Model 3 säkraste bilen någonsin enligt NHTSA

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model 3 säkraste bilen någonsin enligt NHTSA

Inlägg av Zalman3 »

Vågar man åka nåt annat än en Tesla???
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Model 3 säkraste bilen någonsin enligt NHTSA

Inlägg av kallekula »

Hur fan lyckas dom med detta egentligen? Sjukt glad att min bil är säker men tycker ändå de andra tillverkarna borde lärt sig något på vägen. Det kan väl inte bara handla om att stoppa in ett batteri i valfri Dacia så är bilen säkrast i världen sen?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model 3 säkraste bilen någonsin enligt NHTSA

Inlägg av Leo »

De säkerhetsmässig förutsättningarna är rejält annorlunda när man nu börja konstruera elbilar som Tesla jämfört med traditionella fossilbilar.

Ingen stor fossilmotor fram och en stark ”batterilåda” i hela golvet som förstärker upp golvet rejält.

Sen kanske avsaknaden av kardantunnel skulle kunna gör att stolarna tillåts pressas i sidled vid sidokollision?

Så vi kommer nog att se nya ”säkerhetsrekord” framöver allt eftersom de vanliga biltillverkarna släpper elbilar uppbyggda som Tesla.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model 3 säkraste bilen någonsin enligt NHTSA

Inlägg av Zalman3 »

kallekula skrev:
Hur fan lyckas dom med detta egentligen? Sjukt glad att min bil är säker men tycker ändå de andra tillverkarna borde lärt sig något på vägen. Det kan väl inte bara handla om att stoppa in ett batteri i valfri Dacia så är bilen säkrast i världen sen?
En bra konstruerad elbil, som är byggd för el från grunden, är mycket säkrare än en fossilbil.
1. Låg tyngdpunkt, eftersom batteriet sitter i plattan så har den ca 15-20cm lägre tyngdpunkt än en fossilbil. Detta påverkar drastiskt vägegenskaperna.
2. Vid kollision i fronten så kan man datorsimulera den perfekta dämpningen av krockkraften, utan att behöva ta hänsyn till en fossilmotor som man annars får i knät.
3. Vid kollision från sidan, så tar ramen runt batteriplattan upp krockkraften, minst 50% mindre intryck från sidan.
4. Antispinn och antisladd är helt överlägsen en fossilmotorbil. Vridmomentet från en elmotor går att styra 100gr i sekunden, vilket är helt omöjligt i en fossilmotor.
5. 6000 bilbränder per år i Sverige visar att ha en stor bensintank vid en krock kan vara livsfarligt.

"Familjens ilska mot BMW – efter bilbranden på E6
Familjen Anderssons bil började plötsligt brinna när de var mitt i en omkörning på E6.
Pappan i familjen, Daniel Andersson, har försökt få respons från BMW – men upplever att de inte tar händelsen på allvar.
– Att det sitter fler familjer i bilar som kanske kan börja brinna, det känns inte alls kul att tänka på, säger han."
https://www.expressen.se/kvallsposten/f ... den-pa-e6/

"Toyota återkallar en miljon bilar – kortslutning kan leda till brand"
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... jon-bilar/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Model 3 säkraste bilen någonsin enligt NHTSA

Inlägg av Bod »

Undrar hur många svenska motorjournalister som kommer att skriva om detta. :roll:
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Model 3 säkraste bilen någonsin enligt NHTSA

Inlägg av evilirish »

De kommer nog att hitta på ett sätt att underminera det. Testerna är drivna med tysk kolkraft istället för ordentlig diesel, eller att batterierna trådlöst suger ut kraften ur styrsystemet, så krock-klumpen därmed kör med lägre hastighet.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 säkraste bilen någonsin enligt NHTSA

Inlägg av vigge50 »

Man bör dock påverka att det är en del skillnad mellan amerikanska NHTSA och motsvarigheten i Europa(namn?). Europeiska satsar mest på att får bra resultat i det europeiska testet och amerikanska tillverkarna satsar mest på NHTSA. Hur står t ex Tesla mot Volvos bilar i det europeiska testerna?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model 3 säkraste bilen någonsin enligt NHTSA

Inlägg av Zalman3 »

"What makes Model 3 so safe? In addition to its near 50/50 weight distribution, Model 3 was also designed with an extremely low polar moment of inertia, which means that its heaviest components are located closer to the car’s center of gravity... Not only does this architecture add to the overall agility and handling of the car, it also improves the capability of stability control by minimizing rotational kinetic energy."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Model 3 säkraste bilen någonsin enligt NHTSA

Inlägg av Baretta »

Elon: ”Note, when vehicle weight is taken into account, order is more like X,S, then 3, but they are all very close.”
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Model 3 säkraste bilen någonsin enligt NHTSA

Inlägg av TiborBlomhall »

vigge50 skrev:
Man bör dock påverka att det är en del skillnad mellan amerikanska NHTSA och motsvarigheten i Europa(namn?). Europeiska satsar mest på att får bra resultat i det europeiska testet och amerikanska tillverkarna satsar mest på NHTSA. Hur står t ex Tesla mot Volvos bilar i det europeiska testerna?
Jo tack, bra:
http://teslaclubsweden.se/model-s-fick- ... euro-ncap/
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Model 3 säkraste bilen någonsin enligt NHTSA

Inlägg av Ric »

TiborBlomhall skrev:
vigge50 skrev:
Man bör dock påverka att det är en del skillnad mellan amerikanska NHTSA och motsvarigheten i Europa(namn?). Europeiska satsar mest på att får bra resultat i det europeiska testet och amerikanska tillverkarna satsar mest på NHTSA. Hur står t ex Tesla mot Volvos bilar i det europeiska testerna?
Jo tack, bra:
http://teslaclubsweden.se/model-s-fick- ... euro-ncap/
Jag tycker Tesla ligger efter i Euroncap.
https://www.euroncap.com/en/results/volvo/xc90/20976
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Model 3 säkraste bilen någonsin enligt NHTSA

Inlägg av kler »

Trist. Nyss körde jag världens näst säkraste bil.
Nu kör jag världens tredje säkraste :’(
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 säkraste bilen någonsin enligt NHTSA

Inlägg av Smutt »

kler skrev:
Trist. Nyss körde jag världens näst säkraste bil.
Nu kör jag världens tredje säkraste :’(
Hårt!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Model 3 säkraste bilen någonsin enligt NHTSA

Inlägg av evilirish »

kler skrev:
Trist. Nyss körde jag världens näst säkraste bil.
Nu kör jag världens tredje säkraste :’(
Ja såna här OTA-uppdateringar som förstör ens bil är hårt!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 säkraste bilen någonsin enligt NHTSA

Inlägg av Jerker »

kler skrev:
Trist. Nyss körde jag världens näst säkraste bil.
Nu kör jag världens tredje säkraste :’(
Man brukar ju lyfta fram Tesla som en bil som bara blir bättre med tiden. Stämmer uppenbarligen inte i allt! ;)
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 säkraste bilen någonsin enligt NHTSA

Inlägg av vigge50 »

NHTSA är inte nöjda med Teslas uttalande, de ger högst 5 stjärnor och jämför inte bilar med samma antal stjärnor.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... thsa-gives
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Model 3 säkraste bilen någonsin enligt NHTSA

Inlägg av ellerstrom »

vigge50 skrev:
NHTSA är inte nöjda med Teslas uttalande, de ger högst 5 stjärnor och jämför inte bilar med samma antal stjärnor.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... thsa-gives
Nä, de är kanske inte nöjda men de jämför visst bilar med samma antal stjärnor och rankar dem. De går bara inte ut med denna info officiellt (varför kan man såklart spekulera i).

https://www.google.se/amp/s/jalopnik.co ... 610576/amp
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Skriv svar