Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Verdi »

Synd att det inte finns en skidlucka i mitten...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av OfarligTesla »

Ja, det jag saknar mest även hos S.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Crappy »

Jag har glömt att fråga.
Vet någon vad Elon menar med en batch?

En veckas tillverkning? En månad? 10,000 bilar?
I vilket fall som helst är jag rädd att det inte räcker ända fram till mig. Till Jerker kanske men vi som var lite sega i starten få nog vänta till batch nr 2 som kanske kanske kommer till sommaren
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Geni87 »

Crappy skrev:
Jag har glömt att fråga.
Vet någon vad Elon menar med en batch?

En veckas tillverkning? En månad? 10,000 bilar?
I vilket fall som helst är jag rädd att det inte räcker ända fram till mig. Till Jerker kanske men vi som var lite sega i starten få nog vänta till batch nr 2 som kanske kanske kommer till sommaren
Kanske ett lagom antal för att fylla en sån här? :D
Wallenius.JPG
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av NiklasTesla »

Guuuuud vad jag börjar bli trött på att vänta!!! Skulle vara trevligt att få konfigurerara iaf. Model S är tyvärr för dyr för min plånbok :-(
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Jerker »

Vilken julklapp det skulle vara om det kom en inbjudan till konfiguratorn mot slutet av året!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Vilken julklapp det skulle vara om det kom en inbjudan till konfiguratorn mot slutet av året!
Blir det inte lite som att få kol om den saknar dragkrok?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Vilken julklapp det skulle vara om det kom en inbjudan till konfiguratorn mot slutet av året!
Blir det inte lite som att få kol om den saknar dragkrok?
Mm... Jag får åtminstone nåt att ta ställning till. Det finns så många variabler i detta så det är omöjligt att veta om det ens skulle vara möjligt för mig att beställa en så tidigt; det kanske blir för dyrt. Men jag avvaktar nu och gör inget förrän jag absolut måste. Det bästa vore om jag fick en inbjudan innan jag måste lösa min bilsituation i januari så jag vet hur jag ska gå vidare.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Vilken julklapp det skulle vara om det kom en inbjudan till konfiguratorn mot slutet av året!
Då gissar jag på veckan mellan Jul och Nyår ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Oykkh47 »

Jag har inte beställt ngn än. Min nuvarende leasing går ut i dec 2020. Då lär det nog inte va ngn kö. Står mellan model 3 och vw I.D neo eller crozz.. frågan är om man kan få en model 3 för 500.000kr??

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Jeppe_E »

Oykkh47 skrev:
Jag har inte beställt ngn än. Min nuvarende leasing går ut i dec 2020. Då lär det nog inte va ngn kö. Står mellan model 3 och vw I.D neo eller crozz.. frågan är om man kan få en model 3 för 500.000kr??

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Så småningom så ja, förmodligen. En svart model 3 Short range utan AP lär nog hamna under 500.000 även före bidraget.

Om man förutsätter att en S75D som i USA kostar 77.000 USD, ger en omräkningsfaktor på 12,35 SEK/USD så är kostnaden för en ren M3 Medium Range: 568.000 SEK, Dvs 508.000 kr efter bidrag. Gissar här att Tesla Sverige gärna vill ha in den under 500.000 SEK efter bidraget, bara för att det ser snyggare ut i konfiguratorn ;)

En AWD LR kostar således 654.000 SEK och en Performance 790.000 SEK.

En potentiell M3 SR skulle kosta 432.000 SEK.

Problemet är väl mer att man kanske vill ha något annat än en svart bil, snyggare fälgar och kanske vit interiör och AP förstås och så vips så är man uppe i 680.000 för en M3 Medium Range..
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Oykkh47 »

432000 innan bidraget?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Jeppe_E »

Oykkh47 skrev:
432000 innan bidraget?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Ja, om nu Tesla (Elon) håller vad han lovat meden bil för 35000 USD så skulle det bli 432.000 SEK före bonusen, så ca 370.000. Men det finns ju inga garantier att den kommer ens före 2020. Det är ju först nu som Tesla har lyckats med att minska köerna för en M3. En Long Range har en leveranstid på 4-8 veckor, vilket ändå får anses som väldigt bra.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Oykkh47 »

Ok då lägger jag på premium paketet

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Jeppe_E »

Oykkh47 skrev:
Ok då lägger jag på premium paketet

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Premiumpaketet ingår numera.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Oykkh47 »

Även i vanliga standard?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av MaLund13 »

Premium kommer inte vara standard på $35k basmodellen, men just nu är alla Model 3 utrustade med Premium för att förenkla produktionslinan
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av NiklasTesla »

MaLund13 skrev:
Premium kommer inte vara standard på $35k basmodellen, men just nu är alla Model 3 utrustade med Premium för att förenkla produktionslinan
Misstänker också att första SR som kommer så är man tvungen att välja premiumpaket (pga högre marginal samt enklare produktion) (pris i Sverige innan BM ca 500K SEK gissar jag) .

Utlovade Basmodellen för 35K USD (i Sverige innan BM ca 430K SEK gissar jag) lär vi se först 2020/2021 här i Europa tror jag :-(

Skall man ta en MR med Premiuminteriör eller en beggad i3 Rex och ha tills efter 2020 (då kanske kronkursen är bättre också)?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Pontus »

Sedan är det ju inte säkert att omräkningsfaktorn kan vara 12,35 även på bilar som har halva priset av en S75D. Transport och andra overhead blir ju inte halva priset på en M3 vd en S75D.
Du har säkert 60 tkr i montering och transport. Om dom väljer att inte montera här i Europa borde priset kanske bli.
35000 x 9 = 315000 sek
+ 30000 sek transport = 345000 sek
+ 10% tull = 380000 sek
+ 25% moms = 475000 sek
Bara en mansgissning dock.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Jerker »

Nu har jag på allvar börjat umgås med tanken att jag ska slå till på den billigaste versionen som man kan beställa när designstudion öppnar för mig för att få en bil så snabbt som möjligt. Är väl antagligen en LR med premiumpaket och bakhjulsdrift, dvs $49000.

Jag tänker så att man kan ju alltid "byta ner sig" efter ett tag, antingen till en SR 3:a eller nån annan elbil som motsvarar mina önskemål. Bara att hoppas på att värdeminskningen inte blir allt för kännbar...

Saken är ju den att dagen för öppnandet av designstudion närmar sig med stormsteg och jag måste ha bestämt mig då hur jag vill göra. Det är inte läge att börja fundera först då, när man sitter där med möjlighet att beställa och tveka.

Det jag tvekar mest om (ifall jag nu ska slänga in en beställning) är färgen. Kan man verkligen betala ~25000 för att få en röd bil? Det strider egentligen verkligen emot mina principer.
Verdi

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Nu har jag på allvar börjat umgås med tanken att jag ska slå till på den billigaste versionen som man kan beställa när designstudion öppnar för mig för att få en bil så snabbt som möjligt. Är väl antagligen en LR med premiumpaket och bakhjulsdrift, dvs $49000.

Jag tänker så att man kan ju alltid "byta ner sig" efter ett tag, antingen till en SR 3:a eller nån annan elbil som motsvarar mina önskemål. Bara att hoppas på att värdeminskningen inte blir allt för kännbar...

Saken är ju den att dagen för öppnandet av designstudion närmar sig med stormsteg och jag måste ha bestämt mig då hur jag vill göra. Det är inte läge att börja fundera först då, när man sitter där med möjlighet att beställa och tveka.

Det jag tvekar mest om (ifall jag nu ska slänga in en beställning) är färgen. Kan man verkligen betala ~25000 för att få en röd bil? Det strider egentligen verkligen emot mina principer.

Finns det LR med RWD? Tog de inte bort det valet?

Men i övrigt, klart du måste beställa en så fort det går. Tror de håller värdet bra också så det behöver inte bli så dyrt.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Jeppe_E »

Jerker skrev:
Nu har jag på allvar börjat umgås med tanken att jag ska slå till på den billigaste versionen som man kan beställa när designstudion öppnar för mig för att få en bil så snabbt som möjligt. Är väl antagligen en LR med premiumpaket och bakhjulsdrift, dvs $49000.

Jag tänker så att man kan ju alltid "byta ner sig" efter ett tag, antingen till en SR 3:a eller nån annan elbil som motsvarar mina önskemål. Bara att hoppas på att värdeminskningen inte blir allt för kännbar...

Saken är ju den att dagen för öppnandet av designstudion närmar sig med stormsteg och jag måste ha bestämt mig då hur jag vill göra. Det är inte läge att börja fundera först då, när man sitter där med möjlighet att beställa och tveka.

Det jag tvekar mest om (ifall jag nu ska slänga in en beställning) är färgen. Kan man verkligen betala ~25000 för att få en röd bil? Det strider egentligen verkligen emot mina principer.

Hmm.. Du tror alltså att de re-lanserar LR med bara bakhjulsdrift? och nej, man kan verkligen inte betala 25000 för att få bilen röd. Du vill nog hellre lägga 55000 för AP, TACC, etc...

SCB 2017
Silver/Grå 32,6%
Svart 15,5%
Vit 14,3%
Blå 13,2%
Röd 12,5%
Brun 5,0%
Grön 4,1%
Gul 0,9%
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
Nu har jag på allvar börjat umgås med tanken att jag ska slå till på den billigaste versionen som man kan beställa när designstudion öppnar för mig för att få en bil så snabbt som möjligt. Är väl antagligen en LR med premiumpaket och bakhjulsdrift, dvs $49000.

Jag tänker så att man kan ju alltid "byta ner sig" efter ett tag, antingen till en SR 3:a eller nån annan elbil som motsvarar mina önskemål. Bara att hoppas på att värdeminskningen inte blir allt för kännbar...

Saken är ju den att dagen för öppnandet av designstudion närmar sig med stormsteg och jag måste ha bestämt mig då hur jag vill göra. Det är inte läge att börja fundera först då, när man sitter där med möjlighet att beställa och tveka.

Det jag tvekar mest om (ifall jag nu ska slänga in en beställning) är färgen. Kan man verkligen betala ~25000 för att få en röd bil? Det strider egentligen verkligen emot mina principer.

Hmm.. Du tror alltså att de re-lanserar LR med bara bakhjulsdrift? och nej, man kan verkligen inte betala 25000 för att få bilen röd. Du vill nog hellre lägga 55000 för AP, TACC, etc...

SCB 2017
Silver/Grå 32,6%
Svart 15,5%
Vit 14,3%
Blå 13,2%
Röd 12,5%
Brun 5,0%
Grön 4,1%
Gul 0,9%
Nä, 10% av bilens pris för att den ska hålla filen på motorväg känns som ett rejält överpris. Det är dessutom inte direkt användbart om man av nån anledning måste byta fil ofta. Är det lite trafik, väldigt mycket trafik eller om man är nöjd att ligga bakom nån lastbil så är det väl kanske skönt. Men det är ju en bedräglig vila. Lätt att tappa koncentrationen när man inte har nåt att göra.

Då känns 25 tusen för att få snyggaste färgen betydligt enklare att svälja.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av OfarligTesla »

Ska man köpa en ny bil, köp den som du vill ha den, vill du ha en röd så är 25 papp högre pris lite i sammanhanget om du får din drömbil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Jerker »

Jag tror så här: Antingen relanserar de 2-hjulsdrift som alternativ ihop med long range eller så erbjuder de medium rangebatteri med 2-hjulsdrift.

AP är inte ett alternativ just nu; den har alldeles för lite att erbjuda mig som jag är intresserad av.

Den röda färgen är det enda som skapar ångest. Jag vet mycket som jag skulle kunna använda 25000 till som jag behöver mer.
Skriv svar