Model 3 och batteri på vintern.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
mans71 skrev:
Vad är det med Tesla och dörrar?

- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
En kombination av överdesign och att den byggs för Californien. Jag tror inte man öht tänkte tanken att de kunde frysa fast. Inte när man bor i en trakt där solen alltid skiner.

Riktigt så enkelspåriga tror jag inte de är. Alla biltillverkare testar väl sina bilar i alla möjliga klimat?
Ja alltså man får ju hoppas att deras världsbild sträcker sig lite längre än så. Med samma logik skulle ju en Volvo direkt bli överhettad på varma marknader... :D
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av OfarligTesla »

Läste för övrigt om en användare som testat med värmekamera och till skillnad från Model S så läcker inte 3an lika mycket luft från kupén. Tydligen läcker det en del genom dörren in till dörrhandtagen på Model S vilket vid förvärmning hjälper till att tina lite i var fall. På 3an läckte det inte alls vid dörrhandtagen.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Geni87 »

OfarligTesla skrev:
Läste för övrigt om en användare som testat med värmekamera och till skillnad från Model S så läcker inte 3an lika mycket luft från kupén. Tydligen läcker det en del genom dörren in till dörrhandtagen på Model S vilket vid förvärmning hjälper till att tina lite i var fall. På 3an läckte det inte alls vid dörrhandtagen.
Man kan ju tycka att med en sådan konstruktion på handtagen borde de införa eluppvärmda handtag tillsammans med förvärmningen av kupen, iaf som tillval.

Karmlösa dörrar är ju för övrigt aldrig en fördel i vårat klimat, men det är ju sen gammalt. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
mans71 skrev:
Vad är det med Tesla och dörrar?

- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
En kombination av överdesign och att den byggs för Californien. Jag tror inte man öht tänkte tanken att de kunde frysa fast. Inte när man bor i en trakt där solen alltid skiner.

Riktigt så enkelspåriga tror jag inte de är. Alla biltillverkare testar väl sina bilar i alla möjliga klimat?
Så vitt jag vet testades inte 3:an överdrivet mycket i nåt kyligt klimat innan de låste designen.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
mans71 skrev:
Vad är det med Tesla och dörrar?

- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
En kombination av överdesign och att den byggs för Californien. Jag tror inte man öht tänkte tanken att de kunde frysa fast. Inte när man bor i en trakt där solen alltid skiner.

Riktigt så enkelspåriga tror jag inte de är. Alla biltillverkare testar väl sina bilar i alla möjliga klimat?
Ja alltså man får ju hoppas att deras världsbild sträcker sig lite längre än så. Med samma logik skulle ju en Volvo direkt bli överhettad på varma marknader... :D
Minns att när bilar stod och kokade på Ölandsbron när det var varmt och kö så var det oftast en Saab...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
mans71 skrev:
Vad är det med Tesla och dörrar?

- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
En kombination av överdesign och att den byggs för Californien. Jag tror inte man öht tänkte tanken att de kunde frysa fast. Inte när man bor i en trakt där solen alltid skiner.

Riktigt så enkelspåriga tror jag inte de är. Alla biltillverkare testar väl sina bilar i alla möjliga klimat?
Nej, jag killgissar faktiskt här och påstår att det är inom dessa områden som Tesla visar hur kort tid de faktiskt tillverkat bilar och vad de faktiskt inte har koll på.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
mans71 skrev:
Vad är det med Tesla och dörrar?

- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
En kombination av överdesign och att den byggs för Californien. Jag tror inte man öht tänkte tanken att de kunde frysa fast. Inte när man bor i en trakt där solen alltid skiner.

Riktigt så enkelspåriga tror jag inte de är. Alla biltillverkare testar väl sina bilar i alla möjliga klimat?
Ja alltså man får ju hoppas att deras världsbild sträcker sig lite längre än så. Med samma logik skulle ju en Volvo direkt bli överhettad på varma marknader... :D
Minns att när bilar stod och kokade på Ölandsbron när det var varmt och kö så var det oftast en Saab...
...och mycket har hänt sedan dess. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Minns att när bilar stod och kokade på Ölandsbron när det var varmt och kö så var det oftast en Saab...
...och mycket har hänt sedan dess. :)
Ja, en Tesla lär aldrig koka och jag tror inte att vi kommer få se någon ny SAAB som riskerar att koka... SAAB var dock ett bilföretag som gjort bilmodeller i mer än 40 år när de hade dessa problem. Tesla har funnits i 15 år och är inne på sin tredje egenutvecklade modell. De testar nya tekniska lösningar på varje ny modell. Även ifall de nu har försökt hålla nere antalet nya tekniker till Model 3 så har de en rad saker som vi inte sett på Model S/X. Man kan dock hoppas att det kommer ett vinterpaket även till Model 3 och att det då inte enbart är ratt och stolsvärme.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av jonasl »

Det är nu det märks att Tesla genat lite med real-world-testningen samtidigt som de inte riktigt har erfarenheten av att bygga bilar för alla klimat.

De Subarus jag ägt har inte haft några nämnvärda problem trots karmlösa dörrar. Det var iofs när vi hade snö på vintern, det har det ju inte varit så mycket av på senare tid och det kanske är mer problem med is och frusna dörrar då.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av NiklasTesla »

Okej vad kan man konstatera efter allt detta... Lägg en ca 100kr (totalt) på pekskärmsvantar, silikonspray för gummilist, värmepåsar samt en vanlig isskrapa (som alla redan lär ha) så fungerar bilen fint vintertid.

Min reservation ligger kvar! ;)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Gustafsson »

Håller inte alls med om att det märks att Tesla inte kan bygga vinterbilar.
Hävdar att Model S är den bästa vinterbil man kan ha. Värmen kommer blixtsnabbt, fyrhjulsdriften är bara helt i yppersta toppklass och bilfan startar utan knussel i alla väder.
Min uppfattning är alltså raka motsatsen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Håller inte alls med om att det märks att Tesla inte kan bygga vinterbilar.
Hävdar att Model S är den bästa vinterbil man kan ha. Värmen kommer blixtsnabbt, fyrhjulsdriften är bara helt i yppersta toppklass och bilfan startar utan knussel i alla väder.
Min uppfattning är alltså raka motsatsen.

Glömmer man att förvärma kupén är den inte så bra. ;)

Blir ofta lite immigt på förardörrens ruta också. Men då hjälper det att klicka på "framrute-symbolen" på skärmen så försvinner det snabbt.

I övrigt har du rätt. Gör man rätt så är den oslagbar på vintern.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Jerker »

Är det så att dörrhandtag, backspeglar och laddlucka fryser fast så har man helt enkelt inte gjort sitt jobb. Det ska inte behöva vara så på en modern bil. Visst, man har en fördel framför fossiler genom den effektiva förvärmningen, bra vägegenskaper och bra framkomlighet i snö och slask, men det är en annan sak. Det kan liksom inte väga upp att man inte tar sig in i bilen för att handtaget frusit fast.

Jag har problem med laddluckan på Zoe när det fryser på. Kan tvingas stå och slå med handen på den för att krossa isen som håller fast den. Samma sak där; man har inte tänkt igenom designen för ett vinterklimat. Gör om - gör rätt!
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Surfaren »

Jerker skrev:
Så vitt jag vet testades inte 3:an överdrivet mycket i nåt kyligt klimat innan de låste designen.
Det var nog dåligt med det, å andra sidan är design sällan "låst" hos Tesla så vi kan hoppas de ändrar på de grejer som inte funkar...
Jerker skrev:
Är det så att dörrhandtag, backspeglar och laddlucka fryser fast så har man helt enkelt inte gjort sitt jobb. Det ska inte behöva vara så på en modern bil. Visst, man har en fördel framför fossiler genom den effektiva förvärmningen, bra vägegenskaper och bra framkomlighet i snö och slask, men det är en annan sak. Det kan liksom inte väga upp att man inte tar sig in i bilen för att handtaget frusit fast.
Jag håller med till 120 kW procent!
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av jonasl »

Gustafsson skrev:
Håller inte alls med om att det märks att Tesla inte kan bygga vinterbilar.
Hävdar att Model S är den bästa vinterbil man kan ha. Värmen kommer blixtsnabbt, fyrhjulsdriften är bara helt i yppersta toppklass och bilfan startar utan knussel i alla väder.
Min uppfattning är alltså raka motsatsen.
Det är väl ingen som hävdat att Model S är en dålig vinterbil i den här tråden, den handlar om Model 3. Såvitt jag vet så testade de MS lite mera noga innan den började tillverkas, medan allas vår Elon fick lite hybris och kanske i vanlig ordning lite övertro till vad som går att veta och räkna ut utan att testa i verkligheten eftersom det var lite bråttom.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Teslaspolen »

Gustafsson skrev:
Håller inte alls med om att det märks att Tesla inte kan bygga vinterbilar.
Hävdar att Model S är den bästa vinterbil man kan ha. Värmen kommer blixtsnabbt, fyrhjulsdriften är bara helt i yppersta toppklass och bilfan startar utan knussel i alla väder.
Min uppfattning är alltså raka motsatsen.
Drivlinan och elbiten är oslagbar. Det är den lite mera vanliga resten som det är lite si och så med.
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av ippodrome »

Fast att som killen i videon, med fastfrusna handtag, förvärma bilen 10min och sen vara förvånad/upprörd över att karossen och mekaniken i handtag inte hunnit tina känns otroligt naivt.
Det går ju inte att upphäva fysikens lagar gällande vad vatten och fukt som fryser har för effekt, man får helt enkelt se till att ha ett tak över bilen eller ett skydd för laddluckan ifall bilen står under bar himmel. Så blir det för mig då jag inte kommer kunna ha bilen i garaget...

Bilen ser ju nytvättad ut, kan ju vara en förklaring till både att rutor och dörrar är fastfrusna.
Kanske nån redan nämnt som rimlig anledning.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Geni87 »

ippodrome skrev:
Fast att som killen i videon, med fastfrusna handtag, förvärma bilen 10min och sen vara förvånad/upprörd över att karossen och mekaniken i handtag inte hunnit tina känns otroligt naivt.
Det går ju inte att upphäva fysikens lagar gällande vad vatten och fukt som fryser har för effekt, man får helt enkelt se till att ha ett tak över bilen eller ett skydd för laddluckan ifall bilen står under bar himmel. Så blir det för mig då jag inte kommer kunna ha bilen i garaget...

Bilen ser ju nytvättad ut, kan ju vara en förklaring till både att rutor och dörrar är fastfrusna.
Kanske nån redan nämnt som rimlig anledning.
Fast det handlar också om att Tesla har valt koncept på dörrar och laddlucka som är känsliga för is. Det går inte att upphäva fysikens lagar nej, men det är fullt möjligt att välja koncept och kunstruktioner som är mindre känsliga. Jag har aldrig haft problem med att inte få upp dörren eller tanklocket på någon av mina senaste bilar trots att bilarna flera gånger har haft rejält med snö och is på sig (räknar bort de gamla skrällen jag hade de första åren efter körkortet togs :D). Att hissa ner rutan hade säkert inte gått i vissa fall, men det behöver jag heller inte göra för att få upp dörrarna. :) Laddluckan på Leaf är ett annat exempel där Nissan absolut hade kunnat välja en lösning som inte agerar som en skål för snö och is att samlas i.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av binsell-gerdin »

Jag har behövt hacka loss tanklocket på min gas-passat mer än en gång. Så detta är inget unikt för elbil/Tesla. Kan säkert göras bättre men under rätt (fel) förutsättningar är det ett problem för vilken bil som helst.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av frippan »

Jag vet inte hur det är med er, men i mitt land Sverige så har det alltid krävs planering på vintern innan jag tar bilen.

Motorvärmare
Kupévärmare
Isskrapa
Snöborste
Osv.

Väldigt sällan det bara är att hoppa in och köra om man stått parkerad en stund.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Verdi

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Verdi »

frippan skrev:
Jag vet inte hur det är med er, men i mitt land Sverige så har det alltid krävs planering på vintern innan jag tar bilen.

Motorvärmare
Kupévärmare
Isskrapa
Snöborste
Osv.

Väldigt sällan det bara är att hoppa in och köra om man stått parkerad en stund.

Att inte få upp dörrarna är ju ett problem onekligen. Ska bli spännande att se om det kommer några Model 3 till Sverige eller andra kalla länder nu i vinter och se hur det utvecklar sig.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Jerker »

Jag hade en VW Passat Variant -88. Den hade en egenhet på vintern att när man öppnat dörren så hängde sig låsmekanismen i öppet läge och inte förrän man fått upp värmen i bilen så släppte det och dörren kunde stängas. Så jag åkte åtskilliga gånger nån mil och fick hålla i dörren för att den inte skulle fara upp. :D
Verdi

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Jag hade en VW Passat Variant -88. Den hade en egenhet på vintern att när man öppnat dörren så hängde sig låsmekanismen i öppet läge och inte förrän man fått upp värmen i bilen så släppte det och dörren kunde stängas. Så jag åkte åtskilliga gånger nån mil och fick hålla i dörren för att den inte skulle fara upp. :D
Förr var det ju oftare problem med dörrar och så. Låset brukade frysa så man inte fick in nyckeln. Men moderna bilar som man öppnar via fjärrkontrollen eller keyless är ju bättre på det viset.
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av ippodrome »

Geni87 skrev:

Fast det handlar också om att Tesla har valt koncept på dörrar och laddlucka som är känsliga för is. Det går inte att upphäva fysikens lagar nej, men det är fullt möjligt att välja koncept och kunstruktioner som är mindre känsliga. Jag har aldrig haft problem med att inte få upp dörren eller tanklocket på någon av mina senaste bilar trots att bilarna flera gånger har haft rejält med snö och is på sig (räknar bort de gamla skrällen jag hade de första åren efter körkortet togs :D). Att hissa ner rutan hade säkert inte gått i vissa fall, men det behöver jag heller inte göra för att få upp dörrarna. :) Laddluckan på Leaf är ett annat exempel där Nissan absolut hade kunnat välja en lösning som inte agerar som en skål för snö och is att samlas i.
Jag har haft problem med tanklock på både A4-09 och Passat-16 (1gång) och dörrar på A4’an.
Alla gånger det hänt har jag haft för bråttom vid tvätt av bilen och/eller missat silikona listerna trots kallt väder.
Rutorna på TM3 är en ny faktor för mig i sammanhanget men jag tror det ska gå bra med förvärmning och silikonstift på listerna.
Ramlösa rutor på dörrarna är ju inget nytt i bilvärlden så det kan inte vara ett oöverstigligt hinder.

Jag menar vem vill sätta sig i en kall bil! Bild
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Geni87 »

binsell-gerdin skrev:
Jag har behövt hacka loss tanklocket på min gas-passat mer än en gång. Så detta är inget unikt för elbil/Tesla. Kan säkert göras bättre men under rätt (fel) förutsättningar är det ett problem för vilken bil som helst.
Vem har påstått att det är ett unikt problem för elbilar? Självklart är det inte unikt för elbilar. Dåliga konstruktioner och koncept för dörrar och lock är helt oberoende av drivlinetyp. Men här diskuterar vi M3 och den har koncept som är erkänt känsliga, t.ex. karmlösa dörrar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar