Ingen CCS på Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av MaLund13 »

Verdi skrev:
Borde man inte kunna ladda Model 3 med Chademo också om man har dubbla adapters?
Gissar att det bara skulle fungera under förutsättning att Supercharging via Typ 2-liknande kontakten fungerar (vilket det verkar som Model 3 inte kommer klara)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av NiklasTesla »

MaLund13 skrev:
Verdi skrev:
Borde man inte kunna ladda Model 3 med Chademo också om man har dubbla adapters?
Gissar att det bara skulle fungera under förutsättning att Supercharging via Typ 2-liknande kontakten fungerar (vilket det verkar som Model 3 inte kommer klara)
Nej tror inte det kommer fungera heller. Känner inte behov heller nu när det blir CCS (tror även att Chademo i Europa kommer förlora till fördel för CCS).
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av NiklasTesla »

Geni87 skrev:
GÖTT! Nu blev Model 3 än mer intressant. :) Undrar om det här också är ett steg mot att öppna upp SuC för andra bilar än Tesla, möjligheten kommer ju iaf finnas. Jag gissar på att Tesla säljer SuC-nätverket till en extern aktör inom 10 år. :)
Hehehe Ionity köper allt och släpper in andra märken ;-)
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av jeppe_sthlm »

Kul med CCS!
Frågan är...om man nu har en standardiserad kontakt och tar betalt för laddningen - finns det verkligen någon anledning för Tesla att fortsätta att bygga och äga ett eget laddnätverk?? Laddnätverk börjar bli commodity. Tänk om de skulle sälja det till t.ex. Ionity? Rätt bra intäkt..
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av fth »

MaLund13 skrev:
Verdi skrev:
Borde man inte kunna ladda Model 3 med Chademo också om man har dubbla adapters?
Gissar att det bara skulle fungera under förutsättning att Supercharging via Typ 2-liknande kontakten fungerar (vilket det verkar som Model 3 inte kommer klara)
Om Tesla öppnar SuC-nätverket för andra märken så kanske någon bygger en SuC till CCS-adapter, då kan man ladda så här:

CHAdeMO -> Tesla CHAdeMO-adapter -> SuC/CCS-adapter -> Model 3 :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Verdi »

MaLund13 skrev:
Verdi skrev:
Borde man inte kunna ladda Model 3 med Chademo också om man har dubbla adapters?
Gissar att det bara skulle fungera under förutsättning att Supercharging via Typ 2-liknande kontakten fungerar (vilket det verkar som Model 3 inte kommer klara)

Nej, CCS-adaptern till S/X kommer ju att konvertera åt "fel" håll sett ur en Model 3:s synvinkel så jag tänkte fel. :oops:
Verdi

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Verdi »

jeppe_sthlm skrev:
Kul med CCS!
Frågan är...om man nu har en standardiserad kontakt och tar betalt för laddningen - finns det verkligen någon anledning för Tesla att fortsätta att bygga och äga ett eget laddnätverk?? Laddnätverk börjar bli commodity. Tänk om de skulle sälja det till t.ex. Ionity? Rätt bra intäkt..
Bara om vi får gratis ström även på resten av Ionity. ;)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Laban »

chaffis75 skrev:
Ja denna frågan är väldigt intressant. Varför går de inte att kör SuC över typ2 uttaget? Fysiskt är de ju samma kontakt med undantag för längre pinnar men de skapar ju inte problem vid AC ladding på S och X med icke tesla laddbox. Dessutom används ju bara "data" pinnarna + jord (i typ 2 delen) när man laddar CCS så de längre pinnarna bör ju inte vara problem för CCS kontakten i sig.
Rent tekniskt är det säkerligen inget problem, men förstås då med lite lägre max effekt eftersom pinnarna är lite kortare. Men Tesla vill kanske inte gå den vägen av lite olika anledningar. Ett problem till, kunder som frågar "varför laddar den inte med 100 kW....." osv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar