Model 3 Medium Range

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Model 3 Medium Range

Inlägg av bjelkeman »

Ett mellanting mellan Standard Range och Long Range lite billigare än LR.

Länkar man till Tesla USA sajten skickas man till Svenska sajten, så lite svårt att se tillvalen.

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Model 3 Medium Range

Inlägg av themax »

bjelkeman skrev:
Ett mellanting mellan Standard Range och Long Range lite billigare än LR.

Länkar man till Tesla USA sajten skickas man till Svenska sajten, så lite svårt att se tillvalen.

Kalas, $9000 billigare för bara 8 mils kortare räckvidd är oslagbart om man inte behöver fyrhjulsdriften.

Det som är mer intressant är att Full Self Driving har försvunnit från konfigurationssidan för Model 3 (men finns kvar på S & X).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Svenssons »

themax skrev:
bjelkeman skrev:
Ett mellanting mellan Standard Range och Long Range lite billigare än LR.

Länkar man till Tesla USA sajten skickas man till Svenska sajten, så lite svårt att se tillvalen.

Kalas, $9000 billigare för bara 8 mils kortare räckvidd är oslagbart om man inte behöver fyrhjulsdriften.

Det som är mer intressant är att Full Self Driving har försvunnit från konfigurationssidan för Model 3 (men finns kvar på S & X).
Nja, det är väl $4000 billigare. Man bör väl jämföra med rear drive long range som kostade $49 000 har jag för mig. Den verkar dock inte gå att beställa längre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Henrik Torphammar »

bjelkeman skrev:
Ett mellanting mellan Standard Range och Long Range lite billigare än LR.

Länkar man till Tesla USA sajten skickas man till Svenska sajten, så lite svårt att se tillvalen.

En kompis läste specen på Model 3 igår och frågade mig om olika tillval osv. Jag var tydlig med att det var det gamla "anti sell" reklambladet han läste och att vi faktiskt inte har en aning om hur bilen kommer se ut när den kommer hit, OM den kommer hit. Detta tilltag spär på mina teorier om dagsformen på vad en model 3 egentligen är. Instegsmodellen kanske bara blir tillgänglig korta stunder på utvalda marknader och med något vitalt bortkopplat och lagt i ett dyrt premiumpaket. Typ navigering, appstöd eller centrallås.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av LarsL »

Det är jättelätt att växla till amerikanska sidan, bara att välja USA genom att klicka på flagan.

Midrange, alltså? Ja, om det innebär 40mils räckvidd så är det betydligt mer än vad jag behöver.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Jerker »

Hmm... Det verkar ju som att Tesla under en lång tid framöver kommer att ha svårt att leverera den riktigt billiga versionen. Man är helt enkelt beroende av att folk väljer tillbehör som ger Tesla bättre marginal.

Med tanke på hur man nu gör, med att endast erbjuda fyrhjulsdrift tillsammans med det större batteriet och att man tidigare sagt att man inte kommer att erbjuda så många olika konfigurationer så blir min framtidsspaning denna:

Man kommer så småningom att kunna köpa basversionen för $35000, men om man vill ha 4-hjulsdrift så tvingas man också gå upp i storlek på batteriet, kanske också att tvingas välja tillbehörspaketet (som ju hittills ingått i alla tillverkade bilar) osv. Och tvärtom måste man ha 4-hjulsdrift om man vill ha ett större batteri. Alltså kommer man att kunna köpa den billiga versionen, men sen kommer det prismässiga hoppet att bli ganska stort till nästa konfiguration. De enda tillvalen som man kommer att kunna välja oberoende av annan konfiguration är de två versionerna av AP eftersom det är en så central del i Teslas strategi för framtiden.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Det är jättelätt att växla till amerikanska sidan, bara att välja USA genom att klicka på flagan.

Midrange, alltså? Ja, om det innebär 40mils räckvidd så är det betydligt mer än vad jag behöver.
260 miles = ~416 km
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av LarsL »

Verkar som om de inte kommer skilja på AP och självkörning i framtiden, vettigt för det har ju varit förvirrande.

416km är ju typ 40mil ;) för mig räcker 30 mil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Verkar som om de inte kommer skilja på AP och självkörning i framtiden, vettigt för det har ju varit förvirrande.

416km är ju typ 40mil ;) för mig räcker 30 mil.
Du ställde en fråga och jag svarade ;)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av vigge50 »

De har även sänkte priset på LR AWD med $1000.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av chaffis75 »

Spännande, detta batteri är kanske de perfekta för min del, ja som svensk vill man ju ha ett lagom stort batteri :D
De som fortfarande är lite spännande är att se en icke premium bil för den vet väl väl inte så mycket om egentligen, ja kanske vi vet några saker som tas bort men inte alla detaljer.

Har de åter sänkt priset för awd också? Blir nästan komiskt i sådan fall med tanke på hur detta pris går upp och ner hela tiden.

Men de viktigaste har de ju inte visat upp och börjat sälja och de är ju Europa bilen, hoppas den kommer mycket snart så man kan få ett slut på lidandet att varken veta exakta priser och när den ska komma till oss..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av MaLund13 »

Verkar som de återigen börjat visa priser efter besparingar mer framstående i konfiguratorn. Nu måste man iaf på mobilkonfiguratorn välja respektive konfiguration för att se det riktiga priset... BildBild
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Kevork »

Hmm tyckte det nya batterialternativet lät intressant. Har våndats en del om vi kommer vara nöjda med lilla packet eller inte då det har känts som att marginalen mot våra behov är rätt liten. Samtidigt tycker jag det stora är för dyrt och onödigt stort för oss.

Tur att det är ett tag kvar så man har tid att fundera över hur man vill göra ;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Zalman3 »

Ska de börja leverera Q1 2019 i Europa så skulle kunna öppna designstudion snart.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av dstr »

Zalman3 skrev:
Ska de börja leverera Q1 2019 i Europa så skulle kunna öppna designstudion snart.
Det finns väl ingen här som tror på bilar innan påsk?

Och då i ett utförande, från en enskild europeiskt anpassade produktionslinje. Jag håller tummarna för mörkgrå fullsmetad P3D som första månadernas batch.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av TeslaTissel »

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Jerker »

dstr skrev:
Det finns väl ingen här som tror på bilar innan påsk?
Ett påskägg! ;)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av gellerstam »

themax skrev:
bjelkeman skrev:
Ett mellanting mellan Standard Range och Long Range lite billigare än LR.

Länkar man till Tesla USA sajten skickas man till Svenska sajten, så lite svårt att se tillvalen.

Kalas, $9000 billigare för bara 8 mils kortare räckvidd är oslagbart om man inte behöver fyrhjulsdriften.

Det som är mer intressant är att Full Self Driving har försvunnit från konfigurationssidan för Model 3 (men finns kvar på S & X).

Nu är FSD borta även på S och X. Bara uppgraderad Autopilot för 55000kr att välja på.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av dstr »

gellerstam skrev:
Nu är FSD borta även på S och X. Bara uppgraderad Autopilot för 55000kr att välja på.
Diskuteras här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =8&t=13684 :)
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av StefL »

Känns som den perfekta bilen för mig - större batteri än SR som kommer att vara på gränsen med mitt körmönster men utan att jag behöver gå "all the way" upp till LR, och bakhjulsdrift lär vara fullt tillräckligt för mig om jag ska tro de S-förare som beskrivit hur bra det funkar med eldriften och momentfördelningen.

BRING IT ON NÅN GÅNG FÖR H-E! :D

(Jag kanske skulle börja med Twitter och upplysa Elon om vad som sker en viss torsdag i slutet av maj 2019 :lol: )
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Det är jättelätt att växla till amerikanska sidan, bara att välja USA genom att klicka på flagan.

Midrange, alltså? Ja, om det innebär 40mils räckvidd så är det betydligt mer än vad jag behöver.
260 miles = ~416 km
208km, Glöm inte att du alltid har släpvagn på kroken!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av 12man »

Lemur var det detta?, longmediumrange
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Bjelke »

dstr skrev:
Zalman3 skrev:
Ska de börja leverera Q1 2019 i Europa så skulle kunna öppna designstudion snart.
Det finns väl ingen här som tror på bilar innan påsk?

Och då i ett utförande, från en enskild europeiskt anpassade produktionslinje. Jag håller tummarna för mörkgrå fullsmetad P3D som första månadernas batch.
Känns ganska givet att den konfigurationen blir först ut... ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Jerker »

Henrik Torphammar skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Det är jättelätt att växla till amerikanska sidan, bara att välja USA genom att klicka på flagan.

Midrange, alltså? Ja, om det innebär 40mils räckvidd så är det betydligt mer än vad jag behöver.
260 miles = ~416 km
208km, Glöm inte att du alltid har släpvagn på kroken!
Visst ja. Tänkte inte på det...
Tänkte inte på det 2.png
Verdi

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Verdi »

Jävla märkliga priser de har i designstudion. Model 3 medium range ska kost $33,200 eller nåt. Men sen när man börjar kolla så är det inklusive en massa potentiella besparingar och det verkliga priset är $45,000. Vad f-n är det? Ohederligt!

Är det så att de ska kunna hävda att de visst klarar de där $35,000 i pris som de pratat om i många år? Tycker det här blev löjligt. Vore bättre att krypa till korset och säga "ledsen, det gick inte att bygga de riktigt så billigt som vi trodde".
Skriv svar