Någonstans ligger ju flaskhalsen och om den nu ligger vid cellproduktionen är detta logiskt. De har antagligen inte fått upp produktionen tillräckligt för att
tillverka SR. Detta är ett bra steg och blir som någon nämnde tidigare, lite svenskt "lagom" i räckvidd och pris. Jag har fortfarande inte bestämt mig vilken variant jag är mest sugen på att pynta upp för, blir nog vad som finns tillgängligt när den väl dyker upp
Detta är antagligen inte klart än och då får dom inte ekonomi i SR. I varje fall sämre marginal än MR.
Så är det säkert, men det skulle ha varit klart typ nu enligt vad Elon twittrade i våras.
Är spekulant på en M3 trots några brister enligt mig (den har många starka kort som väger upp). Är väldigt nyfiken på exakt hur de svenska konfigurationerna och priserna landar. Hoppas man kan komma under halvmiljonen under 2019 men det känns tveksamt. :/ Medium range ligger nog bäst till iaf, bra kompromiss.
Är spekulant på en M3 trots några brister enligt mig (den har många starka kort som väger upp). Är väldigt nyfiken på exakt hur de svenska konfigurationerna och priserna landar. Hoppas man kan komma under halvmiljonen under 2019 men det känns tveksamt. :/ Medium range ligger nog bäst till iaf, bra kompromiss.
Jag tolkade det som att mid-range skulle vara begränsat under en viss tid. Dock något oklart.. LEMR (lemur)=limited edition mid-range. Men som sagt ganska oklart.
Är spekulant på en M3 trots några brister enligt mig (den har många starka kort som väger upp). Är väldigt nyfiken på exakt hur de svenska konfigurationerna och priserna landar. Hoppas man kan komma under halvmiljonen under 2019 men det känns tveksamt. :/ Medium range ligger nog bäst till iaf, bra kompromiss.
Jag tolkade det som att mid-range skulle vara begränsat under en viss tid. Dock något oklart.. LEMR (lemur)=limited edition mid-range. Men som sagt ganska oklart.
I sådana fall kanske vi aldrig får se den i Europa då.
Jag är rädd för det...
Tror inte att detta batteripack är optimalt utformat heller med avseende på vinstmarginal. Verkar som att Tesla i princip bara tagit bort ett antal celler ur packet.
I sådana fall kanske vi aldrig får se den i Europa då.
Jag är rädd för det...
Tror inte att detta batteripack är optimalt utformat heller med avseende på vinstmarginal. Verkar som att Tesla i princip bara tagit bort ett antal celler ur packet.
Känns således som att MR inte kommer till Europa tyvärr.
Låter ju tråkigt om de inte kommer till europa men samtidgt, om de blir en succé och säljer bra så kanske de designar ett "riktigt" midrange paket. Känslan jag får är att detta batteri pack är väldigt väl mottaget men de återstår och se om de blir ordrar också på paketet.
Ja den som lever får se.
I sådana fall kanske vi aldrig får se den i Europa då.
Jag är rädd för det...
Tror inte att detta batteripack är optimalt utformat heller med avseende på vinstmarginal. Verkar som att Tesla i princip bara tagit bort ett antal celler ur packet.
Känns således som att MR inte kommer till Europa tyvärr.
Om Tesla hade placerat modulerna på tvären istället för på längden hade det varit enklare att göra fler varianter på packet genom att plocka bort hela moduler. Nu antar jag att varje modul har ett tomrum i MR istället... Eller iaf de två mittersta eller yttersta modulerna.
Lite tråkigt tycker jag.. jag hade gärna skippat AWD för ett long-range batteri men nu när priset hoppade upp med 5k dollar (från det ursprungliga 49k dollar) så blir det inte riktigt ekonomiskt motiverbart för mig... Så jag håller tummarna på att de lägger till fler ev. ändrar tillbaka till de ursprungliga versionerna innan de kommer till europa! Mid-range är fortf liiite på gränsen för vad jag behöver, lägg till en kall dag på det så kommer jag köra slut batteriet skulle jag tro !
Jag är dessutom ganska långt bak i kön så jag förväntar mig nog någon mer ändring innan det är dags för en norden release
Lite tråkigt tycker jag.. jag hade gärna skippat AWD för ett long-range batteri men nu när priset hoppade upp med 5k dollar (från det ursprungliga 49k dollar) så blir det inte riktigt ekonomiskt motiverbart för mig... Så jag håller tummarna på att de lägger till fler ev. ändrar tillbaka till de ursprungliga versionerna innan de kommer till europa! Mid-range är fortf liiite på gränsen för vad jag behöver, lägg till en kall dag på det så kommer jag köra slut batteriet skulle jag tro !
Jag är dessutom ganska långt bak i kön så jag förväntar mig nog någon mer ändring innan det är dags för en norden release
Model 3 Medium Range har rätt mycket längre räckvidd än min Model X P90D. Visst skulle jag ibland (2-3 gånger per år) vilja ha lite längre räckvidd men det skulle nog räcka med 5 mil extra och då har Model 3 MR fortfarande längre räckvidd. Detta tillsammans med att den laddar snabbare sett till laddade km/h gör att jag inte ser någon som helst problem med räckvidden på bilen. Jag kör inte regelbundet enkel resa 30-40 mil i norra Sverige, då skulle jag se fördelar med längre räckvidd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Lite tråkigt tycker jag.. jag hade gärna skippat AWD för ett long-range batteri men nu när priset hoppade upp med 5k dollar (från det ursprungliga 49k dollar) så blir det inte riktigt ekonomiskt motiverbart för mig... Så jag håller tummarna på att de lägger till fler ev. ändrar tillbaka till de ursprungliga versionerna innan de kommer till europa! Mid-range är fortf liiite på gränsen för vad jag behöver, lägg till en kall dag på det så kommer jag köra slut batteriet skulle jag tro !
Jag är dessutom ganska långt bak i kön så jag förväntar mig nog någon mer ändring innan det är dags för en norden release
En bekant till mig har fått vin på sin trea så hon lär bli en av de första svenskorna med en trea. Ska få den q1 2019
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Lite tråkigt tycker jag.. jag hade gärna skippat AWD för ett long-range batteri men nu när priset hoppade upp med 5k dollar (från det ursprungliga 49k dollar) så blir det inte riktigt ekonomiskt motiverbart för mig... Så jag håller tummarna på att de lägger till fler ev. ändrar tillbaka till de ursprungliga versionerna innan de kommer till europa! Mid-range är fortf liiite på gränsen för vad jag behöver, lägg till en kall dag på det så kommer jag köra slut batteriet skulle jag tro !
Jag är dessutom ganska långt bak i kön så jag förväntar mig nog någon mer ändring innan det är dags för en norden release
En bekant till mig har fått vin på sin trea så hon lär bli en av de första svenskorna med en trea. Ska få den q1 2019
Bor hon i Sverige och har ändå lyckats konfigurera?
Lite tråkigt tycker jag.. jag hade gärna skippat AWD för ett long-range batteri men nu när priset hoppade upp med 5k dollar (från det ursprungliga 49k dollar) så blir det inte riktigt ekonomiskt motiverbart för mig... Så jag håller tummarna på att de lägger till fler ev. ändrar tillbaka till de ursprungliga versionerna innan de kommer till europa! Mid-range är fortf liiite på gränsen för vad jag behöver, lägg till en kall dag på det så kommer jag köra slut batteriet skulle jag tro !
Jag är dessutom ganska långt bak i kön så jag förväntar mig nog någon mer ändring innan det är dags för en norden release
En bekant till mig har fått vin på sin trea så hon lär bli en av de första svenskorna med en trea. Ska få den q1 2019
Bor hon i Sverige och har ändå lyckats konfigurera?
Lite tråkigt tycker jag.. jag hade gärna skippat AWD för ett long-range batteri men nu när priset hoppade upp med 5k dollar (från det ursprungliga 49k dollar) så blir det inte riktigt ekonomiskt motiverbart för mig... Så jag håller tummarna på att de lägger till fler ev. ändrar tillbaka till de ursprungliga versionerna innan de kommer till europa! Mid-range är fortf liiite på gränsen för vad jag behöver, lägg till en kall dag på det så kommer jag köra slut batteriet skulle jag tro !
Jag är dessutom ganska långt bak i kön så jag förväntar mig nog någon mer ändring innan det är dags för en norden release
En bekant till mig har fått vin på sin trea så hon lär bli en av de första svenskorna med en trea. Ska få den q1 2019
Bor hon i Sverige och har ändå lyckats konfigurera?
Oj oj oj Följer detta!
#metoo
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Hmm, en viss aktivitet har noterats från Tesla Sverige, kan jag hinta om.
De har ringt mig nämligen och uppenbarligen betar de av dem som har reserverat Model 3?
De erbjuder provkörningar och vill antingen kolla av intresset eller så kan det vara något annat?
Några detaljer fick jag inte ur dem. Men det var roligt kunna testa AP på allvar, vilket jag var mest intresserad av.
- Jag kan inte garantera det här men en granne till mig blev plötsligt väldigt upphetsad av att de ringde dem också, veckan efter mig, då även de reserverat en Model 3.
Behöver ju inte betyda något speciellt.
Men åtminstone rör det på sig.
Va fan. Ni menar att jag kommer att ha fel? Jag har tippat på inbjudan till att konfigurera i December. Första leverans i mars.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Med stor sannolikhet är de första som kommer få konfigurera anställda på Tesla. De kommer antagligen inte så säga särskilt mycket om detta förrän det är ett faktum. Finns många fördelar för Tesla att de första bilarna ägs av Tesla-anställda.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det är inte så att någon blandat ihop reservationsnummret RN-nr med VIN-nr?
Jag hade nog trott att man faktiskt gör en beställning/spec, betalar in den ”vanliga handpenningen”och sen när det börjar närma sig produktion får ett VIN-nr.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Det är inte så att någon blandat ihop reservationsnummret RN-nr med VIN-nr?
Jag hade nog trott att man faktiskt gör en beställning/spec, betalar in den ”vanliga handpenningen”och sen när det börjar närma sig produktion får ett VIN-nr.
Det är nog det troligaste med tanke på att Europa-prototyp av Model 3 har spanats in eller hintats om. Just Q4 lär man vilja leverera så många Model 3 som man bara kan och då främst till USA. Man vill nog inte ha ett stort lager som sitter på en båt under avslutet av kvartalet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?
Bilen behöver väl ingen laddare för att ladda på SuC?
Lite tråkigt tycker jag.. jag hade gärna skippat AWD för ett long-range batteri men nu när priset hoppade upp med 5k dollar (från det ursprungliga 49k dollar) så blir det inte riktigt ekonomiskt motiverbart för mig... Så jag håller tummarna på att de lägger till fler ev. ändrar tillbaka till de ursprungliga versionerna innan de kommer till europa! Mid-range är fortf liiite på gränsen för vad jag behöver, lägg till en kall dag på det så kommer jag köra slut batteriet skulle jag tro !
Jag är dessutom ganska långt bak i kön så jag förväntar mig nog någon mer ändring innan det är dags för en norden release
En bekant till mig har fått vin på sin trea så hon lär bli en av de första svenskorna med en trea. Ska få den q1 2019
Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?
Bilen behöver väl ingen laddare för att ladda på SuC?
Oj, borde ha varit tydligare med att jag tog upp både SuC och AC laddning. För Model 3 i USA så har LR 9,6 kW och SR har en 7,7 kW laddare. Kan det bli så illa här i Europa att endast LR får trefas laddare?