eller kanske nästa kvartal så borde det vara intressantare att få upp genomsnittspriset på bilarna, förslagsvis genom att börja leverera Performance + AWD till Europa.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Om leveranserna är en flaskhals vore det ju rätt smart att sprida leveranserna över så stor del av världen som möjligt. Istället för att överbelasta amerikanska SC nu och europeiska sedan vore det smart att jämna ut lasten genom att leverera överallt. Då lär det inte vara några problem att få ut allt man tillverkar
Senast redigerad av bullen, redigerad totalt 1 gånger.
Om leveranserna är en flaskhals vore det ju rätt smart att sprida leveranserna över så stor del av världen som möjligt. Istället för att överbelasta amerikanska SC nu och europeiska sedan vore det smart att jämna ut lasten genom att leverera överallt. Då lär det inte vara några problem att få ut allt man tillverkar
Fler marknader betyder fler anpassningar och konfigurationer i tillverkningen plus nya problem gällande regler och byråkrati som har att göra med leverans på nya marknader. De vill inte ha tillbaka Production Hell. De kommer antagligen ta och introducera en marknad åt gången. På grund av tullarna mot Kina och att Japan, Australien och UK innebär högerstyrning så misstänker jag att övriga Europa står på tur efter Nordamerika. Misstänker att Tesla kommer kunna leverera mer än 100k bilar till Europa under första halvåret 2019. Om detta endast är är Long Range-varianterna så misstänker ja att de flesta som reserverat Model 3 idag och som vill beställa en Long Range lär få den under första halvan av 2019, ca ett halvår försenat mot vad sades för 1-2 år sedan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Finns det någon anledning att tro att det inte är en amerikanskspecad bil där?
Jag är helt övertygad om att de är en amerikans bil som var där... Varför skulle de ställa en EU bil där utan att prata om de ens... Dessutom lär ju eventuella EU bilar ligga i test för fullt så att de snart kan börja leverera sådan bilar.
Min gissning är att vi inte kommer se några EU bilar förrän de i princip börjar leverera till kund.
Får säga att denna tråden dock ger en lite hopp igen.. har länge känt att jag snart ger upp en M3 då den aldrig ser ut att komma till Europa men som sagt denna tråden ger en trots allt lite hopp att snart nog... Ja låt oss hoppas bara att priset inte blir för högt..