Lönt att reservera nu?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MaxE
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 07 okt 2017 16:27

Lönt att reservera nu?

Inlägg av MaxE »

Om man funderar på att köpa en model 3 i ngn av de varianter som kommer erbjudas innan årsskiftet är det då lönt att reservera nu? Dvs om jag reserverar nu, kommer jag då få en bil tidigare än om jag inte reserverar nu?

Med vänlig hälsning,
Max.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Lönt att reservera nu?

Inlägg av Pontus »

MaxE skrev:
Om man funderar på att köpa en model 3 i ngn av de varianter som kommer erbjudas innan årsskiftet är det då lönt att reservera nu? Dvs om jag reserverar nu, kommer jag då få en bil tidigare än om jag inte reserverar nu?

Med vänlig hälsning,
Max.
Det lär ju inte bli senare i varje fall. Så lite tidigare blir det säkert men jag gissar att det inte är en stor skillnad. Det beror ju också på responsen från de som står före dig i kön och hur stor den andra batchen blir. Men jämför du med att lägga en beställning först när det går att göra det direkt så kan det ju också finnas den möjligheten att bilen finns i landet då och att många fått upp ögonen för den så att säga vilket kanske kan ge en skillnad i början, men som sagt jag tror inte den är så stor.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Lönt att reservera nu?

Inlägg av Svenssons »

Ska du beställa är det ju inget direkt som du förlorar på att reservera. De som har reserverat kommer sannolikt få tillgång till beställningssidan innan den blir publik men jag misstänker att det inte rör sig om särskilt lång tid, några veckor antagligen. Misstänker det kan bli lite rusning till beställningssidan när den blir publik.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MaxE
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 07 okt 2017 16:27

Re: Lönt att reservera nu?

Inlägg av MaxE »

Några veckor? Det är ju hur lång tid som helst! ;)

Lägger en reservation imorgon!

Stämmer priserna i http://teslaclubsweden.se/bygg-din-tesla-model-3/ någotsånär så blir det en svart LR AWD med AP och vit klädsel.

Någon som har vågat sig på ett uppskattat förmånsvärde för model 3?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Lönt att reservera nu?

Inlägg av dstr »

Att reservera så här sent spelar nog ingen roll.

Du kommer se folk utan reservation få sin bil före dig, som råkat välja den färg/konf som bandet var uppsatt för just då.

Edit: fast sen har du skrytfaktorn: "jo, jag står i kö för en sådan" :)
Verdi

Re: Lönt att reservera nu?

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Ska du beställa är det ju inget direkt som du förlorar på att reservera. De som har reserverat kommer sannolikt få tillgång till beställningssidan innan den blir publik men jag misstänker att det inte rör sig om särskilt lång tid, några veckor antagligen. Misstänker det kan bli lite rusning till beställningssidan när den blir publik.
Ja, fast är du inte på hugget när den blir publik kan du hamna långt bak i kön om Sveriges tilldelning blir begränsad. Så de där veckornas försprång kan innebära flera månaders snabbare leverans.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Lönt att reservera nu?

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Ska du beställa är det ju inget direkt som du förlorar på att reservera. De som har reserverat kommer sannolikt få tillgång till beställningssidan innan den blir publik men jag misstänker att det inte rör sig om särskilt lång tid, några veckor antagligen. Misstänker det kan bli lite rusning till beställningssidan när den blir publik.
Ja, fast är du inte på hugget när den blir publik kan du hamna långt bak i kön om Sveriges tilldelning blir begränsad. Så de där veckornas försprång kan innebära flera månaders snabbare leverans.
Precis, det var det jag tänkte på med sista meningen. Beställlningssidan kommer antagligen gradvis öppnas upp för de anställda och de med reservation Efter ett tag kommer den ligga öppen för alla med reservation. När den väl blir publik så kommer ju alla som inte valt att reservera men vill beställa göra det på en gång så det blir nog som du skriver att de där veckornas försprång kan bli månaders skillnad vid leverans. Beror ju på hur många som beställer, hur stor produktionen är, hur stora batcher som levereras till Europa och en rad till faktorer.

Om publika beställningssidan kommer upp i början av februari (innan presentation av Model Y) så kan man troligen inte räkna med att få leverans förrän under juli-augusti eller senare. Har man reserverat idag kanske man kan lägga beställning i januari och ha bilen i april. Rena gissningar från mig...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Lönt att reservera nu?

Inlägg av big-olle »

Angående förmånsvärde, är det ingen som vet. Jag personligen har en förhoppning om att den jag har siktat in mig på (en dual motor) beräknas med ett lägre förmånsvärde än en motsvarande model S (s75d). Tycker rimligt vis inte att skatteverket borde sätta ett högre förmånsvärde på en mindre o billigare bil. Sedan hoppas jag också att premiumpaketet inte räknas som extrautrustning eftersom det inte går att välja bort. Så typ 3000/månad...... hoppas.....
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Lönt att reservera nu?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jag reserverade dag 1, inte för att få bilen först utan för det var kul att vara med, att kunna hjälpa Tesla lite på traven. Jag har aldrig haft för avsikt att köpa en performance och är helt säker på att min köplats gör vare sig till eller från tidsmässigt när jag får min bil. Där emot har det varit kul att varit med sedan dag 1 i statistiken för Teslas mission.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Lönt att reservera nu?

Inlägg av Hammar »

När standard range batteriet släpps om 3-6 månader kommer antagligen en hel del av de som har reserverat men ännu inte lagt beställning, att göra det. USA marknaden kommer antagligen att prioriteras under hela 2019, så att lägga en reservation nu skadar nog inte.
Användarvisningsbild
MaxE
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 07 okt 2017 16:27

Re: Lönt att reservera nu?

Inlägg av MaxE »

Reserverade precis. :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Lönt att reservera nu?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MaxE skrev:
Reserverade precis. :)
Då är du 805 dagar efter mig. :lol:

Men jag tror inte det kommer att skillja mer än några veckor i leveransdag. :)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Lönt att reservera nu?

Inlägg av dstr »

Hammar skrev:
När standard range batteriet släpps om 3-6 månader kommer antagligen en hel del av de som har reserverat men ännu inte lagt beställning, att göra det. USA marknaden kommer antagligen att prioriteras under hela 2019, så att lägga en reservation nu skadar nog inte.
Precis.

Gissningsvis så kommer en produktionslinje initialt dedikeras för Europa, och då med P3D eftersom dom lär ha bäst marginal på den. Så beställer du en P3D helt utan att ha stått i kö så lär du få den före Jerker (legenden som stod först i kön på Mall of Scandinavia!) som väntar på en "vanlig".
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Lönt att reservera nu?

Inlägg av Henrik Torphammar »

dstr skrev:
Hammar skrev:
När standard range batteriet släpps om 3-6 månader kommer antagligen en hel del av de som har reserverat men ännu inte lagt beställning, att göra det. USA marknaden kommer antagligen att prioriteras under hela 2019, så att lägga en reservation nu skadar nog inte.
Precis.

Gissningsvis så kommer en produktionslinje initialt dedikeras för Europa, och då med P3D eftersom dom lär ha bäst marginal på den. Så beställer du en P3D helt utan att ha stått i kö så lär du få den före Jerker (legenden som stod först i kön på Mall of Scandinavia!) som väntar på en "vanlig".
Väntar på dragkrok gör han. Sen vilken bil den sitter på kan kvitta :mrgreen:
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Lönt att reservera nu?

Inlägg av Pontus »

Hammar skrev:
När standard range batteriet släpps om 3-6 månader kommer antagligen en hel del av de som har reserverat men ännu inte lagt beställning, att göra det. USA marknaden kommer antagligen att prioriteras under hela 2019, så att lägga en reservation nu skadar nog inte.
Om US prioriteras så lär det bara vara ett halvår sedan har väl mesta delen av bonusen försvunnit.
Vid halvårs skiftet är man säkert uppe i 300.000 model 3 så bara lite kö kvar då :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Lönt att reservera nu?

Inlägg av Hammar »

Pontus skrev:
Hammar skrev:
När standard range batteriet släpps om 3-6 månader kommer antagligen en hel del av de som har reserverat men ännu inte lagt beställning, att göra det. USA marknaden kommer antagligen att prioriteras under hela 2019, så att lägga en reservation nu skadar nog inte.
Om US prioriteras så lär det bara vara ett halvår sedan har väl mesta delen av bonusen försvunnit.
Vid halvårs skiftet är man säkert uppe i 300.000 model 3 så bara lite kö kvar då :)
Det är väll $7500 resten av 2018
$3750 första halvan 2019
$1875 andra halvan 2019

Så säg att short range kommer förta kvartalet (exklusiv inredning), och $35 000 bilen andra kvartalet, så säg 100 000 - 200 000 bilar som skall levereras till de som fortfarande har reservationer i usa, under 2019. Utöver det så skall det ju levereras bilar till nya kunder i usa, samt börja leveranser till europa, samt kina andra halvan 2019.
Skriv svar