Ingen CCS på Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Läste från Reddit att det skall tydligen krävas 4 interna brytare för att växla mellan AC och DC i typ2-kontakten för S och X. De spekulerade i att det kanske helt enkelt är billigare att lägga till en kabel på SuC än att bygga in detta i alla bilar (speciellt om de redan vill ha CCS). Om detta stämmer så kommer det inte gå att använda den vanliga kontakten för superchargers vi har i EU utan endast gå att ladda AC på den övre delen av CCS.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Henrik Torphammar »

OfarligTesla skrev:
Läste från Reddit att det skall tydligen krävas 4 interna brytare för att växla mellan AC och DC i typ2-kontakten för S och X. De spekulerade i att det kanske helt enkelt är billigare att lägga till en kabel på SuC än att bygga in detta i alla bilar (speciellt om de redan vill ha CCS). Om detta stämmer så kommer det inte gå att använda den vanliga kontakten för superchargers vi har i EU utan endast gå att ladda AC på den övre delen av CCS.
Rimligt!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev:
Läste från Reddit att det skall tydligen krävas 4 interna brytare för att växla mellan AC och DC i typ2-kontakten för S och X. De spekulerade i att det kanske helt enkelt är billigare att lägga till en kabel på SuC än att bygga in detta i alla bilar (speciellt om de redan vill ha CCS). Om detta stämmer så kommer det inte gå att använda den vanliga kontakten för superchargers vi har i EU utan endast gå att ladda AC på den övre delen av CCS.
Ok, ja de är ju en intressant teori.. Billigare att Sätt några hundra kablar på SuC än 4 brytare I varenda bil för all framtid..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Verdi »

Om 5-10 år så kommer det nog endast finnas CCS. Vill man då köra sin gamla S eller X så bör man nog ha en adapter.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av MangeT »

De som har fri Suc, får de då gratis adapter?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
Om 5-10 år så kommer det nog endast finnas CCS. Vill man då köra sin gamla S eller X så bör man nog ha en adapter.
Känns som en trolig utveckling Ja..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av MaLund13 »

MangeT skrev:
De som har fri Suc, får de då gratis adapter?
Det ser jag som väldigt osannolikt.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av NiklasTesla »

Henrik Torphammar skrev:
OfarligTesla skrev:
Läste från Reddit att det skall tydligen krävas 4 interna brytare för att växla mellan AC och DC i typ2-kontakten för S och X. De spekulerade i att det kanske helt enkelt är billigare att lägga till en kabel på SuC än att bygga in detta i alla bilar (speciellt om de redan vill ha CCS). Om detta stämmer så kommer det inte gå att använda den vanliga kontakten för superchargers vi har i EU utan endast gå att ladda AC på den övre delen av CCS.
Rimligt!
Ja det är lite så jag tolkat infon om CCS idag också... Alla Model 3 som kommer till europa är hänvisade till Kommande CCS kabeln hos Teslas superchargers (typ2 kontakten är för S & X).
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Geni87 »

GÖTT! Nu blev Model 3 än mer intressant. :) Undrar om det här också är ett steg mot att öppna upp SuC för andra bilar än Tesla, möjligheten kommer ju iaf finnas. Jag gissar på att Tesla säljer SuC-nätverket till en extern aktör inom 10 år. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Verdi »

Borde man inte kunna ladda Model 3 med Chademo också om man har dubbla adapters?
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av MaLund13 »

Verdi skrev:
Borde man inte kunna ladda Model 3 med Chademo också om man har dubbla adapters?
Gissar att det bara skulle fungera under förutsättning att Supercharging via Typ 2-liknande kontakten fungerar (vilket det verkar som Model 3 inte kommer klara)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av NiklasTesla »

MaLund13 skrev:
Verdi skrev:
Borde man inte kunna ladda Model 3 med Chademo också om man har dubbla adapters?
Gissar att det bara skulle fungera under förutsättning att Supercharging via Typ 2-liknande kontakten fungerar (vilket det verkar som Model 3 inte kommer klara)
Nej tror inte det kommer fungera heller. Känner inte behov heller nu när det blir CCS (tror även att Chademo i Europa kommer förlora till fördel för CCS).
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av NiklasTesla »

Geni87 skrev:
GÖTT! Nu blev Model 3 än mer intressant. :) Undrar om det här också är ett steg mot att öppna upp SuC för andra bilar än Tesla, möjligheten kommer ju iaf finnas. Jag gissar på att Tesla säljer SuC-nätverket till en extern aktör inom 10 år. :)
Hehehe Ionity köper allt och släpper in andra märken ;-)
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av jeppe_sthlm »

Kul med CCS!
Frågan är...om man nu har en standardiserad kontakt och tar betalt för laddningen - finns det verkligen någon anledning för Tesla att fortsätta att bygga och äga ett eget laddnätverk?? Laddnätverk börjar bli commodity. Tänk om de skulle sälja det till t.ex. Ionity? Rätt bra intäkt..
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av fth »

MaLund13 skrev:
Verdi skrev:
Borde man inte kunna ladda Model 3 med Chademo också om man har dubbla adapters?
Gissar att det bara skulle fungera under förutsättning att Supercharging via Typ 2-liknande kontakten fungerar (vilket det verkar som Model 3 inte kommer klara)
Om Tesla öppnar SuC-nätverket för andra märken så kanske någon bygger en SuC till CCS-adapter, då kan man ladda så här:

CHAdeMO -> Tesla CHAdeMO-adapter -> SuC/CCS-adapter -> Model 3 :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Verdi »

MaLund13 skrev:
Verdi skrev:
Borde man inte kunna ladda Model 3 med Chademo också om man har dubbla adapters?
Gissar att det bara skulle fungera under förutsättning att Supercharging via Typ 2-liknande kontakten fungerar (vilket det verkar som Model 3 inte kommer klara)

Nej, CCS-adaptern till S/X kommer ju att konvertera åt "fel" håll sett ur en Model 3:s synvinkel så jag tänkte fel. :oops:
Verdi

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Verdi »

jeppe_sthlm skrev:
Kul med CCS!
Frågan är...om man nu har en standardiserad kontakt och tar betalt för laddningen - finns det verkligen någon anledning för Tesla att fortsätta att bygga och äga ett eget laddnätverk?? Laddnätverk börjar bli commodity. Tänk om de skulle sälja det till t.ex. Ionity? Rätt bra intäkt..
Bara om vi får gratis ström även på resten av Ionity. ;)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Laban »

chaffis75 skrev:
Ja denna frågan är väldigt intressant. Varför går de inte att kör SuC över typ2 uttaget? Fysiskt är de ju samma kontakt med undantag för längre pinnar men de skapar ju inte problem vid AC ladding på S och X med icke tesla laddbox. Dessutom används ju bara "data" pinnarna + jord (i typ 2 delen) när man laddar CCS så de längre pinnarna bör ju inte vara problem för CCS kontakten i sig.
Rent tekniskt är det säkerligen inget problem, men förstås då med lite lägre max effekt eftersom pinnarna är lite kortare. Men Tesla vill kanske inte gå den vägen av lite olika anledningar. Ett problem till, kunder som frågar "varför laddar den inte med 100 kW....." osv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar