Model 3 Medium Range

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Wilson »

vigge50 skrev:
Hedman skrev:
robegb skrev:
Lite tråkigt tycker jag.. :( jag hade gärna skippat AWD för ett long-range batteri men nu när priset hoppade upp med 5k dollar (från det ursprungliga 49k dollar) så blir det inte riktigt ekonomiskt motiverbart för mig... Så jag håller tummarna på att de lägger till fler ev. ändrar tillbaka till de ursprungliga versionerna innan de kommer till europa! Mid-range är fortf liiite på gränsen för vad jag behöver, lägg till en kall dag på det så kommer jag köra slut batteriet skulle jag tro ! :lol:

Jag är dessutom ganska långt bak i kön så jag förväntar mig nog någon mer ändring innan det är dags för en norden release :)
En bekant till mig har fått vin på sin trea så hon lär bli en av de första svenskorna med en trea. Ska få den q1 2019
Bor hon i Sverige och har ändå lyckats konfigurera?
Oj oj oj :o Följer detta!
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Walker »

Wilson skrev:
vigge50 skrev:
Hedman skrev:
robegb skrev:
Lite tråkigt tycker jag.. :( jag hade gärna skippat AWD för ett long-range batteri men nu när priset hoppade upp med 5k dollar (från det ursprungliga 49k dollar) så blir det inte riktigt ekonomiskt motiverbart för mig... Så jag håller tummarna på att de lägger till fler ev. ändrar tillbaka till de ursprungliga versionerna innan de kommer till europa! Mid-range är fortf liiite på gränsen för vad jag behöver, lägg till en kall dag på det så kommer jag köra slut batteriet skulle jag tro ! :lol:

Jag är dessutom ganska långt bak i kön så jag förväntar mig nog någon mer ändring innan det är dags för en norden release :)
En bekant till mig har fått vin på sin trea så hon lär bli en av de första svenskorna med en trea. Ska få den q1 2019
Bor hon i Sverige och har ändå lyckats konfigurera?
Oj oj oj :o Följer detta!
#metoo
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av TeslaTissel »

Hmm, en viss aktivitet har noterats från Tesla Sverige, kan jag hinta om.

De har ringt mig nämligen och uppenbarligen betar de av dem som har reserverat Model 3?

De erbjuder provkörningar och vill antingen kolla av intresset eller så kan det vara något annat?
Några detaljer fick jag inte ur dem. Men det var roligt kunna testa AP på allvar, vilket jag var mest intresserad av.
- Jag kan inte garantera det här men en granne till mig blev plötsligt väldigt upphetsad av att de ringde dem också, veckan efter mig, då även de reserverat en Model 3.

Behöver ju inte betyda något speciellt.
Men åtminstone rör det på sig.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av bjelkeman »

Va fan. Ni menar att jag kommer att ha fel? Jag har tippat på inbjudan till att konfigurera i December. Första leverans i mars. :)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Svenssons »

Med stor sannolikhet är de första som kommer få konfigurera anställda på Tesla. De kommer antagligen inte så säga särskilt mycket om detta förrän det är ett faktum. Finns många fördelar för Tesla att de första bilarna ägs av Tesla-anställda.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Leo »

Det är inte så att någon blandat ihop reservationsnummret RN-nr med VIN-nr?

Jag hade nog trott att man faktiskt gör en beställning/spec, betalar in den ”vanliga handpenningen”och sen när det börjar närma sig produktion får ett VIN-nr.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Svenssons »

Leo skrev:
Det är inte så att någon blandat ihop reservationsnummret RN-nr med VIN-nr?

Jag hade nog trott att man faktiskt gör en beställning/spec, betalar in den ”vanliga handpenningen”och sen när det börjar närma sig produktion får ett VIN-nr.
Det är nog det troligaste med tanke på att Europa-prototyp av Model 3 har spanats in eller hintats om. Just Q4 lär man vilja leverera så många Model 3 som man bara kan och då främst till USA. Man vill nog inte ha ett stort lager som sitter på en båt under avslutet av kvartalet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av rockard »

Walker skrev:
#metoo
Jag har sagt det förut och säger det igen, metoo-rörelsen är värd mer respekt än att användas som en dålig ordvits.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Walker »

rockard skrev:
Walker skrev:
#metoo
Jag har sagt det förut och säger det igen, metoo-rörelsen är värd mer respekt än att användas som en dålig ordvits.
Förlåt
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Verdi

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Verdi »

rockard skrev:
Walker skrev:
#metoo
Jag har sagt det förut och säger det igen, metoo-rörelsen är värd mer respekt än att användas som en dålig ordvits.
Nog tål det ett litet harmlöst skämt allt.
Verdi

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Verdi skrev:
Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?
Bilen behöver väl ingen laddare för att ladda på SuC?
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Crappy »

Hedman skrev:
robegb skrev:
Lite tråkigt tycker jag.. :( jag hade gärna skippat AWD för ett long-range batteri men nu när priset hoppade upp med 5k dollar (från det ursprungliga 49k dollar) så blir det inte riktigt ekonomiskt motiverbart för mig... Så jag håller tummarna på att de lägger till fler ev. ändrar tillbaka till de ursprungliga versionerna innan de kommer till europa! Mid-range är fortf liiite på gränsen för vad jag behöver, lägg till en kall dag på det så kommer jag köra slut batteriet skulle jag tro ! :lol:

Jag är dessutom ganska långt bak i kön så jag förväntar mig nog någon mer ändring innan det är dags för en norden release :)
En bekant till mig har fått vin på sin trea så hon lär bli en av de första svenskorna med en trea. Ska få den q1 2019

Hur många var vi som loggade in på Tesla nu? :D
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Verdi skrev:
Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?
Bilen behöver väl ingen laddare för att ladda på SuC?
Oj, borde ha varit tydligare med att jag tog upp både SuC och AC laddning. För Model 3 i USA så har LR 9,6 kW och SR har en 7,7 kW laddare. Kan det bli så illa här i Europa att endast LR får trefas laddare?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Leo »

eller 2-fas... =2x16A =7,4kW
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av chaffis75 »

Leo skrev:
eller 2-fas... =2x16A =7,4kW
då hoppas jag de istället blir 3*10A dvs va 6,6 kW. Poängen med trefas laddning är ju framförallt att last balansera faserna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Verdi skrev:
Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?
Bilen behöver väl ingen laddare för att ladda på SuC?
Oj, borde ha varit tydligare med att jag tog upp både SuC och AC laddning. För Model 3 i USA så har LR 9,6 kW och SR har en 7,7 kW laddare. Kan det bli så illa här i Europa att endast LR får trefas laddare?
Antar att de stoppar in trefasladdade på 11 kW på alla Teslor i Sverige. Att bara erbjuda 2-fas laddning verkar onödigt snålt. I USA laddar de väl på enbart en fas?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Gustafsson »

Alla har väl 16,5 kW numera ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av vigge50 »

Gustafsson skrev:
Alla har väl 16,5 kW numera ?
Om du menar Model S och X i Europa så ja, i USA så är det fortfarande skillnad på laddarna i Model S och X med 75 och 100 kWh batteri.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av NiklasTesla »

vigge50 skrev:
Verdi skrev:
Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?
Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?
Verdi

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Verdi »

NiklasTesla skrev:
vigge50 skrev:
Verdi skrev:
Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?
Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?

Vadå? Får man inte full hastighet på SuC med SR?
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
NiklasTesla skrev:
vigge50 skrev:
Verdi skrev:
Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?
Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?

Vadå? Får man inte full hastighet på SuC med SR?
Vet inte men om man inte får det med Model S och X 75D, varför skulle man då få det på Model 3 SR?
Verdi

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Verdi skrev:
NiklasTesla skrev:
vigge50 skrev:
Verdi skrev:
Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?
Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?

Vadå? Får man inte full hastighet på SuC med SR?
Vet inte men om man inte får det med Model S och X 75D, varför skulle man då få det på Model 3 SR?
Anledningen till att man bara får 98-100 kW på 75-batteriet beror ju på att spänningen är 350V och inte 400V.

Batterierna i Model 3 vet jag inte så mycket om. Har det mindre en lägre spänning eller nåt annat som gör att de måste begränsa hastigheten?
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Verdi skrev:
NiklasTesla skrev:
Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?

Vadå? Får man inte full hastighet på SuC med SR?
Vet inte men om man inte får det med Model S och X 75D, varför skulle man då få det på Model 3 SR?
Anledningen till att man bara får 98-100 kW på 75-batteriet beror ju på att spänningen är 350V och inte 400V.

Batterierna i Model 3 vet jag inte så mycket om. Har det mindre en lägre spänning eller nåt annat som gör att de måste begränsa hastigheten?
Har faktiskt ingen aning utan antog bara att Tesla skulle göra liknande på Model 3 att det lilla batteriet har lägre spänning. Ska bli intressant att se hur det blir.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av blincoln »

Mjaaa, mindre batteri tål mindre laddeffekt med samma risk för slitage. Jag tror inte det har så mycket med spänningen att göra. En mycket grov tumregel är att alla lithumjonbatterier kan laddas fullt på ungefär en timme utan att ta skada är bra att ha i bakhuvudet, det gäller både för mobiltelefoner och bilar.

Model 3 MR i ABRP räknar helt enkelt med ett 64 kWh-batteri istället för 76 (som i LR) och räknar därmed med att laddhastigheten blir motsvarande långsammare i kW räknat. Det vet vi naturligtvis inte om det är helt sant, men det får vi snart se.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av NiklasTesla »

vigge50 skrev:
Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Verdi skrev:
NiklasTesla skrev:
Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?

Vadå? Får man inte full hastighet på SuC med SR?
Vet inte men om man inte får det med Model S och X 75D, varför skulle man då få det på Model 3 SR?

Anledningen till att man bara får 98-100 kW på 75-batteriet beror ju på att spänningen är 350V och inte 400V.

Batterierna i Model 3 vet jag inte så mycket om. Har det mindre en lägre spänning eller nåt annat som gör att de måste begränsa hastigheten?
Har faktiskt ingen aning utan antog bara att Tesla skulle göra liknande på Model 3 att det lilla batteriet har lägre spänning. Ska bli intressant att se hur det blir.

Härligt! Det verkar som Midrange Model 3 verkar kunna "supercharge-ladda" med +100kw som toppeffekt precis som Longerange Model 3 ( se denna länk: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 665/page-2 ) .

Hoppas, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas nu bara att Midrange finns direkt för konfiguration när länken öppnas här i Sverige om några dagar! :?
Skriv svar