Model 3 och batteri på vintern.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Drog loss hela dörrlisten på en C-klass Mercedes, det var lagom muntert att få dit den igen för att kunna stänga dörren.

Edit: ALLA bilar kan alltså få problem när det blir kallt, anpassa och förbered er och bilen till vädret.

Ja, men vad spelar det för roll? Ska man trösta sig med att det faktiskt finns fossilbilar som har samma problem?
Många låter ju som de aldrig ägt en bil på vintern och verkar inte ha koll på några förberedelser som man ska göra för att få en problem minimerad vinter.

Hade bilar utvecklats för Sverige och vinter hade de sett förmodligen sett ganska annorlunda ut, tex med förvärmning av handtag, lister och tank/laddlucka, men nu är ju vi en ganska liten marknad och då måste vi själva tänka till.

Min elbil kan jag åtminstone förvärma med en app, så ett litet framsteg.
Fast det handlar inte om att bilar inte kan få problem på vintern, det kan alla bilar. :) Och förvärming via app är en bra funktion som även jag använder dagligen på vintern. Men olika bilar kan också vara olika känsliga, det finns inget kontroversiellt i att konstatera det.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av LarsL »

Ja, som sagt att dörrlisten följer med dörren ut uppfattade jag en morgon förr många vintrar sedan som en idiotisk lösning...
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 mar 2016 15:37
Ort: Gislaved

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Breeze »

Jerker skrev:
Jag hade en VW Passat Variant -88. Den hade en egenhet på vintern att när man öppnat dörren så hängde sig låsmekanismen i öppet läge och inte förrän man fått upp värmen i bilen så släppte det och dörren kunde stängas. Så jag åkte åtskilliga gånger nån mil och fick hålla i dörren för att den inte skulle fara upp. :D

Fortfarande samma problem på VW caddy -10 som jag har som firma bil, en äcklig diesel...
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Kevork »

Den absolut sämsta vinterbil jag ägt ät en Seat Ibiza - 01. Låsen frös internt i dörren så man kunde rycka i dörrhandtaget bäst man ville utan resultat. Kändes bra pinsamt att krypa in genom bakluckan när man stod på parkeringen vid affären.

Lösningen på fönstrena på Model 3 finns ju redan, är ju tänkt att man ska använda nyckelkortet för att sprätta bort isen :lol:
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av iAkita »

LarsL skrev:
Många låter ju som de aldrig ägt en bil på vintern och verkar inte ha koll på några förberedelser som man ska göra för att få en problem minimerad vinter.

Hade bilar utvecklats för Sverige och vinter hade de sett förmodligen sett ganska annorlunda ut, tex med förvärmning av handtag, lister och tank/laddlucka, men nu är ju vi en ganska liten marknad och då måste vi själva tänka till.

Min elbil kan jag åtminstone förvärma med en app, så ett litet framsteg.
Fadt stora delar av usa och resten av Nordamerika har ju vinterväder som i Sverige eller värre. Till och med i Södra Kalifornien, alltså i Teslas hemstat, har skidresorterna öppnat för säsongen. De skippade vintertesterna och det här är resultatet. Inget konstigt med det.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Kevork »

iAkita skrev:
LarsL skrev:
Många låter ju som de aldrig ägt en bil på vintern och verkar inte ha koll på några förberedelser som man ska göra för att få en problem minimerad vinter.

Hade bilar utvecklats för Sverige och vinter hade de sett förmodligen sett ganska annorlunda ut, tex med förvärmning av handtag, lister och tank/laddlucka, men nu är ju vi en ganska liten marknad och då måste vi själva tänka till.

Min elbil kan jag åtminstone förvärma med en app, så ett litet framsteg.
Fadt stora delar av usa och resten av Nordamerika har ju vinterväder som i Sverige eller värre. Till och med i Södra Kalifornien, alltså i Teslas hemstat, har skidresorterna öppnat för säsongen. De skippade vintertesterna och det här är resultatet. Inget konstigt med det.
Nja skippade vet jag inte om man ska säga. Här finns ju bilder på Model 3 i snö innan den kommit ut till kunder.

https://www.google.se/url?sa=i&source=w ... 0501345405
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av dd88 »

Kevork skrev:
iAkita skrev:
LarsL skrev:
Många låter ju som de aldrig ägt en bil på vintern och verkar inte ha koll på några förberedelser som man ska göra för att få en problem minimerad vinter.

Hade bilar utvecklats för Sverige och vinter hade de sett förmodligen sett ganska annorlunda ut, tex med förvärmning av handtag, lister och tank/laddlucka, men nu är ju vi en ganska liten marknad och då måste vi själva tänka till.

Min elbil kan jag åtminstone förvärma med en app, så ett litet framsteg.
Fadt stora delar av usa och resten av Nordamerika har ju vinterväder som i Sverige eller värre. Till och med i Södra Kalifornien, alltså i Teslas hemstat, har skidresorterna öppnat för säsongen. De skippade vintertesterna och det här är resultatet. Inget konstigt med det.
Nja skippade vet jag inte om man ska säga. Här finns ju bilder på Model 3 i snö innan den kommit ut till kunder.

https://www.google.se/url?sa=i&source=w ... 0501345405

Var väl Fiat som hade samma problem för ett gäng år sen där svenska agenten gick ut och sa att bilen hade vintertestats, där det sen visade sig att man hade testat köregenskaperna och mellan körningarna så stod den i varmgarage för att italienarna tyckte att det var för kallt ute.

Så ett par bilder när bilen kör på snö säger ju inte så mycket.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Kevork »

dd88 skrev:
Kevork skrev:
iAkita skrev:
LarsL skrev:
Många låter ju som de.. .
Fadt stora delar av....
Nja skippade vet jag... .

https://www.google.se/url?sa=i&source=w ... 0501345405

Var väl Fiat som hade samma problem för ett gäng år sen där svenska agenten gick ut och sa att bilen hade vintertestats, där det sen visade sig att man hade testat köregenskaperna och mellan körningarna så stod den i varmgarage för att italienarna tyckte att det var för kallt ute.

Så ett par bilder när bilen kör på snö säger ju inte så mycket.
Nej visst vi vet ju inte innehållet i testerna, men vi vet att de inte är skippade i sin helhet.
Verdi

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Verdi »

Fiat byggs väl i Turin och där är det ju inte direkt tropiskt klimat. Dessutom sjukt nära till alperna.

För övrigt har i3an också karmlösa dörrar så den ska också helst förvärmas. Får väl skylla på det varma klimatet i Bayern. ;)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Walker »

Märklig diskussion om karmlösa dörrar. Ingen som hört talas om:
752F6BAC-870C-43AF-AE9D-FAB2A22B0FDC.png
Däremot köper jag problemet med att rutan fryser i nederkant (om det inte går att dra ner rutan helt i dörren och köra med stiftet på insidan av gummilisten) Men (utan egen erfarenhet) tror jag att man löser det med några klapp på rutan.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av OfarligTesla »

Skulle inte hålla på att fetta på något som har kontakt med rutan, lär ju kladda något brutalt på rutan.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Walker »

OfarligTesla skrev:
Skulle inte hålla på att fetta på något som har kontakt med rutan, lär ju kladda något brutalt på rutan.
Har du provat?
När siliconet stelnat kladdar det inte. Hur som helst, i överkanten spelar det ju mindre roll.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av OfarligTesla »

Walker skrev:
OfarligTesla skrev:
Skulle inte hålla på att fetta på något som har kontakt med rutan, lär ju kladda något brutalt på rutan.
Har du provat?
När siliconet stelnat kladdar det inte. Hur som helst, i överkanten spelar det ju mindre roll.

Nej inte provat själv men vet flera som har det och det blev fettigt. Jobbigt nog att få rutor helt rena från lite fingeravtryck så det lär vara ett helvete att lösa det där efter en vinter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av LarsL »

Självklart tar man silicon på dörrlisten. Skulle också lägga lite på nedre listen och eventuellt offra att nedre centimeter blir lite kladdig, om det nu blir det av siliconolja.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Svenssons »

Billackerare älskar silikon!



:)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Självklart tar man silicon på dörrlisten. Skulle också lägga lite på nedre listen och eventuellt offra att nedre centimeter blir lite kladdig, om det nu blir det av siliconolja.
Kan inte påstå att det är självklart.

Utdrag från instruktions boken:
"Läs och beakta först den inledande informationen och säkerhetsföreskrifterna på sidan 182.

Alla dörrlister och fönsterlister behandlas från fabrik med ett färglöst mattlacks-
skikt som skyddar mot fastfrysning på lackerade karosseri delar samt mot fordonsbuller.
Dörrlister och fönsterlister skall inte behandlas med medel
VIKTIGT
Om tätningarna behandlas kan skyddslacken angripas och fordonsljud kan uppstå"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Jerker »

OfarligTesla skrev:
Jobbigt nog att få rutor helt rena från lite fingeravtryck
:lol: :lol: :lol:

Ursäkta, jag höll på att få skrattkramp!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av OfarligTesla »

Jerker skrev:
OfarligTesla skrev:
Jobbigt nog att få rutor helt rena från lite fingeravtryck
:lol: :lol: :lol:

Ursäkta, jag höll på att få skrattkramp!
Haha, det är ju dock riktigt svårt att bli av med allt fett från rutorna. Man tror man fått bort allt men när solen ligger på så ser man en hinna ändå. Folk som inte förstår att man inte öppnar/stänger dörren genom att hålla i rutan är riktigt irriterande.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av nek0 »

Var idag på Asecs i Jönköping och pratade med en Tesla säljare om Model 3. Frågade om handtagen och andra vinterproblem och fick till svar att man jobbar på de och att bilarna som kommer till Sverige inte ska ha problem med fastfrusna handtag,laddluckan eller rutorna. Vad ska man tro? Vi i Sverige ska inte få några bilar som dörrarna kan frysa fast?
Frågade om resten av världen men han hade inget bra svar. Tydligen är Sverige kallaste platsen i världen. :)
Sedan var det leverans frågan. Om man ställer sig i kö idag får man räkna med leverans i mitten av 2020.Tror inte heller på detta svaret.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Jeppe_E »

nek0 skrev:
Frågade om handtagen och andra vinterproblem och fick till svar att man jobbar på de och att bilarna som kommer till Sverige inte ska ha problem med fastfrusna handtag,laddluckan eller rutorna.
:lol: :lol: :lol:

Ja, naturligtvis kommer Sverige, Noge och Finland att få helt andra bilar än resten av världen.... Japp!
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Geni87 »

nek0 skrev:
Var idag på Asecs i Jönköping och pratade med en Tesla säljare om Model 3. Frågade om handtagen och andra vinterproblem och fick till svar att man jobbar på de och att bilarna som kommer till Sverige inte ska ha problem med fastfrusna handtag,laddluckan eller rutorna. Vad ska man tro? Vi i Sverige ska inte få några bilar som dörrarna kan frysa fast?
Frågade om resten av världen men han hade inget bra svar. Tydligen är Sverige kallaste platsen i världen. :)
Sedan var det leverans frågan. Om man ställer sig i kö idag får man räkna med leverans i mitten av 2020.Tror inte heller på detta svaret.
Troligt... Vore intressant att se hur bilarna till Sverige skiljer sig från exempelvis de som går till Kanada! ^^
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av dd88 »

Förstår inte varför bilar till norden inte skulle kunna hantera detta annorlunda nu när problemet har kommit upp. Lokalisering av bilar är väl inget nytt?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av bylund »

Man kan ju tolka det som att innan bilar levereras till Sverige så har man hunnit börja bygga bilar där problemet är löst, inte som att de skulle leverera bilar som fortfarande har problemet till övriga marknader.

Fast jag tror nog att personalen, precis som vi andra, får veta det när det dyker upp på bilarna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Geni87 »

Eller så kan man tolka det som att säljare inte helt sällan bara säger det som en potentiell kund vill höra. Men visst, det är inte omöjligt att de nu efter att ha tagit emot resultaten från vinterprovningen (utförd av kunder) väljer att konstruera om vissa lösningar för att bättre stå emot vinterklimat, ska isf bli intressant att få se vilka ändringar de gör. Det vore ju toppen isf, det kanske finns vissa positiva saker med att vi i Europa får vänta ett par år extra på våra bilar. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Tom
Inlägg: 25
Blev medlem: 26 okt 2018 20:53

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Tom »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
Självklart tar man silicon på dörrlisten. Skulle också lägga lite på nedre listen och eventuellt offra att nedre centimeter blir lite kladdig, om det nu blir det av siliconolja.
Kan inte påstå att det är självklart.

Utdrag från instruktions boken:
"Läs och beakta först den inledande informationen och säkerhetsföreskrifterna på sidan 182.

Alla dörrlister och fönsterlister behandlas från fabrik med ett färglöst mattlacks-
skikt som skyddar mot fastfrysning på lackerade karosseri delar samt mot fordonsbuller.
Dörrlister och fönsterlister skall inte behandlas med medel
VIKTIGT
Om tätningarna behandlas kan skyddslacken angripas och fordonsljud kan uppstå"
Det finns någon Krytox-produkt som är väldigt bra och håller länge. Tror den är teflonbaserad. En lättflytande vätska som tränger in i tätningen. Inget kladd.

Ofta kan man se den färglösa glidlacken på tätningarna med en UV-lampa. Används i processen för att säkra att det blivit applicerat hos tätningsleverantörerna.
Skriv svar