Jag vet inte hur det är med er, men i mitt land Sverige så har det alltid krävs planering på vintern innan jag tar bilen.
Motorvärmare
Kupévärmare
Isskrapa
Snöborste
Osv.
Väldigt sällan det bara är att hoppa in och köra om man stått parkerad en stund.
Att inte få upp dörrarna är ju ett problem onekligen. Ska bli spännande att se om det kommer några Model 3 till Sverige eller andra kalla länder nu i vinter och se hur det utvecklar sig.
Jag hade en VW Passat Variant -88. Den hade en egenhet på vintern att när man öppnat dörren så hängde sig låsmekanismen i öppet läge och inte förrän man fått upp värmen i bilen så släppte det och dörren kunde stängas. Så jag åkte åtskilliga gånger nån mil och fick hålla i dörren för att den inte skulle fara upp.
Jag hade en VW Passat Variant -88. Den hade en egenhet på vintern att när man öppnat dörren så hängde sig låsmekanismen i öppet läge och inte förrän man fått upp värmen i bilen så släppte det och dörren kunde stängas. Så jag åkte åtskilliga gånger nån mil och fick hålla i dörren för att den inte skulle fara upp.
Förr var det ju oftare problem med dörrar och så. Låset brukade frysa så man inte fick in nyckeln. Men moderna bilar som man öppnar via fjärrkontrollen eller keyless är ju bättre på det viset.
Fast det handlar också om att Tesla har valt koncept på dörrar och laddlucka som är känsliga för is. Det går inte att upphäva fysikens lagar nej, men det är fullt möjligt att välja koncept och kunstruktioner som är mindre känsliga. Jag har aldrig haft problem med att inte få upp dörren eller tanklocket på någon av mina senaste bilar trots att bilarna flera gånger har haft rejält med snö och is på sig (räknar bort de gamla skrällen jag hade de första åren efter körkortet togs ). Att hissa ner rutan hade säkert inte gått i vissa fall, men det behöver jag heller inte göra för att få upp dörrarna. Laddluckan på Leaf är ett annat exempel där Nissan absolut hade kunnat välja en lösning som inte agerar som en skål för snö och is att samlas i.
Jag har haft problem med tanklock på både A4-09 och Passat-16 (1gång) och dörrar på A4’an.
Alla gånger det hänt har jag haft för bråttom vid tvätt av bilen och/eller missat silikona listerna trots kallt väder.
Rutorna på TM3 är en ny faktor för mig i sammanhanget men jag tror det ska gå bra med förvärmning och silikonstift på listerna.
Ramlösa rutor på dörrarna är ju inget nytt i bilvärlden så det kan inte vara ett oöverstigligt hinder.
Jag har behövt hacka loss tanklocket på min gas-passat mer än en gång. Så detta är inget unikt för elbil/Tesla. Kan säkert göras bättre men under rätt (fel) förutsättningar är det ett problem för vilken bil som helst.
Vem har påstått att det är ett unikt problem för elbilar? Självklart är det inte unikt för elbilar. Dåliga konstruktioner och koncept för dörrar och lock är helt oberoende av drivlinetyp. Men här diskuterar vi M3 och den har koncept som är erkänt känsliga, t.ex. karmlösa dörrar.
Man tycker ju att nya bilmodeller ska innebära framsteg eller åtminstone att man behåller samma standard som tidigare uppnåtts. Men ska man hålla på och hitta på nya coola designlösningar så innebär det ju att även de kommer att dras med barnsjukdomar. Men vinterklimatets olika problem är nog inte så högt prioriterat på designstudion hos Tesla. Det är det definitivt hos Volvo, men inte hos alla tillverkare.
Men man har ju sett ett och annat komma och gå på bilar och man har suckat och tagit sig för pannan, för de borde väl veta att detta inte funkar så bra?! Det är ju redan konstaterat för länge sedan! Och ändå ska de försöka...
Drog loss hela dörrlisten på en C-klass Mercedes, det var lagom muntert att få dit den igen för att kunna stänga dörren.
Edit: ALLA bilar kan alltså få problem när det blir kallt, anpassa och förbered er och bilen till vädret.
Ja, men vad spelar det för roll? Ska man trösta sig med att det faktiskt finns fossilbilar som har samma problem?
Många låter ju som de aldrig ägt en bil på vintern och verkar inte ha koll på några förberedelser som man ska göra för att få en problem minimerad vinter.
Hade bilar utvecklats för Sverige och vinter hade de sett förmodligen sett ganska annorlunda ut, tex med förvärmning av handtag, lister och tank/laddlucka, men nu är ju vi en ganska liten marknad och då måste vi själva tänka till.
Min elbil kan jag åtminstone förvärma med en app, så ett litet framsteg.
Drog loss hela dörrlisten på en C-klass Mercedes, det var lagom muntert att få dit den igen för att kunna stänga dörren.
Edit: ALLA bilar kan alltså få problem när det blir kallt, anpassa och förbered er och bilen till vädret.
Ja, men vad spelar det för roll? Ska man trösta sig med att det faktiskt finns fossilbilar som har samma problem?
Många låter ju som de aldrig ägt en bil på vintern och verkar inte ha koll på några förberedelser som man ska göra för att få en problem minimerad vinter.
Hade bilar utvecklats för Sverige och vinter hade de sett förmodligen sett ganska annorlunda ut, tex med förvärmning av handtag, lister och tank/laddlucka, men nu är ju vi en ganska liten marknad och då måste vi själva tänka till.
Min elbil kan jag åtminstone förvärma med en app, så ett litet framsteg.
Jag har nog aldrig förberett en enda sak för vinter, aldrig ens använt motorvärmare. Detta trots karmlösa dörrar och massa designsaker. Aldrig haft problem med moderna bilar, man skrapar rutan, vrider nyckeln/trycker på knappen och kör oavsett om det varit -5 eller -30.
Drog loss hela dörrlisten på en C-klass Mercedes, det var lagom muntert att få dit den igen för att kunna stänga dörren.
Edit: ALLA bilar kan alltså få problem när det blir kallt, anpassa och förbered er och bilen till vädret.
Ja, men vad spelar det för roll? Ska man trösta sig med att det faktiskt finns fossilbilar som har samma problem?
Många låter ju som de aldrig ägt en bil på vintern och verkar inte ha koll på några förberedelser som man ska göra för att få en problem minimerad vinter.
Hade bilar utvecklats för Sverige och vinter hade de sett förmodligen sett ganska annorlunda ut, tex med förvärmning av handtag, lister och tank/laddlucka, men nu är ju vi en ganska liten marknad och då måste vi själva tänka till.
Min elbil kan jag åtminstone förvärma med en app, så ett litet framsteg.
Fast det handlar inte om att bilar inte kan få problem på vintern, det kan alla bilar. Och förvärming via app är en bra funktion som även jag använder dagligen på vintern. Men olika bilar kan också vara olika känsliga, det finns inget kontroversiellt i att konstatera det.
Jag hade en VW Passat Variant -88. Den hade en egenhet på vintern att när man öppnat dörren så hängde sig låsmekanismen i öppet läge och inte förrän man fått upp värmen i bilen så släppte det och dörren kunde stängas. Så jag åkte åtskilliga gånger nån mil och fick hålla i dörren för att den inte skulle fara upp.
Fortfarande samma problem på VW caddy -10 som jag har som firma bil, en äcklig diesel...
Model ≡ bokad 31/3 -16 Model ≡ beställd 5/12 -18 Model ≡ Levererad 8/3 -19
Den absolut sämsta vinterbil jag ägt ät en Seat Ibiza - 01. Låsen frös internt i dörren så man kunde rycka i dörrhandtaget bäst man ville utan resultat. Kändes bra pinsamt att krypa in genom bakluckan när man stod på parkeringen vid affären.
Lösningen på fönstrena på Model 3 finns ju redan, är ju tänkt att man ska använda nyckelkortet för att sprätta bort isen
Många låter ju som de aldrig ägt en bil på vintern och verkar inte ha koll på några förberedelser som man ska göra för att få en problem minimerad vinter.
