Navigate on Autopilot i tid till Europa

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av ellerstrom »

Nicke Nyfiken skrev:
ellerstrom skrev:

Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.
Definitivt skulle radar bakåt hjälpa mycket. Men funktionen finns/fanns iaf hos Teslas betatestare men vem vet, den kanske aldrig släpps (för att de inte får ordning på den).

Här är en som testar den iaf. Tyvärr är det en rätt trist och lång video, men om ni spolar tillbaka till början (får inte till det just nu) så kör AP:n om relativt tidigt in i klippet:

Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av far1far2 »

ippii skrev:
Jag säger inte att det är jätteanvändbart. Skulle själv inte välja till AP överhuvudtaget.

Men jag antar att detta är ett ytterligare steg för Tesla att nå självkörning en dag. Nu får de ju massvis av obetalda/betalande testpiloter. ;)
:!: Samma här ekar jag! Provade den där gratismånaden och kunde bara konstatera att jag skulle vilja ha adaptiva bromsar, inget annat. Ofattbart att man måste tjacka hela AP-paketet för att få det. Det finns ju som standard snart på alla nya bilar!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
ellerstrom skrev:

Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.
Håller med, det räcker med att titta på hur den uppfattar omgivningen, typ helt livsfarligt dåligt... Då
Tänker jag mest på andra fordon alltså...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av Kalle »

_TonyV skrev:
Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
De är ju just det teckniska klivet jag tycker är kul :)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av Kalle »

ellerstrom skrev:

Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren
Som jag förstår det så byter den själv men att de första x km så måste man verifiera med blinkersen för att kalibrera systemet.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av rockard »

Kalle skrev:
ellerstrom skrev:

Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren
Som jag förstår det så byter den själv men att de första x km så måste man verifiera med blinkersen för att kalibrera systemet.
Lyssnade med ett halvt öra på ride the lightning, och om jag hörde rätt sa Ryan att Teslas sammantagna flotta ska ha kört en viss sträcka innan bilarna tillåts byta själva, vilket kommer introduceras som en ny inställning du måste aktivera när sträckan är uppnådd.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av ellerstrom »

rockard skrev:
Kalle skrev:
ellerstrom skrev:

Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren
Som jag förstår det så byter den själv men att de första x km så måste man verifiera med blinkersen för att kalibrera systemet.
Lyssnade med ett halvt öra på ride the lightning, och om jag hörde rätt sa Ryan att Teslas sammantagna flotta ska ha kört en viss sträcka innan bilarna tillåts byta själva, vilket kommer introduceras som en ny inställning du måste aktivera när sträckan är uppnådd.
Så har jag också uppfattat det, rockard. Just nu finns alltså inte alternativet att bilen får göra filbyten osv själv. Men en framtida uppdatering kommer lägga till det som ett valbart alternativ.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av oscfor »

Problemet är inte minst lagstiftningen. Här i EU kommer det att krävas uppmärksamhet av föraren var tredje sekund när man gör filbyte. Vilket är sämre än idag då kan kan göra filbyte helt utan uppmärksamhet idag.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av gellerstam »

rockard skrev:
Kalle skrev:
ellerstrom skrev:

Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren
Som jag förstår det så byter den själv men att de första x km så måste man verifiera med blinkersen för att kalibrera systemet.
Lyssnade med ett halvt öra på ride the lightning, och om jag hörde rätt sa Ryan att Teslas sammantagna flotta ska ha kört en viss sträcka innan bilarna tillåts byta själva, vilket kommer introduceras som en ny inställning du måste aktivera när sträckan är uppnådd.
10M miles stod det. Men det går ju rätt fort med tanke på antalet bilar.
Tesla Model Y
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av Svenssons »

gellerstam skrev:

10M miles stod det. Men det går ju rätt fort med tanke på antalet bilar.
Misstänker deep learning används för att bilen ska lära sig detta och då behövs det mycket data.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av Jeppe_E »

ellerstrom skrev:

Här är en som testar den iaf. Tyvärr är det en rätt trist och lång video, men om ni spolar tillbaka till början (får inte till det just nu) så kör AP:n om relativt tidigt in i klippet:
Jag tycker det verkar väldigt tveksamt. Bilen blinkar som att den skall gå ut, men anser inte att det är fritt. Detta i sin tur skapar osäkerhet för bilisterna i ytterfilen. Den mänskliga hjärnan (och så som vi lär oss) är ju blicken-pilen-filen :lol:

