Model 3 och batteri på vintern.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Jerker »

Man får väl plocka fram sin laserblick och värma dörrhandtagen.
Laserblick.jpg
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av R2D2 »

Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Jeppe_E »

Jag kan ha samma problem med min XC60 om jag glömt att förvärma den. Listspray funkar väl även på en Tesla ;) Handtagen vart ju lite jobbiga
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av mans71 »

Vad är det med Tesla och dörrar?

Det enda problem jag egentligen har med min X är just med dörrarna.

- Dom öppnar sig när jag kommer ut på morgonen (och stänger sig under tiden när jag hänger upp laddarsladden - toppen-funktion...)
- Ganska ofta när jag trycker på handtaget så öppnar sig dörren 1dm och sen håller bilen mot dörren så den inte går att öppna. Då får man snällt vänta 5 sekunder till bilen släpper taget.
- När jag ska gå ur bilen och det blåser, antingen far dörren upp okontrollerat, eller också måste jag brottas med en dörr som pressas mot mig (finns ingen ”broms” som det gör på andra bilar så dörren inte kan ”skena” iväg)
- Måsdörrarna - inte ett enda problem - otroligt!
- Model S är ju ökända för deras över-designade handtag som går sönder och inte vill fällas ut.
- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Jerker »

mans71 skrev:
Vad är det med Tesla och dörrar?

- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
En kombination av överdesign och att den byggs för Californien. Jag tror inte man öht tänkte tanken att de kunde frysa fast. Inte när man bor i en trakt där solen alltid skiner.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Gustafsson »

Frusna dörrhandtag har väl alltid varit ett problem ? Har mer än än gång haft med en plastpåse med varmt vatten att lägga emot dörrhandtag / dörr för att tina upp mekanismen på diverse bilar jag ägt. Aldrig råkat ut för detta på Teslan ännu dock, men förvärmer alltid kupén innan jag åker.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av MangeT »

Fastfrusna dörrar också.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Svenssons »

Frusna dörrhandtag existerar inte på Model X. Finns ju inga handtag alls. Det som jag tror Tesla håller på med är att hitta en dörrfunktion som fungerar bra för helautomatisk bilar. Model X är väl närmast där men det finns en del problem med framdörrarna och de ville inte komplicera det med Model 3 men istället fick de klassiska problem på de mera klassiska dörrarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av zyax »

Det hade ju inte varit direkt svårt att ha en liten värmeslinga i handtaget och för rutan som hade kunnat gå en kortare stund på när man förvärmer bilen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Verdi

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
mans71 skrev:
Vad är det med Tesla och dörrar?

- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
En kombination av överdesign och att den byggs för Californien. Jag tror inte man öht tänkte tanken att de kunde frysa fast. Inte när man bor i en trakt där solen alltid skiner.

Riktigt så enkelspåriga tror jag inte de är. Alla biltillverkare testar väl sina bilar i alla möjliga klimat?
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
mans71 skrev:
Vad är det med Tesla och dörrar?

- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
En kombination av överdesign och att den byggs för Californien. Jag tror inte man öht tänkte tanken att de kunde frysa fast. Inte när man bor i en trakt där solen alltid skiner.

Riktigt så enkelspåriga tror jag inte de är. Alla biltillverkare testar väl sina bilar i alla möjliga klimat?
Ja alltså man får ju hoppas att deras världsbild sträcker sig lite längre än så. Med samma logik skulle ju en Volvo direkt bli överhettad på varma marknader... :D
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av OfarligTesla »

Läste för övrigt om en användare som testat med värmekamera och till skillnad från Model S så läcker inte 3an lika mycket luft från kupén. Tydligen läcker det en del genom dörren in till dörrhandtagen på Model S vilket vid förvärmning hjälper till att tina lite i var fall. På 3an läckte det inte alls vid dörrhandtagen.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Geni87 »

OfarligTesla skrev:
Läste för övrigt om en användare som testat med värmekamera och till skillnad från Model S så läcker inte 3an lika mycket luft från kupén. Tydligen läcker det en del genom dörren in till dörrhandtagen på Model S vilket vid förvärmning hjälper till att tina lite i var fall. På 3an läckte det inte alls vid dörrhandtagen.
Man kan ju tycka att med en sådan konstruktion på handtagen borde de införa eluppvärmda handtag tillsammans med förvärmningen av kupen, iaf som tillval.

Karmlösa dörrar är ju för övrigt aldrig en fördel i vårat klimat, men det är ju sen gammalt. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
mans71 skrev:
Vad är det med Tesla och dörrar?

- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
En kombination av överdesign och att den byggs för Californien. Jag tror inte man öht tänkte tanken att de kunde frysa fast. Inte när man bor i en trakt där solen alltid skiner.

Riktigt så enkelspåriga tror jag inte de är. Alla biltillverkare testar väl sina bilar i alla möjliga klimat?
Så vitt jag vet testades inte 3:an överdrivet mycket i nåt kyligt klimat innan de låste designen.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
mans71 skrev:
Vad är det med Tesla och dörrar?

- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
En kombination av överdesign och att den byggs för Californien. Jag tror inte man öht tänkte tanken att de kunde frysa fast. Inte när man bor i en trakt där solen alltid skiner.

Riktigt så enkelspåriga tror jag inte de är. Alla biltillverkare testar väl sina bilar i alla möjliga klimat?
Ja alltså man får ju hoppas att deras världsbild sträcker sig lite längre än så. Med samma logik skulle ju en Volvo direkt bli överhettad på varma marknader... :D
Minns att när bilar stod och kokade på Ölandsbron när det var varmt och kö så var det oftast en Saab...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
mans71 skrev:
Vad är det med Tesla och dörrar?

- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
En kombination av överdesign och att den byggs för Californien. Jag tror inte man öht tänkte tanken att de kunde frysa fast. Inte när man bor i en trakt där solen alltid skiner.

Riktigt så enkelspåriga tror jag inte de är. Alla biltillverkare testar väl sina bilar i alla möjliga klimat?
Nej, jag killgissar faktiskt här och påstår att det är inom dessa områden som Tesla visar hur kort tid de faktiskt tillverkat bilar och vad de faktiskt inte har koll på.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
mans71 skrev:
Vad är det med Tesla och dörrar?

- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
En kombination av överdesign och att den byggs för Californien. Jag tror inte man öht tänkte tanken att de kunde frysa fast. Inte när man bor i en trakt där solen alltid skiner.

Riktigt så enkelspåriga tror jag inte de är. Alla biltillverkare testar väl sina bilar i alla möjliga klimat?
Ja alltså man får ju hoppas att deras världsbild sträcker sig lite längre än så. Med samma logik skulle ju en Volvo direkt bli överhettad på varma marknader... :D
Minns att när bilar stod och kokade på Ölandsbron när det var varmt och kö så var det oftast en Saab...
...och mycket har hänt sedan dess. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Minns att när bilar stod och kokade på Ölandsbron när det var varmt och kö så var det oftast en Saab...
...och mycket har hänt sedan dess. :)
Ja, en Tesla lär aldrig koka och jag tror inte att vi kommer få se någon ny SAAB som riskerar att koka... SAAB var dock ett bilföretag som gjort bilmodeller i mer än 40 år när de hade dessa problem. Tesla har funnits i 15 år och är inne på sin tredje egenutvecklade modell. De testar nya tekniska lösningar på varje ny modell. Även ifall de nu har försökt hålla nere antalet nya tekniker till Model 3 så har de en rad saker som vi inte sett på Model S/X. Man kan dock hoppas att det kommer ett vinterpaket även till Model 3 och att det då inte enbart är ratt och stolsvärme.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3631
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av jonasl »

Det är nu det märks att Tesla genat lite med real-world-testningen samtidigt som de inte riktigt har erfarenheten av att bygga bilar för alla klimat.

De Subarus jag ägt har inte haft några nämnvärda problem trots karmlösa dörrar. Det var iofs när vi hade snö på vintern, det har det ju inte varit så mycket av på senare tid och det kanske är mer problem med is och frusna dörrar då.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av NiklasTesla »

Okej vad kan man konstatera efter allt detta... Lägg en ca 100kr (totalt) på pekskärmsvantar, silikonspray för gummilist, värmepåsar samt en vanlig isskrapa (som alla redan lär ha) så fungerar bilen fint vintertid.

Min reservation ligger kvar! ;)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Gustafsson »

Håller inte alls med om att det märks att Tesla inte kan bygga vinterbilar.
Hävdar att Model S är den bästa vinterbil man kan ha. Värmen kommer blixtsnabbt, fyrhjulsdriften är bara helt i yppersta toppklass och bilfan startar utan knussel i alla väder.
Min uppfattning är alltså raka motsatsen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Håller inte alls med om att det märks att Tesla inte kan bygga vinterbilar.
Hävdar att Model S är den bästa vinterbil man kan ha. Värmen kommer blixtsnabbt, fyrhjulsdriften är bara helt i yppersta toppklass och bilfan startar utan knussel i alla väder.
Min uppfattning är alltså raka motsatsen.

Glömmer man att förvärma kupén är den inte så bra. ;)

Blir ofta lite immigt på förardörrens ruta också. Men då hjälper det att klicka på "framrute-symbolen" på skärmen så försvinner det snabbt.

I övrigt har du rätt. Gör man rätt så är den oslagbar på vintern.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Jerker »

Är det så att dörrhandtag, backspeglar och laddlucka fryser fast så har man helt enkelt inte gjort sitt jobb. Det ska inte behöva vara så på en modern bil. Visst, man har en fördel framför fossiler genom den effektiva förvärmningen, bra vägegenskaper och bra framkomlighet i snö och slask, men det är en annan sak. Det kan liksom inte väga upp att man inte tar sig in i bilen för att handtaget frusit fast.

Jag har problem med laddluckan på Zoe när det fryser på. Kan tvingas stå och slå med handen på den för att krossa isen som håller fast den. Samma sak där; man har inte tänkt igenom designen för ett vinterklimat. Gör om - gör rätt!
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Surfaren »

Jerker skrev:
Så vitt jag vet testades inte 3:an överdrivet mycket i nåt kyligt klimat innan de låste designen.
Det var nog dåligt med det, å andra sidan är design sällan "låst" hos Tesla så vi kan hoppas de ändrar på de grejer som inte funkar...
Jerker skrev:
Är det så att dörrhandtag, backspeglar och laddlucka fryser fast så har man helt enkelt inte gjort sitt jobb. Det ska inte behöva vara så på en modern bil. Visst, man har en fördel framför fossiler genom den effektiva förvärmningen, bra vägegenskaper och bra framkomlighet i snö och slask, men det är en annan sak. Det kan liksom inte väga upp att man inte tar sig in i bilen för att handtaget frusit fast.
Jag håller med till 120 kW procent!
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3631
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av jonasl »

Gustafsson skrev:
Håller inte alls med om att det märks att Tesla inte kan bygga vinterbilar.
Hävdar att Model S är den bästa vinterbil man kan ha. Värmen kommer blixtsnabbt, fyrhjulsdriften är bara helt i yppersta toppklass och bilfan startar utan knussel i alla väder.
Min uppfattning är alltså raka motsatsen.
Det är väl ingen som hävdat att Model S är en dålig vinterbil i den här tråden, den handlar om Model 3. Såvitt jag vet så testade de MS lite mera noga innan den började tillverkas, medan allas vår Elon fick lite hybris och kanske i vanlig ordning lite övertro till vad som går att veta och räkna ut utan att testa i verkligheten eftersom det var lite bråttom.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar