Ingen CCS på Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Nu är det ju inget säkert från en dålig bild på en bil. Däremot kan man ju inte sticka under stol med att det är en liten indikation på att vi kanske inte får se CCS i 3an. Jag har alltid varit skeptisk till det även om jag gärna ser det.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av chaffis75 »

Henrik Torphammar skrev:
Jag vill nog mena att placeringen av typ2 så högt avslöjar att det blir CCS.

Att prova snabbladdning känns inte riktigt som att dom behöver göra, där emot 3fasen kan ju behövas lite testning av. Så verkar rimligt med electreks spottning.
Intressant iakttagelse, helt rätt att placeringen är hög och om de "bara" är ett typ 2 uttag så borde den sitta mer centrerat precis som amerikanska modellen.

Sen angående test så har du nog fel måste jag säga... Test av CCS (om de nu finns) är betydligt viktigare än Typ2 är jag övertygad om. Har jobbat med mjukvarutest i typ hela mitt liv.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Jerker »

Det är en så suddig bild att det inte går att avgöra hur den mörka ytan under locket är disponerad. Det skulle mycket väl kunna vara en CCS vi ser, dels eftersom typ2-uttaget sitter så högt att det kan få plats likströmsuttag under det, dels för att en CCS har ett separat lock som ska sitta över likströmsuttaget när man inte använder det och det smälter ihop med den andra svarta plasten runt om på den dåliga bilden.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Jeppe_E »

Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
Så det innebär att M3 bara går att snabbladda på SuC?
Det är väl iofs inget konstigt. Tesla vill ju förstås tjäna pengar på sina SuC. Fram till de slutade med fri SuC har det ju bara varit en stor utgift för företaget. Att man sen binder upp och ”tvingar” bilägarna till SuC är ju inte konstigare än Apples filosofi.
Adapter till Chademo kan fortfarande komma eller snarare mjukvaruuppdatering för att befintlig adapter ska fungera.

Tesla lär inte tjäna några pengar på att ägarna laddar på Superchargers. Värdet med dessa för Tesla är vid försäljning av bilen. Priset för de som betalar för SuC är ju mindre än hälften mot andra laddstolpe samtidigt som effekten nästan alltid är mer än dubbla och antalet stolpar per station är mångdubbelt.

CCS på bilarna borde inte bara vara bra för ägarna utan även Tesla då de inte behöver bygga nya stolpar vid befintliga stationer i samma takt som de säljer nya bilar.
Oavsett vad man betalar på SuC, så är det ju pengar in till Tesla, pengar som de kanske inte fått in om bilen levereras med CCS. Det är väl snarare så att Clever och andra tar ut en högre avgift för att det är det som de säljer. Precis som du säger, så är tillgången till SuC en del av priset på bilen. Men för många (mig inkluderat) så kan SuC bara användas vid långresor och inte för laddning i veckorna. (är det här man skriver @ElonMusk bygg SuC i Helsingborg, Sweden :lol: )

Jag personligen har inga problem med att tesla låser sig till SuC, jag köper det (jag har ju köpt in mig på Apples koncept också). Det är ändå rätt intressant, det som står på Teslas SuC-sida: Tesla lovar att se till att Superchargers aldrig blir en inkomstkälla. :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Jerker skrev:
Det är en så suddig bild att det inte går att avgöra hur den mörka ytan under locket är disponerad. Det skulle mycket väl kunna vara en CCS vi ser, dels eftersom typ2-uttaget sitter så högt att det kan få plats likströmsuttag under det, dels för att en CCS har ett separat lock som ska sitta över likströmsuttaget när man inte använder det och det smälter ihop med den andra svarta plasten runt om på den dåliga bilden.
Fast om det nu var CCS på bilden men vi inte ser det skulle ju han som fotograferade gissningsvis basunerat ut det. Han var ju där med egna ögon och skulle sett om det var något under eller även på det avståndet. Det betyder ju inte att de inte kommer leverera den med CCS då det inte behöver vara en produktionsbil, men vi får nog hålla tillbaka önsketänkandet lite och leta anledningar till varför det kan vara CCS.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Jerker »

OfarligTesla skrev:
Jerker skrev:
Det är en så suddig bild att det inte går att avgöra hur den mörka ytan under locket är disponerad. Det skulle mycket väl kunna vara en CCS vi ser, dels eftersom typ2-uttaget sitter så högt att det kan få plats likströmsuttag under det, dels för att en CCS har ett separat lock som ska sitta över likströmsuttaget när man inte använder det och det smälter ihop med den andra svarta plasten runt om på den dåliga bilden.
Fast om det nu var CCS på bilden men vi inte ser det skulle ju han som fotograferade gissningsvis basunerat ut det. Han var ju där med egna ögon och skulle sett om det var något under eller även på det avståndet. Det betyder ju inte att de inte kommer leverera den med CCS då det inte behöver vara en produktionsbil, men vi får nog hålla tillbaka önsketänkandet lite och leta anledningar till varför det kan vara CCS.
Naturligtvis ska vi ägna oss åt önsketänkande! :) Det är väl det som det här forumet är till för, eller har jag missuppfattat nåt? :?

Sen är det inte på något sätt säkert att den som tog bilden över huvud taget hade nån aning om vilket intresse det skulle bli kring just laddkontakten. Hen såg en Tesla 3 i Tyskland och det var i sig den stora grejen och tog en snabb bild som bevis. Att den sen stod och laddade med en typ2-sladd var inget som hen alls reflekterade över. Alla är ju inte så nördiga som vi här på forumet. ;)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Jerker skrev:
OfarligTesla skrev:
Jerker skrev:
Det är en så suddig bild att det inte går att avgöra hur den mörka ytan under locket är disponerad. Det skulle mycket väl kunna vara en CCS vi ser, dels eftersom typ2-uttaget sitter så högt att det kan få plats likströmsuttag under det, dels för att en CCS har ett separat lock som ska sitta över likströmsuttaget när man inte använder det och det smälter ihop med den andra svarta plasten runt om på den dåliga bilden.
Fast om det nu var CCS på bilden men vi inte ser det skulle ju han som fotograferade gissningsvis basunerat ut det. Han var ju där med egna ögon och skulle sett om det var något under eller även på det avståndet. Det betyder ju inte att de inte kommer leverera den med CCS då det inte behöver vara en produktionsbil, men vi får nog hålla tillbaka önsketänkandet lite och leta anledningar till varför det kan vara CCS.
Naturligtvis ska vi ägna oss åt önsketänkande! :) Det är väl det som det här forumet är till för, eller har jag missuppfattat nåt? :?

Sen är det inte på något sätt säkert att den som tog bilden över huvud taget hade nån aning om vilket intresse det skulle bli kring just laddkontakten. Hen såg en Tesla 3 i Tyskland och det var i sig den stora grejen och tog en snabb bild som bevis. Att den sen stod och laddade med en typ2-sladd var inget som hen alls reflekterade över. Alla är ju inte så nördiga som vi här på forumet. ;)
Fast det är ju precis det han gjorde, han skrev ordagrant att den laddade med typ2. Min tyska är lite rostig men vad jag ser förde han argumentet att kontakten satt rätt högt upp så det skulle få plats en CCS, men säger ju inget om att det faktiskt var en sådan där för tillfället.

Önsketänkande är inte produktivt och ger 0 ny information så det är inget jag ödslar tid på.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Surfaren »

OfarligTesla skrev:
Fast om det nu var CCS på bilden men vi inte ser det skulle ju han som fotograferade gissningsvis basunerat ut det.
Jag tror att fotografen hade 0 koll på detta, varför annars nöja sig med denna översiktliga bild på hela bilen? Har man ett intresse kring laddporten så tar man väl bättre bilder på denna.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Henrik Torphammar »

OfarligTesla skrev:
Fast det är ju precis det han gjorde, han skrev ordagrant att den laddade med typ2.
Önsketänkande är inte produktivt och ger 0 ny information så det är inget jag ödslar tid på.
Också jäkligt märkligt att bilden som sprids "råkade" vara så jäkla dålig att man inte kan avgöra någonting egentligen. Klart som korvspad den laddade på typ 2, men om det tillkommer CCS under kan ju ingen veta.

Det vi säkert vet är att USA-kontakten sitter prick i mitten. Sen kan man ju titta på denna pixliga bild och försöka avgöra om läget är samma eller högre. Men för min del kvittar det eftersom det ändå inte säger om CCS är tillgängligt på instegsmodellen hårdvara/mjukvara eller om 3fas är tillgängligt hårdvara/mjukvara på instegsmodellen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Svenssons »

Jeppe_E skrev:
Oavsett vad man betalar på SuC, så är det ju pengar in till Tesla, pengar som de kanske inte fått in om bilen levereras med CCS. Det är väl snarare så att Clever och andra tar ut en högre avgift för att det är det som de säljer. Precis som du säger, så är tillgången till SuC en del av priset på bilen. Men för många (mig inkluderat) så kan SuC bara användas vid långresor och inte för laddning i veckorna. (är det här man skriver @ElonMusk bygg SuC i Helsingborg, Sweden :lol: )

Jag personligen har inga problem med att tesla låser sig till SuC, jag köper det (jag har ju köpt in mig på Apples koncept också). Det är ändå rätt intressant, det som står på Teslas SuC-sida: Tesla lovar att se till att Superchargers aldrig blir en inkomstkälla. :)
Jag skrev inte att Suc är en del av priset på bilen utan "Värdet med dessa för Tesla är vid försäljning av bilen." Det vill säga att för konsumenter som väljer mellan olika elbilar så är Supercharger-nätverket en klar fördel. Det blir alltså lättare att sälja bilarna med ett högre pris. Priset som nu är satt för Supercharging är nog vad som är kostnaden för laddningen. Skulle allt mindre andel ladda på Supercharger-stationerna så kommer de inte behöva leverera el och stationen kommer inte behöva byggas ut när fler och fler bilar levereras.

Superchargers bör bara användas för långresor, inte för daglig laddning. Jag har en supercharger mellan där jag bor och jobbar men det skulle inte falla på tanken att lägga ner tid för att regelbundet ladda på denna även ifall laddningen där är gratis sett till kostnaden för elen. Det är ju nämligen inte gratis i tid räknat vilket laddningen hemma är. Varför skulle jag lägga ner kanske en timme per vecka för att spara 100:- när jag istället skulle kunna jobba den där timmen och tjäna bra mycket mer än 100:-?

Skulle Tesla vilja låsa in sina kunder till sitt laddnätverk och sina laddboxar så skulle de inte lagt ner tid på att använda Typ 2-uttag på bilarna utanför USA/Japan och de skulle inte sälja sin laddbox billigare än någon annan laddbox som samtidigt går att använda för att ladda andra elbilar. De skulle inte heller lägga ner tid på att ta fram adapter för Chademo. Anledningen till att Chademo-adaptern inte fungerar på de amerikanska Model 3 har troligen att göra med att de inte vill att dessa bilar ska exporteras via gråimport till övriga världen innan leveranser har startat i övriga världen. Utan Chademo-adapter tar det väldigt lång tid att ladda en amerikansk Tesla här och Model 3 laddas ännu långsammare än en Model S/X. De hoppas nog att detta ska avskräcka de som vill importera en Model 3.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
Det är en så suddig bild att det inte går att avgöra hur den mörka ytan under locket är disponerad. Det skulle mycket väl kunna vara en CCS vi ser, dels eftersom typ2-uttaget sitter så högt att det kan få plats likströmsuttag under det, dels för att en CCS har ett separat lock som ska sitta över likströmsuttaget när man inte använder det och det smälter ihop med den andra svarta plasten runt om på den dåliga bilden.
Har försökt i PhotoShop att manipulera bilden men den é helt svart...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av jeppe_sthlm »

chaffis75 skrev:

De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av vigge50 »

jeppe_sthlm skrev:
chaffis75 skrev:

De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
Hur många ställen kan du snabbladda för 2,50 kr/kWh om du inte skaffar abonnemang?
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av jeppe_sthlm »

vigge50 skrev:
jeppe_sthlm skrev:
chaffis75 skrev:

De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
Hur många ställen kan du snabbladda för 2,50 kr/kWh om du inte skaffar abonnemang?
Göteborg Energi/Incharge i GBG ligger på 2.50 för både snabb- och destinationsladdning, men visst - andra kräver abonnemang för att komma ner i de priserna. Clever kostar 99kr/månad för att nå 2.50. Å andra sidan kan man köpa ett flat-rate kort för 399kr/månad
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av chaffis75 »

jeppe_sthlm skrev:
vigge50 skrev:
jeppe_sthlm skrev:
chaffis75 skrev:

De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
Hur många ställen kan du snabbladda för 2,50 kr/kWh om du inte skaffar abonnemang?
Göteborg Energi/Incharge i GBG ligger på 2.50 för både snabb- och destinationsladdning, men visst - andra kräver abonnemang för att komma ner i de priserna. Clever kostar 99kr/månad för att nå 2.50. Å andra sidan kan man köpa ett flat-rate kort för 399kr/månad
Intressant... jag trode ingen var billigare än 4,50kr/kWh men de låter som jag hade fel...

Sen tror jag ändå att Tesla ska de de som en fördel att sätta CCS då de slipper lite last på sitt SUC nät men framförallt att fler ser möjligheten att köpa bilen om man nu kör någon sträcka där SUC inte är så utbyggt.
Ja cademo adapter kommer kanske men jag avskyr adaptrar, de är en fullösning som man tar till i sista hand...
Men oavsett så fortsätter jag att hoppas. Denna bilden och artikeln känner jag har varken ökat eller minskat sannolikheten för CCS.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Mickep »

Ser inte något negativt om det skulle sättas en ccs på m3. förutsätter att ovandelen skulle fungera på suc. Det gör bara att m3 kan klara sig även utanför teslas nätverk (med snabbladdning) värdet för ägaren är därmed stort. och tesla får lite avlastning. frågan är om det finns något som kan inverka menligt. (vad skulle det vara i så fall?)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Jeppe_E »

jeppe_sthlm skrev:
chaffis75 skrev:

De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
Nä, som jag skrev tidigare i tråden, så är det ingen vinst för Tesla på SuC (om man får tro på vad de skriver)

"Tesla lovar att se till att Superchargers aldrig blir en inkomstkälla."

https://www.tesla.com/sv_SE/support/supercharging

Så sett utifrån det, så är SuC bara som en service till Teslaägarna, för att säkerställa att det går att ta sig från punkt A till punkt B utan laddningsproblem. Sen om det är gratis eller kostar 1,90 kr/kWh spelar ju mindre roll. Visst, om man kör mycket långa sträckor och laddar på SuC så blir det ju en del pengar på ett år.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av chaffis75 »

Mickep skrev:
Ser inte något negativt om det skulle sättas en ccs på m3. förutsätter att ovandelen skulle fungera på suc. Det gör bara att m3 kan klara sig även utanför teslas nätverk (med snabbladdning) värdet för ägaren är därmed stort. och tesla får lite avlastning. frågan är om det finns något som kan inverka menligt. (vad skulle det vara i så fall?)
Håller med dig... Jag har väldigt svårt att se några tekniska problem. De fick dock självklart en kostnad för Tesla att sätta CCS uttag men detta bör vara förhållandevis marginellt men de finns ju också ett värde som jag tror överstiger kostnaden men de är sådant som är svårt att räkna på exakt men också en typisk sak som Tesla väljer att göra för de tror på de (om de nu tror på CCS) oavsett om de går att räkna på.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Henrik Torphammar »

jeppe_sthlm skrev:
chaffis75 skrev:

De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
Det handlar ju om tillgänglighet också. Tesla SuC är ganska glest placerade. Kan LIDL erbjuda gratis 50kW CCS så är det mer värt för mig än fri SuC. De fåtal gånger per år som jag kör så långt att även instegsmodellens lilla batteri hade tömts så hade jag faktiskt klarat mig på 50kW också.

Brist på CCS hade jag nog sett som ett problem medan brist på SuC eller nu att dom tar betalt påverkar inte just mig.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av bonath »

CCS godkänner inte nån form av adapter som t.ex Chademo-adaptern.
Det kanske är så illa att Teslas SuC-kontakt räknas som en sån och inte godkänns???
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av chaffis75 »

Henrik Torphammar skrev:
jeppe_sthlm skrev:
chaffis75 skrev:

De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
Det handlar ju om tillgänglighet också. Tesla SuC är ganska glest placerade. Kan LIDL erbjuda gratis 50kW CCS så är det mer värt för mig än fri SuC. De fåtal gånger per år som jag kör så långt att även instegsmodellens lilla batteri hade tömts så hade jag faktiskt klarat mig på 50kW också.

Brist på CCS hade jag nog sett som ett problem medan brist på SuC eller nu att dom tar betalt påverkar inte just mig.
Ja de är ju denna flexibilitet som jag tror är värdet för Tesla,för vissa passar SuC perfekt alltid men för andra så är de täta men mindre pålitliga CCS nätet viktigare... Personligen är jag övertygad om att jag skulle använda både SUC och CCS även om de bara är 50KW, ja de kompletterar varandra på ett bra sätt så som de ser ut idag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av jeppe_sthlm »

Henrik Torphammar skrev:
jeppe_sthlm skrev:
chaffis75 skrev:

De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
Det handlar ju om tillgänglighet också. Tesla SuC är ganska glest placerade. Kan LIDL erbjuda gratis 50kW CCS så är det mer värt för mig än fri SuC. De fåtal gånger per år som jag kör så långt att även instegsmodellens lilla batteri hade tömts så hade jag faktiskt klarat mig på 50kW också.

Brist på CCS hade jag nog sett som ett problem medan brist på SuC eller nu att dom tar betalt påverkar inte just mig.
Som nybliven chademo-adapter-ägare håller jag med om att det är guld värt att kunna fylla på med 50kW när man är inne och käkar en burgare eller handlar. Låt säga att man lägger 45 minuter på en storhandling, så ger ju ändå 45-50kW en 10-15 mil. En destinationsladdare på 11kW är knappt värd att plugga in till i det fallet.

Däremot är SuC för mig en förutsättning då jag åker en hel del mellan Stockholm och Göteborg. Betalning eller inte spelar mindre roll.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av chaffis75 »

bonath skrev:
CCS godkänner inte nån form av adapter som t.ex Chademo-adaptern.
Det kanske är så illa att Teslas SuC-kontakt räknas som en sån och inte godkänns???
Helt rätt att man inte får ha adapter men har svårt att tro CCS organisationen ser teslas SUC kontakt som adapter, då skulle man väl knappt få koppla in typ2 AC laddning ens men visst jag har inte läst kraven.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av jonasl »

Det kanske är önsketänkande, men det kan ju inte finnas någon annan orsak till att placera uttaget förskjutet uppåt än att det finns plats för DC-delen av CCS under uttaget.

Skulle snarare spekulera (!) i att bilden gör det troligt att den produktionsfärdiga bilen kommer ha CCS-port.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av lobbin »

Dessutom som Tesla är medlem i organisationen bakom CCS, så låter det väldigt lustigt att man skulle skippa det.
Skriv svar