Boxarna som har tunnlar för lastbågarna är släta på undersidan. Flytta tillbaka boxen så det blir snyggt, lite nya hål i botten för att passa mot räcket och ett par SeaSucker på bakrutan för att hålla upp bakänden så är saken biff .... Då bör jag även få i alla skidorna också.
Finns de som saknar "knölen" i mitten, ex Thule Pacific 700:
Bör gå att flytta bak en bit jämfört med ex Calix Nordic Loader som jag hade i exemplet. Väger 15 kg så totala lasten blir då 53 kg.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ska det bli riktigt snyggt måste man nog nästan få tag på en takbox designad för Model 3. Jag kommer i alla fall vänta tills jag ser någon som har monterat lämplig takbox på 3:an, se hur det ser ut innan jag köper själv. Alternativt kör vi skidhållare initialt, något i stil med:
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ja, det känns ju kanske inte som en fantastiskt fin teknisk lösning direkt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Men den där filmen orkar man ju inte titta på?!? Det är en plastklämma under listen och sedan en skruv som drar fast räcker mot den, vad är problemet?!? Det kommer ju ta 30s att montera och den där plastfilmen är ju bara trams!
Såg ju ändå rimligt ut, iaf med den smala boxen i filmen. Men bågarna såg böjda ut - hur funkar det med en bred box? Man kanske får fixa nya hål närmare mitten och klossa emellan längre ut. Eller byta till en smalare box.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil) Passat GTE -18 (såld) MS 70D AP1 -16 (såld) Leaf 24 -14 (såld)
Vet inte om det var filmningen som tog tid eller om han inte är riktigt händig men det där går att göra betydligt snabbare och bättre. Tror säkert det går att göra på typ en minut när man väl gjort det några gånger.
Ska man montera en skyddsplast så bör man ju göra det snyggt, nästan så att jag hellre har repor än en sådan där taffligt fastsatt skyddsfolie.
Han nämnde också att Yakima har ett eget takräcke som monteras med klämmor, det kanske går enklare att montera om man bara har det på när det verkligen används, och kanske går det att montera längre isär också.
På A6:an valde jag att köpa ett Thule-tackräcke istället för original just för att det inte använde original monteringspunkter som var rätt tätt. När man kör kajaker på taket så är det trevligt att få isär bågarna lite för ökad stabilitet.
Tesla-takräcket till 3:an ser dock snyggt ut och jag skulle antagligen lämna det på för jämnan om det inte gör markant skillnad för räckvidden. Thule Wingbars som jag hade på Audin och har på nuvarande bil satt på i princip alltid och brusar inte märkbart.
Ang takboxen, modernare boxar har ju oftast nån slags kroksystem (iaf Thule och Packline) och då är det inte lika enkelt att flytta runt fästena sådär.