Hade bilar utvecklats för Sverige och vinter hade de sett förmodligen sett ganska annorlunda ut, tex med förvärmning av handtag, lister och tank/laddlucka, men nu är ju vi en ganska liten marknad och då måste vi själva tänka till.
Min elbil kan jag åtminstone förvärma med en app, så ett litet framsteg.
Fadt stora delar av usa och resten av Nordamerika har ju vinterväder som i Sverige eller värre. Till och med i Södra Kalifornien, alltså i Teslas hemstat, har skidresorterna öppnat för säsongen. De skippade vintertesterna och det här är resultatet. Inget konstigt med det.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Många låter ju som de aldrig ägt en bil på vintern och verkar inte ha koll på några förberedelser som man ska göra för att få en problem minimerad vinter.
Hade bilar utvecklats för Sverige och vinter hade de sett förmodligen sett ganska annorlunda ut, tex med förvärmning av handtag, lister och tank/laddlucka, men nu är ju vi en ganska liten marknad och då måste vi själva tänka till.
Min elbil kan jag åtminstone förvärma med en app, så ett litet framsteg.
Fadt stora delar av usa och resten av Nordamerika har ju vinterväder som i Sverige eller värre. Till och med i Södra Kalifornien, alltså i Teslas hemstat, har skidresorterna öppnat för säsongen. De skippade vintertesterna och det här är resultatet. Inget konstigt med det.
Nja skippade vet jag inte om man ska säga. Här finns ju bilder på Model 3 i snö innan den kommit ut till kunder.
Många låter ju som de aldrig ägt en bil på vintern och verkar inte ha koll på några förberedelser som man ska göra för att få en problem minimerad vinter.
Hade bilar utvecklats för Sverige och vinter hade de sett förmodligen sett ganska annorlunda ut, tex med förvärmning av handtag, lister och tank/laddlucka, men nu är ju vi en ganska liten marknad och då måste vi själva tänka till.
Min elbil kan jag åtminstone förvärma med en app, så ett litet framsteg.
Fadt stora delar av usa och resten av Nordamerika har ju vinterväder som i Sverige eller värre. Till och med i Södra Kalifornien, alltså i Teslas hemstat, har skidresorterna öppnat för säsongen. De skippade vintertesterna och det här är resultatet. Inget konstigt med det.
Nja skippade vet jag inte om man ska säga. Här finns ju bilder på Model 3 i snö innan den kommit ut till kunder.
Var väl Fiat som hade samma problem för ett gäng år sen där svenska agenten gick ut och sa att bilen hade vintertestats, där det sen visade sig att man hade testat köregenskaperna och mellan körningarna så stod den i varmgarage för att italienarna tyckte att det var för kallt ute.
Så ett par bilder när bilen kör på snö säger ju inte så mycket.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Var väl Fiat som hade samma problem för ett gäng år sen där svenska agenten gick ut och sa att bilen hade vintertestats, där det sen visade sig att man hade testat köregenskaperna och mellan körningarna så stod den i varmgarage för att italienarna tyckte att det var för kallt ute.
Så ett par bilder när bilen kör på snö säger ju inte så mycket.
Nej visst vi vet ju inte innehållet i testerna, men vi vet att de inte är skippade i sin helhet.
Märklig diskussion om karmlösa dörrar. Ingen som hört talas om:
Däremot köper jag problemet med att rutan fryser i nederkant (om det inte går att dra ner rutan helt i dörren och köra med stiftet på insidan av gummilisten) Men (utan egen erfarenhet) tror jag att man löser det med några klapp på rutan.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skulle inte hålla på att fetta på något som har kontakt med rutan, lär ju kladda något brutalt på rutan.
Har du provat?
När siliconet stelnat kladdar det inte. Hur som helst, i överkanten spelar det ju mindre roll.
Nej inte provat själv men vet flera som har det och det blev fettigt. Jobbigt nog att få rutor helt rena från lite fingeravtryck så det lär vara ett helvete att lösa det där efter en vinter.
Självklart tar man silicon på dörrlisten. Skulle också lägga lite på nedre listen och eventuellt offra att nedre centimeter blir lite kladdig, om det nu blir det av siliconolja.