I Teslas version är det pilen-blicken-filen ju. Det skapar otydlighet. Bilen borde ju inte blinka förens det är fritt att gå ut?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av ellerstrom »

Jeppe_E skrev:
ellerstrom skrev:

Här är en som testar den iaf. Tyvärr är det en rätt trist och lång video, men om ni spolar tillbaka till början (får inte till det just nu) så kör AP:n om relativt tidigt in i klippet:
Jag tycker det verkar väldigt tveksamt. Bilen blinkar som att den skall gå ut, men anser inte att det är fritt. Detta i sin tur skapar osäkerhet för bilisterna i ytterfilen. Den mänskliga hjärnan (och så som vi lär oss) är ju blicken-pilen-filen :lol:

I Teslas version är det pilen-blicken-filen ju. Det skapar otydlighet. Bilen borde ju inte blinka förens det är fritt att gå ut?
Det håller jag såklart med om. Men detta är en betaversion, så jag gissar att de vill att den ska bli bättre och säkrare innan de släpper den till allmänheten.

Poängen med klippet var att visa att Tesla är relativt nära att lösa detta problem redan nu, alltså de tror att det går att göra säkra filbyten utan radar (dvs enbart med kameror).
Senast redigerad av ellerstrom, redigerad totalt 1 gånger.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av mati »

Det som slår mig med en gång är att bilen inte byter tillbaka till höger. Det må vara okej i USA, men i Europa, åtminstone i vissa länder, är det förbjudet att köra i vänster körfält om det finns plats till höger. Det är väl en av detaljerna de måste få till innan nav-on-AP släpps i Europa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av ellerstrom »

mati skrev:
Det som slår mig med en gång är att bilen inte byter tillbaka till höger. Det må vara okej i USA, men i Europa, åtminstone i vissa länder, är det förbjudet att köra i vänster körfält om det finns plats till höger. Det är väl en av detaljerna de måste få till innan nav-on-AP släpps i Europa.
Såg det direkt också, men gissar att det bara handlar om finputsning (och kanske europa-specifikt som du säger). Den byter ju automatiskt fil åt höger om den ska ta en avfart tex.

Tycker ändå att filmen är ganska lovande för chanserna att detta kan funka bra, när de väl får finputsat tekniken.

Lite OT, men ändå relaterat: Lyssnade idag på måndagens (tror jag det var) avsnitt av podcasten Tesla Daily där Rob Mauer intervjuar Jimmy D (från Tesla Motors Club) om neutral networks och Teslas v9. Mycket intressant och lärorikt, rekommenderas!
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av Pontus »

mati skrev:
Det som slår mig med en gång är att bilen inte byter tillbaka till höger. Det må vara okej i USA, men i Europa, åtminstone i vissa länder, är det förbjudet att köra i vänster körfält om det finns plats till höger. Det är väl en av detaljerna de måste få till innan nav-on-AP släpps i Europa.
Ni kanske har tur då det i vissa delstater är på väg att bli lag på att hålla till höger. Vilket skulle snabba på en sådan anpassning.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av Pontus »

Jeppe_E skrev:
ellerstrom skrev:

Här är en som testar den iaf. Tyvärr är det en rätt trist och lång video, men om ni spolar tillbaka till början (får inte till det just nu) så kör AP:n om relativt tidigt in i klippet:
Jag tycker det verkar väldigt tveksamt. Bilen blinkar som att den skall gå ut, men anser inte att det är fritt. Detta i sin tur skapar osäkerhet för bilisterna i ytterfilen. Den mänskliga hjärnan (och så som vi lär oss) är ju blicken-pilen-filen :lol:

I Teslas version är det pilen-blicken-filen ju. Det skapar otydlighet. Bilen borde ju inte blinka förens det är fritt att gå ut?
Slår vad om att Audi kommer med en version som inte blinkar alls...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av Kalle »

gellerstam skrev:

10M miles stod det. Men det går ju rätt fort med tanke på antalet bilar.
Hmm, ja finns det 100’000 AP2 bilar på vägarna så räcker de ju me 100 miles/bil i snitt. De borde gå lätt innom en månad
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av Kalle »

Kalle skrev:
gellerstam skrev:

10M miles stod det. Men det går ju rätt fort med tanke på antalet bilar.
Hmm, ja finns det 100’000 AP2 bilar på vägarna så räcker de ju me 100 miles/bil i snitt. De borde gå lätt innom en månad
Och i dag gick de ut att de kört längre en så, me råge..
1’000’000’000 miles på AP.
86139C5E-59F9-4C13-9131-EBCCB73F5B2D.jpeg
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av jeppe_sthlm »

Nicke Nyfiken skrev:
ellerstrom skrev:

Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.
Den funderade jag också på. Kommer det någon farande i 200 bakifrån i ytterfilen, så är frågan om kamerorna hinner/kan detektera det i tid för att inte göra omkörningen?

Autobahn blir nog en svår nöt att knäcka..
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av Kalle »

jeppe_sthlm skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
ellerstrom skrev:

Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.
Den funderade jag också på. Kommer det någon farande i 200 bakifrån i ytterfilen, så är frågan om kamerorna hinner/kan detektera det i tid för att inte göra omkörningen?

Autobahn blir nog en svår nöt att knäcka..
Kan du se om en bil kommer fort? Om vi kan de me enbart våra optiska ögon så förstår ja inte varför inte en dator skull kunna det.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av mati »

Kalle skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
ellerstrom skrev:

Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.
Den funderade jag också på. Kommer det någon farande i 200 bakifrån i ytterfilen, så är frågan om kamerorna hinner/kan detektera det i tid för att inte göra omkörningen?

Autobahn blir nog en svår nöt att knäcka..
Kan du se om en bil kommer fort? Om vi kan de me enbart våra optiska ögon så förstår ja inte varför inte en dator skull kunna det.
Våra ögon är utomordentligt bra på sånt. De blir inte skitiga heller i regn och snöslask. Backkameran har en väldigt stor vidvinkel dessutom. En bil som är 50m bort blir inte många pixlar. En bil som kommer farandes i 200 knyck bakifrån måste upptäckas minst 200m meter i förväg för att undvika farliga situationer. Det är därför de flesta andra bilar har radar bakåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av ippii »

mati skrev:
Kalle skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
ellerstrom skrev:

Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.
Den funderade jag också på. Kommer det någon farande i 200 bakifrån i ytterfilen, så är frågan om kamerorna hinner/kan detektera det i tid för att inte göra omkörningen?

Autobahn blir nog en svår nöt att knäcka..
Kan du se om en bil kommer fort? Om vi kan de me enbart våra optiska ögon så förstår ja inte varför inte en dator skull kunna det.
Våra ögon är utomordentligt bra på sånt. De blir inte skitiga heller i regn och snöslask. Backkameran har en väldigt stor vidvinkel dessutom. En bil som är 50m bort blir inte många pixlar. En bil som kommer farandes i 200 knyck bakifrån måste upptäckas minst 200m meter i förväg för att undvika farliga situationer. Det är därför de flesta andra bilar har radar bakåt.
Då hjälper antagligen det 500% - 2000% snabbare chipet som kommer nästa år. Ska kunna hantera 2000 fps.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av Segelflygaren »

Hyrde en trea när vi var i USA för några veckor sedan. Navigate on autopilot var fantastiskt smidigt. Man skrev bara in vart man skulle så behövde man bara blinka för att byta fil enligt bilens direktiv på motorvägen (grymt smidigt på de femfiliga vägarna). Vid avfart både blinkade och svängde bilen själv. Den höll även koll på de snabbaste filerna. Dessutom försökte den endast döda oss en gång på de fyra dagarna vi hade bilen. Vår X här hemma gör detta ca en gång varje tur (använder autopilot överallt där det är möjligt).
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av kler »

Haha, grymt bra betyg xD
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Inlägg av Pontus »

Jeppe_E skrev:
ippii skrev:
_TonyV skrev:
Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
Det är väl också så att den fixar ett byte mellan två olika motorvägar helt själv?

Jätteanvändbart....? :?
I USA är det en betydligt vanligare företelse än i Europa.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar