Gissar att det bara skulle fungera under förutsättning att Supercharging via Typ 2-liknande kontakten fungerar (vilket det verkar som Model 3 inte kommer klara)Verdi skrev:Borde man inte kunna ladda Model 3 med Chademo också om man har dubbla adapters?
Ingen CCS på Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Ingen CCS på Model 3
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Ingen CCS på Model 3
Nej tror inte det kommer fungera heller. Känner inte behov heller nu när det blir CCS (tror även att Chademo i Europa kommer förlora till fördel för CCS).MaLund13 skrev:Gissar att det bara skulle fungera under förutsättning att Supercharging via Typ 2-liknande kontakten fungerar (vilket det verkar som Model 3 inte kommer klara)Verdi skrev:Borde man inte kunna ladda Model 3 med Chademo också om man har dubbla adapters?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Ingen CCS på Model 3
Hehehe Ionity köper allt och släpper in andra märkenGeni87 skrev:GÖTT! Nu blev Model 3 än mer intressant. Undrar om det här också är ett steg mot att öppna upp SuC för andra bilar än Tesla, möjligheten kommer ju iaf finnas. Jag gissar på att Tesla säljer SuC-nätverket till en extern aktör inom 10 år.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Ingen CCS på Model 3
Kul med CCS!
Frågan är...om man nu har en standardiserad kontakt och tar betalt för laddningen - finns det verkligen någon anledning för Tesla att fortsätta att bygga och äga ett eget laddnätverk?? Laddnätverk börjar bli commodity. Tänk om de skulle sälja det till t.ex. Ionity? Rätt bra intäkt..
Frågan är...om man nu har en standardiserad kontakt och tar betalt för laddningen - finns det verkligen någon anledning för Tesla att fortsätta att bygga och äga ett eget laddnätverk?? Laddnätverk börjar bli commodity. Tänk om de skulle sälja det till t.ex. Ionity? Rätt bra intäkt..
Model S Standard Range Raven
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ingen CCS på Model 3
Om Tesla öppnar SuC-nätverket för andra märken så kanske någon bygger en SuC till CCS-adapter, då kan man ladda så här:MaLund13 skrev:Gissar att det bara skulle fungera under förutsättning att Supercharging via Typ 2-liknande kontakten fungerar (vilket det verkar som Model 3 inte kommer klara)Verdi skrev:Borde man inte kunna ladda Model 3 med Chademo också om man har dubbla adapters?
CHAdeMO -> Tesla CHAdeMO-adapter -> SuC/CCS-adapter -> Model 3
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ingen CCS på Model 3
MaLund13 skrev:Gissar att det bara skulle fungera under förutsättning att Supercharging via Typ 2-liknande kontakten fungerar (vilket det verkar som Model 3 inte kommer klara)Verdi skrev:Borde man inte kunna ladda Model 3 med Chademo också om man har dubbla adapters?
Nej, CCS-adaptern till S/X kommer ju att konvertera åt "fel" håll sett ur en Model 3:s synvinkel så jag tänkte fel.
Re: Ingen CCS på Model 3
Bara om vi får gratis ström även på resten av Ionity.jeppe_sthlm skrev:Kul med CCS!
Frågan är...om man nu har en standardiserad kontakt och tar betalt för laddningen - finns det verkligen någon anledning för Tesla att fortsätta att bygga och äga ett eget laddnätverk?? Laddnätverk börjar bli commodity. Tänk om de skulle sälja det till t.ex. Ionity? Rätt bra intäkt..
Re: Ingen CCS på Model 3
Rent tekniskt är det säkerligen inget problem, men förstås då med lite lägre max effekt eftersom pinnarna är lite kortare. Men Tesla vill kanske inte gå den vägen av lite olika anledningar. Ett problem till, kunder som frågar "varför laddar den inte med 100 kW....." osv.chaffis75 skrev:Ja denna frågan är väldigt intressant. Varför går de inte att kör SuC över typ2 uttaget? Fysiskt är de ju samma kontakt med undantag för längre pinnar men de skapar ju inte problem vid AC ladding på S och X med icke tesla laddbox. Dessutom används ju bara "data" pinnarna + jord (i typ 2 delen) när man laddar CCS så de längre pinnarna bör ju inte vara problem för CCS kontakten i sig.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd