Fast det handlar inte om att bilar inte kan få problem på vintern, det kan alla bilar. Och förvärming via app är en bra funktion som även jag använder dagligen på vintern. Men olika bilar kan också vara olika känsliga, det finns inget kontroversiellt i att konstatera det.LarsL skrev:Många låter ju som de aldrig ägt en bil på vintern och verkar inte ha koll på några förberedelser som man ska göra för att få en problem minimerad vinter.Verdi skrev:LarsL skrev:Drog loss hela dörrlisten på en C-klass Mercedes, det var lagom muntert att få dit den igen för att kunna stänga dörren.
Edit: ALLA bilar kan alltså få problem när det blir kallt, anpassa och förbered er och bilen till vädret.
Ja, men vad spelar det för roll? Ska man trösta sig med att det faktiskt finns fossilbilar som har samma problem?
Hade bilar utvecklats för Sverige och vinter hade de sett förmodligen sett ganska annorlunda ut, tex med förvärmning av handtag, lister och tank/laddlucka, men nu är ju vi en ganska liten marknad och då måste vi själva tänka till.
Min elbil kan jag åtminstone förvärma med en app, så ett litet framsteg.
Model 3 och batteri på vintern.
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Ja, som sagt att dörrlisten följer med dörren ut uppfattade jag en morgon förr många vintrar sedan som en idiotisk lösning...
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Jerker skrev:Jag hade en VW Passat Variant -88. Den hade en egenhet på vintern att när man öppnat dörren så hängde sig låsmekanismen i öppet läge och inte förrän man fått upp värmen i bilen så släppte det och dörren kunde stängas. Så jag åkte åtskilliga gånger nån mil och fick hålla i dörren för att den inte skulle fara upp.
Fortfarande samma problem på VW caddy -10 som jag har som firma bil, en äcklig diesel...
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Den absolut sämsta vinterbil jag ägt ät en Seat Ibiza - 01. Låsen frös internt i dörren så man kunde rycka i dörrhandtaget bäst man ville utan resultat. Kändes bra pinsamt att krypa in genom bakluckan när man stod på parkeringen vid affären.
Lösningen på fönstrena på Model 3 finns ju redan, är ju tänkt att man ska använda nyckelkortet för att sprätta bort isen
Lösningen på fönstrena på Model 3 finns ju redan, är ju tänkt att man ska använda nyckelkortet för att sprätta bort isen
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Fadt stora delar av usa och resten av Nordamerika har ju vinterväder som i Sverige eller värre. Till och med i Södra Kalifornien, alltså i Teslas hemstat, har skidresorterna öppnat för säsongen. De skippade vintertesterna och det här är resultatet. Inget konstigt med det.LarsL skrev:Många låter ju som de aldrig ägt en bil på vintern och verkar inte ha koll på några förberedelser som man ska göra för att få en problem minimerad vinter.
Hade bilar utvecklats för Sverige och vinter hade de sett förmodligen sett ganska annorlunda ut, tex med förvärmning av handtag, lister och tank/laddlucka, men nu är ju vi en ganska liten marknad och då måste vi själva tänka till.
Min elbil kan jag åtminstone förvärma med en app, så ett litet framsteg.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Nja skippade vet jag inte om man ska säga. Här finns ju bilder på Model 3 i snö innan den kommit ut till kunder.iAkita skrev:Fadt stora delar av usa och resten av Nordamerika har ju vinterväder som i Sverige eller värre. Till och med i Södra Kalifornien, alltså i Teslas hemstat, har skidresorterna öppnat för säsongen. De skippade vintertesterna och det här är resultatet. Inget konstigt med det.LarsL skrev:Många låter ju som de aldrig ägt en bil på vintern och verkar inte ha koll på några förberedelser som man ska göra för att få en problem minimerad vinter.
Hade bilar utvecklats för Sverige och vinter hade de sett förmodligen sett ganska annorlunda ut, tex med förvärmning av handtag, lister och tank/laddlucka, men nu är ju vi en ganska liten marknad och då måste vi själva tänka till.
Min elbil kan jag åtminstone förvärma med en app, så ett litet framsteg.
https://www.google.se/url?sa=i&source=w ... 0501345405
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Kevork skrev:Nja skippade vet jag inte om man ska säga. Här finns ju bilder på Model 3 i snö innan den kommit ut till kunder.iAkita skrev:Fadt stora delar av usa och resten av Nordamerika har ju vinterväder som i Sverige eller värre. Till och med i Södra Kalifornien, alltså i Teslas hemstat, har skidresorterna öppnat för säsongen. De skippade vintertesterna och det här är resultatet. Inget konstigt med det.LarsL skrev:Många låter ju som de aldrig ägt en bil på vintern och verkar inte ha koll på några förberedelser som man ska göra för att få en problem minimerad vinter.
Hade bilar utvecklats för Sverige och vinter hade de sett förmodligen sett ganska annorlunda ut, tex med förvärmning av handtag, lister och tank/laddlucka, men nu är ju vi en ganska liten marknad och då måste vi själva tänka till.
Min elbil kan jag åtminstone förvärma med en app, så ett litet framsteg.
https://www.google.se/url?sa=i&source=w ... 0501345405
Var väl Fiat som hade samma problem för ett gäng år sen där svenska agenten gick ut och sa att bilen hade vintertestats, där det sen visade sig att man hade testat köregenskaperna och mellan körningarna så stod den i varmgarage för att italienarna tyckte att det var för kallt ute.
Så ett par bilder när bilen kör på snö säger ju inte så mycket.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Nej visst vi vet ju inte innehållet i testerna, men vi vet att de inte är skippade i sin helhet.dd88 skrev:Kevork skrev:Nja skippade vet jag... .iAkita skrev:Fadt stora delar av....LarsL skrev:Många låter ju som de.. .
https://www.google.se/url?sa=i&source=w ... 0501345405
Var väl Fiat som hade samma problem för ett gäng år sen där svenska agenten gick ut och sa att bilen hade vintertestats, där det sen visade sig att man hade testat köregenskaperna och mellan körningarna så stod den i varmgarage för att italienarna tyckte att det var för kallt ute.
Så ett par bilder när bilen kör på snö säger ju inte så mycket.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Fiat byggs väl i Turin och där är det ju inte direkt tropiskt klimat. Dessutom sjukt nära till alperna.
För övrigt har i3an också karmlösa dörrar så den ska också helst förvärmas. Får väl skylla på det varma klimatet i Bayern.
För övrigt har i3an också karmlösa dörrar så den ska också helst förvärmas. Får väl skylla på det varma klimatet i Bayern.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Märklig diskussion om karmlösa dörrar. Ingen som hört talas om:
Däremot köper jag problemet med att rutan fryser i nederkant (om det inte går att dra ner rutan helt i dörren och köra med stiftet på insidan av gummilisten) Men (utan egen erfarenhet) tror jag att man löser det med några klapp på rutan.eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Skulle inte hålla på att fetta på något som har kontakt med rutan, lär ju kladda något brutalt på rutan.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Har du provat?OfarligTesla skrev:Skulle inte hålla på att fetta på något som har kontakt med rutan, lär ju kladda något brutalt på rutan.
När siliconet stelnat kladdar det inte. Hur som helst, i överkanten spelar det ju mindre roll.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Walker skrev:Har du provat?OfarligTesla skrev:Skulle inte hålla på att fetta på något som har kontakt med rutan, lär ju kladda något brutalt på rutan.
När siliconet stelnat kladdar det inte. Hur som helst, i överkanten spelar det ju mindre roll.
Nej inte provat själv men vet flera som har det och det blev fettigt. Jobbigt nog att få rutor helt rena från lite fingeravtryck så det lär vara ett helvete att lösa det där efter en vinter.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Självklart tar man silicon på dörrlisten. Skulle också lägga lite på nedre listen och eventuellt offra att nedre centimeter blir lite kladdig, om det nu blir det av siliconolja.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Billackerare älskar silikon!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Kan inte påstå att det är självklart.LarsL skrev:Självklart tar man silicon på dörrlisten. Skulle också lägga lite på nedre listen och eventuellt offra att nedre centimeter blir lite kladdig, om det nu blir det av siliconolja.
Utdrag från instruktions boken:
"Läs och beakta först den inledande informationen och säkerhetsföreskrifterna på sidan 182.
Alla dörrlister och fönsterlister behandlas från fabrik med ett färglöst mattlacks-
skikt som skyddar mot fastfrysning på lackerade karosseri delar samt mot fordonsbuller.
Dörrlister och fönsterlister skall inte behandlas med medel
VIKTIGT
Om tätningarna behandlas kan skyddslacken angripas och fordonsljud kan uppstå"
Re: Model 3 och batteri på vintern.
OfarligTesla skrev:Jobbigt nog att få rutor helt rena från lite fingeravtryck
Ursäkta, jag höll på att få skrattkramp!
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Haha, det är ju dock riktigt svårt att bli av med allt fett från rutorna. Man tror man fått bort allt men när solen ligger på så ser man en hinna ändå. Folk som inte förstår att man inte öppnar/stänger dörren genom att hålla i rutan är riktigt irriterande.Jerker skrev:OfarligTesla skrev:Jobbigt nog att få rutor helt rena från lite fingeravtryck
Ursäkta, jag höll på att få skrattkramp!
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Var idag på Asecs i Jönköping och pratade med en Tesla säljare om Model 3. Frågade om handtagen och andra vinterproblem och fick till svar att man jobbar på de och att bilarna som kommer till Sverige inte ska ha problem med fastfrusna handtag,laddluckan eller rutorna. Vad ska man tro? Vi i Sverige ska inte få några bilar som dörrarna kan frysa fast?
Frågade om resten av världen men han hade inget bra svar. Tydligen är Sverige kallaste platsen i världen.
Sedan var det leverans frågan. Om man ställer sig i kö idag får man räkna med leverans i mitten av 2020.Tror inte heller på detta svaret.
Frågade om resten av världen men han hade inget bra svar. Tydligen är Sverige kallaste platsen i världen.
Sedan var det leverans frågan. Om man ställer sig i kö idag får man räkna med leverans i mitten av 2020.Tror inte heller på detta svaret.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
nek0 skrev:Frågade om handtagen och andra vinterproblem och fick till svar att man jobbar på de och att bilarna som kommer till Sverige inte ska ha problem med fastfrusna handtag,laddluckan eller rutorna.
Ja, naturligtvis kommer Sverige, Noge och Finland att få helt andra bilar än resten av världen.... Japp!
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Troligt... Vore intressant att se hur bilarna till Sverige skiljer sig från exempelvis de som går till Kanada! ^^nek0 skrev:Var idag på Asecs i Jönköping och pratade med en Tesla säljare om Model 3. Frågade om handtagen och andra vinterproblem och fick till svar att man jobbar på de och att bilarna som kommer till Sverige inte ska ha problem med fastfrusna handtag,laddluckan eller rutorna. Vad ska man tro? Vi i Sverige ska inte få några bilar som dörrarna kan frysa fast?
Frågade om resten av världen men han hade inget bra svar. Tydligen är Sverige kallaste platsen i världen.
Sedan var det leverans frågan. Om man ställer sig i kö idag får man räkna med leverans i mitten av 2020.Tror inte heller på detta svaret.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Förstår inte varför bilar till norden inte skulle kunna hantera detta annorlunda nu när problemet har kommit upp. Lokalisering av bilar är väl inget nytt?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Man kan ju tolka det som att innan bilar levereras till Sverige så har man hunnit börja bygga bilar där problemet är löst, inte som att de skulle leverera bilar som fortfarande har problemet till övriga marknader.
Fast jag tror nog att personalen, precis som vi andra, får veta det när det dyker upp på bilarna.
Fast jag tror nog att personalen, precis som vi andra, får veta det när det dyker upp på bilarna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Eller så kan man tolka det som att säljare inte helt sällan bara säger det som en potentiell kund vill höra. Men visst, det är inte omöjligt att de nu efter att ha tagit emot resultaten från vinterprovningen (utförd av kunder) väljer att konstruera om vissa lösningar för att bättre stå emot vinterklimat, ska isf bli intressant att få se vilka ändringar de gör. Det vore ju toppen isf, det kanske finns vissa positiva saker med att vi i Europa får vänta ett par år extra på våra bilar.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Det finns någon Krytox-produkt som är väldigt bra och håller länge. Tror den är teflonbaserad. En lättflytande vätska som tränger in i tätningen. Inget kladd.nek0 skrev:Kan inte påstå att det är självklart.LarsL skrev:Självklart tar man silicon på dörrlisten. Skulle också lägga lite på nedre listen och eventuellt offra att nedre centimeter blir lite kladdig, om det nu blir det av siliconolja.
Utdrag från instruktions boken:
"Läs och beakta först den inledande informationen och säkerhetsföreskrifterna på sidan 182.
Alla dörrlister och fönsterlister behandlas från fabrik med ett färglöst mattlacks-
skikt som skyddar mot fastfrysning på lackerade karosseri delar samt mot fordonsbuller.
Dörrlister och fönsterlister skall inte behandlas med medel
VIKTIGT
Om tätningarna behandlas kan skyddslacken angripas och fordonsljud kan uppstå"
Ofta kan man se den färglösa glidlacken på tätningarna med en UV-lampa. Används i processen för att säkra att det blivit applicerat hos tätningsleverantörerna.