Model 3 och batteri på vintern.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Verdi »

frippan skrev:
Jag vet inte hur det är med er, men i mitt land Sverige så har det alltid krävs planering på vintern innan jag tar bilen.

Motorvärmare
Kupévärmare
Isskrapa
Snöborste
Osv.

Väldigt sällan det bara är att hoppa in och köra om man stått parkerad en stund.

Att inte få upp dörrarna är ju ett problem onekligen. Ska bli spännande att se om det kommer några Model 3 till Sverige eller andra kalla länder nu i vinter och se hur det utvecklar sig.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Jerker »

Jag hade en VW Passat Variant -88. Den hade en egenhet på vintern att när man öppnat dörren så hängde sig låsmekanismen i öppet läge och inte förrän man fått upp värmen i bilen så släppte det och dörren kunde stängas. Så jag åkte åtskilliga gånger nån mil och fick hålla i dörren för att den inte skulle fara upp. :D
Verdi

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Jag hade en VW Passat Variant -88. Den hade en egenhet på vintern att när man öppnat dörren så hängde sig låsmekanismen i öppet läge och inte förrän man fått upp värmen i bilen så släppte det och dörren kunde stängas. Så jag åkte åtskilliga gånger nån mil och fick hålla i dörren för att den inte skulle fara upp. :D
Förr var det ju oftare problem med dörrar och så. Låset brukade frysa så man inte fick in nyckeln. Men moderna bilar som man öppnar via fjärrkontrollen eller keyless är ju bättre på det viset.
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av ippodrome »

Geni87 skrev:

Fast det handlar också om att Tesla har valt koncept på dörrar och laddlucka som är känsliga för is. Det går inte att upphäva fysikens lagar nej, men det är fullt möjligt att välja koncept och kunstruktioner som är mindre känsliga. Jag har aldrig haft problem med att inte få upp dörren eller tanklocket på någon av mina senaste bilar trots att bilarna flera gånger har haft rejält med snö och is på sig (räknar bort de gamla skrällen jag hade de första åren efter körkortet togs :D). Att hissa ner rutan hade säkert inte gått i vissa fall, men det behöver jag heller inte göra för att få upp dörrarna. :) Laddluckan på Leaf är ett annat exempel där Nissan absolut hade kunnat välja en lösning som inte agerar som en skål för snö och is att samlas i.
Jag har haft problem med tanklock på både A4-09 och Passat-16 (1gång) och dörrar på A4’an.
Alla gånger det hänt har jag haft för bråttom vid tvätt av bilen och/eller missat silikona listerna trots kallt väder.
Rutorna på TM3 är en ny faktor för mig i sammanhanget men jag tror det ska gå bra med förvärmning och silikonstift på listerna.
Ramlösa rutor på dörrarna är ju inget nytt i bilvärlden så det kan inte vara ett oöverstigligt hinder.

Jag menar vem vill sätta sig i en kall bil! Bild
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Geni87 »

binsell-gerdin skrev:
Jag har behövt hacka loss tanklocket på min gas-passat mer än en gång. Så detta är inget unikt för elbil/Tesla. Kan säkert göras bättre men under rätt (fel) förutsättningar är det ett problem för vilken bil som helst.
Vem har påstått att det är ett unikt problem för elbilar? Självklart är det inte unikt för elbilar. Dåliga konstruktioner och koncept för dörrar och lock är helt oberoende av drivlinetyp. Men här diskuterar vi M3 och den har koncept som är erkänt känsliga, t.ex. karmlösa dörrar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av LarsL »

Drog loss hela dörrlisten på en C-klass Mercedes, det var lagom muntert att få dit den igen för att kunna stänga dörren.

Edit: ALLA bilar kan alltså få problem när det blir kallt, anpassa och förbered er och bilen till vädret.
Verdi

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Drog loss hela dörrlisten på en C-klass Mercedes, det var lagom muntert att få dit den igen för att kunna stänga dörren.

Edit: ALLA bilar kan alltså få problem när det blir kallt, anpassa och förbered er och bilen till vädret.

Ja, men vad spelar det för roll? Ska man trösta sig med att det faktiskt finns fossilbilar som har samma problem?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Jerker »

Man tycker ju att nya bilmodeller ska innebära framsteg eller åtminstone att man behåller samma standard som tidigare uppnåtts. Men ska man hålla på och hitta på nya coola designlösningar så innebär det ju att även de kommer att dras med barnsjukdomar. Men vinterklimatets olika problem är nog inte så högt prioriterat på designstudion hos Tesla. Det är det definitivt hos Volvo, men inte hos alla tillverkare.

Men man har ju sett ett och annat komma och gå på bilar och man har suckat och tagit sig för pannan, för de borde väl veta att detta inte funkar så bra?! Det är ju redan konstaterat för länge sedan! Och ändå ska de försöka...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Drog loss hela dörrlisten på en C-klass Mercedes, det var lagom muntert att få dit den igen för att kunna stänga dörren.

Edit: ALLA bilar kan alltså få problem när det blir kallt, anpassa och förbered er och bilen till vädret.

Ja, men vad spelar det för roll? Ska man trösta sig med att det faktiskt finns fossilbilar som har samma problem?
Många låter ju som de aldrig ägt en bil på vintern och verkar inte ha koll på några förberedelser som man ska göra för att få en problem minimerad vinter.

Hade bilar utvecklats för Sverige och vinter hade de sett förmodligen sett ganska annorlunda ut, tex med förvärmning av handtag, lister och tank/laddlucka, men nu är ju vi en ganska liten marknad och då måste vi själva tänka till.

Min elbil kan jag åtminstone förvärma med en app, så ett litet framsteg.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Drog loss hela dörrlisten på en C-klass Mercedes, det var lagom muntert att få dit den igen för att kunna stänga dörren.

Edit: ALLA bilar kan alltså få problem när det blir kallt, anpassa och förbered er och bilen till vädret.

Ja, men vad spelar det för roll? Ska man trösta sig med att det faktiskt finns fossilbilar som har samma problem?
Många låter ju som de aldrig ägt en bil på vintern och verkar inte ha koll på några förberedelser som man ska göra för att få en problem minimerad vinter.

Hade bilar utvecklats för Sverige och vinter hade de sett förmodligen sett ganska annorlunda ut, tex med förvärmning av handtag, lister och tank/laddlucka, men nu är ju vi en ganska liten marknad och då måste vi själva tänka till.

Min elbil kan jag åtminstone förvärma med en app, så ett litet framsteg.
Jag har nog aldrig förberett en enda sak för vinter, aldrig ens använt motorvärmare. Detta trots karmlösa dörrar och massa designsaker. Aldrig haft problem med moderna bilar, man skrapar rutan, vrider nyckeln/trycker på knappen och kör oavsett om det varit -5 eller -30.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Drog loss hela dörrlisten på en C-klass Mercedes, det var lagom muntert att få dit den igen för att kunna stänga dörren.

Edit: ALLA bilar kan alltså få problem när det blir kallt, anpassa och förbered er och bilen till vädret.

Ja, men vad spelar det för roll? Ska man trösta sig med att det faktiskt finns fossilbilar som har samma problem?
Många låter ju som de aldrig ägt en bil på vintern och verkar inte ha koll på några förberedelser som man ska göra för att få en problem minimerad vinter.

Hade bilar utvecklats för Sverige och vinter hade de sett förmodligen sett ganska annorlunda ut, tex med förvärmning av handtag, lister och tank/laddlucka, men nu är ju vi en ganska liten marknad och då måste vi själva tänka till.

Min elbil kan jag åtminstone förvärma med en app, så ett litet framsteg.
Fast det handlar inte om att bilar inte kan få problem på vintern, det kan alla bilar. :) Och förvärming via app är en bra funktion som även jag använder dagligen på vintern. Men olika bilar kan också vara olika känsliga, det finns inget kontroversiellt i att konstatera det.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av LarsL »

Ja, som sagt att dörrlisten följer med dörren ut uppfattade jag en morgon förr många vintrar sedan som en idiotisk lösning...
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 mar 2016 15:37
Ort: Gislaved

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Breeze »

Jerker skrev:
Jag hade en VW Passat Variant -88. Den hade en egenhet på vintern att när man öppnat dörren så hängde sig låsmekanismen i öppet läge och inte förrän man fått upp värmen i bilen så släppte det och dörren kunde stängas. Så jag åkte åtskilliga gånger nån mil och fick hålla i dörren för att den inte skulle fara upp. :D

Fortfarande samma problem på VW caddy -10 som jag har som firma bil, en äcklig diesel...
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Kevork »

Den absolut sämsta vinterbil jag ägt ät en Seat Ibiza - 01. Låsen frös internt i dörren så man kunde rycka i dörrhandtaget bäst man ville utan resultat. Kändes bra pinsamt att krypa in genom bakluckan när man stod på parkeringen vid affären.

Lösningen på fönstrena på Model 3 finns ju redan, är ju tänkt att man ska använda nyckelkortet för att sprätta bort isen :lol:
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av iAkita »

LarsL skrev:
Många låter ju som de aldrig ägt en bil på vintern och verkar inte ha koll på några förberedelser som man ska göra för att få en problem minimerad vinter.

Hade bilar utvecklats för Sverige och vinter hade de sett förmodligen sett ganska annorlunda ut, tex med förvärmning av handtag, lister och tank/laddlucka, men nu är ju vi en ganska liten marknad och då måste vi själva tänka till.

Min elbil kan jag åtminstone förvärma med en app, så ett litet framsteg.
Fadt stora delar av usa och resten av Nordamerika har ju vinterväder som i Sverige eller värre. Till och med i Södra Kalifornien, alltså i Teslas hemstat, har skidresorterna öppnat för säsongen. De skippade vintertesterna och det här är resultatet. Inget konstigt med det.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Kevork »

iAkita skrev:
LarsL skrev:
Många låter ju som de aldrig ägt en bil på vintern och verkar inte ha koll på några förberedelser som man ska göra för att få en problem minimerad vinter.

