Model 3 - Takräcke

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 - Takräcke

Inlägg av Laban »

gellerstam skrev:
Boxarna som har tunnlar för lastbågarna är släta på undersidan. Flytta tillbaka boxen så det blir snyggt, lite nya hål i botten för att passa mot räcket och ett par SeaSucker på bakrutan för att hålla upp bakänden så är saken biff .... ;-) Då bör jag även få i alla skidorna också. :-)
Finns de som saknar "knölen" i mitten, ex Thule Pacific 700:

Bild

Bör gå att flytta bak en bit jämfört med ex Calix Nordic Loader som jag hade i exemplet. Väger 15 kg så totala lasten blir då 53 kg.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Model 3 - Takräcke

Inlägg av Kevork »

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 - Takräcke

Inlägg av Laban »

Kevork skrev:
Ska det bli riktigt snyggt måste man nog nästan få tag på en takbox designad för Model 3. Jag kommer i alla fall vänta tills jag ser någon som har monterat lämplig takbox på 3:an, se hur det ser ut innan jag köper själv. Alternativt kör vi skidhållare initialt, något i stil med:

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Model 3 - Takräcke

Inlägg av helix »

Nu har jag inte så stor erfarenhet av takräcken, men det här måste väl ändå ta världsrekord i klumpig installation för att vara ett originaltillbehör? :shock:

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Takräcke

Inlägg av TeslaTissel »

helix skrev:
Nu har jag inte så stor erfarenhet av takräcken, men det här måste väl ändå ta världsrekord i klumpig installation för att vara ett originaltillbehör? :shock:
Ja jag tyckte också det var lite klumpigt. Att stå ute och han fick inte skyddsfilmen riktigt bubbelfri
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Model 3 - Takräcke

Inlägg av Klintan »

Fy vad jobbigt. Inget att slänga på lite snabbt när man behöver få hem något från bygghandeln eller för en impulstur skidor när det är -10 grader C.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 - Takräcke

Inlägg av HelectriC »

Ja, det känns ju kanske inte som en fantastiskt fin teknisk lösning direkt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Model 3 - Takräcke

Inlägg av ovelundkvist »

Men den där filmen orkar man ju inte titta på?!? Det är en plastklämma under listen och sedan en skruv som drar fast räcker mot den, vad är problemet?!? Det kommer ju ta 30s att montera och den där plastfilmen är ju bara trams!
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Model 3 - Takräcke

Inlägg av MSO »

Klintan skrev:
Fy vad jobbigt. Inget att slänga på lite snabbt när man behöver få hem något från bygghandeln eller för en impulstur skidor när det är -10 grader C.
Få moment ändå. Tror det går rätt smidigt efter några gånger. Lite sketchy med lacken kanske.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Model 3 - Takräcke

Inlägg av samuelsu »

Såg ju ändå rimligt ut, iaf med den smala boxen i filmen. Men bågarna såg böjda ut - hur funkar det med en bred box? Man kanske får fixa nya hål närmare mitten och klossa emellan längre ut. Eller byta till en smalare box.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 - Takräcke

Inlägg av LarsL »

Vet inte om det var filmningen som tog tid eller om han inte är riktigt händig men det där går att göra betydligt snabbare och bättre. Tror säkert det går att göra på typ en minut när man väl gjort det några gånger.
Ska man montera en skyddsplast så bör man ju göra det snyggt, nästan så att jag hellre har repor än en sådan där taffligt fastsatt skyddsfolie.
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Model 3 - Takräcke

Inlägg av perkabolo »

verkar ju gå utmärkt att lämna räcket på.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 - Takräcke

Inlägg av jonasl »

Han nämnde också att Yakima har ett eget takräcke som monteras med klämmor, det kanske går enklare att montera om man bara har det på när det verkligen används, och kanske går det att montera längre isär också.

På A6:an valde jag att köpa ett Thule-tackräcke istället för original just för att det inte använde original monteringspunkter som var rätt tätt. När man kör kajaker på taket så är det trevligt att få isär bågarna lite för ökad stabilitet.

Tesla-takräcket till 3:an ser dock snyggt ut och jag skulle antagligen lämna det på för jämnan om det inte gör markant skillnad för räckvidden. Thule Wingbars som jag hade på Audin och har på nuvarande bil satt på i princip alltid och brusar inte märkbart.

Ang takboxen, modernare boxar har ju oftast nån slags kroksystem (iaf Thule och Packline) och då är det inte lika enkelt att flytta runt fästena sådär.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar