Model 3 och batteri på vintern.
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Jag kan ha samma problem med min XC60 om jag glömt att förvärma den. Listspray funkar väl även på en Tesla Handtagen vart ju lite jobbigaR2D2 skrev:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Vad är det med Tesla och dörrar?
Det enda problem jag egentligen har med min X är just med dörrarna.
- Dom öppnar sig när jag kommer ut på morgonen (och stänger sig under tiden när jag hänger upp laddarsladden - toppen-funktion...)
- Ganska ofta när jag trycker på handtaget så öppnar sig dörren 1dm och sen håller bilen mot dörren så den inte går att öppna. Då får man snällt vänta 5 sekunder till bilen släpper taget.
- När jag ska gå ur bilen och det blåser, antingen far dörren upp okontrollerat, eller också måste jag brottas med en dörr som pressas mot mig (finns ingen ”broms” som det gör på andra bilar så dörren inte kan ”skena” iväg)
- Måsdörrarna - inte ett enda problem - otroligt!
- Model S är ju ökända för deras över-designade handtag som går sönder och inte vill fällas ut.
- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
Det enda problem jag egentligen har med min X är just med dörrarna.
- Dom öppnar sig när jag kommer ut på morgonen (och stänger sig under tiden när jag hänger upp laddarsladden - toppen-funktion...)
- Ganska ofta när jag trycker på handtaget så öppnar sig dörren 1dm och sen håller bilen mot dörren så den inte går att öppna. Då får man snällt vänta 5 sekunder till bilen släpper taget.
- När jag ska gå ur bilen och det blåser, antingen far dörren upp okontrollerat, eller också måste jag brottas med en dörr som pressas mot mig (finns ingen ”broms” som det gör på andra bilar så dörren inte kan ”skena” iväg)
- Måsdörrarna - inte ett enda problem - otroligt!
- Model S är ju ökända för deras över-designade handtag som går sönder och inte vill fällas ut.
- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
Model S P85DL+
Re: Model 3 och batteri på vintern.
En kombination av överdesign och att den byggs för Californien. Jag tror inte man öht tänkte tanken att de kunde frysa fast. Inte när man bor i en trakt där solen alltid skiner.mans71 skrev:Vad är det med Tesla och dörrar?
- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Frusna dörrhandtag har väl alltid varit ett problem ? Har mer än än gång haft med en plastpåse med varmt vatten att lägga emot dörrhandtag / dörr för att tina upp mekanismen på diverse bilar jag ägt. Aldrig råkat ut för detta på Teslan ännu dock, men förvärmer alltid kupén innan jag åker.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Fastfrusna dörrar också.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Frusna dörrhandtag existerar inte på Model X. Finns ju inga handtag alls. Det som jag tror Tesla håller på med är att hitta en dörrfunktion som fungerar bra för helautomatisk bilar. Model X är väl närmast där men det finns en del problem med framdörrarna och de ville inte komplicera det med Model 3 men istället fick de klassiska problem på de mera klassiska dörrarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Det hade ju inte varit direkt svårt att ha en liten värmeslinga i handtaget och för rutan som hade kunnat gå en kortare stund på när man förvärmer bilen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Jerker skrev:En kombination av överdesign och att den byggs för Californien. Jag tror inte man öht tänkte tanken att de kunde frysa fast. Inte när man bor i en trakt där solen alltid skiner.mans71 skrev:Vad är det med Tesla och dörrar?
- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
Riktigt så enkelspåriga tror jag inte de är. Alla biltillverkare testar väl sina bilar i alla möjliga klimat?
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Ja alltså man får ju hoppas att deras världsbild sträcker sig lite längre än så. Med samma logik skulle ju en Volvo direkt bli överhettad på varma marknader...Verdi skrev:Jerker skrev:En kombination av överdesign och att den byggs för Californien. Jag tror inte man öht tänkte tanken att de kunde frysa fast. Inte när man bor i en trakt där solen alltid skiner.mans71 skrev:Vad är det med Tesla och dörrar?
- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
Riktigt så enkelspåriga tror jag inte de är. Alla biltillverkare testar väl sina bilar i alla möjliga klimat?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Läste för övrigt om en användare som testat med värmekamera och till skillnad från Model S så läcker inte 3an lika mycket luft från kupén. Tydligen läcker det en del genom dörren in till dörrhandtagen på Model S vilket vid förvärmning hjälper till att tina lite i var fall. På 3an läckte det inte alls vid dörrhandtagen.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Man kan ju tycka att med en sådan konstruktion på handtagen borde de införa eluppvärmda handtag tillsammans med förvärmningen av kupen, iaf som tillval.OfarligTesla skrev:Läste för övrigt om en användare som testat med värmekamera och till skillnad från Model S så läcker inte 3an lika mycket luft från kupén. Tydligen läcker det en del genom dörren in till dörrhandtagen på Model S vilket vid förvärmning hjälper till att tina lite i var fall. På 3an läckte det inte alls vid dörrhandtagen.
Karmlösa dörrar är ju för övrigt aldrig en fördel i vårat klimat, men det är ju sen gammalt.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Så vitt jag vet testades inte 3:an överdrivet mycket i nåt kyligt klimat innan de låste designen.Verdi skrev:Jerker skrev:En kombination av överdesign och att den byggs för Californien. Jag tror inte man öht tänkte tanken att de kunde frysa fast. Inte när man bor i en trakt där solen alltid skiner.mans71 skrev:Vad är det med Tesla och dörrar?
- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
Riktigt så enkelspåriga tror jag inte de är. Alla biltillverkare testar väl sina bilar i alla möjliga klimat?
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Minns att när bilar stod och kokade på Ölandsbron när det var varmt och kö så var det oftast en Saab...Geni87 skrev:Ja alltså man får ju hoppas att deras världsbild sträcker sig lite längre än så. Med samma logik skulle ju en Volvo direkt bli överhettad på varma marknader...Verdi skrev:Jerker skrev:En kombination av överdesign och att den byggs för Californien. Jag tror inte man öht tänkte tanken att de kunde frysa fast. Inte när man bor i en trakt där solen alltid skiner.mans71 skrev:Vad är det med Tesla och dörrar?
- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
Riktigt så enkelspåriga tror jag inte de är. Alla biltillverkare testar väl sina bilar i alla möjliga klimat?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Nej, jag killgissar faktiskt här och påstår att det är inom dessa områden som Tesla visar hur kort tid de faktiskt tillverkat bilar och vad de faktiskt inte har koll på.Verdi skrev:Jerker skrev:En kombination av överdesign och att den byggs för Californien. Jag tror inte man öht tänkte tanken att de kunde frysa fast. Inte när man bor i en trakt där solen alltid skiner.mans71 skrev:Vad är det med Tesla och dörrar?
- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
Riktigt så enkelspåriga tror jag inte de är. Alla biltillverkare testar väl sina bilar i alla möjliga klimat?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Model 3 och batteri på vintern.
...och mycket har hänt sedan dess.Svenssons skrev:Minns att när bilar stod och kokade på Ölandsbron när det var varmt och kö så var det oftast en Saab...Geni87 skrev:Ja alltså man får ju hoppas att deras världsbild sträcker sig lite längre än så. Med samma logik skulle ju en Volvo direkt bli överhettad på varma marknader...Verdi skrev:Jerker skrev:En kombination av överdesign och att den byggs för Californien. Jag tror inte man öht tänkte tanken att de kunde frysa fast. Inte när man bor i en trakt där solen alltid skiner.mans71 skrev:Vad är det med Tesla och dörrar?
- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
Riktigt så enkelspåriga tror jag inte de är. Alla biltillverkare testar väl sina bilar i alla möjliga klimat?
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Ja, en Tesla lär aldrig koka och jag tror inte att vi kommer få se någon ny SAAB som riskerar att koka... SAAB var dock ett bilföretag som gjort bilmodeller i mer än 40 år när de hade dessa problem. Tesla har funnits i 15 år och är inne på sin tredje egenutvecklade modell. De testar nya tekniska lösningar på varje ny modell. Även ifall de nu har försökt hålla nere antalet nya tekniker till Model 3 så har de en rad saker som vi inte sett på Model S/X. Man kan dock hoppas att det kommer ett vinterpaket även till Model 3 och att det då inte enbart är ratt och stolsvärme.Geni87 skrev:...och mycket har hänt sedan dess.Svenssons skrev:Minns att när bilar stod och kokade på Ölandsbron när det var varmt och kö så var det oftast en Saab...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3631
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Det är nu det märks att Tesla genat lite med real-world-testningen samtidigt som de inte riktigt har erfarenheten av att bygga bilar för alla klimat.
De Subarus jag ägt har inte haft några nämnvärda problem trots karmlösa dörrar. Det var iofs när vi hade snö på vintern, det har det ju inte varit så mycket av på senare tid och det kanske är mer problem med is och frusna dörrar då.
De Subarus jag ägt har inte haft några nämnvärda problem trots karmlösa dörrar. Det var iofs när vi hade snö på vintern, det har det ju inte varit så mycket av på senare tid och det kanske är mer problem med is och frusna dörrar då.
Model Y LR AWD 2022
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Okej vad kan man konstatera efter allt detta... Lägg en ca 100kr (totalt) på pekskärmsvantar, silikonspray för gummilist, värmepåsar samt en vanlig isskrapa (som alla redan lär ha) så fungerar bilen fint vintertid.
Min reservation ligger kvar!
Min reservation ligger kvar!
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Håller inte alls med om att det märks att Tesla inte kan bygga vinterbilar.
Hävdar att Model S är den bästa vinterbil man kan ha. Värmen kommer blixtsnabbt, fyrhjulsdriften är bara helt i yppersta toppklass och bilfan startar utan knussel i alla väder.
Min uppfattning är alltså raka motsatsen.
Hävdar att Model S är den bästa vinterbil man kan ha. Värmen kommer blixtsnabbt, fyrhjulsdriften är bara helt i yppersta toppklass och bilfan startar utan knussel i alla väder.
Min uppfattning är alltså raka motsatsen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Gustafsson skrev:Håller inte alls med om att det märks att Tesla inte kan bygga vinterbilar.
Hävdar att Model S är den bästa vinterbil man kan ha. Värmen kommer blixtsnabbt, fyrhjulsdriften är bara helt i yppersta toppklass och bilfan startar utan knussel i alla väder.
Min uppfattning är alltså raka motsatsen.
Glömmer man att förvärma kupén är den inte så bra.
Blir ofta lite immigt på förardörrens ruta också. Men då hjälper det att klicka på "framrute-symbolen" på skärmen så försvinner det snabbt.
I övrigt har du rätt. Gör man rätt så är den oslagbar på vintern.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Är det så att dörrhandtag, backspeglar och laddlucka fryser fast så har man helt enkelt inte gjort sitt jobb. Det ska inte behöva vara så på en modern bil. Visst, man har en fördel framför fossiler genom den effektiva förvärmningen, bra vägegenskaper och bra framkomlighet i snö och slask, men det är en annan sak. Det kan liksom inte väga upp att man inte tar sig in i bilen för att handtaget frusit fast.
Jag har problem med laddluckan på Zoe när det fryser på. Kan tvingas stå och slå med handen på den för att krossa isen som håller fast den. Samma sak där; man har inte tänkt igenom designen för ett vinterklimat. Gör om - gör rätt!
Jag har problem med laddluckan på Zoe när det fryser på. Kan tvingas stå och slå med handen på den för att krossa isen som håller fast den. Samma sak där; man har inte tänkt igenom designen för ett vinterklimat. Gör om - gör rätt!
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Det var nog dåligt med det, å andra sidan är design sällan "låst" hos Tesla så vi kan hoppas de ändrar på de grejer som inte funkar...Jerker skrev:Så vitt jag vet testades inte 3:an överdrivet mycket i nåt kyligt klimat innan de låste designen.
Jag håller med till 120Jerker skrev:Är det så att dörrhandtag, backspeglar och laddlucka fryser fast så har man helt enkelt inte gjort sitt jobb. Det ska inte behöva vara så på en modern bil. Visst, man har en fördel framför fossiler genom den effektiva förvärmningen, bra vägegenskaper och bra framkomlighet i snö och slask, men det är en annan sak. Det kan liksom inte väga upp att man inte tar sig in i bilen för att handtaget frusit fast.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3631
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Det är väl ingen som hävdat att Model S är en dålig vinterbil i den här tråden, den handlar om Model 3. Såvitt jag vet så testade de MS lite mera noga innan den började tillverkas, medan allas vår Elon fick lite hybris och kanske i vanlig ordning lite övertro till vad som går att veta och räkna ut utan att testa i verkligheten eftersom det var lite bråttom.Gustafsson skrev:Håller inte alls med om att det märks att Tesla inte kan bygga vinterbilar.
Hävdar att Model S är den bästa vinterbil man kan ha. Värmen kommer blixtsnabbt, fyrhjulsdriften är bara helt i yppersta toppklass och bilfan startar utan knussel i alla väder.
Min uppfattning är alltså raka motsatsen.
Model Y LR AWD 2022