Ingen CCS på Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Ingen CCS på Model 3

Inläggav Teslaägare Joel » 08 nov 2018 01:20

Verkar ha kommit en europeisk version av Model 3 till Tyskland. Ingen CCS på denna tyvärr. Men vi kan ju hoppas. Vissa spekulerar att laddportens placering indikerar att det finns plats men vi får väl se hur det blir med det.

https://electrek.co/2018/11/07/new-tesl ... an-launch/
Användarvisningsbild
Joel
Teslaägare

Re: Ingen CCS på Model 3

Inläggav Teslaägare Svenssons » 08 nov 2018 01:31

Det var ju inte så roligt men man kan ju alltid hoppas på att det kan vara ett tillval eller kommer lite senare.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Jeppe_E » 08 nov 2018 06:46

Så det innebär att M3 bara går att snabbladda på SuC?
Det är väl iofs inget konstigt. Tesla vill ju förstås tjäna pengar på sina SuC. Fram till de slutade med fri SuC har det ju bara varit en stor utgift för företaget. Att man sen binder upp och ”tvingar” bilägarna till SuC är ju inte konstigare än Apples filosofi.
Jeppe_E

Inläggav Klintan » 08 nov 2018 07:05

Vad jag kan se från mobilen så ser det ut som att det sitter någon form av maskering runt typ2-handtaget. Jag hoppas fortfarande att DC-pinnarna för CCS finns därunder.
Nissan Leaf | Reserverat Model 3 2016-04-01 | 13 kW solpaneler
Användarvisningsbild
Klintan

Inläggav Jjonas » 08 nov 2018 08:52

Ingen kan avgöra om det är CCS med täcklucka eller inte på den där risiga bilden.
Jjonas

Inläggav chaffis75 » 08 nov 2018 08:58

Bilden är ju inte direkt tydlig så är de bara den man går på så finns hoppet...

Jag tor de är ett misstag från teslas sida om de inte stöder CCS också... Kortsiktigt påverkade de nog i princip inte alls men på längre sikt tror jag ändå att folk vill ha CCS också.

De konstiga är väl att man fortfarande inte har stöd för cademo adaptern, inte ens i USA, är inte detta konstigt? Som nämnts i andra trådar så är man ju faktiskt beroende av andra laddnätverk i tex Småland eller norra Sverige och jag många andra platser i Europa också, ja om man ny inte nöjer sig med typ2 AC laddning. Jag har åtminstone läst många inlägg där man är glad för sin cademo adapter, de behövs helt enkelt stöd för andra laddnätverk även om de bara är ett fåtal tillfällen man använder dem.

De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75

Inläggav Teslaägare Svenssons » 08 nov 2018 09:45

Jeppe_E skrev:Så det innebär att M3 bara går att snabbladda på SuC?
Det är väl iofs inget konstigt. Tesla vill ju förstås tjäna pengar på sina SuC. Fram till de slutade med fri SuC har det ju bara varit en stor utgift för företaget. Att man sen binder upp och ”tvingar” bilägarna till SuC är ju inte konstigare än Apples filosofi.

Adapter till Chademo kan fortfarande komma eller snarare mjukvaruuppdatering för att befintlig adapter ska fungera.

Tesla lär inte tjäna några pengar på att ägarna laddar på Superchargers. Värdet med dessa för Tesla är vid försäljning av bilen. Priset för de som betalar för SuC är ju mindre än hälften mot andra laddstolpe samtidigt som effekten nästan alltid är mer än dubbla och antalet stolpar per station är mångdubbelt.

CCS på bilarna borde inte bara vara bra för ägarna utan även Tesla då de inte behöver bygga nya stolpar vid befintliga stationer i samma takt som de säljer nya bilar.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Swede1 » 08 nov 2018 09:49

Model 3 lär väl sälja bra i Europa även utan ccs, men köper nog hellre en Hyundai Kona med CCS. Men först rejäl provkörning av bilarna innan jag pyntar 400 000.
Swede1

Inläggav Henrik Torphammar » 08 nov 2018 09:51

Jag vill nog mena att placeringen av typ2 så högt avslöjar att det blir CCS.

Att prova snabbladdning känns inte riktigt som att dom behöver göra, där emot 3fasen kan ju behövas lite testning av. Så verkar rimligt med electreks spottning.
Henrik Torphammar

Inläggav Teslaägare nahoj56 » 08 nov 2018 09:55

Vore konstigt om den inte kommer med CCS, i vart fall som tillval. Tror även det kommer till MS och MX snart, med den placering av laddport som kinesiska marknaden har. Dels för att det är standard i Europa och dels att den nuvarande lösningen för DC laddning borde ligga på gränsen för vad kontakten tål.
Ska efekten ökas på SuC så känns det som att uttaget behöver vara rejälare...
Om de inte går över till att köra 800V isället.
Model S 85D -15. Model 3 reserverad 160401.
Rabattlänk: http://ts.la/johan6329
Användarvisningsbild
nahoj56
Teslaägare

Nästa

Återgå till Model 3