Hade bilar utvecklats för Sverige och vinter hade de sett förmodligen sett ganska annorlunda ut, tex med förvärmning av handtag, lister och tank/laddlucka, men nu är ju vi en ganska liten marknad och då måste vi själva tänka till.

Min elbil kan jag åtminstone förvärma med en app, så ett litet framsteg.
Fadt stora delar av usa och resten av Nordamerika har ju vinterväder som i Sverige eller värre. Till och med i Södra Kalifornien, alltså i Teslas hemstat, har skidresorterna öppnat för säsongen. De skippade vintertesterna och det här är resultatet. Inget konstigt med det.
Nja skippade vet jag inte om man ska säga. Här finns ju bilder på Model 3 i snö innan den kommit ut till kunder.

https://www.google.se/url?sa=i&source=w ... 0501345405
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av dd88 »

Kevork skrev:
iAkita skrev:
LarsL skrev:
Många låter ju som de aldrig ägt en bil på vintern och verkar inte ha koll på några förberedelser som man ska göra för att få en problem minimerad vinter.

Hade bilar utvecklats för Sverige och vinter hade de sett förmodligen sett ganska annorlunda ut, tex med förvärmning av handtag, lister och tank/laddlucka, men nu är ju vi en ganska liten marknad och då måste vi själva tänka till.

Min elbil kan jag åtminstone förvärma med en app, så ett litet framsteg.
Fadt stora delar av usa och resten av Nordamerika har ju vinterväder som i Sverige eller värre. Till och med i Södra Kalifornien, alltså i Teslas hemstat, har skidresorterna öppnat för säsongen. De skippade vintertesterna och det här är resultatet. Inget konstigt med det.
Nja skippade vet jag inte om man ska säga. Här finns ju bilder på Model 3 i snö innan den kommit ut till kunder.

https://www.google.se/url?sa=i&source=w ... 0501345405

Var väl Fiat som hade samma problem för ett gäng år sen där svenska agenten gick ut och sa att bilen hade vintertestats, där det sen visade sig att man hade testat köregenskaperna och mellan körningarna så stod den i varmgarage för att italienarna tyckte att det var för kallt ute.

Så ett par bilder när bilen kör på snö säger ju inte så mycket.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Kevork »

dd88 skrev:
Kevork skrev:
iAkita skrev:
LarsL skrev:
Många låter ju som de.. .
Fadt stora delar av....
Nja skippade vet jag... .

https://www.google.se/url?sa=i&source=w ... 0501345405

Var väl Fiat som hade samma problem för ett gäng år sen där svenska agenten gick ut och sa att bilen hade vintertestats, där det sen visade sig att man hade testat köregenskaperna och mellan körningarna så stod den i varmgarage för att italienarna tyckte att det var för kallt ute.

Så ett par bilder när bilen kör på snö säger ju inte så mycket.
Nej visst vi vet ju inte innehållet i testerna, men vi vet att de inte är skippade i sin helhet.
Verdi

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Verdi »

Fiat byggs väl i Turin och där är det ju inte direkt tropiskt klimat. Dessutom sjukt nära till alperna.

För övrigt har i3an också karmlösa dörrar så den ska också helst förvärmas. Får väl skylla på det varma klimatet i Bayern. ;)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Walker »

Märklig diskussion om karmlösa dörrar. Ingen som hört talas om:
752F6BAC-870C-43AF-AE9D-FAB2A22B0FDC.png
Däremot köper jag problemet med att rutan fryser i nederkant (om det inte går att dra ner rutan helt i dörren och köra med stiftet på insidan av gummilisten) Men (utan egen erfarenhet) tror jag att man löser det med några klapp på rutan.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av OfarligTesla »

Skulle inte hålla på att fetta på något som har kontakt med rutan, lär ju kladda något brutalt på rutan.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Walker »

OfarligTesla skrev:
Skulle inte hålla på att fetta på något som har kontakt med rutan, lär ju kladda något brutalt på rutan.
Har du provat?
När siliconet stelnat kladdar det inte. Hur som helst, i överkanten spelar det ju mindre roll.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av OfarligTesla »

Walker skrev:
OfarligTesla skrev:
Skulle inte hålla på att fetta på något som har kontakt med rutan, lär ju kladda något brutalt på rutan.
Har du provat?
När siliconet stelnat kladdar det inte. Hur som helst, i överkanten spelar det ju mindre roll.

Nej inte provat själv men vet flera som har det och det blev fettigt. Jobbigt nog att få rutor helt rena från lite fingeravtryck så det lär vara ett helvete att lösa det där efter en vinter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av LarsL »

Självklart tar man silicon på dörrlisten. Skulle också lägga lite på nedre listen och eventuellt offra att nedre centimeter blir lite kladdig, om det nu blir det av siliconolja.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Svenssons »

Billackerare älskar silikon!



:)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar