M3 och eventuell framtida korrosion

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Java
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 jul 2016 19:43
Ort: Kristianstad

M3 och eventuell framtida korrosion

Inlägg av Java »

Hej,

Undrar hur Tesla tänkte när dom inte har någon hålrumsförsegling.
I T&T Tesla Ove Krögers film, 17:48 in så kommer just den kommentaren.
Se här:
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: M3 och eventuell framtida korrosion

Inlägg av Hedman »

Om jag köper en trea så kommer jag lätt att dinitrolbehandla den. Billig rostskyddsgaranti, för övrigt så gjorde jag det även på S:en för att vara på säkra sidan.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 mar 2016 15:37
Ort: Gislaved

Re: M3 och eventuell framtida korrosion

Inlägg av Breeze »

Hedman skrev:
Om jag köper en trea så kommer jag lätt att dinitrolbehandla den. Billig rostskyddsgaranti, för övrigt så gjorde jag det även på S:en för att vara på säkra sidan.
Men hört att det kan påverka garantin. Tesla brukar ju va lite känsliga med sånt...?
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: M3 och eventuell framtida korrosion

Inlägg av StefL »

Breeze skrev:
Hedman skrev:
Om jag köper en trea så kommer jag lätt att dinitrolbehandla den. Billig rostskyddsgaranti, för övrigt så gjorde jag det även på S:en för att vara på säkra sidan.
Men hört att det kan påverka garantin. Tesla brukar ju va lite känsliga med sånt...?
Jag har efterbehandlat min nuvarande bil och planerar definitivt att göra det med min Model 3 (om jag bestämmer mig för att köpa en). Rostskyddet på amerikanska bilar generellt är inte nåt jag ger mycket för. Om efterbehandlingen påverkar eventuellt rostskyddsgaranti från tillverkaren må det vara hänt - den är nämligen i princip alltid mer eller mindre värdelös - men skulle övrig garanti ifrågasättas skulle jag ärligt talat dra öronen åt mig när det gäller att ens köpa bilen. Så j-a dumma i huvudet borde de faktiskt inte få vara, men å andra sidan överraskas man ju ständigt över vilken idioti som förekommer i världen...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: M3 och eventuell framtida korrosion

Inlägg av chaffis75 »

jag är lite förvånad över att folk rostskydds behandlar sina bilar, är de vanligt? Jag trodde de var något man gjorde på 80 talet och inte i nutid... Jag har aldrig behandlat en bil jag haft...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: M3 och eventuell framtida korrosion

Inlägg av Jerker »

StefL skrev:
Breeze skrev:
Hedman skrev:
Om jag köper en trea så kommer jag lätt att dinitrolbehandla den. Billig rostskyddsgaranti, för övrigt så gjorde jag det även på S:en för att vara på säkra sidan.
Men hört att det kan påverka garantin. Tesla brukar ju va lite känsliga med sånt...?
Jag har efterbehandlat min nuvarande bil och planerar definitivt att göra det med min Model 3 (om jag bestämmer mig för att köpa en). Rostskyddet på amerikanska bilar generellt är inte nåt jag ger mycket för. Om efterbehandlingen påverkar eventuellt rostskyddsgaranti från tillverkaren må det vara hänt - den är nämligen i princip alltid mer eller mindre värdelös - men skulle övrig garanti ifrågasättas skulle jag ärligt talat dra öronen åt mig när det gäller att ens köpa bilen. Så j-a dumma i huvudet borde de faktiskt inte få vara, men å andra sidan överraskas man ju ständigt över vilken idioti som förekommer i världen...
Jag har samma uppfattning. Har sett några ärenden på nära håll och det visar sig att det i princip måste rosta hål för att en sån garanti ska träda in, och det gör det ju sällan inom garantitiden.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: M3 och eventuell framtida korrosion

Inlägg av StefL »

chaffis75 skrev:
jag är lite förvånad över att folk rostskydds behandlar sina bilar, är de vanligt? Jag trodde de var något man gjorde på 80 talet och inte i nutid... Jag har aldrig behandlat en bil jag haft...
Har du en relativt ny bil och behåller den 2-3 år hinner det kanske inte hända så mycket. Men dagens bilar har dessvärre inte så bra rostskydd som många tror. Jag var för ett par år sen och gjorde en uppföljande rostbesiktning på min bil som då var sex år och som jag behandlat fem år tidigare med uppföljande bättring av slitskyddet under perioden. Detta gjordes hos Rostskyddsmetoder som bl.a gör rostskyddsbesiktningar åt tidningen Vi Bilägare som jag är mångårig läsare av.
De gör rostskyddshebandlingar som anpassas för varje bilmodell och som inkluderar både slitskydd utvändigt och vaxbehandling i hålrum som balkar, dörrar mm.
Vid besiktningen av min bil gjordes både okulär kontroll undertill efter att sköldar mm monterats av, och inspektion i hålrummen mha fiberoptik. Resultatet var att den enda rost som överhuvudtaget fanns var lite fläckar av ytrost på avgassystemet - som av naturliga skäl inte kan behandlas med vaxmaterial eftersom det blir varmt. Min bil hade vid tillfället rullat ca 14000 mil.

Nu till det intressanta. På lyften intill stod en tre år gammal Mazda 6 som rullat som testbil hos Vi Bilägare som gått cirka 10000 mil - utan tilläggsbehandling. Under den var det omfattande angrepp av ytrost på i princip hela underredet som på sikt skulle innebära rejäla rostskador. Tittade man bakom de lackerade kofångarna av plast (vilket man bara kom åt att göra underifrån) såg man att även de stålbalkar som där står för själva krockskyddet också var angripna. Som Rostkyddsmetoders representant sa - just då inget allvarligt men vänta ytterligare 3-4 år så kommer deras hållfasthet att ha påverkats märkbart, och därmed självklart bilens krocksäkerhet. Detta utan att något syns utifrån utan att man lyfter bilen och ser efter underifrån.

Så ja, är man privatägare som räknar med att behålla bilen mer än 3-4 år är det definitivt värt att investera de 7-10000 kr det kostar med en riktig rostskyddsbehandling. Egentligen gäller detta även alla andra, eftersom andrahandsvärdet åtminstone borde påverkas synnerligen positivt om folk var pålästa. För egen del tycker jag det är värt det enbart för att jag vet att jag har en bil som inte rostar efter att tidigare ha kört äldre bilar som rostat bort.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: M3 och eventuell framtida korrosion

Inlägg av chaffis75 »

StefL skrev:
chaffis75 skrev:
jag är lite förvånad över att folk rostskydds behandlar sina bilar, är de vanligt? Jag trodde de var något man gjorde på 80 talet och inte i nutid... Jag har aldrig behandlat en bil jag haft...
Har du en relativt ny bil och behåller den 2-3 år hinner det kanske inte hända så mycket. Men dagens bilar har dessvärre inte så bra rostskydd som många tror. Jag var för ett par år sen och gjorde en uppföljande rostbesiktning på min bil som då var sex år och som jag behandlat fem år tidigare med uppföljande bättring av slitskyddet under perioden. Detta gjordes hos Rostskyddsmetoder som bl.a gör rostskyddsbesiktningar åt tidningen Vi Bilägare som jag är mångårig läsare av.
De gör rostskyddshebandlingar som anpassas för varje bilmodell och som inkluderar både slitskydd utvändigt och vaxbehandling i hålrum som balkar, dörrar mm.
Vid besiktningen av min bil gjordes både okulär kontroll undertill efter att sköldar mm monterats av, och inspektion i hålrummen mha fiberoptik. Resultatet var att den enda rost som överhuvudtaget fanns var lite fläckar av ytrost på avgassystemet - som av naturliga skäl inte kan behandlas med vaxmaterial eftersom det blir varmt. Min bil hade vid tillfället rullat ca 14000 mil.

Nu till det intressanta. På lyften intill stod en tre år gammal Mazda 6 som rullat som testbil hos Vi Bilägare som gått cirka 10000 mil - utan tilläggsbehandling. Under den var det omfattande angrepp av ytrost på i princip hela underredet som på sikt skulle innebära rejäla rostskador. Tittade man bakom de lackerade kofångarna av plast (vilket man bara kom åt att göra underifrån) såg man att även de stålbalkar som där står för själva krockskyddet också var angripna. Som Rostkyddsmetoders representant sa - just då inget allvarligt men vänta ytterligare 3-4 år så kommer deras hållfasthet att ha påverkats märkbart, och därmed självklart bilens krocksäkerhet. Detta utan att något syns utifrån utan att man lyfter bilen och ser efter underifrån.

Så ja, är man privatägare som räknar med att behålla bilen mer än 3-4 år är det definitivt värt att investera de 7-10000 kr det kostar med en riktig rostskyddsbehandling. Egentligen gäller detta även alla andra, eftersom andrahandsvärdet åtminstone borde påverkas synnerligen positivt om folk var pålästa. För egen del tycker jag det är värt det enbart för att jag vet att jag har en bil som inte rostar efter att tidigare ha kört äldre bilar som rostat bort.
mm.. ok.. min V60 är 7 år nu.. har inte kollat så noga men får hoppas den går genom besiktningen på tisdag :)
Jag har ingen behandling och har aldrig haft problem men detta är samtidigt den äldsta bil jag ägt...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: M3 och eventuell framtida korrosion

Inlägg av TeslaTissel »

Om det här har med rosten vi dragit runt redan i denna tråd.

Finns några tips där också.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... st#p267148
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: M3 och eventuell framtida korrosion

Inlägg av Hedman »

Jerker skrev:
StefL skrev:
Breeze skrev:
Hedman skrev:
Om jag köper en trea så kommer jag lätt att dinitrolbehandla den. Billig rostskyddsgaranti, för övrigt så gjorde jag det även på S:en för att vara på säkra sidan.
Men hört att det kan påverka garantin. Tesla brukar ju va lite känsliga med sånt...?
Jag har efterbehandlat min nuvarande bil och planerar definitivt att göra det med min Model 3 (om jag bestämmer mig för att köpa en). Rostskyddet på amerikanska bilar generellt är inte nåt jag ger mycket för. Om efterbehandlingen påverkar eventuellt rostskyddsgaranti från tillverkaren må det vara hänt - den är nämligen i princip alltid mer eller mindre värdelös - men skulle övrig garanti ifrågasättas skulle jag ärligt talat dra öronen åt mig när det gäller att ens köpa bilen. Så j-a dumma i huvudet borde de faktiskt inte få vara, men å andra sidan överraskas man ju ständigt över vilken idioti som förekommer i världen...
Jag har samma uppfattning. Har sett några ärenden på nära håll och det visar sig att det i princip måste rosta hål för att en sån garanti ska träda in, och det gör det ju sällan inom garantitiden.
Jag frågade när jag köpte bilen min S i Göteborg och de sa att det är helt ok att göra en dinitrolbehandling och att det är inte de avråder en ifrån och skulle inte heller påverkar garantier. Naturligtvis gjordes behandling inom två veckor. Han på dinitrol sa att det var mycket på bilen som bara var grundmålat under skalet, alla stå, drivknutar och axlar är gjorda i plåt. Så helt klart en bra investering för mig som kommer att behålla bilen i ett par år. För övrigt så har jag gjort liknande behandlingar på alla bilar jag ägt. Bilbesikningen blir lika förvånade varje gång de ser en när rostfri bil undertill. Och aluminium kan rosta och när den gör det så går det snabbt så ta det säkra före det osäkra och underredsbehandla era vagnar
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Skriv svar