M3 som förmånsbil

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Knase
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 okt 2018 13:48

M3 som förmånsbil

Inlägg av Knase »

Hejsan!

Jag drivet eget AB och kör idag en VW Amarok som firmabil och betalar förmånsvärde för privat körning.
Jag kör idag 3500-4000mil/år och känner inte längre att jag har samma behov av en stor bil och de dyra driftskostnader som det innebär.

Jag har därför snöat in lite på Tesla M3 men det är lite svårt att göra en kalkyl då inte priserna är satta.

Vad tror ni om att köra M3 som firmabil? Amaroken som jag kör idag drar ca 0,83 blandad körning. Jag kör mestadels langsväg/motorväg. Årsskatten ligger på drygt 6700kr.

Jag vill gärna ha fyrhjulsdrift och det stora batteriet då jag gör en del långa resor till Sälen, Idre och Funäsdalen vintertid. Dragkrok om det kommer finnas.

Vad tror ni att leasingkostnad och förmånsvärdet kan hamna på för en M3?
Jag har idag ett reducerat förmånsvärde på Amaroken på ca 3000kr/mån då jag kör mer än 3000 mil/år.

Jag tar gärna emot tankar och idéer,
Mvh Christian
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: M3 som förmånsbil

Inlägg av danni »

Det är såklart svårt att spekulera i saker som priser och förmånsvärde på förhand, men om vi gissar att din Model 3 skulle gå på 500k och få ett förmånsvärde på 2500 kr per månad efter reduktionen så skulle din kalkyl se ut ungefär såhär: https://www.teslakalkylen.com/view?id=5 ... 00097b38fd

Om du skapar konto på siten kan du sen trycka knappen "duplicera" och göra en kopia av kalkylen där du ändrar det du vill, till exempel lägger in hur många tjänstemil du har och tar milersättning för. Sen kan du skapa en kalkyl för din Amarok och enkelt jämföra de bägge. Hojta till om du behöver hjälp med något (det är jag som skrivit Teslakalkylen).

Men vad vi kan konstatera är att en sån Model 3 skulle kosta dig ungefär lika mycket totalt sett som du lägger på diesel idag :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Knase
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 okt 2018 13:48

Re: M3 som förmånsbil

Inlägg av Knase »

Wow, vilken bra kalkyl! Precis vad jag letade efter. Tack!
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: M3 som förmånsbil

Inlägg av hed »

Ja den där sajten har du gjort fantastiskt bra Danni!
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: M3 som förmånsbil

Inlägg av danni »

Tack själva!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar