Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.
Definitivt skulle radar bakåt hjälpa mycket. Men funktionen finns/fanns iaf hos Teslas betatestare men vem vet, den kanske aldrig släpps (för att de inte får ordning på den).
Här är en som testar den iaf. Tyvärr är det en rätt trist och lång video, men om ni spolar tillbaka till början (får inte till det just nu) så kör AP:n om relativt tidigt in i klippet:
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Jag säger inte att det är jätteanvändbart. Skulle själv inte välja till AP överhuvudtaget.
Men jag antar att detta är ett ytterligare steg för Tesla att nå självkörning en dag. Nu får de ju massvis av obetalda/betalande testpiloter.
Samma här ekar jag! Provade den där gratismånaden och kunde bara konstatera att jag skulle vilja ha adaptiva bromsar, inget annat. Ofattbart att man måste tjacka hela AP-paketet för att få det. Det finns ju som standard snart på alla nya bilar!
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.
Håller med, det räcker med att titta på hur den uppfattar omgivningen, typ helt livsfarligt dåligt... Då
Tänker jag mest på andra fordon alltså...
Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
De är ju just det teckniska klivet jag tycker är kul
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren
Som jag förstår det så byter den själv men att de första x km så måste man verifiera med blinkersen för att kalibrera systemet.
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren
Som jag förstår det så byter den själv men att de första x km så måste man verifiera med blinkersen för att kalibrera systemet.
Lyssnade med ett halvt öra på ride the lightning, och om jag hörde rätt sa Ryan att Teslas sammantagna flotta ska ha kört en viss sträcka innan bilarna tillåts byta själva, vilket kommer introduceras som en ny inställning du måste aktivera när sträckan är uppnådd.
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren
Som jag förstår det så byter den själv men att de första x km så måste man verifiera med blinkersen för att kalibrera systemet.
Lyssnade med ett halvt öra på ride the lightning, och om jag hörde rätt sa Ryan att Teslas sammantagna flotta ska ha kört en viss sträcka innan bilarna tillåts byta själva, vilket kommer introduceras som en ny inställning du måste aktivera när sträckan är uppnådd.
Så har jag också uppfattat det, rockard. Just nu finns alltså inte alternativet att bilen får göra filbyten osv själv. Men en framtida uppdatering kommer lägga till det som ett valbart alternativ.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Problemet är inte minst lagstiftningen. Här i EU kommer det att krävas uppmärksamhet av föraren var tredje sekund när man gör filbyte. Vilket är sämre än idag då kan kan göra filbyte helt utan uppmärksamhet idag.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren
Som jag förstår det så byter den själv men att de första x km så måste man verifiera med blinkersen för att kalibrera systemet.
Lyssnade med ett halvt öra på ride the lightning, och om jag hörde rätt sa Ryan att Teslas sammantagna flotta ska ha kört en viss sträcka innan bilarna tillåts byta själva, vilket kommer introduceras som en ny inställning du måste aktivera när sträckan är uppnådd.
10M miles stod det. Men det går ju rätt fort med tanke på antalet bilar.
Här är en som testar den iaf. Tyvärr är det en rätt trist och lång video, men om ni spolar tillbaka till början (får inte till det just nu) så kör AP:n om relativt tidigt in i klippet:
Jag tycker det verkar väldigt tveksamt. Bilen blinkar som att den skall gå ut, men anser inte att det är fritt. Detta i sin tur skapar osäkerhet för bilisterna i ytterfilen. Den mänskliga hjärnan (och så som vi lär oss) är ju blicken-pilen-filen
I Teslas version är det pilen-blicken-filen ju. Det skapar otydlighet. Bilen borde ju inte blinka förens det är fritt att gå ut?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Här är en som testar den iaf. Tyvärr är det en rätt trist och lång video, men om ni spolar tillbaka till början (får inte till det just nu) så kör AP:n om relativt tidigt in i klippet:
Jag tycker det verkar väldigt tveksamt. Bilen blinkar som att den skall gå ut, men anser inte att det är fritt. Detta i sin tur skapar osäkerhet för bilisterna i ytterfilen. Den mänskliga hjärnan (och så som vi lär oss) är ju blicken-pilen-filen
I Teslas version är det pilen-blicken-filen ju. Det skapar otydlighet. Bilen borde ju inte blinka förens det är fritt att gå ut?
Det håller jag såklart med om. Men detta är en betaversion, så jag gissar att de vill att den ska bli bättre och säkrare innan de släpper den till allmänheten.
Poängen med klippet var att visa att Tesla är relativt nära att lösa detta problem redan nu, alltså de tror att det går att göra säkra filbyten utan radar (dvs enbart med kameror).
Senast redigerad av ellerstrom, redigerad totalt 1 gånger.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Det som slår mig med en gång är att bilen inte byter tillbaka till höger. Det må vara okej i USA, men i Europa, åtminstone i vissa länder, är det förbjudet att köra i vänster körfält om det finns plats till höger. Det är väl en av detaljerna de måste få till innan nav-on-AP släpps i Europa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det som slår mig med en gång är att bilen inte byter tillbaka till höger. Det må vara okej i USA, men i Europa, åtminstone i vissa länder, är det förbjudet att köra i vänster körfält om det finns plats till höger. Det är väl en av detaljerna de måste få till innan nav-on-AP släpps i Europa.
Såg det direkt också, men gissar att det bara handlar om finputsning (och kanske europa-specifikt som du säger). Den byter ju automatiskt fil åt höger om den ska ta en avfart tex.
Tycker ändå att filmen är ganska lovande för chanserna att detta kan funka bra, när de väl får finputsat tekniken.
Lite OT, men ändå relaterat: Lyssnade idag på måndagens (tror jag det var) avsnitt av podcasten Tesla Daily där Rob Mauer intervjuar Jimmy D (från Tesla Motors Club) om neutral networks och Teslas v9. Mycket intressant och lärorikt, rekommenderas!
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Det som slår mig med en gång är att bilen inte byter tillbaka till höger. Det må vara okej i USA, men i Europa, åtminstone i vissa länder, är det förbjudet att köra i vänster körfält om det finns plats till höger. Det är väl en av detaljerna de måste få till innan nav-on-AP släpps i Europa.
Ni kanske har tur då det i vissa delstater är på väg att bli lag på att hålla till höger. Vilket skulle snabba på en sådan anpassning.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Här är en som testar den iaf. Tyvärr är det en rätt trist och lång video, men om ni spolar tillbaka till början (får inte till det just nu) så kör AP:n om relativt tidigt in i klippet:
Jag tycker det verkar väldigt tveksamt. Bilen blinkar som att den skall gå ut, men anser inte att det är fritt. Detta i sin tur skapar osäkerhet för bilisterna i ytterfilen. Den mänskliga hjärnan (och så som vi lär oss) är ju blicken-pilen-filen
I Teslas version är det pilen-blicken-filen ju. Det skapar otydlighet. Bilen borde ju inte blinka förens det är fritt att gå ut?
Slår vad om att Audi kommer med en version som inte blinkar alls...
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.
Den funderade jag också på. Kommer det någon farande i 200 bakifrån i ytterfilen, så är frågan om kamerorna hinner/kan detektera det i tid för att inte göra omkörningen?
Autobahn blir nog en svår nöt att knäcka..
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.
Den funderade jag också på. Kommer det någon farande i 200 bakifrån i ytterfilen, så är frågan om kamerorna hinner/kan detektera det i tid för att inte göra omkörningen?
Autobahn blir nog en svår nöt att knäcka..
Kan du se om en bil kommer fort? Om vi kan de me enbart våra optiska ögon så förstår ja inte varför inte en dator skull kunna det.
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.
Den funderade jag också på. Kommer det någon farande i 200 bakifrån i ytterfilen, så är frågan om kamerorna hinner/kan detektera det i tid för att inte göra omkörningen?
Autobahn blir nog en svår nöt att knäcka..
Kan du se om en bil kommer fort? Om vi kan de me enbart våra optiska ögon så förstår ja inte varför inte en dator skull kunna det.
Våra ögon är utomordentligt bra på sånt. De blir inte skitiga heller i regn och snöslask. Backkameran har en väldigt stor vidvinkel dessutom. En bil som är 50m bort blir inte många pixlar. En bil som kommer farandes i 200 knyck bakifrån måste upptäckas minst 200m meter i förväg för att undvika farliga situationer. Det är därför de flesta andra bilar har radar bakåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.
Den funderade jag också på. Kommer det någon farande i 200 bakifrån i ytterfilen, så är frågan om kamerorna hinner/kan detektera det i tid för att inte göra omkörningen?
Autobahn blir nog en svår nöt att knäcka..
Kan du se om en bil kommer fort? Om vi kan de me enbart våra optiska ögon så förstår ja inte varför inte en dator skull kunna det.
Våra ögon är utomordentligt bra på sånt. De blir inte skitiga heller i regn och snöslask. Backkameran har en väldigt stor vidvinkel dessutom. En bil som är 50m bort blir inte många pixlar. En bil som kommer farandes i 200 knyck bakifrån måste upptäckas minst 200m meter i förväg för att undvika farliga situationer. Det är därför de flesta andra bilar har radar bakåt.
Då hjälper antagligen det 500% - 2000% snabbare chipet som kommer nästa år. Ska kunna hantera 2000 fps.
2023 Model Y LR Quicksilver 2021 Model 3 LR Midnight 2019 Model 3 LR Svart
Hyrde en trea när vi var i USA för några veckor sedan. Navigate on autopilot var fantastiskt smidigt. Man skrev bara in vart man skulle så behövde man bara blinka för att byta fil enligt bilens direktiv på motorvägen (grymt smidigt på de femfiliga vägarna). Vid avfart både blinkade och svängde bilen själv. Den höll även koll på de snabbaste filerna. Dessutom försökte den endast döda oss en gång på de fyra dagarna vi hade bilen. Vår X här hemma gör detta ca en gång varje tur (använder autopilot överallt där det är möjligt).
Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
Det är väl också så att den fixar ett byte mellan två olika motorvägar helt själv?
Jätteanvändbart....?
I USA är det en betydligt vanligare företelse än i Europa.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.