Oj oj oj Följer detta!vigge50 skrev:Bor hon i Sverige och har ändå lyckats konfigurera?Hedman skrev:En bekant till mig har fått vin på sin trea så hon lär bli en av de första svenskorna med en trea. Ska få den q1 2019robegb skrev:Lite tråkigt tycker jag.. jag hade gärna skippat AWD för ett long-range batteri men nu när priset hoppade upp med 5k dollar (från det ursprungliga 49k dollar) så blir det inte riktigt ekonomiskt motiverbart för mig... Så jag håller tummarna på att de lägger till fler ev. ändrar tillbaka till de ursprungliga versionerna innan de kommer till europa! Mid-range är fortf liiite på gränsen för vad jag behöver, lägg till en kall dag på det så kommer jag köra slut batteriet skulle jag tro !
Jag är dessutom ganska långt bak i kön så jag förväntar mig nog någon mer ändring innan det är dags för en norden release
Model 3 Medium Range
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 Medium Range
Re: Model 3 Medium Range
#metooWilson skrev:Oj oj oj Följer detta!vigge50 skrev:Bor hon i Sverige och har ändå lyckats konfigurera?Hedman skrev:En bekant till mig har fått vin på sin trea så hon lär bli en av de första svenskorna med en trea. Ska få den q1 2019robegb skrev:Lite tråkigt tycker jag.. jag hade gärna skippat AWD för ett long-range batteri men nu när priset hoppade upp med 5k dollar (från det ursprungliga 49k dollar) så blir det inte riktigt ekonomiskt motiverbart för mig... Så jag håller tummarna på att de lägger till fler ev. ändrar tillbaka till de ursprungliga versionerna innan de kommer till europa! Mid-range är fortf liiite på gränsen för vad jag behöver, lägg till en kall dag på det så kommer jag köra slut batteriet skulle jag tro !
Jag är dessutom ganska långt bak i kön så jag förväntar mig nog någon mer ändring innan det är dags för en norden release
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 Medium Range
Hmm, en viss aktivitet har noterats från Tesla Sverige, kan jag hinta om.
De har ringt mig nämligen och uppenbarligen betar de av dem som har reserverat Model 3?
De erbjuder provkörningar och vill antingen kolla av intresset eller så kan det vara något annat?
Några detaljer fick jag inte ur dem. Men det var roligt kunna testa AP på allvar, vilket jag var mest intresserad av.
- Jag kan inte garantera det här men en granne till mig blev plötsligt väldigt upphetsad av att de ringde dem också, veckan efter mig, då även de reserverat en Model 3.
Behöver ju inte betyda något speciellt.
Men åtminstone rör det på sig.
De har ringt mig nämligen och uppenbarligen betar de av dem som har reserverat Model 3?
De erbjuder provkörningar och vill antingen kolla av intresset eller så kan det vara något annat?
Några detaljer fick jag inte ur dem. Men det var roligt kunna testa AP på allvar, vilket jag var mest intresserad av.
- Jag kan inte garantera det här men en granne till mig blev plötsligt väldigt upphetsad av att de ringde dem också, veckan efter mig, då även de reserverat en Model 3.
Behöver ju inte betyda något speciellt.
Men åtminstone rör det på sig.
Re: Model 3 Medium Range
Va fan. Ni menar att jag kommer att ha fel? Jag har tippat på inbjudan till att konfigurera i December. Första leverans i mars.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Model 3 Medium Range
Med stor sannolikhet är de första som kommer få konfigurera anställda på Tesla. De kommer antagligen inte så säga särskilt mycket om detta förrän det är ett faktum. Finns många fördelar för Tesla att de första bilarna ägs av Tesla-anställda.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 Medium Range
Det är inte så att någon blandat ihop reservationsnummret RN-nr med VIN-nr?
Jag hade nog trott att man faktiskt gör en beställning/spec, betalar in den ”vanliga handpenningen”och sen när det börjar närma sig produktion får ett VIN-nr.
Jag hade nog trott att man faktiskt gör en beställning/spec, betalar in den ”vanliga handpenningen”och sen när det börjar närma sig produktion får ett VIN-nr.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Model 3 Medium Range
Det är nog det troligaste med tanke på att Europa-prototyp av Model 3 har spanats in eller hintats om. Just Q4 lär man vilja leverera så många Model 3 som man bara kan och då främst till USA. Man vill nog inte ha ett stort lager som sitter på en båt under avslutet av kvartalet.Leo skrev:Det är inte så att någon blandat ihop reservationsnummret RN-nr med VIN-nr?
Jag hade nog trott att man faktiskt gör en beställning/spec, betalar in den ”vanliga handpenningen”och sen när det börjar närma sig produktion får ett VIN-nr.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 Medium Range
Jag har sagt det förut och säger det igen, metoo-rörelsen är värd mer respekt än att användas som en dålig ordvits.Walker skrev:#metoo
Svart X75D -17
Re: Model 3 Medium Range
Förlåtrockard skrev:Jag har sagt det förut och säger det igen, metoo-rörelsen är värd mer respekt än att användas som en dålig ordvits.Walker skrev:#metoo
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Model 3 Medium Range
Nog tål det ett litet harmlöst skämt allt.rockard skrev:Jag har sagt det förut och säger det igen, metoo-rörelsen är värd mer respekt än att användas som en dålig ordvits.Walker skrev:#metoo
Re: Model 3 Medium Range
Bilen behöver väl ingen laddare för att ladda på SuC?vigge50 skrev:Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?Verdi skrev:Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Re: Model 3 Medium Range
Hedman skrev:En bekant till mig har fått vin på sin trea så hon lär bli en av de första svenskorna med en trea. Ska få den q1 2019robegb skrev:Lite tråkigt tycker jag.. jag hade gärna skippat AWD för ett long-range batteri men nu när priset hoppade upp med 5k dollar (från det ursprungliga 49k dollar) så blir det inte riktigt ekonomiskt motiverbart för mig... Så jag håller tummarna på att de lägger till fler ev. ändrar tillbaka till de ursprungliga versionerna innan de kommer till europa! Mid-range är fortf liiite på gränsen för vad jag behöver, lägg till en kall dag på det så kommer jag köra slut batteriet skulle jag tro !
Jag är dessutom ganska långt bak i kön så jag förväntar mig nog någon mer ändring innan det är dags för en norden release
Hur många var vi som loggade in på Tesla nu?
Re: Model 3 Medium Range
Oj, borde ha varit tydligare med att jag tog upp både SuC och AC laddning. För Model 3 i USA så har LR 9,6 kW och SR har en 7,7 kW laddare. Kan det bli så illa här i Europa att endast LR får trefas laddare?Verdi skrev:Bilen behöver väl ingen laddare för att ladda på SuC?vigge50 skrev:Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?Verdi skrev:Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Re: Model 3 Medium Range
eller 2-fas... =2x16A =7,4kW
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Model 3 Medium Range
då hoppas jag de istället blir 3*10A dvs va 6,6 kW. Poängen med trefas laddning är ju framförallt att last balansera faserna.Leo skrev:eller 2-fas... =2x16A =7,4kW
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Model 3 Medium Range
Antar att de stoppar in trefasladdade på 11 kW på alla Teslor i Sverige. Att bara erbjuda 2-fas laddning verkar onödigt snålt. I USA laddar de väl på enbart en fas?vigge50 skrev:Oj, borde ha varit tydligare med att jag tog upp både SuC och AC laddning. För Model 3 i USA så har LR 9,6 kW och SR har en 7,7 kW laddare. Kan det bli så illa här i Europa att endast LR får trefas laddare?Verdi skrev:Bilen behöver väl ingen laddare för att ladda på SuC?vigge50 skrev:Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?Verdi skrev:Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model 3 Medium Range
Alla har väl 16,5 kW numera ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model 3 Medium Range
Om du menar Model S och X i Europa så ja, i USA så är det fortfarande skillnad på laddarna i Model S och X med 75 och 100 kWh batteri.Gustafsson skrev:Alla har väl 16,5 kW numera ?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Model 3 Medium Range
Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?vigge50 skrev:Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?Verdi skrev:Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Re: Model 3 Medium Range
NiklasTesla skrev:Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?vigge50 skrev:Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?Verdi skrev:Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Vadå? Får man inte full hastighet på SuC med SR?
Re: Model 3 Medium Range
Vet inte men om man inte får det med Model S och X 75D, varför skulle man då få det på Model 3 SR?Verdi skrev:NiklasTesla skrev:Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?vigge50 skrev:Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?Verdi skrev:Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Vadå? Får man inte full hastighet på SuC med SR?
Re: Model 3 Medium Range
Anledningen till att man bara får 98-100 kW på 75-batteriet beror ju på att spänningen är 350V och inte 400V.vigge50 skrev:Vet inte men om man inte får det med Model S och X 75D, varför skulle man då få det på Model 3 SR?Verdi skrev:NiklasTesla skrev:Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?vigge50 skrev:Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?Verdi skrev:Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Vadå? Får man inte full hastighet på SuC med SR?
Batterierna i Model 3 vet jag inte så mycket om. Har det mindre en lägre spänning eller nåt annat som gör att de måste begränsa hastigheten?
Re: Model 3 Medium Range
Har faktiskt ingen aning utan antog bara att Tesla skulle göra liknande på Model 3 att det lilla batteriet har lägre spänning. Ska bli intressant att se hur det blir.Verdi skrev:Anledningen till att man bara får 98-100 kW på 75-batteriet beror ju på att spänningen är 350V och inte 400V.vigge50 skrev:Vet inte men om man inte får det med Model S och X 75D, varför skulle man då få det på Model 3 SR?Verdi skrev:NiklasTesla skrev:Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?
Vadå? Får man inte full hastighet på SuC med SR?
Batterierna i Model 3 vet jag inte så mycket om. Har det mindre en lägre spänning eller nåt annat som gör att de måste begränsa hastigheten?
Re: Model 3 Medium Range
Mjaaa, mindre batteri tål mindre laddeffekt med samma risk för slitage. Jag tror inte det har så mycket med spänningen att göra. En mycket grov tumregel är att alla lithumjonbatterier kan laddas fullt på ungefär en timme utan att ta skada är bra att ha i bakhuvudet, det gäller både för mobiltelefoner och bilar.
Model 3 MR i ABRP räknar helt enkelt med ett 64 kWh-batteri istället för 76 (som i LR) och räknar därmed med att laddhastigheten blir motsvarande långsammare i kW räknat. Det vet vi naturligtvis inte om det är helt sant, men det får vi snart se.
Model 3 MR i ABRP räknar helt enkelt med ett 64 kWh-batteri istället för 76 (som i LR) och räknar därmed med att laddhastigheten blir motsvarande långsammare i kW räknat. Det vet vi naturligtvis inte om det är helt sant, men det får vi snart se.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Model 3 Medium Range
vigge50 skrev:Har faktiskt ingen aning utan antog bara att Tesla skulle göra liknande på Model 3 att det lilla batteriet har lägre spänning. Ska bli intressant att se hur det blir.Verdi skrev:vigge50 skrev:Vet inte men om man inte får det med Model S och X 75D, varför skulle man då få det på Model 3 SR?Verdi skrev:NiklasTesla skrev:Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?
Vadå? Får man inte full hastighet på SuC med SR?
Anledningen till att man bara får 98-100 kW på 75-batteriet beror ju på att spänningen är 350V och inte 400V.
Batterierna i Model 3 vet jag inte så mycket om. Har det mindre en lägre spänning eller nåt annat som gör att de måste begränsa hastigheten?
Härligt! Det verkar som Midrange Model 3 verkar kunna "supercharge-ladda" med +100kw som toppeffekt precis som Longerange Model 3 ( se denna länk: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 665/page-2 ) .
Hoppas, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas nu bara att Midrange finns direkt för konfiguration när länken öppnas här i Sverige om några dagar!