Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Jerker »

Alla får se rubriken som sin egen fundering, frågeställningen gäller alltså inte bara mig personligen.

Jag är ju i ett dilemma då leasingen på min Zoe går ut i mitten av januari. Jag kan få fortsätta leasa, men då är ju förmånerna med privatleasing borta, så jag vet inte om jag är så sugen på det. Ska jag köpa en begagnad elbil att ha tills jag får en elbil som jag vill ha? I så fall vad?

Nåväl, sånt går jag och funderar på, och det hänger ju mycket på när det kommer nån annan elbil som jag kan tänka mig att äga. Det är ju sjukt långa väntetider på alla (de få) hyggliga elbilar som finns att beställa nu, så Tesla 3 är ju ett frestande alternativ, även om den inte skulle få drag. Jag måste ju ha nåt att köra med och om jag ska ha en elbil som fortfarande inte uppfyller alla mina krav så kan det ju lika gärna vara en Tesla 3, bara den inte blir för dyr. Jag har ju trots allt köat för den i 2½ år och det finns inte så mycket annat att välja på.

Så till trådens frågeställning: När kan det tänkas att jag skulle kunna få leverans av en 3:a?

Jag har ju en hyfsat bra köplats även om alla Teslaägare kommer före mig. Elon planerar alltså att bygga en batch 3:or för Europa i januari och skeppa för leverans februari-mars. Hur många bilar kan det tänkas vara? Om de bygger bara EU-bilar under en månad, kan det bli 30000? Hur långt räcker det? Vi snackar hela Europa och Teslaägare som beställt en 3:a. Kan det bli några över till oss andra?

Och vilken spec blir det? Blir det bara LR-bilar, kanske? Om det bara blir LR-bilar kanske en del Teslaägare avstår och väljer att vänta till senare. Kan jag tänka mig att pröjsa 100000 för större batteri och kanske 50000 för fyrhjulsdrift för att få bilen några månader tidigare?

Hu! Det blir en svår vinter i år...
Frustrated-again.jpg
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Jeppe_E »

Det är en intressant tanke, eftersom Tesla förmodligen spelar lite med reglerna för skattelättnaden på 7500 USD i USA. De har ju gått ut och sagt att de som beställer en bil och får den under 2018 har rätt till detta bidrag. Det är väl de första 200.000 bilarna som är berättigade till det och sedan fasas de ut. Så det kan innebära att fler skeppas ut till Europa. Men det är ju klart att med en leveranstid på 8-10 veckor så kan kön i USA inte vara speciellt lång. Problemet är väl mer hur lång den är i Sveroige i förhållandet till hur många bilar som kommer i första omgången.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Tom
Inlägg: 25
Blev medlem: 26 okt 2018 20:53

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Tom »

Jag hoppas få den innan sommaren. Reserverade 2 april 2016 och har sedan dess sparat stora pengar genom att behålla min BMW 320 i väntan på trean.

Tror inte att Tesla uteslutande kommer bygga EU-spec i en hel månad men någon form av tillverkning i batcher kan dom säkert inrikta sig på i början istället för att bygga på order.

När kan vi se den i Sverige första gången? Elbilsmässan i Göteborg? :)
Verdi

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Verdi »

Köp Bjelkes Leaf?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Köp Bjelkes Leaf?
Nja, en gammal Leaf är nog det jag minst av allt vill ha... :?
Verdi

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
Köp Bjelkes Leaf?
Nja, en gammal Leaf är nog det jag minst av allt vill ha... :?
Bara tills du får din Model 3 såklart. :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Verdi skrev:
Köp Bjelkes Leaf?
Nja, en gammal Leaf är nog det jag minst av allt vill ha... :?
Bara tills du får din Model 3 såklart. :)
Jovisst, jag förstår! Men då skulle jag hellre köpa en gammal Zoe, för det är jobbigt att lära sig en annans bils egenheter som man bara ska ha en kort tid.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av bjelkeman »

Jag skulls gissa att de kollar hur många P och LR/AWD de kan få sålt först innan MR ens kommer på tal. Stod 25 platser efter dig och har en Model S nu, så gissar att man kommer med i första batchen om man tar en P eller LR. Om inte jättemånga beställer en P. :D

Vi vet väl inte hur många som faktiskt köade eller reserverade i Europa? Dessutom har det väl varit lite si och så med att prioritera de som köade i USA.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Jerker »

bjelkeman skrev:
Jag skulls gissa att de kollar hur många P och LR/AWD de kan få sålt först innan MR ens kommer på tal. Stod 25 platser efter dig och har en Model S nu, så gissar att man kommer med i första batchen om man tar en P eller LR. Om inte jättemånga beställer en P. :D

Vi vet väl inte hur många som faktiskt köade eller reserverade i Europa? Dessutom har det väl varit lite si och så med att prioritera de som köade i USA.
Kanske skulle slå till på den där Taxiteslan som det pratas om nu så att jag kommer upp mig i kön...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Kanske skulle slå till på den där Taxiteslan som det pratas om nu så att jag kommer upp mig i kön...
Ta den och kör den tills Model 3 kommer med dragkrok!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av LarsL »

Tror du har god chans att få en bil i Q1 om du väljer en Preformance ;)

Annars låter det ju som en perfekt plan att köpa en begagnad Model S så länge, slå till!
Verdi

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Verdi »

Taxin är såld... :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Verdi skrev:
Köp Bjelkes Leaf?
Nja, en gammal Leaf är nog det jag minst av allt vill ha... :?
Bara tills du får din Model 3 såklart. :)
Jovisst, jag förstår! Men då skulle jag hellre köpa en gammal Zoe, för det är jobbigt att lära sig en annans bils egenheter som man bara ska ha en kort tid.
:lol: jag har nyss köpt ut den ur firman iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Verdi skrev:
Köp Bjelkes Leaf?
Nja, en gammal Leaf är nog det jag minst av allt vill ha... :?
Bara tills du får din Model 3 såklart. :)
Jovisst, jag förstår! Men då skulle jag hellre köpa en gammal Zoe, för det är jobbigt att lära sig en annans bils egenheter som man bara ska ha en kort tid.
:lol: jag har nyss köpt ut den ur firman iaf :)
Ta det inte personligt ;) men jag vill inte ha en bil med 1-fas AC-laddning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Bjelke »

Näe enfas suger :(
Tur den är pålitlig som attan iaf :)
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Crappy »

Sannolikt får vi tragiskt nog vänta länge här i Sverige.
Tyskland, holland och mellan-Europa först. Enkel logistik.
Nästa lär bli Norge. Hur långt in på året har vi nått då, tror ni? Juni?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av mati »

Norge kommer nog först.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Crappy »

Nja
Visst är Norge viktigt, men de kan mätta en hel marknad på en batch utan massa krångel som transporter och logistik.

Möjligen Norge först, om de skeppar direkt dit vilket så klart är en möjlighet antar jag?

Tror jag förstås, men hoppas jag har fel
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Jerker »

Ja, det är väl alldeles för mycket att hoppas på att man ska få en 3:a under första kvartalet. Ska väl vara glad om det blir under 2:a.

De kanske bara ställer om en tillverkningslina för Europa och en för Kina, så det kanske bara blir 5000 bilar till Europa.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av ippii »

Norge sist! De har Teslor så att det räcker!
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Verdi

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Verdi »

Jag förstår inte varför Norge ska prioriteras hela tiden? Visst säljs det mycket elbilar där men om de ändå skulle få bilarna sålda i andra länder, vad spelar det för roll?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av dstr »

Verdi skrev:
Jag förstår inte varför Norge ska prioriteras hela tiden? Visst säljs det mycket elbilar där men om de ändå skulle få bilarna sålda i andra länder, vad spelar det för roll?
Till Norge kan Tesla skicka bilarna hela.

Till EU så plockas motor+batteri ur, skeppas till Tillburg där dom sätts ihop igen - voila, ingen tull för en "bil" men ett väldigt pyssel.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Jag förstår inte varför Norge ska prioriteras hela tiden? Visst säljs det mycket elbilar där men om de ändå skulle få bilarna sålda i andra länder, vad spelar det för roll?
Av samma anledning som Teslaägare får sina 3:or tidigare. Han vill gynna dem som gynnat Tesla.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Svenssons »

Det som talar emot att endast Norge kommer få de första bilarna är att det kommer leda till "delivery hell" i Norge vilket kan undvikas genom att nyttja alla Service Center/anställda i Europa. Leveranser måste ändå komma igång till hela Europa så ingen idé att skjuta på det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?

Inlägg av Crappy »

Jag tror inte att det blir Tillburg och ihopskruvning
Det handlar om jag fattat rätt om 5% skillnad i tullavgift. Det är det knappast värt för en M3. De 5% äts upp av moteringskostnaderna (tror jag, satan vad jag tror mycket :) )
Skriv svar