Bilen behöver väl ingen laddare för att ladda på SuC?vigge50 skrev:Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?Verdi skrev:Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Model 3 Medium Range
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 Medium Range
Re: Model 3 Medium Range
Hedman skrev:En bekant till mig har fått vin på sin trea så hon lär bli en av de första svenskorna med en trea. Ska få den q1 2019robegb skrev:Lite tråkigt tycker jag.. jag hade gärna skippat AWD för ett long-range batteri men nu när priset hoppade upp med 5k dollar (från det ursprungliga 49k dollar) så blir det inte riktigt ekonomiskt motiverbart för mig... Så jag håller tummarna på att de lägger till fler ev. ändrar tillbaka till de ursprungliga versionerna innan de kommer till europa! Mid-range är fortf liiite på gränsen för vad jag behöver, lägg till en kall dag på det så kommer jag köra slut batteriet skulle jag tro !
Jag är dessutom ganska långt bak i kön så jag förväntar mig nog någon mer ändring innan det är dags för en norden release
Hur många var vi som loggade in på Tesla nu?
Re: Model 3 Medium Range
Oj, borde ha varit tydligare med att jag tog upp både SuC och AC laddning. För Model 3 i USA så har LR 9,6 kW och SR har en 7,7 kW laddare. Kan det bli så illa här i Europa att endast LR får trefas laddare?Verdi skrev:Bilen behöver väl ingen laddare för att ladda på SuC?vigge50 skrev:Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?Verdi skrev:Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Re: Model 3 Medium Range
eller 2-fas... =2x16A =7,4kW
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Model 3 Medium Range
då hoppas jag de istället blir 3*10A dvs va 6,6 kW. Poängen med trefas laddning är ju framförallt att last balansera faserna.Leo skrev:eller 2-fas... =2x16A =7,4kW
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Model 3 Medium Range
Antar att de stoppar in trefasladdade på 11 kW på alla Teslor i Sverige. Att bara erbjuda 2-fas laddning verkar onödigt snålt. I USA laddar de väl på enbart en fas?vigge50 skrev:Oj, borde ha varit tydligare med att jag tog upp både SuC och AC laddning. För Model 3 i USA så har LR 9,6 kW och SR har en 7,7 kW laddare. Kan det bli så illa här i Europa att endast LR får trefas laddare?Verdi skrev:Bilen behöver väl ingen laddare för att ladda på SuC?vigge50 skrev:Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?Verdi skrev:Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model 3 Medium Range
Alla har väl 16,5 kW numera ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model 3 Medium Range
Om du menar Model S och X i Europa så ja, i USA så är det fortfarande skillnad på laddarna i Model S och X med 75 och 100 kWh batteri.Gustafsson skrev:Alla har väl 16,5 kW numera ?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2397
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Model 3 Medium Range
Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?vigge50 skrev:Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?Verdi skrev:Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Re: Model 3 Medium Range
NiklasTesla skrev:Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?vigge50 skrev:Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?Verdi skrev:Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Vadå? Får man inte full hastighet på SuC med SR?
Re: Model 3 Medium Range
Vet inte men om man inte får det med Model S och X 75D, varför skulle man då få det på Model 3 SR?Verdi skrev:NiklasTesla skrev:Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?vigge50 skrev:Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?Verdi skrev:Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Vadå? Får man inte full hastighet på SuC med SR?
Re: Model 3 Medium Range
Anledningen till att man bara får 98-100 kW på 75-batteriet beror ju på att spänningen är 350V och inte 400V.vigge50 skrev:Vet inte men om man inte får det med Model S och X 75D, varför skulle man då få det på Model 3 SR?Verdi skrev:NiklasTesla skrev:Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?vigge50 skrev:Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?Verdi skrev:Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Vadå? Får man inte full hastighet på SuC med SR?
Batterierna i Model 3 vet jag inte så mycket om. Har det mindre en lägre spänning eller nåt annat som gör att de måste begränsa hastigheten?
Re: Model 3 Medium Range
Har faktiskt ingen aning utan antog bara att Tesla skulle göra liknande på Model 3 att det lilla batteriet har lägre spänning. Ska bli intressant att se hur det blir.Verdi skrev:Anledningen till att man bara får 98-100 kW på 75-batteriet beror ju på att spänningen är 350V och inte 400V.vigge50 skrev:Vet inte men om man inte får det med Model S och X 75D, varför skulle man då få det på Model 3 SR?Verdi skrev:NiklasTesla skrev:Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?
Vadå? Får man inte full hastighet på SuC med SR?
Batterierna i Model 3 vet jag inte så mycket om. Har det mindre en lägre spänning eller nåt annat som gör att de måste begränsa hastigheten?
Re: Model 3 Medium Range
Mjaaa, mindre batteri tål mindre laddeffekt med samma risk för slitage. Jag tror inte det har så mycket med spänningen att göra. En mycket grov tumregel är att alla lithumjonbatterier kan laddas fullt på ungefär en timme utan att ta skada är bra att ha i bakhuvudet, det gäller både för mobiltelefoner och bilar.
Model 3 MR i ABRP räknar helt enkelt med ett 64 kWh-batteri istället för 76 (som i LR) och räknar därmed med att laddhastigheten blir motsvarande långsammare i kW räknat. Det vet vi naturligtvis inte om det är helt sant, men det får vi snart se.
Model 3 MR i ABRP räknar helt enkelt med ett 64 kWh-batteri istället för 76 (som i LR) och räknar därmed med att laddhastigheten blir motsvarande långsammare i kW räknat. Det vet vi naturligtvis inte om det är helt sant, men det får vi snart se.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2397
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Model 3 Medium Range
vigge50 skrev:Har faktiskt ingen aning utan antog bara att Tesla skulle göra liknande på Model 3 att det lilla batteriet har lägre spänning. Ska bli intressant att se hur det blir.Verdi skrev:vigge50 skrev:Vet inte men om man inte får det med Model S och X 75D, varför skulle man då få det på Model 3 SR?Verdi skrev:NiklasTesla skrev:Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?
Vadå? Får man inte full hastighet på SuC med SR?
Anledningen till att man bara får 98-100 kW på 75-batteriet beror ju på att spänningen är 350V och inte 400V.
Batterierna i Model 3 vet jag inte så mycket om. Har det mindre en lägre spänning eller nåt annat som gör att de måste begränsa hastigheten?
Härligt! Det verkar som Midrange Model 3 verkar kunna "supercharge-ladda" med +100kw som toppeffekt precis som Longerange Model 3 ( se denna länk: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 665/page-2 ) .
Hoppas, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas nu bara att Midrange finns direkt för konfiguration när länken öppnas här i Sverige om några dagar!
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 Medium Range
Tror inte vi kommer få se mid range direkt vid starten (i och med att Kina inte fick det). Skulle våga gissa på att vi inte får se den i Europa alls faktiskt. Jag tror de gjorde mid range (som är en fullösning med delvis tomt LR pack) för att efterfrågan på LR och P i USA och Kanada inte var hög nog för full produktion fram tills de var redo med Kina- och Europamodeller. Så de behövde göra något snabbt. Mid range har ju från början kallats "limited edition" av dem.
Om de inte gravt överskattat efterfrågan på LR/P i Europa lär de hinna få fram SR tills de behöver sälja något billigare.
Om de inte gravt överskattat efterfrågan på LR/P i Europa lär de hinna få fram SR tills de behöver sälja något billigare.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 Medium Range
Dom bilder som visats har alla indikerat samma systemspänning på SR och LR. Nu har dock Elon sagt att en ny batterimodul är på G till SR, den har vi ännu inte sett. Men planen har i vart fall vartit HV även på SR, vilket är bra!vigge50 skrev:Har faktiskt ingen aning utan antog bara att Tesla skulle göra liknande på Model 3 att det lilla batteriet har lägre spänning. Ska bli intressant att se hur det blir.Verdi skrev:Anledningen till att man bara får 98-100 kW på 75-batteriet beror ju på att spänningen är 350V och inte 400V.vigge50 skrev:Vet inte men om man inte får det med Model S och X 75D, varför skulle man då få det på Model 3 SR?Verdi skrev:NiklasTesla skrev:Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?
Vadå? Får man inte full hastighet på SuC med SR?
Batterierna i Model 3 vet jag inte så mycket om. Har det mindre en lägre spänning eller nåt annat som gör att de måste begränsa hastigheten?
Det beror på hur dom minskar kapaciteten. Vi kan gissa att det är antalet celler, då stämmer antagandet. Samtidigt för MR så har den samma modul och kylkapacitet som en LR vilket i sig skulle indikera att färre antal celler får mer kylning per styck så att säga. Glasklart som alltidblincoln skrev:Mjaaa, mindre batteri tål mindre laddeffekt med samma risk för slitage. Jag tror inte det har så mycket med spänningen att göra.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Model 3 Medium Range
HV som i High Voltage? 1500V DC.Henrik Torphammar skrev:Dom bilder som visats har alla indikerat samma systemspänning på SR och LR. Nu har dock Elon sagt att en ny batterimodul är på G till SR, den har vi ännu inte sett. Men planen har i vart fall vartit HV även på SR, vilket är bra!
Hur eller vilka termer används för batterier till elbilar? Nu finns det ju bilar med 350V, 400V och 800V i batterierna.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model 3 Medium Range
Termen High Voltage används generellt på fel sätt i bilindustrin. Det man menar är Voltage class B vilket innebär mellan 60 och 1500 VDc, vanligtvis ~400 V för BEV:ar.Pontus skrev:HV som i High Voltage? 1500V DC.Henrik Torphammar skrev:Dom bilder som visats har alla indikerat samma systemspänning på SR och LR. Nu har dock Elon sagt att en ny batterimodul är på G till SR, den har vi ännu inte sett. Men planen har i vart fall vartit HV även på SR, vilket är bra!
Hur eller vilka termer används för batterier till elbilar? Nu finns det ju bilar med 350V, 400V och 800V i batterierna.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 Medium Range
LR som i Long range som 160mil med min Volvo då....Pontus skrev:HV som i High Voltage? 1500V DC.Henrik Torphammar skrev:Dom bilder som visats har alla indikerat samma systemspänning på SR och LR. Nu har dock Elon sagt att en ny batterimodul är på G till SR, den har vi ännu inte sett. Men planen har i vart fall vartit HV även på SR, vilket är bra!
Hur eller vilka termer används för batterier till elbilar? Nu finns det ju bilar med 350V, 400V och 800V i batterierna.
Nej, givetvis HV i Teslas ögon dvs 96celler i serie, inte 90.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 Medium Range
OfarligTesla skrev:Tror inte vi kommer få se mid range direkt vid starten (i och med att Kina inte fick det). Skulle våga gissa på att vi inte får se den i Europa alls faktiskt. Jag tror de gjorde mid range (som är en fullösning med delvis tomt LR pack) för att efterfrågan på LR och P i USA och Kanada inte var hög nog för full produktion fram tills de var redo med Kina- och Europamodeller. Så de behövde göra något snabbt. Mid range har ju från början kallats "limited edition" av dem.
Om de inte gravt överskattat efterfrågan på LR/P i Europa lär de hinna få fram SR tills de behöver sälja något billigare.
Hmm. jag skulle tänkt mig den modellen men då blir det att vänta lite till??
Skall hen välja Tesla Model 3 Dual motor istället?
Knepigt värre!