Modell 3 på gång mot Europa...
Moderator: Redaktion
Re: Modell 3 på gång mot Europa...
Orginalkällan:
https://electrek.co/2018/09/25/tesla-mo ... expansion/
https://electrek.co/2018/09/25/tesla-mo ... expansion/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2397
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Modell 3 på gång mot Europa...
Härligt att det händer något så Europalanseringen inte skjuts på ännu mer...!?!
Re: Modell 3 på gång mot Europa...
Var?JorgenM skrev:Och Model 3 manualen finns nu översatt till svenska!
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Modell 3 på gång mot Europa...
Vad säger svenska manualen om laddning?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Modell 3 på gång mot Europa...
Vilken cliffhanger! Som bjelkeman säger, står det något om CCS?
Kan du dela med dig av manualen?
Kan du dela med dig av manualen?
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Re: Modell 3 på gång mot Europa...
En europeisk manual vore högintressant, behöver inte vara översatt till svenska.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Modell 3 på gång mot Europa...
Ja, tänk om det står något om dragkrok eller CCS!Svenssons skrev:En europeisk manual vore högintressant, behöver inte vara översatt till svenska.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Modell 3 på gång mot Europa...
Dum fråga, men VAR??Remuz skrev:Var?JorgenM skrev:Och Model 3 manualen finns nu översatt till svenska!
Och vilken version är detta? Den är hur som helst daterad 18-08-01 - Canada och USA vad jag kan se.
https://www.tesla.com/content/dam/tesla ... Manual.pdf
- snowtroll
- Teslaägare
- Inlägg: 554
- Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
- Ort: Alnö
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Modell 3 på gång mot Europa...
Mmm mtrevligt .. tackar för en länken .. nu är kvällen räddadTeslaTissel skrev:Dum fråga, men VAR??Remuz skrev:Var?JorgenM skrev:Och Model 3 manualen finns nu översatt till svenska!
Och vilken version är detta? Den är hur som helst daterad 18-08-01 - Canada och USA vad jag kan se.
https://www.tesla.com/content/dam/tesla ... Manual.pdf
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Modell 3 på gång mot Europa...
Hm, jag har haft denna länk länge. Trodde fler hade sett den.snowtroll skrev:Mmm mtrevligt .. tackar för en länken .. nu är kvällen räddadTeslaTissel skrev:Dum fråga, men VAR??Remuz skrev:Var?JorgenM skrev:Och Model 3 manualen finns nu översatt till svenska!
Och vilken version är detta? Den är hur som helst daterad 18-08-01 - Canada och USA vad jag kan se.
https://www.tesla.com/content/dam/tesla ... Manual.pdf
Kanon det då!
Re: Modell 3 på gång mot Europa...
Jag har läst lite om Model 3 på TMC och det verkar som att man får köpa nån gummilist från tredje part och täta vindrutan själv för att slippa vindbrus. Stabilt som fan.
I övrigt verkar det vara problem med frunken och lite annat. Ungefär samma kvalitet som på Model S. Jag hade hoppats att de hade lärt sig något och kunde få ihop en tajtare produkt.
Kommer antagligen köpa en Model 3 short range att ha som andrabil ändå. Kommer den med AWD eller bara RWD?
I övrigt verkar det vara problem med frunken och lite annat. Ungefär samma kvalitet som på Model S. Jag hade hoppats att de hade lärt sig något och kunde få ihop en tajtare produkt.
Kommer antagligen köpa en Model 3 short range att ha som andrabil ändå. Kommer den med AWD eller bara RWD?
Re: Modell 3 på gång mot Europa...
Ja, tänk om någon utanför Tesla visste detta. Place your bets.Verdi skrev:... Model 3 short range att ha som andrabil ändå. Kommer den med AWD eller bara RWD?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Modell 3 på gång mot Europa...
Detta ska vara åtgärdat i produktion sen länge. Vad har du för datum på de posterna? Och vad har de som skriver för VIN-nummer?Verdi skrev:Jag har läst lite om Model 3 på TMC och det verkar som att man får köpa nån gummilist från tredje part och täta vindrutan själv för att slippa vindbrus. Stabilt som fan.
Tesla Model Y
Re: Modell 3 på gång mot Europa...
gellerstam skrev:Detta ska vara åtgärdat i produktion sen länge. Vad har du för datum på de posterna? Och vad har de som skriver för VIN-nummer?Verdi skrev:Jag har läst lite om Model 3 på TMC och det verkar som att man får köpa nån gummilist från tredje part och täta vindrutan själv för att slippa vindbrus. Stabilt som fan.
Ah, vad skönt. Nej jag läser bara lite på måfå. Är sjukt dåligt insatt i Model 3. Har aldrig känt att det varit en modell för mig men i och med att den får beröm för väghållning osv så blir jag ändå frestad att byta bort i3:an mot en sån.
Den med lilla batteriet lär ju dessutom vara den som är bäst på kurviga vägar tack vare lägre vikt. Eller kommer de få sämre chassi för att spara pengar?
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Modell 3 på gång mot Europa...
Som jag förstått det så är P modellen lite sänkt, eller om det kom med performancepaketet till P modellen tillsammans med 20" hjulen. Det bör ju borga för lite bättre väghållning. (Lite dyrare dock..... )Verdi skrev:gellerstam skrev:Detta ska vara åtgärdat i produktion sen länge. Vad har du för datum på de posterna? Och vad har de som skriver för VIN-nummer?Verdi skrev:Jag har läst lite om Model 3 på TMC och det verkar som att man får köpa nån gummilist från tredje part och täta vindrutan själv för att slippa vindbrus. Stabilt som fan.
Ah, vad skönt. Nej jag läser bara lite på måfå. Är sjukt dåligt insatt i Model 3. Har aldrig känt att det varit en modell för mig men i och med att den får beröm för väghållning osv så blir jag ändå frestad att byta bort i3:an mot en sån.
Den med lilla batteriet lär ju dessutom vara den som är bäst på kurviga vägar tack vare lägre vikt. Eller kommer de få sämre chassi för att spara pengar?
Tesla Model Y
Re: Modell 3 på gång mot Europa...
Elon svarade för någon/några veckor sedan att även SR skulle få AWD som tillval.Verdi skrev:Jag har läst lite om Model 3 på TMC och det verkar som att man får köpa nån gummilist från tredje part och täta vindrutan själv för att slippa vindbrus. Stabilt som fan.
I övrigt verkar det vara problem med frunken och lite annat. Ungefär samma kvalitet som på Model S. Jag hade hoppats att de hade lärt sig något och kunde få ihop en tajtare produkt.
Kommer antagligen köpa en Model 3 short range att ha som andrabil ändå. Kommer den med AWD eller bara RWD?
Re: Modell 3 på gång mot Europa...
Har tyvärr inte sett den själv, ska se om jag kan få glutta lite, just laddning och dragkrok är även jag också väldigt intresserad avAlbin skrev:Vilken cliffhanger! Som bjelkeman säger, står det något om CCS?
Kan du dela med dig av manualen?
Re: Modell 3 på gång mot Europa...
Jo, "lite". Typ dubbla priset.gellerstam skrev:Som jag förstått det så är P modellen lite sänkt, eller om det kom med performancepaketet till P modellen tillsammans med 20" hjulen. Det bör ju borga för lite bättre väghållning. (Lite dyrare dock..... )Verdi skrev:gellerstam skrev:Detta ska vara åtgärdat i produktion sen länge. Vad har du för datum på de posterna? Och vad har de som skriver för VIN-nummer?Verdi skrev:Jag har läst lite om Model 3 på TMC och det verkar som att man får köpa nån gummilist från tredje part och täta vindrutan själv för att slippa vindbrus. Stabilt som fan.
Ah, vad skönt. Nej jag läser bara lite på måfå. Är sjukt dåligt insatt i Model 3. Har aldrig känt att det varit en modell för mig men i och med att den får beröm för väghållning osv så blir jag ändå frestad att byta bort i3:an mot en sån.
Den med lilla batteriet lär ju dessutom vara den som är bäst på kurviga vägar tack vare lägre vikt. Eller kommer de få sämre chassi för att spara pengar?
En sak: https://cleantechnica.com/2017/07/29/te ... ile-range/
Där står det $44k för en LR men den verkar starta på $49k nu. https://3.tesla.com/model3/design?#battery
Är det för att premiumpaketet är standard?
Kommer SR att kosta $35k som utlovats länge eller hamnar den på $40k?
Räknar man med 12 spänn per "Tesla-dollar" så rör det sig om antingen 420 eller 480 tkr. Och då är det antagligen utan premiumpaket om det är 420 tkr.
Re: Modell 3 på gång mot Europa...
Ja, för tillfället måste du även köpa premium paketet som kostar $5k, antagligen därför att det är en del skillnad i produktionen mellan en modell med och utan premium paket. Är nog lättare att skifta mellan RWD och AWD än mellan en bil med och utan premium paket.Verdi skrev:Jo, "lite". Typ dubbla priset.gellerstam skrev:Som jag förstått det så är P modellen lite sänkt, eller om det kom med performancepaketet till P modellen tillsammans med 20" hjulen. Det bör ju borga för lite bättre väghållning. (Lite dyrare dock..... )Verdi skrev:gellerstam skrev:Detta ska vara åtgärdat i produktion sen länge. Vad har du för datum på de posterna? Och vad har de som skriver för VIN-nummer?Verdi skrev:Jag har läst lite om Model 3 på TMC och det verkar som att man får köpa nån gummilist från tredje part och täta vindrutan själv för att slippa vindbrus. Stabilt som fan.
Ah, vad skönt. Nej jag läser bara lite på måfå. Är sjukt dåligt insatt i Model 3. Har aldrig känt att det varit en modell för mig men i och med att den får beröm för väghållning osv så blir jag ändå frestad att byta bort i3:an mot en sån.
Den med lilla batteriet lär ju dessutom vara den som är bäst på kurviga vägar tack vare lägre vikt. Eller kommer de få sämre chassi för att spara pengar?
En sak: https://cleantechnica.com/2017/07/29/te ... ile-range/
Där står det $44k för en LR men den verkar starta på $49k nu. https://3.tesla.com/model3/design?#battery
Är det för att premiumpaketet är standard?
Kommer SR att kosta $35k som utlovats länge eller hamnar den på $40k?
Räknar man med 12 spänn per "Tesla-dollar" så rör det sig om antingen 420 eller 480 tkr. Och då är det antagligen utan premiumpaket om det är 420 tkr.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Modell 3 på gång mot Europa...
Här har man räknat lite på olika tänkbara Svenska priser.Verdi skrev:Jo, "lite". Typ dubbla priset.gellerstam skrev:Som jag förstått det så är P modellen lite sänkt, eller om det kom med performancepaketet till P modellen tillsammans med 20" hjulen. Det bör ju borga för lite bättre väghållning. (Lite dyrare dock..... )Verdi skrev:gellerstam skrev:Detta ska vara åtgärdat i produktion sen länge. Vad har du för datum på de posterna? Och vad har de som skriver för VIN-nummer?Verdi skrev:Jag har läst lite om Model 3 på TMC och det verkar som att man får köpa nån gummilist från tredje part och täta vindrutan själv för att slippa vindbrus. Stabilt som fan.
Ah, vad skönt. Nej jag läser bara lite på måfå. Är sjukt dåligt insatt i Model 3. Har aldrig känt att det varit en modell för mig men i och med att den får beröm för väghållning osv så blir jag ändå frestad att byta bort i3:an mot en sån.
Den med lilla batteriet lär ju dessutom vara den som är bäst på kurviga vägar tack vare lägre vikt. Eller kommer de få sämre chassi för att spara pengar?
En sak: https://cleantechnica.com/2017/07/29/te ... ile-range/
Där står det $44k för en LR men den verkar starta på $49k nu. https://3.tesla.com/model3/design?#battery
Är det för att premiumpaketet är standard?
Kommer SR att kosta $35k som utlovats länge eller hamnar den på $40k?
Räknar man med 12 spänn per "Tesla-dollar" så rör det sig om antingen 420 eller 480 tkr. Och då är det antagligen utan premiumpaket om det är 420 tkr.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... ater&ifg=1
Om du väljer USA i stället för Sverige på teslas sida så kan du bygga olika M3 konfig. och se US priserna och vad som ingår i USA idag.
Tesla Model Y
Re: Modell 3 på gång mot Europa...
Facebook-länken fungerar inte för mig. Nån grupp som jag inte är medlem i månne?gellerstam skrev:
Här har man räknat lite på olika tänkbara Svenska priser.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... ater&ifg=1
Om du väljer USA i stället för Sverige på teslas sida så kan du bygga olika M3 konfig. och se US priserna och vad som ingår i USA idag.
Japp, det var ju där jag såg $49k-priset för LR RWD.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Modell 3 på gång mot Europa...
Sorry, tänkte inte på att det var en låst grupp.Verdi skrev:Facebook-länken fungerar inte för mig. Nån grupp som jag inte är medlem i månne?gellerstam skrev:
Här har man räknat lite på olika tänkbara Svenska priser.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... ater&ifg=1
Om du väljer USA i stället för Sverige på teslas sida så kan du bygga olika M3 konfig. och se US priserna och vad som ingår i USA idag.
Japp, det var ju där jag såg $49k-priset för LR RWD.
Snor bilden.... Tack till Ted som publicerade den.
Tesla Model Y
Re: Modell 3 på gång mot Europa...
Jag ställer mig lite frågande till det här med att räkna med 12 spänn per dollar. Ja, det blir så när man räknar om amerikanska priser mot svenska. Men varför?
Det _borde_ ju följa ordinarie dollarkurs på, idag, 8,82:- och så tillkommer det fördyringar som kanske inte alltid är kopplat till priset på bilen. Transport över Atlanten borde inte vara dubbelt så dyrt bara för att bilen är dubbelt så dyr t ex. Samma sak med pappersjobb för att importera och regga bilen i EU/Sverige.
Säg att priserna är satta efter en dollarkurs på 9:- för enkelhets skull.
5% av bilens pris är tull. Så lägg till 77*9*0,05=34 650:- för 75D och 60 750:- för P100D.
Model S 75D 77k * 9 + 34 650:-+ overhead för transport, slutmontering, pappersarbete osv = 937 180:- (omvandlingsfaktor 12,17:-/$)
Model S P100D 135k * 9 + 60 750 + overhead för transport, slutmontering, pappersarbete osv = 1 559 180:- (omvandlingsfaktor 11,55:-/$)
Overhead för 75D är då 209 530:- och för 283 430:- för P100D.
Bilarna är ju exakt lika stora och har samma form så transport, pappersarbete, slutmontering osv borde vara exakt lika. En P100D är 75% dyrare än en 75D i USA. Men "overheaden" här är bara 35% dyrare. Det är ju nåt mer som beror på bilens pris som jag missar. Är det 10% tull?
Dvs det är antagligen något optimistiskt att räkna med en omvandlingsfaktor på 12 för en billigare Model 3 eftersom omvandlingsfaktorn stiger ju billigare bilen blir.
En annan vinkel: En 75% ökning av priset minskar omvandlingsfaktorn med 5%. Om en Model 3 LR kostar $44k så är en S 75D exakt 75% dyrare i USA. Det borde öka omvandlingsfaktorn med 5% som då hamnar på 12,78. För den allra billigaste borde den öka lite till. En LR är 25% dyrare än en SR. Lite grovt kan man väl då räkna med 1/3 * 5% ytterligare? Dvs 1,667%. Då hamnar vi på 12,99:-SEK/$. Säg 13:-
$35k blir då 455 000:-.
Rimligt?
Det _borde_ ju följa ordinarie dollarkurs på, idag, 8,82:- och så tillkommer det fördyringar som kanske inte alltid är kopplat till priset på bilen. Transport över Atlanten borde inte vara dubbelt så dyrt bara för att bilen är dubbelt så dyr t ex. Samma sak med pappersjobb för att importera och regga bilen i EU/Sverige.
Säg att priserna är satta efter en dollarkurs på 9:- för enkelhets skull.
5% av bilens pris är tull. Så lägg till 77*9*0,05=34 650:- för 75D och 60 750:- för P100D.
Model S 75D 77k * 9 + 34 650:-+ overhead för transport, slutmontering, pappersarbete osv = 937 180:- (omvandlingsfaktor 12,17:-/$)
Model S P100D 135k * 9 + 60 750 + overhead för transport, slutmontering, pappersarbete osv = 1 559 180:- (omvandlingsfaktor 11,55:-/$)
Overhead för 75D är då 209 530:- och för 283 430:- för P100D.
Bilarna är ju exakt lika stora och har samma form så transport, pappersarbete, slutmontering osv borde vara exakt lika. En P100D är 75% dyrare än en 75D i USA. Men "overheaden" här är bara 35% dyrare. Det är ju nåt mer som beror på bilens pris som jag missar. Är det 10% tull?
Dvs det är antagligen något optimistiskt att räkna med en omvandlingsfaktor på 12 för en billigare Model 3 eftersom omvandlingsfaktorn stiger ju billigare bilen blir.
En annan vinkel: En 75% ökning av priset minskar omvandlingsfaktorn med 5%. Om en Model 3 LR kostar $44k så är en S 75D exakt 75% dyrare i USA. Det borde öka omvandlingsfaktorn med 5% som då hamnar på 12,78. För den allra billigaste borde den öka lite till. En LR är 25% dyrare än en SR. Lite grovt kan man väl då räkna med 1/3 * 5% ytterligare? Dvs 1,667%. Då hamnar vi på 12,99:-SEK/$. Säg 13:-
$35k blir då 455 000:-.
Rimligt?